مقالات و یادداشتهای تخصصی کارشناسان و صاحب نظران صنعت هتلداری در این بخش از سایت قابل مشاهده و دانلود میباشد.
در این شرایط و در این بحران و شیوع و اپیدمی کرونا ویروس، آیا میتوان بیمارستانها، وزارتخانهها، جلسات هیات دولت و بانکها را تعطیل کرد؟ آیا میتوان به رانندگان عزیز اتوبوس و تاکسی و کلیه وسایل نقلیه گفت که دست از کار بکشید؟ آیا میتوان به زحمتکشان حقیقی و کارگران شهرداری گفت کار را تعطیل کنید و زبالهها را جمعآوری نکنید؟ در شرایطی که شهری و استانی قرنطینه نشده است، می توان دستور داد هتلها را تعطیل کنید؟ مسافر و میهمانی که وارد شهر میشود چه کند؟ آیا میتوان دادگستری و مرکز دادخواهی را تعطیل کرد و به قضّات عزیز گفت در خانه بمانید؟ به یقین چنین تصمیماتی پسندیده نیست. حتی در این شرایط، ساعت کاری کارکنان دستگاههای اجرایی را نیز نمیتوان کاهش داد. حال جهت پیشگیری پیشنهاد میشود در خانه بمانید و به یقین اولین کسانی که به این پیشنهاد لبیک گفتند، دستگاه قانونگذاری و مجلس محترم شورای اسلامی بود و لذا تعطیل کردند و در خانه ماندند تا دیگران محیطی امن ساخته و پرداخته کنند و آنها مجدد جمع شوند و به کار خود بپردازند!! آنهم دقیقاً در زمانی که به قانون نیازمندیم. تا چه زمانی باید در انتظار بمانیم تا شرایط عادی شده و سلامت شما را تضمین کنیم؟ عزیزان و بزرگواران قوه مقننه، آیا آمار فوت شدگان و آن جوانان عزیز کارمند بانک را به اطلاع شما رساندهاند؟ آیا به شما گفتهاند چه تعداد پزشک و پرستار و کادر درمانی بیمارستانها به ویروس کشنده مبتلا شدهاند و چه تعداد از این سرمایههای کشور عزیزمان را از دست دادهایم ؟ آیا میدانید چه تعداد از فعالان اقتصادی در کارگاههای کوچک و بزرگ تولیدی و خدماتی با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند؟ در حال حاضر نیازمند طرحهای دو فوریتی و چند فوریتی هستیم. اینک نیازمند این هستیم که شما خود را در خانه ملت قرنطینه کنید و کمیسیونهای مختلف را تشکیل داده و قوانینی را مصوب کنید جهت اینکه این ملت عزیز و بزرگوار بتوانند دوران گذار را با آسودگی بیشتری طی کنند. به یقین باید موارد بهداشتی را مو به مو تحت نظارت کارشناسان رعایت کرده و با فاصله تعیین شده در صندلیهای خود نشسته و با دقت مسائل و مشکلات مردم را بررسی فرمائید. یقین بدانید این چند ماهه آخر ماموریت خود را به سلامت طی خواهید کرد. شاید هم در انتظار هستید که روزی، روزگاری بعد از آنکه این اقتصاد بیمار در برابر مرگ تسلیم شد و شرایط عادی شد به مستند خود برگردید و به جستجوی مقصر، این وزیر و آن وزیر را استیضاح کنید؟ هر روز مسئولین، استانداران و فرمانداران مجبور هستند جهت آرامش مردم دستوراتی را صادر کنند. هر وزیر و مسئولی با توجه به درجه اختیارات خود مواردی را بیان میکند اما در اجرا نیازمند قانون است. اگر پیشنهاداتی به بانکها جهت تسهیل و امهال وامها و یا پیشنهادی به سایر دستگاههای اجرایی همانند وزارت رفاه و امور اجتماعی در خصوص بیمههای کارفرمایی و یا وزارت نیرو در خصوص آبونمان و مصارف آب، برق و گاز و یا وزارت اقتصاد و امور دارایی در خصوص مالیاتها داده میشود، نیازمند قانون است. لذا امیدوارانه در انتظار بازگشت شما به خانه ملت میباشیم. سید علی معینزاده - کارشناس و فعال صنعت گردشگری و هتلداری
