مقالات و یادداشتهای تخصصی کارشناسان و صاحب نظران صنعت هتلداری در این بخش از سایت قابل مشاهده و دانلود میباشد.
پيشتر گفتهايم كه جامعه گردشگري همچون بسياري از صنوف و صنايع ديگر، مطالبات خاص خود را از رييسجمهور آينده و دولت او دارد. همچنين تاكيد كردهايم بر اينكه صنعت گردشگري و خصوصا همكارانم در جامعه هتلداران ايران نگاهي كاملا حرفهاي به موضوع دارند و طبعا در برنامههاي كانديداها به دنبال جايگاه گردشگري هستند. ما ميخواهيم ببينيم كه هر يك از كانديداها تا چه اندازه اهميت صنعت گردشگري را دريافته و به آن توجه نشان دادهاند. با به پايان رسيدن زمان معهود براي بررسي صلاحيتها، عليالقاعده فردا تكليف رقباي انتخابات رياستجمهوري روشن ميشود. طبعا بعد از آن نوبت برنامههايي است كه هر كدام از آنها براي اداره كشور ارايه ميدهند. اين موضوع زماني اهميت مضاعف مييابد كه بدانيم صنعت گردشگري در طول سالهاي گذشته دچار معضلات فراواني بوده و ركود بيسابقهاي را تجربه كرده است. وقتي از برنامه يك كانديداي رياستجمهوري حرف ميزنيم، منظورمان به هيچوجه اشاراتي نيست كه به اهميت گردشگري ميكنند و معمولا هم در حد همان اشارات باقي ميماند. منظور برنامه دقيق و كارشناسي شده است. طوري كه جايگاه گردشگري در راهبرد اقتصادي دولت آينده روشن و دقيق باشد. بر اين باورم كه داشتن راهبرد دقيق و روشن در بخش گردشگري مقدم بر انتخاب افراد است. وقتي راهبرد مبتني بر برنامهاي دقيق باشد، حتما انتخابها هم درست خواهد بود. وقتي دولتي روي گردشگري تمركز دقيق و استراتژي شفاف و مدون داشته باشد، حتما وزيري متناسب با آن استراتژي و برنامه انتخاب خواهد كرد. يعني پيشنياز داشتن مديراني موفق و كاربلد، اعم از وزير و معاون گردشگري و... داشتن راهبردي است كه توسعه صنعت گردشگري و دستيابي به اهداف آن را بر اساس اسناد بالادستي كشور تضمين كند. برنامه توسعه كشور، حساب ويژهاي روي صنعت گردشگري دارد و اهميت اين موضوع در بيانات مقام معظم رهبري به صراحت آمده است. با اين حال امروز با هدفهاي پيشبيني شده فاصلهاي آشكار داريم. دولت آينده براي موفقيت در زمينه اقتصاد، ضرورتا بايد گردشگري را در اولويت قرار دهد چراكه بر اساس برنامه پنجساله توسعه، گردشگري موضوعي است كه به زندگي و معيشت تكتك مردم ارتباط پيدا ميكند و همه در آن ذينفعاند. منتظريم ببينيم اين بحث در برنامه كانديداهاي محترم تا چه اندازه جديت دارد و كدام كانديدا اهميت اين موضوع را به درستي دريافته است. ✍🏻 " جمشید حمزه زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 4/خرداد/1400 آخرین ویرایش: 4/خرداد/1400آشیانگردی معادلی برای واژۀ Staycation که برگرفته از دو واژۀ “stay” و “vacation” در زبان انگلیسی است که در فارسی معادل »اقامت « و »تعطیلات « می باشد. واقعیت این است هنوز واژه ای رسمی از سوی فرهنگستان برای این مفهوم مشخص نشده است. اخیرا بنده با مشارکت همکار و دوست عزیزم خانم دکتر مرضیه بختیاری در حال انجام پژوهشی در این حوزه هستیم که امیدوارم این پژوهش بتواند بینش های جدید و ارزشمندی برای صنعت گردشگری ایجاد نماید. از آنجا که نیاز داشتیم واژه ای معادل برای این مفهوم بیابیم از نظر خبرگان و اساتید این حوزه بهره مند شدیم .برای یافتن معادل مناسب برای این مفهوم از گروه «اندیشه سرا» ی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کمک گرفتیم. مفاهیمی همچون«گردشگری بومی، گردشگری محلی، نزدیک گردی، گردشگری نزدیک، مسافرت یک روزۀ داخلی، میهن گردی، پیراگردی ، گردشگری داخلی، سفر نمایی، خانه مانی، حوالی گردی و زادگاه گردی» پیشنهاد گردید که بنا به نظر ارزشمند پروفسور نظام الدین فقیه و تایید غالب فرهیختگان واژه » آشیانگردی« را معادل واژۀ Staycation در نظر گرفته ایم. مفهوم «آشیانگردی» ، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط تری مسی به کار برده شده و تعاریف و نامهای مختلفی برای آن موجود است؛ از جمله تعریف یساویچ در سال ۲۰۱۰ که آن را سفری حداقل با یک اقامت تفریحی شبانه در شعاع ۵۰ مایلی خانه معرفی نمود که البته محل زندگی فرد را نیز شامل میشود. در واقع هدف این نوع گردشگری آشنایی با محیط و فرهنگ پیرامون یک فرد در طول تعطیلات با استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در محیط زندگی و فعالیتهای روزمرۀ وی به فعالیتهای آرامش بخش و تفریحی می باشد. این نوع گردشگری یک مفهوم نسبتاً ناشناخته است و کمتر در تحقیقات و مقالات دانشگاهی دیده شده است و می توان گفت هنوز وارد ادبیات داخلی ما نشده است. مثال هایی از فعالیت های آشیانگردی را نام ببرید : هر آنچه که فرد در سفرهای دور انجام می دهد در آشیانگردی هم صورت میپذیرد اما با این تفاوت که در محیط زندگی فرد شکل میگیرد. به طور کلی هر تغییر در فعالیت های روزمره که فرد با هدف کسب آرامش و تفریح انجام می دهد را شامل می شود مثلاً : فاصله گرفتن از فضای مجازی و اخبار که به طور روزمره به آنها می پرداختید و تمرکز روی خود و افراد مهم در وزندگی گذران وقت در فضای باز و طبیعت اطراف برنامه ریزی برای فعالیت ها و تمرینات ورزشی که همیشه انجام آنها را در سر داشته اید مانند پیاده روی دوچرخه سواری نرمش و ورزش در پارک تجربه اردو و شب مانی در مکانی مناسب و تماشای ستارگان، اقامت در هتلها و اقامتگاههای اطراف محل زندگی رفتن به تئاتر جشنواره ها کنسرت های موسیقی و فعالیت های هنری و جذاب فواید این مدل گردشگری و تفریحی چیست؟ مطالعات نشان داده حس لذت تفریح و رفاه (welbeing) درافراد مورد آزمایش که کارمندانی بودند که آخر هفته را در منزل به استراحت و تفریح و فراغت از کار و مسئولیت سپری کردند، تفاوت چندانی با سفر دور ندارد . در آشیانگردی ، تفریح و تجدید قوا با صرف زمان و هزینه ی اندک می تواند کیفیت مطلوب و آرامش خاطر برای شهروندانیک منطقه به بار آورد و از طرفی این مدل گردشگری با افزایش میزان تقاضا موجب توسعه و رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن در منطقه می گردد. به عبارتی « جامعۀ محلی برای جامعۀ محلی». آیا آشیانگردی در بحران کرونا کارکردی داشته و هتل ها چه نقشی در این بین دارند؟ این سوال را من با مثالهایی از چند کشور و مقصدهای گردشگری پاسخ می دهم ؛ اسلوونی دولت اسلوونی با مشاوره کارشناسان و دانشمندان، کوپنهای اقامتگاهی را معرفی کرد که بر اساس آن، هر شهروند یک کوپن به ارزش ۲۰۰ یورو دریافت کرد. از طریق این طرح ، دولت ۳۵۰ میلیون یورو برای آشیانگردی به ساکنان یارانه پرداخت نمود. نتایج اولیه مثبت اعلام شد. در هفت هفتۀ اول ، تقریباً ۱۵ ٪از کوپنها استفاده شد. نمایندگان صنعت گردشگری اسلوونی از این استراتژی راضی هستند چراکه در شرایط بحران کرونا پیش بینی می شد این صنعت با ۷۰ ٪افت برای سال ۲۰۲۰ مواجه باشد که با کاربرد این استراتژی این رقم به ۴۰ ٪رسید. سنگاپور نمونه ی دیگر، کشور سنگاپور است.مردم سنگاپور به شدت به تفریح و مسافرت علاقمندند در شرایط حال حاضر با توجه به بحران کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، مردم جهت برآوردن نیاز خود به تفریح و گردش این سبک گردشگری را تجربه کردند. در این طرح دولت و جامعه محلی با مشارکت، موجب رونق و بازگشایی ۶۵ تا ۷۰ درصد هتل ها شدند. بعلاوه در راستای این طرح ، فعالیتهای گوناگون مانند رستوران، جلسات یوگا، برنامه های پیوند خانوادگی، شنا، کلاسهای آشپزی، آبگرم و...از جانب هتلها برای خانواده ها فراهم گردید. هنگ کنگ در هنگ کنگ نیز دولت با کمک بخش خصوصی بازار تبلیغاتی خود را با ساخت چند ویدیوی جذاب با آهنگ های محبوب و با محوریت شهر و جاذبه های دیدنی و معرفی رستورانها و سرآشپزهای معروف انگیزۀ گردشهای محلی و آشیانگردی را ایجاد نمود. برای تشویق مردم به گردش محلی، بسته های تخفیف و حمایتهای مالی و ارائۀ کارتهای اقامت در نظر گرفته شد. چین چین نیز در جزیره ماکائو برای مقابله با رکود ناشی از کووید۱۹،کارزار تبلیغاتی وسیع مشتریان محلی را هدف قرار داده است و تبلیغات محلی با محوریت گردشگری نوپای «تعطیلات و غذا» (foodcation) که البته بیشتر بر اقامت در هتلهای محل زندگی افراد تمرکز دارد، صورت پذیرفت. آشیانگردی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ بیراه نیست اگر بگوییم در فرهنگ ایرانی از دیرباز این نوع سفر و تفریح، با عنوان گردش وجود داشته است. همانطور که می دانیم محوریت مراسم و جشنهای ما از گذشته های دور (ملی و دینی)، منزل و طبیعت و پرداختن به خود و اطرافیان است. با داشتن این پیشینه و قرابت، و از سوی دیگر وجود پتانسیل های فراوان موجود در هر شهر ( تهران به تنهایی بیش از ۲۰۰۰ جاذبه دارد ) و منطقه ای، قطعاً با برنامه ریزی های منسجم از سوی دولت ، شهرداری ها و صاحبان کسب و کارها، با رویکرد آشیانگردی، می توان رونق و شادابی را به شهرها و کسب و کارها آورده و هر منطقه را یک مقصد گردشگری برای مردم همان منطقه تعریف نمود. حتی پس از همه گیری کرونا با ابزار آشیانگردی به عنوان یک استراتژی، برای رونق اقتصادی و توسعۀ عدالت اجتماعی گامی برداشت. ✍🏻 به قلم س. مفخمی ▫️ کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1400امروزه در کشور عزیزمان ایران، با توجه به توسعه تدریجی صنعت گردشگری و نیاز فوری به ایجاد واحدهای اقامتی از یک سو و همچنین توسعه گونههای مختلف سفر از سوی دیگر، از اوایل دهه نود خورشیدی (با توجه به نیاز به توسعه زیرساختهای گردشگری بهویژه اقامتی) واحدهای اقامتی جدیدی در حوزه خدمات اقامتی با نام «خانه کاشانه» معرفی شدند، ولی چون مبانی قانونی فعالیت آنها بهدرستی تعریف نشده بود، فعالیت آنها نتیجه مثبتی در راستای توسعه کیفی صنعت گردشگری در ایران در بر نداشت. با این وصف، با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به توسعه سریع صنعت گردشگری، برنامهریزان گردشگری کشور در قالب طرح اصلاح آئیننامه تاسیسات گردشگری و به موجب ماده اول آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تأسیسات گردشگری، مجموعه اقامتی جدیدی را تحت عنوان «خانه مسافر» بهعنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری همچون هتل و مهمانپذیر و در چارچوب دستورالعمل شورای وزیران ایجاد کردند. این مجموعههای جدید اقامتی براساس طرح مصوب هیئت وزیران، در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۴ رسمیت یافته و فعالیت خود را براساس همین مصوبه تحت نظارت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری (پیشین) آغاز کرده و در نهایت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی متولی اصلی ساماندهی و مدیریت خانه مسافرها تعیین شد، لذا با ابلاغ مصوبه دولت توسط این وزارتخانه، ادارات میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها موظف به انتخاب مجریان استانی براساس ضوابط قانونی شده و این مجریان نیز تحت نظارت ادارات کل استانها موظف به شناسایی و جمعآوری اطلاعات مربوط به خانهمسافرها در سراسر کشور هستند. در یک نگاه کلی، خانه مسافر به واحدهای اقامتی با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی اطلاق میشود که براساس ویژگیهای اقلیمی هر استان و در چارچوب یک دستورالعمل مجوز فعالیت خود را از وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اخذ و در سه درجه مختلف براساس نوع خدمات دستهبندی شده