خانه داری
آشنایی با برنامه کلی نظافت در هتل

آشنایی با برنامه کلی نظافت در هتل

برنامه‌ریزی برای نظافت، مهم‌ترین بخش از فعالیت‌های مدیریت خانه‌داری است. بدون برنامه مشخص و دقیق، ممکن است هر روز بحران‌های متعددی رخ دهد.زیرا بخش خانه‌داری مسئولیت تمیزکاری بسیاری از بخش‌های مختلف هتل را بر عهده دارد، برنامه‌ریزی این کار باید به شیوه‌ای سیستماتیک و گام‌به‌گام انجام شود.برنامه‌ریزی شامل موارد زیر است:▫️ایجاد فهرست موجودی از تمام اقلام در هر بخش که نیاز به بررسی بخش خانه‌داری دارد.▫️تعیین تعداد دفعاتی که اقلام موجود در فهرست مربوط به بخش‌های مختلف هتل باید تمیز شوند.▫️ایجاد استانداردهای عملکرد که هم ماهیت کار را به وضوح شرح دهد و هم جزئیات چگونگی انجام کار را کاملاً توضیح دهد.▫️شناسایی استانداردهای بهره‌وری که میزان و کیفیت قابل قبول از کار از طرف کارگران بخش خدمات در بخش‌های مختلف هتل را تعیین می‌کنند.▫️فراهم کردن تجهیزات مناسب و ارائه گزارش موجودی انبار برای اطمینان از اینکه کارگران تجهیزات و لوازم لازم برای انجام کار خود را در اختیار دارند.

ایجاد شده: 9/اسفند/1402       آخرین ویرایش: 9/اسفند/1402
 ویژگی یک تشک هتلی چیست؟

ویژگی یک تشک هتلی چیست؟

🔴 هتلداران باید هنگام انتخاب تشک علاوه برمهمان های عمومی عمر تشک ونظر ادارات ناظر را هم در نظر داشته باشد. 🔴 اکثرا گارانتی‌ها بر اساس مصرف خانگی درج شده اند در صورتی که در هتل استفاده خیلی بیشتر وخشن تر است.  🔴 در هنگام تهیه تشک از شرکت بخواهید لیست هتلهایی که تشک خریداری کرده اند را در اختیارتان بگذارند وباتوجه به مدت گارانتی تشک‌ها کیفیت وماندگاری آن را از چند هتل سوال کنید.🔴 بعضی دوستان تشک‌های پلی فومی را مناسب میدانند که قیمت آنها قیمت مناسبی تمام می‌شود ولی از معایب آنها سفتی وتعریق زیاد ودر صورتی که گود شود برگشت پذیر نبودن را می توان نام برد.🔴 میتوان از تشک‌های اسفنجی با مشخصه ۳۵ کیلو گرم برای هتل‌های معمولی وتشکهای فنری سفت با ضخامت ۲۵ به بالا برای هتل‌های ستاره دار پیشنهاد داد . 🔴 مهمان هتل بعد از گشت وگذار به هتل بر میگردد ونیاز به استراحت دارد که در صورت عدم رعایت این نکته از طرف هتلدار باعث ناخوشایندی مهمان می‌شود.

ایجاد شده: 22/دی/1402       آخرین ویرایش: 22/دی/1402
آشنایی با اصطلاحات اختصاصی در بخش خانه‌داری هتل

آشنایی با اصطلاحات اختصاصی در بخش خانه‌داری هتل

🔴 گزارش وضعیت خانه‌داری▫️به گزارشی که توسط واحد خانه‌داری بر اساس مشکلات فیزیکی اتاق‌ها اماده می‌شود، اطلاق می‌گردد.🔴 عملیات پیشگیرانه تعمیر و نگهداری▫️سیستمی نظام‌مند جهت نگه‌داری و تعمیرات وسایل اتاق‌ها به صورت دوره‌ای که باعث پیشگیری از خرابی‌های آتی و کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگه‌داری می‌شود.🔴 اختلاف در وضعیت اتاق▫️وضعیتی که طی آن توضیحات ثبت‌شده در واحد خانه‌داری در مورد اتاق با وضعیت ثبت‌شده در میز پذیرش تفاوت دارد.🔴 سرویس Turn down▫️ وضعیتی که در آن خانه‌دار وارد اتاق میهمان مقیم شده و تخت وی را برای خواب آماده می‌کند.▫️برخی از هتل‌ها در این مورد خلاقیت به خرج داده و روی بالشت میهمانان شکلات قرار می‌دهند▫️خانه‌دارها آباژورهای اتاق را روشن می‌نمایند و یا برای کودکان کتاب داستان برای خواب شبانه قرار می‌دهند.

