مینیبار یخچال کوچکی است که معمولاً در اتاقهای هتل یافت میشود و یکی از ویژگی های اتاق های هتل بوده است و دارای مجموعهای از نوشیدنیها و تنقلات است. هدف اصلی آن فراهم کردن دسترسی آسان میهمانان هتل به نوشیدنیها بدون ترک راحتی اتاقشان است.
مینی بارها نقش مهمی در افزایش راحتی میهمانان دارند. پس از یک روز طولانی سفر یا شرکت در جلسات، میهمانان اغلب از راحتیِ داشتن یک مینی بار در اختیارشان قدردانی می کنند. این باعث صرفه جویی در وقت و تلاش آنها در جستجوی نوشیدنی در جاهای دیگر می شود، به خصوص در ساعات پایانی.
علاوه بر این، مینی بارها به میزان قابل توجهی در درآمدزایی هتل ها کمک می کنند. هتلها با ارائه مجموعهای از نوشیدنیهای ممتاز، تنقلات و دیگر اقلام، میتوانند از فاکتور راحتی استفاده کرده و درآمد اضافی ایجاد کنند.
هنگام اقامت در هتل، یکی از راحت ترین امکانات رفاهی، مینی بار است. این یخچال های کوچک داخل اتاق، اقلام مختلفی را در اختیار میهمانان قرار می دهد تا بدون نیاز به ترک راحتی اتاق خود، از آن لذت ببرند.
اولین مینی بار جهان در هتل هیلتون توسط رابرت آرنولد (مدیر وقت غذا و نوشیدنی هتل هیلتون هنگ کنگ) در سال ۱۹۷۴ معرفی شد. در ماههای پس از معرفی، فروش نوشیدنیهای داخل اتاق ۵۰۰% افزایش یافت و درآمد کلی سالانه هیلتون هنگ کنگ تا ۵% افزایش یافت. سال بعد، گروه هیلتون مفهوم مینی بار را در تمام هتل های خود به کار برد.
اقلام مختلفی که معمولاً در مینی بار هتل یافت می شوند:
• اسنک: میهمانان می توانند انتظار داشته باشند که انواع تنقلات مانند چیپس، پاپ کورن، چوب شور و کلوچه ها را پیدا کنند.
• نوشیدنی ها: مینی بارها اغلب مجموعه ای از نوشیدنی ها، نوشابه ها و آبمیوه ها را ارائه می دهند.
• آب معدنی: در مینیبارها معمولاً آب بطریشده را برای راحتی میهمانان فراهم میکنند.
• شکلات: برای کسانی که شیرینی دوست دارند، مینی بارها اغلب شامل شکلات یا سایر خوراکی های دلپذیر هستند.
• آجیل: برخی از مینیبارها مجموعهای از آجیلها مانند بادام، پسته یا بادام هندی را برای یک میان وعده رضایتبخش و سالم ارائه میدهند.
• دراژه: میهمانان می توانند از انواع دراژه که اغلب در مینی بار موجود است لذت ببرند.
در سال های اخیر، برخی از هتل ها این ویژگی را از اتاق های خود حذف کرده اند. انبار کردن و کنترل موجودی، تاریخ انقضاء مینی بار، آموزش به کارکنان و نظارت دقیق برآن به زمان زیادی نیاز دارد و چنین کارهای دستی مستعد خطاهای انسانی است و در سالهای اخیر برخی از میهمانان توانسته اند از سیستم سنتی کنترل مینیبار سوء استفاده کنند. مانند:
• تعویض یا خالی کردن محتویات اقلام
• مصرف اقلام قبل ازتعویض اتاق هتل
• بحث در مورد هزینه مینی بار در زمان خروج.
و لازم به ذکر است که برخی از هتلها گزینه مینیبار رایگان ارائه میدهند. این می تواند از امکانات ساده مانند آب معدنی و تنقلات تا مجموعه ای از نوشیدنی ها باشد. این گزینههای رایگان برای میهمانانی که در چنین هتلهایی اقامت میکنند یک تجربه خوشایند ایجاد میکنند و میتوانند تجربه کلی آنها را افزایش دهند.
مینی بارها پایه اصلی اتاق های هتل در سراسر جهان و دسترسی سریع و آسان میهمانان به نوشیدنی های خنک و عالی هستند.
با پرداختن به مینی بار ما به دنبال این هستیم که:
همه میهمانانمان را خشنود کنیم به همان اندازه که در خانه راحت هستند. و از نظر کیفیت، ما بهترین ها را انتخاب میکنیم و به مشتریان خود آنچه را که انتظار دارند میدهیم.
✍️ جواد گنابادی - فعال هتلداری