و اقدام به پذیرش و اسکان گردشگر داخلی و خارجی میکنند. براساس دستورالعملهای ابلاغی انواع خانههای مسافر شامل: ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت است. با توجه به اینکه صنعت گردشگری در کشورمان در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است نیاز به اماکن اقامتی هر روز بیشتر میشود. با این وصف اگر چه مجموعههای اقامتی تنها عامل جذب گردشگران به یک مقصد سفر نیستند، لکن نقش مهمی در افزایش ماندگاری گردشگر در مقاصد انتخابی سفردارند. فردی که بهعنوان گردشگری وارد مقصدی میشود، بیشک در وهله اول مکانی را برای استراحت و اقامت انتخاب میکند، بنابراین مکان اقامت، هسته اصلی فعالیتهای گردشگر در یک مقصد انتخابی سفر به شمار میرود و این در حالی است که این هسته اصلی، یعنی فرآیند انتخاب یک مجموعه اقامتی توسط گردشگر، بسته به سطح درآمد، تعداد افراد خانواده، موقعیت اجتماعی، هدف از سفر، شغل و حتی فرهنگ عمومی گردشگران متغیر است. زمانی که هزینه اسکان در هتل برای گردشگران گران است یا گردشگران با کمبود تخت در این اماکن مواجه شوند برخی از آنها مجبور به اقامت در مراکز غیرمجاز میشوند. از این رو زمانی که میزان این مراکز استاندارد با تنوع ارائه خدمات افزایش یابد دیگر شاهد بروز مشکلات در حوزه اقامت گردشگر در یک مقصد سفر نخواهیم بود. لازم به ذکر است که فعالیت غیرقانونی خانههای غیرمجاز به فعالین بخش گردشگری در حوزه اقامت، همواره آسیب وارد میکند. براساس آمارهای ارائه شده ازسوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، در سال ۱۳۹۷ و تا پیش از شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۷ درصد از گردشگران داخلی هنگام سفر در اقامتگاههای موقت (کمپ، کانکس و چادر) اقامت کردهاند و کمتر از ۵ درصد آنها در هتلها و اقامتگاههای رسمی اقامت داشتهاند، لذا این آمار خود اثبات کننده ضرورت ساماندهی وضعیت اقامت گردشگران به ویژه استانداردسازی و قانونمند کردن وضعیت اقامت گردشگران در زمینه گردشگری داخلی است. مزایای تأسیس خانههای مسافر درایران یکی از مهمترین اهداف تشکیل خانه مسافر، جلوگیری از فعالیت واحدهای استیجاری غیرمجاز در شهرها و روستاها است که رزرو آنها بیشتر توسط دلالها و یا مشاورین املاک انجام میپذیرد. بررسیها در این خصوص حاکی است فعالیتهای سازماندهی نشده مردم محلی در حوزه اقامت گردشگران علاوه بر تضعیف حقوق گردشگر به صنعت گردشگری در مقاصد سفر نیز آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات زیادی در زمینه امنیت مسافران داخلی و به ویژه خارجی و همچنین احراز نشدن هویت گردشگران و همچنین صاحبان اینگونه خانهها و بروز انواع جرایم اجتماعی و فرهنگی شده که همین نکته منجر به عدم اعتماد گردشگران و آسیب رسیدن جدی به ساختار گردشگری در مقاصد سفر میشود. با این وصف وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در طرح خانه مسافر به دنبال بهبود و استانداردسازی عملکرد خانههای مسافر و همچنین با افزایش سطح آگاهی و علمی مدیران این واحدهای اقامتی بهدنبال ارتقای نحوه خدماترسانی به گردشگران است. در یک نگاه کلی میتوان گفت تاسیس خانههای مسافر دارای مزایای فراوانی است به گونهای که که ساخت یک هتل از مرحله دریافت مجوز تا بهرهبرداری آن نیازمند صرف چندین سال زمان است، لذا ایجاد خانههای مسافر را باید فرصتی در راستای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران در کوتاهمدت دانست. همچنین تاسیس خانههای مسافر نقش مهمی در ارزانسازی سفر، ایجاد تنوع در اقامت گردشگران، حذف واحدهای اقامتی فاقد شرایط اسکان گردشگر و دسترسی آسان و الکترونیکی به انجام رزرو در واحدهای واجد شرایط دانست و همچنین برای گردشگرانی که تمایل به اقامت در خانههای شبیه محل سکونت خود دارند، ایجاد امنیت و آرامش خاطر خواهد داشت. عمدتاً متقاضیان اینگونه واحدهای اقامتی با گردشگرانی که اقامت در هتلها را برمیگزینند، متفاوتاند. عدهای از مردم بهدنبال اقامت راحت در منزل با امکانات مناسب هستند به ویژه گردشگرانی که در قالب خانواده و یا گروههای دوستی اقدام به سفر میکنند، در اینگونه واحدهای اقامتی احساس آرامش و لذت بیشتری در هنگام سفر خواهند داشت. از دیگر مزیتهای خانههای مسافر میتوان به ایام خاص سفر از جمله اعیاد مختلف مانند عید نوروز اشاره کرد. به گونهای که در این ایام ظرفیت اکثر هتلها و سایر مجموعههای اقامتی در مقاصد پر طرفدار گردشگری به سرعت تکمیل شده و این واحدها میتوانند بهصورت استاندارد به سایر گردشگران خدماترسانی کنند. در عین حال اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، از این رو خانوادههای پرجمعیت و یا گروههای دوستی که بهصورت دست جمعی اقدام به سفر میکنند میتوانند با هزینه کمتر و قیمت مناسب در یک مکان اقامت کنند. با تمام این تفاصیل بهنظر میرسد برخی نظرات و یا تصورات فعالان گردشگری مبنی بر اینکه خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران تهدیدی برای هتلها هستند قرین به صحت نبوده و هرگونه اقدام در راستای حذف آنها از بازار رقابتی اقامت گردشگران، امری خطاست. هماکنون در بسیاری از شهرهای مهم کشور خانههای مسافر بهصورت استاندارد آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بنابراین پراکندگی خانههای مسافر در تمام نقاط مقاصد سفر همواره مزیت خوبی برای گردشگرانی است که برای امور مختلفی از جمله موارد درمانی و یا اداری به مقصدی سفر کرده و ترجیح میدهند محل اقامتشان نزدیک به محلی قرار گیرد که قرار است وقت عمده آنها در سفر در آنجا صرف گردد. بدین گونه هزینه و وقت کمتری را برای جابجایی صرف خواهند کرد.