ایجاد شده: 22/دی/1402       آخرین ویرایش: 22/دی/1402
خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هشتم)

خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هشتم)

بالش پنبه‌ای جنس پنبه برای افرادى که دارای آلرژی و حساسیت هستند، توصیه می‌شود.  عیب این بالش‌ها، سنگینی وزن و انعطاف‌پذیر نبودن بالای آنها در هنگام استفاده طولانی مدت است. پنبه بعد از مدتی کوبیده می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد.  قیمت خرید بالش پنبه‌ای بر اساس میزان پنبه محاسبه می‌شود.  بالش از جنس الیاف بالش‌های الیافی بسیار سبک هستند.  مشکل اصلی بالش با جنس الیاف، تحمل پائین وزن سر است. می‌توان گفت زمانی که سر بر روی آن قرار می‌گیرد به راحتی در آن فرو می‌رود. در نتیجه نمی‌تواند وزن سر و گردن را به خوبی مهار کند.  این نوع بالش، پس از مدتی شکل خود را از دست داده و الیاف آن به صورت گلوله‌های جدا از یکدیگر در می‌آید.  هزینه خرید این بالش مانند نوع پنبه‌ای بر حسب میزان وزن الیاف محاسبه می‌شود. خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش اول) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش دوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش سوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش چهارم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش پنجم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش ششم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هفتم)

ایجاد شده: 8/دی/1398       آخرین ویرایش: 8/دی/1398
خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هفتم)

خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هفتم)

 نکاتی مهم راجع به بالش در هتل مهم ترين شاخصه يک بالش خوب، این است که بتواند سر و گردن را در بهترین حالت ممکن نگه دارد.  همچنین دارای ابعاد و اندازه استاندارد باشد. بالش با ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر، یک اندازه مطلوب برای هر انسان بالغی است.  بالش در انواع مختلف تولید می‌شود. متریال‌هایی که در ساخت انواع بالش بکار برده می‌شوند شامل: پر، الیاف، پنبه و فوم است. بالش از جنس پر معمولا از پر قو، مرغابی و یا غاز، برای بالش‌هایی از جنس پَر استفاده می‌کنند.  بالش‌های پَر به دلیل انعطاف‌پذیری و پُر کردن قسمت گردن در هنگام استراحت، یکی از انتخاب‌های مناسب در این زمینه هستند.  توجه داشته باشید این بالش‌ها باید وزن کمی داشته باشند. این نکته یکی از دلایل مرغوبیت آنهاست.  ناگفته نماند بر حسب نوع پَر استفاده شده در بالش‌ها، قیمت انواع آن متفاوت است. می‌توان گفت قیمت این نوع از انواع دیگر گران‌تر است.  خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش اول) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش دوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش سوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش چهارم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش پنجم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش ششم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هشتم)

ایجاد شده: 30/آذر/1398       آخرین ویرایش: 8/دی/1398
خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش ششم)

خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش ششم)

