کافی شاپ

آموزشهای داخلی و خارجی در حوزه کافی شاپ هتل را میتوانید از این بخش پیگیری و مطالعه نمایید.


آشنایی با انواع دستگاه‌هاى قهوه‌ساز

آشنایی با انواع دستگاه‌هاى قهوه‌ساز

قهوه‌ساز سایفون ▫️ قهوه‌ساز وَکیوم ( vacuum coffee maker ) یا قهوه‌ساز سایفون وسیله‌ای است برای ساخت قهوه كه به کمک خلا توسط  دو مخزن متصل به هم قهوه را می‌سازد.▫️ آب در مخزن پائینی ریخته می‌شود و آن را حرارت می‌دهند تا به نقطه جوش برسد.▫️ بر اثر افزایش فشار بخار، بخار آب به مخزن بالایی انتقال می‌یابد و با پودر قهوه که در بالای فیلتر قرار دارد تماس حاصل می‌کند. ▫️ بعد از مدتی که بیشتر آب به مخزن بالایی رفت و آب جوش در مخزن بالایی با قهوه پودر شده به خوبی ترکیب شد با خاموش کردن شعله  زیر مخزن پائینی بر اثر اُفتِ دما، فشار بخار مخزن پائینی کاهش می‌یابد و قهوه از فیلتر در مخزن بالایی می‌گذرد و به مخزن پائینی می‌ریزد.قهوه‌ساز كمكس ( Chemex Coffeemaker ) ▫️ قهوه‌ساز کمکس یک قهوه‌ساز دستى است که به روش ریختن آب بر روى پودر قهوه عمل می‌کند که از یک قیف شیشه‌ای و فیلتر ساخته شده است.▫️ جنس فیلتر آن، از الیاف کاغذ با ضخامتی بیشتر از کاغذ معمولی است که بیشتر روغن قهوه را می‌گیرد و در نتیجه طعم قهوه با قهوه‌های دیگر تفاوت دارد. ▫️ همچنین فیلترهای ضخیم‌تر کمکس می‌توانند كفستول موجود در روغن قهوه را بگیرند.▫️ اولین قدم در ساخت قهوه کمکس قرار دادن کاغذ فیلتر در قیف شیشه‌ای است و بعد از آن ریختن آب جوش در جهت‌های مختلف برای شکوفایی و دم‌کردن دانه‌های قهوه خشک است.فرنچ پرس (French press) ▫️ فرنچ پرس که با نام هایی مانند cafetiere, cafetiere a piston  یا coffee plunger شناخته می شود یک دستگاه قهوه دم کن می باشد که در سال ۱۹۲۹ توسط طراح ایتالیایی به نام طراحی شد.▫️ این دستگاه در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود برای مثال در کشور ایتالیا به عنوان caffettiera a stantuffo، در کشور استرالیا و نیوزیلند و افریقای جنوبی با نام coffee plunger، در بریتانیا و هلند با نام cafetiere و در امریکا و کانادا با نام french press یا  coffee press شناخته می شود.▫️ این ابزار که برای دم کردن قهوه استفاده میشود، در شکل مدرن خود، شامل یک بدنه استوانه ای باریک است که معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف می باشد.▫️ همچنین مجهز به یک سرپوش فلزی یا پلاستیکی و یک پیستون می‌باشد که درون بدنه باریک ظرف قرار گرفته و دارای یک فیلتر نایلونی یا استیل ضد زنگ مشبک و روزنه دار است.