ایجاد شده: 19/اردیبهشت/1400 آخرین ویرایش: 19/اردیبهشت/1400تا به کجا می رود این سریال تکراری و این امواج شماره گذاری در جهت مهار این ویروس و این کووید 19 ؟! تا چه زمانی به رنگبندی و رنگارنگ کردن استان ها و شهرها می پردازید ؟! خدایا ، خداوندا ، تا به کی باید شماره کنیم و ببینیم چگونه پر ، پر میشوند عزیزانمان روی تخت های بیمارستان ؟! آیا دیگر فردی و گروهی وکسبه ای و فعالیتی مانده که مورد اتهام قرار نگرفته باشد و نفرموده باشید که یافتیم و ایشان باعث شیوع ویروس هستند ؟! از آن استاد سلمانی و آن کسبه بازار روز و آن حراج کننده کیف و کفش و آن مرغ فروش تا مراسم عروسی و مهمانی های خانوادگی و دور همی های معمول ؟! و اینک چه زمان مناسبی که چهارشنبه سوری و دید و بازدیدهای عید و سفر های نوروزی و از همه مهمتر گردشگری را با تمام قدرت بکوبیم و به ریشه زنی بپردازیم و های و هوی کنیم و وامصیبتا سر دهیم که چرا تحمل نمی کنید و احساسات را برانگیزیم که کادر بیمارستانها و دکتر و پرستاران عزیز خسته و درمانده شدند !! جناب آقای حریرچی ، دیگر این بهانه ها و این توجیه کردن های تکراری را ادامه ندهید و این آمارها را به رخ ما نکشید و بدانید تحمل ما از شما بیشتر است و مهم آن است که دیگر باورتان نداریم !! تصور می فرمائید فقط شما هستید که رفتار دیگر کشورها را در مقابله با این بیماری می شناسید ؟! زهی خیال باطل ،که ما نه تنها تمام اخبار را رصد می کنیم بلکه با توجه به این تنوع فضای مجازی و این همه شبکه های اطلاع رسانی خیلی بهتر و سریعتر از شما به گزارش های روز دنیا دسترسی داریم ، عینک خود را عوض کرده و چشمان خود بیشتر باز کنید و ببینید چگونه حتی کشورهای همسایه ، هم این بیماری را مهار کردند و هم گردشگری خود را به مسیر درست هدایت کردند و شما بعد از گذشت بیش از یک سال از خواب بیدار شده و توصیه می فرمائید باید تحمل کنید. در تمام این مدت طولانی ، آمار واقعی در دست شما بود ، تمامی کادر درمان با تمام توان و قدرت در چنگال شما اسیر بود ، برنامه ریزی ها وسیله شما پیشنهاد می شد و عواقب را به خوبی می شناختید ، امّا چند سوال کوچک ، آیا فعالیت اقتصادی را می شناسید ؟ آیا هزینه های جاری را می دانید ؟ آیا با هزینه های سربار آشنائی دارید ؟! آیا تا حال به بیکاری و اشتغال کلاً فکر کرده اید ؟! برای یک بار هم شده نظری به بودجه دولت انداخته اید ؟! پای درد دل ذیحساب وزارت خانه خودتان نشسته اید ؟! آیا می دانید مالیات تنها آن عددی نیست که در فیش حقوقی شما در پایان ماه ذکر میشود ؟! آیا تا به حال گذرتان به وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خورده است ؟! آیا صف کارگران در انتظار استفاده از بیمه بیکاری را مشاهده کرده اید ؟! آیا می دانید در وزارت خانه امور اقتصادی و دارائی و همچنین سازمان تامین اجتماعی یک واحد کوچکی دارند به نام اجرائیات که این روزها بسیار فعال هستند و می توانند با قوانین محکم یک فعال اقتصادی را به فلاکت برسانند ؟! اگر پاسخ شما به تمام این سوالات مثبت هم باشد امّا یقین دارم کوچکترین توجه ای به آن ندارید در حالیکه مجریان و مدیران اول کشورهائی که مورد نظر شما می باشند نه تنها تمامی این موارد را می شناسند بلکه برایشان از اهمیت بالائی برخوردار است و به هر بهانه ای مانع بهم خوردن توازن بین فعالیت اقتصادی و مهار این ویروس منحوس شدند ، ابتدا با قرنطینه صحیح و سپس از کمک های بلاعوض گرفته تا کمک وسیله بسته های ارزاق عمومی تا وام های کم بهره و بدون بهره طویل المدت و بدون نیاز به امهال و تا شناخت و برآورد کردن کوچکترین نیازهای مردمشان و با احترام به آنها به دلیل تحملشان !! و اینک با واکسیناسیون مناسب . حریرچی عزیز شما که توان پذیرش هیچ انتقادی را ندارید به خود بیائید که به شدت نیاز به خانه تکانی دارید و نیاز به تفکر بهتر ، نیاز به اندیشه کارساز ، نیاز به مشاوره بیشتر و نیاز به انتخاب راهی مناسب که در خور این ملت عزیز و بزرگوار است . با احترام سید علی معین زادهبه تاریخ 20/1 /1400
ایجاد شده: 21/فروردین/1400 آخرین ویرایش: 21/فروردین/1400بخش گردشگری در سالهای آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت؟ این سوالی است که متخصصان صنعت گردشگری در پی یافتن پاسخی مناسب برای آن هستند. اگر چه تحولات اقتصادی و اجتماعی آینده به طور دقیق قابل پیشبینی نیستند اما مدیران بزرگترین گروههای هتلها و اپراتورهای تور در جهان، صحبتها، نشستها و هماندیشیهایی در این باره برگزار کردهاند. نتایجی که از بررسی این نشستها به دست آمده، نشان میدهند که رفتار تقاضاکنندگان در صنعت گردشگری تغییر کرده است. همین امر باعث شده تا شکل فعالیتهای گردشگری نیز تکامل پیدا کنند و ادامه فعالیت نهادهای دولتی و خصوصی در این صنعت، منوط به تربیت متخصصان و کارشناسان جدیدی باشد که تاکنون در این صنعت حضور نداشتهاند. موانع رشد گردشگری در سالهای اخیر علیرغم رشد چشمگیر صنعت گردشگری در سالهای اخیر و جایگزین شدن آن با اقتصادهای تک محصولی و فاقد زنجیره خلق ارزش، این حوزه با موانع و مشکلاتی مواجه بوده که برنامهها و طرحهای کشورها و سازمان پهای بینالمللی را دچار تغییرات و دگرگونیهایی کرده و در مواقعی نیز منجر به تعویق لایحهها و راهبرد.های توسعه شده است. طبق بررسیهایی که توسط سازمان جهانی گردشگری ( UNWTO ) صورت گرفته، پنج دستانداز اصلی رشد گردشگری در سال ۲۰۱۹ موارد زیر است. ۱ - عدم قطعیت طولانیمدت درباره برگزیت ۲ - تنشهای ژئوپلیتیک ۳ - تنشهای تجاری ۴ - رکود اقتصاد جهانی ۵ - ورشکستگی شرکت توماس کوک این نوشته تاثیر دو مورد از موانع فوق بر روی کشورها را بررسی خواهد کرد. تنشهای ژئوپلیتیک موقعیت جغرافیایی یک کشور، تاثیر بسزایی در ساختار بازار گردشگری آن کشور دارد. همچنین یکی از مهمترین عواملی که نظریهپردازان توسعه و کارشناسان حوزه توریسم در برنامهریزیهای خود بدان توجه دارند، موقعیت نسبی یک کشور و محل قرارگیری آن نسبت به مراکز سیاسی - فرهنگی جهان است. طبق گزارش انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، وضعیت کشورهای همسایه و موقعیت جغرافیایی ایران، مهمترین مانع در فرآیند جذب گردشگر است. از این رو تنشهای ژئوپلیتیکی که در منطقه رخ میدهند، تاثیر بسزایی بر ساختار، میزان بهرهوری، روند توسعه کمی و کیفی و در نهایت حجم و نوع