آشنایی با دپارتمان خانه‌داری در هتل:  دپارتمان خانه‌داری در هتل در اصل مسئول نگهداری حفظ پاکیزگی و نظافت در هتل است و نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت هتل‌ها را دارد.  دپارتمان خانه‌داری در هتل معمولا دارای بیشترین نیروی انسانی در هتل نیز می‌باشد و مسئول رسیدگی به وضعیت اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و یا نظافت رستوران‌ها را داراست. بیشترین وقت میهمان در اتاق‌های رزو شده هتل است به همین علت تمیز بودن اتاق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پرسنل این قسمت مسئول رسیدگی به خواسته‌های میهمانان می‌باشند به همین دلیل کارکنان این بخش باید کاملا قابل اعتماد و اطمینان و از رفتار پسندیده‌ای برخوردار باشند.  شیوه بازرسی اتاق‌ها در هتل چگونه است؟ بازرسی‌های پی در پی در هتل‌ها موجب می‌گردد تا انحرافات کاری در بخش‌های گوناگون رعایت گردد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر هتل که خروجی کار آنان تاثیر مستقیم بر میزان رضایت‌مندی مسافرین از هتل دارد، واحد خانه داری است. یکی از آسان‌ترین ابزارهای در دسترس که می‌تواند کارکرد صحیح را اطمینان دهد، بازرسی اتاق است. فرم بازرسی اتاق‌ها چیست؟ فرمی است که به سرپرست طبقه و یا مدیر خانه‌داری در کنترل کیفیت اتاق‌ها کمک می‌کند. فرم‌ها در هتل‌ها مختلف است. در هتل‌های کوچک سرپرست طبقه وجود ندارد و یا به جای آن‌ها برای تمام طبقات مسئول کنترل کیفیت تعیین می‌شود که می تواند از فرم‌های خود استفاده کنند.  تمام مسافرین از فضای عمومی استفاده می‌کنند. این مکان‌ها سریع کثیف می‌گردد و می‌تواند مشتری‌ها را راضی نگه ندارد به همین خاطر نظافت باید به سرعت انجام گردد.  چک لیست نظافت هتل در کنار خدمات و نظافت هتل به چه اموری می‌پردازد؟ 1. تمیزکاری هتل‌ها  2. نظافت پانسیون ( میهمان‌خانه‌ها )  3. تمیزکاری هتل‌آپارتمانی  4. نظافت رستوران وآشپزخانه  5. نظافت ساختمان‌های شیشه‌ای خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش اول) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش دوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش سوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش چهارم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش پنجم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هفتم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هشتم)

ایجاد شده: 23/آذر/1398       آخرین ویرایش: 8/دی/1398
خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش دوم)

خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش دوم)

وظايف سرپرست خانه داری هتل : وظایف سرپرست خانه داری هتل، ساماندهی به بخش ها و تهیه لوازم مورد نظر خانه داری می باشد . این دوره برای خانم های علاقمند نیز مفید می باشد. خانم های دوره آموزش خانه داری هتل به نکات زیر توجه داشته باشند :  امور خانه داری را از هر جهت به خوبی بدانید.  نسبت به کار خانه داری وظیفه شناس باشید و به کار خود اهمیت بدهید.  بتوانید در بخش خود قدرت کنترل و اداره کارکنان را داشته باشید.  به ریز ترین نکات مربوط به امور خانه داری هتل منظم عمل کنید.  نسبت به همه کارکنان خوش بین باشید.  نکات جالب : هتل دارها  به این نکته توجه داشته باشند خانم ها در قسمت خانه داری هتل مهارت بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند، ولی در مسئولیت های قسمت شب معمولا یکی از کارکنان مرد به عهده داشته باشد تا مسافر به لوازم اضافی مانند پتو و .... نیاز داشته باشد در اختیارشان  قرار دهد.  کارهایی که به عهده سرپرست خانه داری است به شرح زیر می باشد :  توانایی تهیه وسایل مورد نیاز از جمله : حوله، ملحفه، روتختی، رومیزی، پتو، دستمال سفر، لباس کارگران و وسایل نظافت که مورد نیاز هتل است.  نظم دادن به کارمندان بخش خانه داری.  دادن گزارشات بخش خانه داری به مدیر.  نظافت مستقیم بر نظافت بخش های مختلف هتل مانند اتاق، دستشویی ها، راهروها، اتاق کارکنان  نظارت بر انبار خانه داری.  کنترل و نظارت در قسمت خشکشویی .  معین کردن زمان دقیق و منظم برای نظافت قسمت ها، به شرطی که برای مهمانان مزاحمت ایجاد نگردد. موکت ها و لوازم پارچه ای از زاویه نظافت، از مسئولیت های قسمت خانه داری است و تعمیر آن ها زیر نظر خانه داری می باشد.  سرپرست خانه داری هتل باید وسایل پارچه ای اتاق های هر طبقه را مشخص کند تا تشخیص شود که مربوط به کدام طبقه از هتل است.   آموزش اتاق داران و آشنا کردن به وظایفشان و کنترل نظافت اتاق ها و طبقه بندی های هتل از مسئولیت های سرپرست خانه داری است. خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش اول) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش سوم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش چهارم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش پنجم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش ششم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هفتم) خانه‌داری هتل چیست؟ (بخش هشتم)

ایجاد شده: 11/آذر/1398       آخرین ویرایش: 8/دی/1398
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...