ایجاد شده: 30/دی/1402       آخرین ویرایش: 30/دی/1402
 آشنایی با انواع رُست قهوه

آشنایی با انواع رُست قهوه

🔴 رست لایت: ▫️ در این حالت  دانه‌های قهوه حرارت نمیبینند و دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آیند.▫️ بر خلاف رست‌های تیره، در رست لایت تلخی کمتر و ترشی بیشتری در قهوه ایجاد می‌شود و طعم ها پیچیدگی بیشتری دارند.🔴 رست مدیوم: ▫️ قهوه‌‌های با رست متوسط از نظر طعم و مزه هم تعادل هستند، یعنی تلخی، ترشی و شیرینی قهوه متوسط و طعم قهوه از پیچیدگی خوبی برخوردار است.🔴 رست مدیوم-دارک: ▫️ در این نوع رست بیشتر اسیدیته از بین رفته است و یک افترتست تلخ و شیرین مشخص برای قهوه باقی مانده که به دلیل کاراملی شدن بیشتر قند قهوه ایجاد شده است‌.▫️ قهوه بیشتر خصایص اصلی خود را از دست داده و در نتیجه، یک قهوه با بادی سنگین‌تر است که طعم عمیق‌تر و آرومای خیلی قوی‌تری دارد.🔴 رست دارک: ▫️ قهوه به دلیل سوختن، بسیاری از خواص و پیچیدگی طعمی خود را از دست می‌دهد و طعم دودی ناشی از رست دارد.▫️ بسیاری از کارخانه‌های برشته کاری از رست‌های تیره برای پوشاندن طعم بد دانه‌های سبز بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

ایجاد شده: 22/دی/1402       آخرین ویرایش: 22/دی/1402
آناتومی یک دانه قهوه

آناتومی یک دانه قهوه

پشت پرده دانه‌های قهوه چیست؟ آیا تاکنون گیلاس قهوه را دیده‌اید؟  اگر نه، احتمالاً به این دلیل است که بهترین دانه‌های قهوه در جهان در امتداد استوا رشد می‌کنند یعنی در کمربند قهوه بین مناطق استوایی برج جدی و برج سرطان. بیشتر گیلاس‌های قهوه حاوی دو لوبیا هستند.  دانه قهوه قبل از تبدیل شدن به یک دانه قهوه معطر، باید بسیاری از لایه‌های خود را از دست بدهد.  برای استفاده هرچه بیشتر از هر لوبیای قهوه، در هر مرحله توجه به جزئیات و مهارت لازم است. لوبیا یا دانه قهوه لوبیا یا دانه قهوه سبز زیبا، در حالی که هنوز داخل گیلاس است، رشد میکند و بالغ می شود تا به قهوه ای که همه ما آن را می شناسیم و دوست داریم و آن را برشته کرده و به کمال میرسانیم تبدیل شود. لایه پوست یا  Endocarp این لایه ضخیم و پوسته مانند، لوبیا را احاطه کرده و در کل از 3-7 لایه تشکیل شده است. لایه درونی یا لعاب یا Mesocarp این بخش همان گوشت میوه قهوه است که در حین رشد گیلاس قهوه، این لایه سرشار از قند است. پوست خارجی یا Exocarp در ابتدای رشد میوه ، این لایه بیرونی گیلاس، سبز است.  با رسیدن میوه، به رنگ زرد، سپس نارنجی، و سرانجام هنگامی که میوه قهوه کاملا رسده باشد، به رنگ قرمز تبدیل می شود. فاکتورهای زیادی روی طعم قهوه شما تأثیر می گذارد. این فاکتورها عبارتند از: شیوه های کشاورزی (چه کسی قهوه را پرورش داده است) منشاء آن (جایی که قهوه در آن رشد کرده است)  فرآوری آن (گیلاس بیرونی چگونه حذف شده یا پوست دانه چطور برداشته شده است) در هر مرحله، اگر کیفیت پایین باشد، طعم قهوه تغییر می یابد.

ایجاد شده: 13/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 13/اردیبهشت/1399
جزئیاتی در خصوص دانه‌های قهوه Arabica و Robusta - بخش دوم

جزئیاتی در خصوص دانه‌های قهوه Arabica و Robusta - بخش دوم

بیش از صد گونه قهوه در دنیا وجود دارد ولی معروف‌ترین و پر مصرف‌ترین دانه‌های قهوه، دو نوع به‌ نام‌های ربوستا ( Robusta ) و عربیکا ( Arabica ) هستند. ترکیب قهوه یا Coffee Blend چیست؟  معمولا برای مصرف نهایی قهوه، دانه‌های "ربوستا" و "عربیکا" را با نسبت‌های مختلف ترکیب می‌کنند تا برای ذائقه‌های متفاوت مناسب شود. برای مثال می‌توان ترکیب‌های زیر را نام برد: ترکیب ( ۳۰ - ۷۰ ): یعنی قهوه‌ای که از ترکیب ۷۰ درصد "عربیکا" و ۳۰ درصد "ربوستا" تولید می‌شود.  ترکیب ( ۵۰ - ۵۰ ): بدین معناست که نصف دانه‌ها "عربیکا" و نصف دیگر آن "ربوستا" است. ترکیب ( ۴۰ - ۶۰ ): ترکیبی است که در آن ۶۰ درصد از دانه‌های "عربیکا" و ۴۰ درصد از دانه‌های "ربوستا" استفاده شده است. زمان خرید قهوه با توجه به ویژگی‌های "عربیکا" و "ربوستا" می‌توانیم ترکیبی را انتخاب کنیم که با ذائقه‌ و سلیقه ما سازگارتر 