فعالیتهای صنعت گردشگری و هتلداری ایران دارند. ورشکستگی گروه توماس کوک گروه Thomas Cook Group قدیمیترین و یکی از بزرگترین شرکتهای صنعت مهماننوازی و گردشگری بریتانیایی بود که در زمینه مدیریت شرکتهای هواپیمایی و خطوط چارتر، خطوط کشتیهای گردشی، ارائه خدمات هتلداری، خدمات توریستی و مسافرتی فعالیت میکرد. این شرکت در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ ورشکست شد. گرمای کمسابقه تابستان ۲۰۱۸، بیثباتی سیاسی در برخی کشورهای مقصد مانند ترکیه، احتیاط مردم در خرج کردن پولهای غیر ضروری به خاطر برگزیت بریتانیا از اتحادیه اروپا، خرید بلیط به صورت آنلاین و نه با مراجعه حضوری به دفترهای شرکت، اوج گرفتن شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت، گرفتن وام و خرید چند شرکت مسافرتی دیگر و بدهی بسیار در بازپرداخت، از جمله دلایل ورشکستگی گروه "توماس کوک" بودند. این موضوع خیلی زود به یک فاجعه ملی تبدیل شد و دیدیم که چطور به زیرساختهای گردشگری بریتانیا لطمهای اساسی زد. چه اقداماتی در راستای جلوگیری از وقوع مشکلات بیان شده و بهبود وضعیت کنونی موثر خواهند بود؟ ۱ - همکاری پویا و سازنده دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راهکاری موثر در جهت انعکاس تصویری صلحآمیز از کشورمان در عرصه بینالمللی خواهد بود. این امر با تشکیل هیاتهایی از مسئولان و متخصصان بینالمللگرا و کاربلد، میسر خواهد شد. ۲ - ارتقای مزیتهای نسبی کشور در حوزه گردشگری و تبدیل آنان به مزیت مطلق از طریق تشکیل اتحادیههای تجاری و گردشگری، مذاکره با کشورها برای لغو دو طرفه روادید، اعزام دانشجویان مستعد به منظور یادگیری تجربی و نظری مفاهیم و به کارگیری آنان در امور وابسته به اقتصاد گردشگری، سبب چهارچوبسازی و حرفهایتر شدن فعالیتهای این حوزه خواهد شد. ۳ - بهبود روند ارائه خدمات و فرآیند توسعه گردشگری، وابسته به پیگیری مداوم و سازنده از شکایات، انتقادات و پیشنهادات گردشگران است. ۴ - دنیا با سرعت در حال تغییر است و ایدههایی که تا دیروز نشانه خوشفکری مدیران شرکتهای چندملیتی محسوب میشد، امروز دیدگاههایی تاریخ گذشته به حساب میآیند که باید از آنها ترسید. مدیران "توماس کوک" همیشه روی روابط تکیه داشتند و خیالشان این بود که به کمک لابیگری میتوانند انحصارشان را در حوزه گردشگری بریتانیایی نگه دارند. هر انحصاری به سرعت باعث از بین رفتن یک کسب و کار میشود. زیرا یک جامعه رو به جلو و در حال پیشرفت بر اثر رقابت سالم شکل میگیرد. از این رو امکانات تبلیغاتی در یک جامعه مانند بیلبوردها و رسانهها باید به صورت عادلانه بین تمامی کسب و کارها تقسیم شوند. آرش خورمهر - مدیر تولید محتوای انجمن علمی مدیریت و گردشگری دانشگاه تبریز
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399ریاست محترم جمهور، حجتالاسلام دکتر حسن روحانی؛ به جستجوی مقصر و گناهکار نیستیم، نمیخواهیم نقد کنیم، نمیخواهیم دوباره از اوضاع نابسامان صنعت گردشگری و صنعت هتلداری بگوئیم. آنچنان در یک بحران و فاجعه اقتصادی گرفتار آمده و آمدهایم که هر چه گوئیم جز نمک بر زخم پاشیدن نیست. گفتنیها را میدانید و به خوبی آگاه هستید امّا چرا هر چه پیش میرویم و هر راهکاری ارائه میفرمائید نه تنها راهگشای مشکلات این صنعت نیست بلکه متاسفانه گاهی به مشکلات نیز میافزاید!! آقای رئیس جمهور؛ آیا مملکت ملکالطوایفی است؟! دستگاههای اجرایی فرمانبردار دستورات کدام مرکز، ستاد بحران، شورای کرونا و ... هستند؟! در استانی و در گوشهای از این مملکت پهناور اعلام میکنند که هتلها میتوانند تا ۳۰ درصد ظرفیت خود میهمان بپذیرند و در استانی دیگر، هتلی تا مرحله پلمپ پیشمی رود فقط به دلیل آنکه چهار اتاقش مهمان داشته است!!! با کدام ناظر و نظارتی چنین دستوراتی صادر می شود؟ بر اساس کدام مستندات قابل اطمینانی چنین شیوهنامههایی تدوین میشود؟ مگر چند هتل در بین این چند هزار واحد، پذیرش مسافر دارند؟ فقط آمار، عدد و رقم است که سلسلهوار اعلام میشود و در مقابل، شک و شبهه ایجاد میکند. مگر هتل دکّان بقّالی است که کرکرهاش را پائین بکشند؟ آیا تحقیق کردهاید چه حجم کالایی در سردخانههای هتلها و در انبارهای خشک و تَر در انتظار پایان یافتن تاریخ مصرفشان وجود دارد و باید به زودی به سطل زباله ریخته شود؟ شاید در مواقع حساس بتوان تا حدودی در هزینههای سربار صرفهجویی کرد امّا آیا هتلها میتوانند از هزینههای جاری جلوگیری کنند؟ مگر تعطیل کردن هتل معنا دارد؟ رعایت مسائل بهداشتی خاصّه در این شرایط، وظیفه اخلاقی و اجتماعی هر مدیر هتل است. چرا اینگونه تبلیغ میشود که بعضی از هتلها فلان پروتکل بهداشتی را رعایت نمیکنند و جان خود و میهمانشان را به خطر میاندازند؟ سفر و گردش ممنوع است امّا مسافری که به هر دلیل وارد شهر میشود چه باید بکند؟ زحمات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادارات کل در سراسر استانها و کوششهای نیروی انتظامی و تلاشهای قوه قضائیه جهت پلمپ واحدهای غیرقانونی را پاس میداریم امّا هر مسافری گردشگر نیست و باید برای اینگونه میهمانان نیز اندیشهای مناسب داشت. تمامی تورها کنسل میشود، همایشها، سمینارها و هر نوع مراسم و گردهمایی تعطیل می شود ، رزروهای فردی و گروهی یک به یک باطل میشود. با تهدید، ارعاب و انواع شیوهنامهها و دستورات فورس ماژور، هتلها را مجبور میکنند و یا با صلاحدید مدیران بزرگوارشان بدون دریافت کوچکترین ضرر و زیان، وجوه دریافتی حاصل از این رزروها را عودت میدهند و حال که صندوق و ذخیره مالی هتلها به انتها رسید با تبلیغات گسترده از مردم تقاضا میکنند تا رزروهای خود را باطل نکنید و اجازه دهید در زمانی دیگر این تاسیسات اقامتی و پذیرایی، میهماندار شما باشند. نوشدارو پس از مرگ سهراب!! جناب آقای رئیسجمهور؛ هر آنچه در حال حاضر از مصاحبههای شما برداشت شده است و کورسویی از امید در آن وجود دارد امّا در عمل آنچنان این صنعت از آن منتفع نمیشود!! در این زمان، نقدینگی یکی از بزرگترین چالشهای هتلهاست و لذا از یک سو شما فرمودید به کارگاههای بزرگ و کوچک در صورتی که کارگری را اخراج نکنند وام میدهید با بهره و دو ساله!!! به چند و چون و میزان پرداختی، زمان بازپرداخت و ضریب کارمزد آن کاری نداریم و لطف شما را در این شرایط با جان و دل میپذیریم امّا وزارت کار و تعاون اعلام میفرمایند به کارگران شما بیمه بیکاری تعلق میگیرد و در فلان سایت ثبت نام کنید. حال آیا این عمل حکم اخراج کارگر را پیدا نمیکند؟! میگوئیم نقدینگی نداریم و فرصتی دهید جهت پرداخت آبونمان حاملهای سوخت، میگویند فقط قسطبندی و تاخیر در پرداخت. آبونمان شامل مصرفکنندگان خانگی است!!! میگوئیم کارگاههای کوچک و اکثر هتلهای یک و دوستاره دچار کمبود نقدینگی هستند و در خصوص پرداخت حق بیمههای کارفرمایی فرصتی دهید، میفرمایند برای کارگاههای با بیش از ده کارگر تسهیلاتی قائل شدیم و شامل کارگاههای کوچک نمیشود!!! تقاضا کردیم چون فقط تا پایان فروردینماه فرصت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است لذا تسهیلاتی قائل شوید، فرمودند اشکال ندارد تا پایان اردیبهشت پرداخت کنید!!! آیا قرار است معجزهای رخ دهد با این یک ماه فرصت؟! آیا در خصوص مالیات عملکرد و تکلیفی اندیشهای شده است؟ با عوارضهای گوناگون شهری و کشوری که مستلزم مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد و حتی اعتنایی به مصوبات ملی نیز ندارند چه باید کرد؟! جناب آقای "حسن روحانی" رئیس جمهور محترم؛ انشاالله به زودی با همّت و کوشش تمامی مردم عزیز ایران بر این کرونا ویروس غلبه کرده و با افتخار اعلام کنید که شرایط عادی است و کسب و کار آغاز میشود امّا از آن زمان به بعد که تمامی مشاغل و تولیدکنندگان و واحدهای خدماتی با کوششی مضاعف مشکلات خود را یک به یک مرتفع میکنند و با علم به اینکه تمامی اصناف و فعالان اقتصادی در این شرایط متضرر شدهاند، خود را تافته جدا بافته نمیدانیم. مهمترین مسئله اینکه وقتی این جانفشانیها و از خود گذشتگیهای دانشگاهها و دانشکدههای پزشکی و ایثار پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستانها را شاهد هستیم، زبانمان به لکنت میافتد که تقاضای مالی داشته باشیم امّا چه کنیم که به شدت در تنگنای اقتصادی گرفتار آمدهایم و حداقل یک سال طول میکشد تا شرایط برای صنعت گردشگری و صنعت هتلداری به شرایط نه چندان خوبِ قبل از این بحران برگردد. در این برهه، اگر انتظار کمک بلاعوض داشته باشیم، سخنی به گزاف نیست لذا اگر دولت توانایی این محبت را دارد، دریغ نفرمائید و در غیر این صورت، سهم صنعت گردشگری را از هر آنچه شما نام آن را تسهیلات و کمک میگذارید چه به صورت وام و چه به صورت سایر تسهیلات، جداگانه اعلام فرمائید. همچنین در ابلاغ این مصوبات، دستور فرمائید تعجیل کنند و یا راهکاری ارائه دهید که بتوانیم با کمترین صدمه جانی و مالی این دوران گذار را طی کنیم. سیّد علی معینزاده - فعال صنعت گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399در چند ماه اخیر با توجه به حوادث سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بر کل کره خاکی از بسیاری از همکاران و فعالین صنعت گردشگری شنیدم که گردشگری ایران برای همیشه کام مرگ رفت. باید پذیرفت تا زمانی که نسل بشر از روی کره خاکی پاک نشده، صنعت گردشگری بر خلاف سایر صنایع به علت ذات خویش همواره در حال حیات، رشد و گاها با برنامهریزیهای صحیح در حال توسعه میباشد. فضای کنونی برای دست اندرکاران بیشباهت به دوران ۸ ساله دفاع مقدس نیست و همانطور که پس از اتمام جنگ، شاهد رونق گردشگری ( هرچند با سرعت کم ) در این بازار پر سود جهانی بودیم، باید زمان حال را غنیمت شمرده و از هماکنون با مرور تجربیات و از طریق روشهای مختلف مختلف مانند نوسازی هتلها، افزودن امکانات رفاهی جدید بر اساس نیاز روز مشتریان، نمادسازیهای مدرن، طرح جذابیتهای جدید، توجه بیشتر به گردشگری سلامت و گرشگری سیاه و هزاران روش ابتکاری و نوآورانه دیگر، باعث طرح پکیجهای متنوع و جذاب گردشگری در کشور شده و تعداد بیشتری از توریستهای علاقهمند از سراسر جهان را جذب کنیم. با علم به آماده نبودن زیرساختهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه، بیخبر بودن سرمایهگذاران خارجی از پتانسیلهای جغرافیایی و فرهنگی موجود در ایران و تبلیغات غیر هدفمند در بازارهای جهانی و همچنین کشمکشهای سیاسی با بعضی کشورهای غربی و دیگر موانع در مسیر رشد صنعت گردشگری ایران، هنوز هم این صنعت مولد و اشتغالزا که به صورت غیرمستقیم ۶.۱ درصد تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد، میتواند با برنامهریزی صحیح کشور را از بحران اقتصادی خارج سازد. آنچه این امر را میسر میکند، توجه جدی حاکمیت به ظرفیتهای رها نشده و انعطافپذیری گردشگری و صنایع وابسته آن است. بهرهوری و استفاده بهینه از ظرفیتهای گردشگری کشور، سیاستگذاری و برنامهریزیهای راهبردی و کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت جهت افزایش تحرک در تولید و توزیع، ایجاد مشاغل و خدمات گوناگون و کمک به سرعت گردش پول باید در الویت کار برنامهریزان قرار گیرد تا به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک کند. اگر گردشگری به یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور تبدیل شود، موتور محرک توسعه خواهد بود و ضمن اشتغالزایی و توزیع ثروت، در تمام نقاط پهنه گسترده کشورمان باعث تقویت بنیانهای سیاسی و اجتماعی خواهد شد. مهران امیرحسینی - عضو کمیته اطلاعرسانی، تبلیغات و روابط بینالملل جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399گردشگری ذاتاً تجربه اجتماعی است که معمولاً شامل مسافرت با دوستان و اقوام میشود و این روابط اجتماعی هستند که تجربه مصرف را شکل میدهند. در واقع، سفر کم شتاب زمان بیشتری را برای گذراندن در سفر در اختیار قرار میدهد تا افراد در آن فرصت، گردهم آیند و به روابط خانوادگی و دوستیهای خود استحکام بخشند. در بررسی اصالت روابط و ارتباطات بین فردی میتوان گفت که خانوادهها هنگام دور بودن از خانه، انگار در خانه خود هستند. گردشگران از مکانها استفاده میکنند و به این ترتیب نوعی گردهمایی خاص را ایجاد می کنند. به نظر میرسد که گردشگری بیشتر به همراهی دستهجمعی گرایش پیدا کرده و سفر به قصد بازدید صرف از ناشناختهها، کمتر صورت میگیرد. سفر کم شتاب بخش متفاوتی از تجسم دوباره گردشگری است که توجه بیشتری به اجتماع دارد و این توانایی را ایجاد میکند تا گردشگر با افراد و مکانها درگیر شود. مسافران سفر کم شتاب علاوه بر رفت و آمد با دوستان و اقوام، تمایل دارند با مردمی که در طول سفر با آنها مواجه میشوند نیز ارتباط برقرار نمایند. سفر کم