ایجاد شده: 24/دی/1398       آخرین ویرایش: 24/دی/1398
جزئیاتی در خصوص دانه‌های قهوه Arabica و Robusta - بخش اول

جزئیاتی در خصوص دانه‌های قهوه Arabica و Robusta - بخش اول

بیش از صد گونه قهوه در دنیا وجود دارد ولی معروف‌ترین و پر مصرف‌ترین دانه‌های قهوه، دو نوع به‌ نام‌های ربوستا ( Robusta ) و عربیکا ( Arabica ) هستند. بررسی ویژگی‌های دانه‌های Arabica و Robusta ؛ طعم دانه‌های "ربوستا" بسیار تلخ هستند و علت اصلی‌ آن بالاتر بودن درصد کافئین "ربوستا" نسبت به "عربیکا" است. دانه‌های "عربیکا" تلخی ملایم‌ و اسیدیته ( Acidity ) بیشتری دارند. دانه‌های "ربوستا" طعمی شبیه به فلز زنگ‌زده، چوب و سنگ دارند. دانه‌های "عربیکا" طعمی شبیه به میوه، سبزیجات و صیفی‌جات دارند. میزان کافئین همانطور که گفته شد میزان کافئین موجود در "ربوستا" تقریبا دو برابر "عربیکا" است. میزان قند و چربی دانه‌های "عربیکا" نسبت به ربوستا تقریبا از ۶۰ درصد چربی و ۵۰ درصد قند بیشتری برخوردار هستند. شکل دانه‌های ربوستا معمولا کوچک‌تر و گرد‌تر از دانه‌های "عربیکا" است.

ایجاد شده: 23/دی/1398       آخرین ویرایش: 23/دی/1398
اسکراب با پودر قهوه

اسکراب با پودر قهوه

قهوه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی منحصر به فرد و بی نظیر در تمام دنیا محسوب میشود، پودر آن نیز یک ماده بسیار قوی در جوان سازی پوست به حساب می آید. از پودر قهوه برای حذف سلولهای مرده پوست استفاده میشود. دلیل این امر تحریک جریان خون در هنگام ماساژ پوست با پودر قهوه است که به بازسازی مجدد پوست کمک میکند.  کافئین موجود در قهوه خاصیت سفت کننده دارد. مزایای استفاده از پودر قهوه در اسکراب بدن: با لکه برداری آرام، آکنه و شکستگی پوست را از بین میبرد. گردش خون در سلول را افزایش می دهد. دگردش خون زیر پوست را افزایش می دهد. التهاب را کاهش می دهد. به کاهش رگهای عنکبوتی و واریس در زیر پوست کمک می کند. حالت پوست را یکنواخت و آن را روشن و نرم می کند. خشکی پوست را تسکین می دهد. تنها کافی است که بدن خود را با آب شسته و پودر قهوه را روی آن بمالید و به صورت دایره ای شکل پوست خود را ماساژ دهید. پس از سه تا پنج دقیقه،خود را با آب بشویید.

ایجاد شده: 9/دی/1398       آخرین ویرایش: 9/دی/1398
انواع دستگاه هاى قهوه ساز (بخش سوم) - فرنچ پرس