شتاب به معنای لذت بردن از رفتن به مقاصد جدید، کشف فرهنگهای هر منطقه، احترام به محیط زیست، همدم شدن با بومیان و استفاده از سفر به صورت بهینه و گاهی به معنای کاهش هزینهها است. سفر کردن با آهنگ آهسته و برقراری ارتباط با مناطق در طول مسیر سفر امر جدیدی نیست. پیش از استفاده گسترده از خودروها و سفرهای هوایی، بخش عمدهای از گردشگری به شکل کم شتاب صورت می گرفته و دلیل آن هم کمبود امکانات حمل و نقل پیشرفته بوده که سفرها را به مسافتهای کوتاه و در طول یک روز محدود میکردهاند. به عنوان مثال مسافرتها به صورت پیاده یا با حیوانات ( اسب، شتر، الاغ ) تنها روشهای سفرهای زمینی بودند. امروزه سفر کم شتاب البته نه برای همه ولی برای اغلب افراد، سفری متفاوت میباشد زیرا پربار بودن تجربه سفر با حضور در محیطهای بومی و محلی مقصد برای برخی از مهمترین بخشهای سفر به حساب میآید. سفر کم شتاب، جایگزینی برای سفر هوایی و سفر با خودرو پیشنهاد میدهد که در آن گردشگر میتواند در طول سفر تجربه کسب کند. از ماهیت سفر کم شتاب میتوان به افزایش تجربه کلی مسافران از سفر، اقامت در خانه های تاریخی و محلی، استفاده از این زمان برای شناسایی اماکن نزدیک به آن محل، به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ و شیوههای زندگی محلی را نام برد. در سفر کم شتاب، بیشتر به لذت بردن از سفر هم در طول مسیر و هم در مقصد، اجتناب از پروازهای ارزانقیمت و سفرهای کوتاهمدت به مکانهای خیلی دور و گرایش بیشتر به مسافرتهایی با قطار، اتوبوس، دوچرخه، قایق و یا پیاده همراه با اقامت شبانه، گشت و گذار با دوچرخه و اقامت در خانههای تاریخی و محلی، تاکید میشود. سفر کم شتاب در حال حاضر به بازار بکری تبدیل شده است که قشر متوسط در کشورهای توسعه یافته و گروههایی با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پائینتر را به خود جلب کرده که امکان کمتری در انتخاب جایگزینهای این نوع از سفر پیش رو دارند. با این حال، گردشگری کم شتاب نیز جایگاهی مانند گردشگری جایگزین، اکوتوریسم و گردشگری مسئولانه پیدا خواهد کرد. اولین طرفداران سفر کم شتاب، شرکت های خدمات مسافرتی کوچک، سفرنامهنویسان، بلاگرها و کولهپشتیها که نظرات خود را عمدتاً از طریق اینترنت، فضاهای مجازی و رسانههای مربوط به سفر بیان میکردند، هستند. همانطور که در ابتدا گفته شد، سفر و گردشگری کم شتاب یک سبک جدید نیست بلکه مقابله با فرهنگی جدید است که هدف اصلی سفر و گردش را به فراموشی سپرده است. فرهنگی که در آن رسیدن به مقصدهای متعدد، اهمیت بیشتری از خودِ مقصد و انسانهای ساکن در آن دارد. فرهنگی که عکس گرفتن از مشاهده، شناخت و حضور در جاذبههای گردشگری مهمتر است و در آن صرفاً سیر شدن بدون اهمیت به غذایی که خورده میشود، ترجیح داده میشود. هرچند نمیتوان بین سفر کم شتاب و سفر پرشتاب مرزی قائل شد و یکی را بهتر از دیگری معرفی کرد اما مسلم است که هر فردی علاقه دارد بعد از سفر، تکاملی را در خود احساس کند و این هدف، تنها با تعمق و ارتباط حاصل میشود. با توجه به شرایط اپیدمی ویروس کرونا، پیش بینی میشود در پساکرونا شاهد استقبال قابل توجهی از گردشگری داخلی باشیم. بنابراین به عنوان یکی از شیوههای شناخته شده گردشگری در دنیا، میتوانیم سفر و گردشگری کم شتاب را به بخشی از افراد جامعه که قصد سفر دارند، پیشنهاد نمائیم. فرزاد زارع - کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری
ایجاد شده: 26/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 26/شهریور/1399ظهور و بروز ویروس کرونا و تاثیر بر صنایع مختلف از جمله صنعت نوپای گردشگری و احتمال بیکاری حداقل ۷۰ درصد نیروهای شاغل در این صنعت، مخاطرات فراوانی را برای فعالین این حوزه به وجود آورده است. برای خروج فعالین بخش گردشگری از این بحران، پیشنهادی به شرح زیر تقدیم وزارت گردشگری و سایر مسئولین محترم میگردد. بر اساس قوانین کار و مقررات حاکم بر آن در صورت بیکاری نیروهای انسانی، آنها میتوانند بر اساس سوابق خود از بیمه بیکاری استفاده نمایند. آنچه که آشکار و مبرهن است، بار مالی و روانی این موضوع میباشد. به طور طبیعی هجوم تعداد کثیری از بیکاران در پایان فروردین به اداره کار و لزوم پرداخت مقرری از طرف بیمه در این شرایط و برای مدت طولانی بسیار سنگین خواهد بود. با فرض مهار این ویروس تا پایان خردادماه، پیشنهاد اینجانب مبنی بر پرداخت حقوق نیروهای بنگاههای اقتصادی از طرف تامین اجتماعی بر اساس آخرین لیست بیمه این بنگاهها صورت پذیرد تا کارکنان دچار مشکل اقتصادی در تامین نیازهای اولیه خود نباشند. این پرداختی در اصل به صورت قرضالحسنه صورت پذیرد و پس از اتمام این بحران در طول پنج برابر مدت زمان بحران ( ۱۵ ماه ) توسط کارگران به تامین اجتماعی بازپرداخت گردد. بدیهی است که ضمانت بازپرداخت این وجوه با کارفرمایان خواهد بود و کارفرمایان از حقوق نیروهای انسانی کسر و به بیمه پرداخت خواهند کرد. انجام این کار هم مشکل نیروها را حل خواهد کرد و هم بار مالی برای تامین اجتماعی ایجاد نخواهد کرد. محمد آرا - مدیر هتل بینالمللی تبریز
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399ایجاد انگیزه در فراگیران دورههای آموزشی به همراه افزایش سطح کیفی و کاربردی آموزش به عنوان دغدغههای اصلی مدیران آموزش در صنعت گردشگری کشور در عصر حاضر، مطرح میباشد. محتوای قدیمی و غیر کاربردی، طرح مسائل تکراری، استفاده از روشهای سنتی تدریس، عدم ایجاد خلاقیت، فقدان نظام تربیت مدرس، عدم بکارگیری متدهای جدید آموزشی و ابزارهای الکترونیکی وابسته به آن، به عنوان مشکلات اساسی نظام آموزش در صنعت گردشگری کشور قلمداد میگردند. عناصر اصلی در برنامههای آموزشی در هر رشتهای شامل اهداف، محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی، روشهای تدریس متنوع و ارزشیابی نحوه برگزاری دورههای آموزشی، میباشند. در تربیت نسل جدید، انتخاب ابزارهای آموزشی و روشهای خلاقانه تدریس به عنوان چالش اصلی آموزشهای نوین به حساب میآید. نوآوری در روشهای تدریس و متناسبسازی محتوا و شیوههای آموزش با پیشرفتهای علمی و تکنولوژیهای نوین، ضرورتی انکارناپذیر است. پیشرفتهای تکنولوژی در قرن ۲۱ کلیه جنبههای زندگی را تحتالشعاع خود قرار داده است. پیشرفت سریع سرعت اینترنت و دسترسی عمومی آن در کنار متحول شدن پلتفرمهای وابسته به آن، ضرورت تغییر در محتوای آموزشی و روشهای برگزاری دورههای آموزشی را بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار داده است. یادگیری در بستر اینترنت که از آن به عنوان "آموزش مجازی" یاد میشود، شامل آموزش و یادگیری در سامانه یادگیری الکترونیک ( LMS ) و آموزش آنلاین بوده که این روش از آموزش، یادگیری فعال و هوشمندی است که ضمن ایجاد انگیزه در فراگیران، زمینه ایجاد همکاری گروهی را در محیط آنلاین و چند رسانهای در مکان و زمان مناسب فراهم میسازد. به طور خاص LMS برای مدیریت دورههای آنلاین، توزیع مواد آموزشی و همکاری بین فراگیر و مدرس طراحی شده است. این سامانهها به مدیران و برنامهریزان آموزشی اجازه میدهد تا تمام جنبههای یک دوره آموزشی را مدیریت کرده و ضمن ثبت نام الکترونیکی فراگیران در دورههای آموزشی، امکان برگزاری دوره، ارائه تکالیف و تمرینهای ارائه شده در دورههای آموزشی و همچنین برگزاری آزمونهایشان و نظر سنجیهای نحوه برگزاری آن دورهها را نیز به صورت الکترونیکی برگزار نمایند. کاهش هزینههای آموزشی، افزایش بهرهوری، افزایش رضایتمندی شغلی برای مدیران و کارکنان شاغل به دلیل عدم نیاز به ترک محل کار برای یادگیری، دسترسی همیشگی به منابع آموزشی، امکان طرح بحث و گفتگو در گروههای مجازی و اینترنتی، راحتی و آرامش ناشی از عدم الزام به حضور در کلاسهای فیزیکی در زمان و مکان مشخص، از جمله مزایای بهرهمندی از سیستم یادگیری مجازی به حساب میآید. اتفاقات ناگواری چون اپیدمی بیماریهای واگیر مانند کرونا، ضرورت توجه به این واقعیت را بیش از پیش برای ما آشکار ساخته است. ابزار آموزش مجازی میتوانست در صورت بسترسازی مناسب در این شرایط که به توصیه پزشکان کلیه فعالیتهایی که نیازمند حضور افراد در یک محیط بسته میباشد را غدغن کرده به عنوان جایگزینی مناسب برای استفاده بهینه از فرصت موجود و تبدیل تهدید به فرصت را فراهم سازد. امیر کلالی - سرپرست دفتر آموزش گردشگری خراسان رضوی
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399اگر امروز کاهش سفر، کنسلی تورها، تعطیلی تأسیسات گردشگری و همه مشکلات ناشی از هراس کرونایی و چالشهای ناشی از آن، مدیریت نشود در دوران "پساکرونا" مسائل پیش آمده میتواند بر صنعت بزرگ گردشگری و مجموع فعالیتهای آن تأثیر منفی بگذارد. تأکید میشود، وزارت گردشگری نباید تنها بر مسائل و مشکلات حاضر "کرونا" متمرکز شود و بایستی با برنامهریزی لازم در کنار آگاهیبخشی، بیان واقعیتها به طور شفاف و صادقانه، امیدآفرینی و کمک به تابآوری در سطوح مختلف در صنعت گردشگری، مردم و کارمندان وزارت با انجام پیشبینی های لازم، جامعه را برای دوران پساکرونا آماده کند. بیشتر فعالان گردشگری معتقدند یکی از علل خسارتها و ضررهای فعلی صنعت گردشگری، نبود ساختارهای قوی حمایتی و از همه مهمتر کمرنگ بودن بیمه گردشگری برخلاف بیمه سفر و نبود پوششهای حمایتی از دلایل سست بودن این صنعت در مقابل بحرانی مانند ویروس کروناست. آسیبشناسی دوران کرونا در صنعت گردشگری و تأکید بر بیمه تأسیسات گردشگری در زمان بحران و تعطیلی به شدت موردن نظر و تأکید است. امیر ضیائیان رمضانزاده - مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399بیگمان صنعت گردشگری و هتلداری در دوران کنونی بیشترین توجه را به خود معطوف داشته است و به دلیل ارزآوری و رونق اقتصادی، مورد توجه بخش خصوصی و بخش دولتی قرار گرفته است. صنعت هتلداری یکی از صنایع پاک به شمار میآید. این صنعت باعث اشتغالزایی شده و تا حدی به طور مستقیم و غیرمستقیم درصد بیکاری جامعه را پائین آورده و در نتیجه به کاهش ناهنجاریهای اجتماعی منجر میگردد. همانطور که میدانید هر صنعتی ممکن است با چالشهایی از جمله کمبود مواد اولیه، تحریمها، نبود نیروی انسانی و کارآمد و غیره ... مواجه شود که نتیجهای جز کُند شدن روند آن صنعت یا حتی به فراموشی سپردن آن نخواهد داشت. مواردی که بیان شد، میتواند برای یک صنعت تهدیدهایی محسوب شود. هتلداری نیز مانند سایر صنایع در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده است. این صنعت از دیدِ باز همچون نهالی نوپا در برابر بادها و غرش ابرها، ایستادگی و مقاومت کرده است. از جمله تهدیدهای صنعت هتلداری میتوان به تحریمها، جنگهای داخلی و خارجی، تبلیغات منفی رسانههای خارجی، آب و هوا، کمبود خدمات و حتی بلایای طبیعی و بیماریهای گسترده در هرکشور، اشاره کرد. یکی از همین تهدیدها که چند هفتهای است صنعت هتلداری کشور عزیزمان ایران را درگیر خود کرده است، بحث بیماری "کرونا" و شیوع آن در کشور است. هتلها در این چند هفته به شکل عملی تعطیل شدهاند. کارکنان و پرسنل هتلها به مرخصی اجباری رفتهاند، چراغ هتلها خاموش شده است و رونق اقتصادی در بازار هتلداری به شدت کاهش یافته است. در نتیجه اینکه افرادی به طور مستقیم و غیرمستقیم بیکار شدهاند و آیندهای روشن در این صنعت دیده یا احساس نمیشود. حال همانطور که بیان شد، هر تهدید بابی است برای تبدیل شدن به فرصت. بعضی از تهدیدها دست خودمان نیست و حتی نمیتوانیم به راحتی با آن دسته و پنجه نرم کنیم ولی میتوانیم با نگاه مثبت خود، آن را به فرصت تبدیل کنیم. اگر با چشم مثبتاندیشی به تهدید بیماری کرونا نگریسته شود، یک فرصت است. ما میتوانیم در این زمینه اطلاعاتی جدید کسب نمائیم، هتلها و مراکز اقامتی را بیش از بیش آماده سازیم، آگاهی خود در مورد موارد ضدعفونی کننده و طرز استفاده از آن در هتلها را بالاتر ببریم، آموزش و آگاهی خود نسبت به بیماریهای ویروسی و عفونی را بالاتر برده و درنتیجه خدمات بهتری را ارائه نمائیم. خلاصه اینکه دست از فعالیت خود برنداریم و از دیگر همکاران خود پیشی بگیریم. این تهدید و بیماری بالاخره روزی از کشور ما رخت برمیبندد و اثرش تمام میشود و به یاری خداوند تبارک و تعال همه چیز به حالت اول بازمیگردد. در این میان افرادی موفقتر هستند که فرصت را بر تهدید ترجیح داده، معلومات خود را افزایش داده و آمادهتر شدهاند. بنابراین در این راستا با توجه به حساسیت موضوع باید جدی بود و این مرحله از زندگی را پشت سرگذاشت و با توجه به شعار وزارت بهداشت در این روزها، کرونا را شکست خواهیم داد. مرتضی تکمیلی - مدیریت مجموعه هتلهای سنتی جاده ابریشم یزد
ایجاد شده: 25/شهریور/1399 آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399