انواع دستگاه هاى قهوه ساز (بخش سوم) - فرنچ پرس

فرنچ پرس فرنچ پرس (French press) که با نام هایی مانند cafetiere, cafetiere a piston  یا coffee plunger شناخته می شود یک دستگاه قهوه دم کن می باشد که در سال ۱۹۲۹ توسط طراح ایتالیایی به نام Attilio Calimani طراحی شد. این دستگاه در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود برای مثال در کشور ایتالیا به عنوان caffettiera a stantuffo، در کشور استرالیا و نیوزیلند و افریقای جنوبی با نام coffee plunger، در بریتانیا و هلند با نام cafetiere و در امریکا و کانادا با نام french press یا  coffee press شناخته می شود. این ابزار که برای دم کردن قهوه استفاده میشود، در شکل مدرن خود، شامل یک بدنه استوانه ای باریک است که معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف می باشد. همچنین مجهز به یک سرپوش فلزی یا پلاستیکی و یک پیستون میباشد که درون بدنه باریک ظرف قرار گرفته و دارای یک فیلتر نایلونی یا استیل ضد زنگ مشبک و روزنه دار است. توضيحات  دم کردن قهوه با این وسیله، با قرار دادن ذرات اسیاب شده قهوه در داخل ظرف خالی و اضافه کردن اب جوش با دمایی در حدود ۹۳-۹۶ درجه سانتی گراد اغاز می شود.  مقدار آب مورد نیاز اولیه برای ۳۰ گرم  قهوه، چیزی در حدود ۵۰۰ میلی لیتر می باشد که از این میزان کمتر یا بیشتر بستگی به ذائقه دارد. در مورد اندازه گیری قهوه توجه داشته باشید که معمولا نسبتی بین ۱۰ به ۱ تا نسبت ۱۸ به ۱ در نظر گرفته میشود که میزان حداکثر و حداقل استفاده از قهوه را نشان میدهد. میزان میانگین در این روش تهیه، چیزی در حدود ۱۵.۵ به ۱ می باشد بدین معنا که در ازای هر ۱۵.۵ گرم آب، ۱ گرم قهوه نیاز است.  به طور کلی: برای تهیه 3 فنجان قهوه  باید ۳ تا ۴ قاشق پودر قهوه در داخل دستگاه بریزید. برای 4 فنجان قهوه، 4 تا 5 قاشق پودر قهوه  برای 8 فنجان قهوه، 9 تا 11 قاشق پودر قهوه  برای 12 فنجان قهوه باید 13 تا 15 قاشق پودر قهوه استفاده کرد. اندازه دانه آسیاب شده برای French press تقریبا درشت می‌باشد. برای تهیه قهوه با این دستگاه ابتدا ذرات قهوه را داخل دستگاه می‌ریزیم و به محض اینکه آب به نقطه جوش رسید، حدود ۳۰ ثانیه قبل از ریختن آن در دستگاه کمی صبر می‌کنیم. هنگامی که آب را داخل ظرف می‌ریزید، ممکن است حباب‌هایی در سطح ظاهر شود که میزان این حباب را می‌توانید با آرام اضافه کردن آب به قهوه به حداقل برسانید. گاهی به دلیل آرام اضافه کردن آب به قهوه، ممکن است ذرات قهوه به خوبی با هم ترکیب نشوند که در این هنگام بهتر است از یک همزن مانند قاشق استفاده کنید. سعی کنید از قاشق‌های چوبی استفاده کنید زیرا جنس فلز آنها می‌تواند باعث ترک خوردن ظرف شما شود که در صورت نشکن بودن ظرف دیگر جای نگرانی وجود ندارد. پیستون دستگاه را در بالای دستگاه به سمت بالا قرار دهید و پیستون را به سمت پایین فشار ندهید زیرا باعث از دست رفتن گرما می شود. پس از ۳ تا ۴ دقیقه به آرامی پیستون را به سمت پایین فشار دهید.  زمان مناسب و پیشنهادی برای دم کشیدن قهوه با این دستگاه چیزی در حدود ۲.۵ تا ۶ دقیقه می باشد که بهترین زمان ۴ دقیقه می باشد. اگر به هنگام فشار دادن پیستون به سمت پایین نیاز به فشار زیادی بود و پیستون به سختی پایین رفت، لازم است که از دانه های درشت تری استفاده کنید اما اگر پیستون راحت و بدون هیچ فشاری به پایین رفت، باید دانه ها را کمی بیشتر اسیاب کنید. همیشه رسوباتی در این دستگاه ته نشین میشود. لذا توصیه میشود حدود یک سانتی متر از ته فنجان خود را ننوشید و آنرا در ته فنجان باقی بگذارید. گاهی ممکن است طعم قهوه در ته فنجان، به علت وجود رسوبات اندکی تغییر کرده باشد. انواع دستگاه های قهوه ساز (بخش اول) انواع دستگاه های قهوه ساز (بخش دوم)

ایجاد شده: 2/دی/1398       آخرین ویرایش: 20/بهمن/1398
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...