ایجاد شده: 13/خرداد/1399 آخرین ویرایش: 13/خرداد/1399صنعت فرابخشی گردشگری ماهیتا در زنجیره ارزشی گسترده فعالیت خود با بهره گرفتن از صنایع و خدمات دیگر با سطح وسیعی از مسائل و مشکلات، درگیر بوده و مدیریت این موضوع با بروز شرایط بحرانی بسیار پیچیدهتر خواهد شد. تشکلهای بخش خصوصی گردشگری با کارکرد مشاورهای و اجرایی خود، مناسبترین بستر برای ارائه پیشنهادات فنی و طرح پیشنویسهای اجرایی و دستورالعملهای خاص برای اداره و مدیریت حرفهای صنعت گردشگری خواهند بود. این ظرفیت در صورت طراحی ساختاری منسجم و داشتن ارتباطات بینبخشی با تشکلهای تخصصی زیرمجموعه خود مانند مراکز اقامتی، تور اپراتورها، آژانسهای خدمات مسافرتی و سایر فعالیتهای مرتبط با گردشگری و تبادل اطلاعات و آمار عملکردی اجزای زیرمجموعه به مثابه یک جمعیتی عظیم از کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی قلمداد شده که نیازمند ایجاد ساختاری منسجم جهت هدایت و وضع قوانین برای اداره مطلوب آن میباشد. پارلمان تخصصی گردشگری، متشکل از کلیه تشکلهای حرفهای میتواند با تبادل اطلاعات و دریافت مسائل و مشکلات فعالان گردشگری کشور با مدیریتی منسجم، بهترین تصمیمات را برای متولیان صنعت گردشگری در کشور ساخته و با در دست گرفتن هدایت کار در این صنعت، این کشتی عظیم و با ظرفیت را در اقیانوس بحرانها، مسائل و مشکلات به ساحل آرام و پایدار برساند. مجمع ملی تشکلهای حرفهای گردشگری، بستری قانونی در ساختار تشکلهای حرفهای صنعت گردشگری کشور بوده که با اختیارات قانونی مشخص شده در قانون برنامه ششم توسعه کشور و اهداف ایجادی خود، میتواند کارکرد پارلمان تخصصی گردشگری را محقق نماید. بحرانی چون شیوع ویروس "کرونا" یا اتفاقات و درگیریهای نظامی و سیاسی در منطقه پُر از خطر خاورمیانه، زنگ خطری است تا ضرورت انسجام و اتحاد اصحاب گردشگری را با توجه به تاثیرپذیری بالای این صنعت از اتفاقات و بحرانهای پیش رو ایجاب مینماید. امیر کلالی - کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 10/خرداد/1399 آخرین ویرایش: 10/خرداد/1399ویروس کرونا از زمانی که وارد کشورمان شد غیر از تهدید سلامت عمومی، اقتصاد کشور خصوصا بخش گردشگری را هدف گرفته و دچار بحران نموده است. واحدهای اقامتی تعطیل شدهاند یا با حداقل ظرفیت فعال هستند و ادامه این روند، بهار سخت دیگری برای گردشگری کشورمان رقم خواهد زد. دغدغه تامین هزینههای روزمره، حاملهای انرژی، حقوق، عیدی و پاداش پایان سال پرسنل، نحوه مدیریت مبالغ دریافتی بابت رزروها و ... ذهن تمامی مدیران صنعت گردشگری و صاحبان واحدهای اقامتی را به خود مشغول کرده است. از آنجایی که در این شرایط نابسامان هنوز سفر در کشور، انجام و مسافران وارد شهرها میشوند و فرودگاه و ترمینالها و ایستگاههای قطار فعال هستند، دوام فعالیت هتلها و دیگر مراکز اقامتی دور از ذهن نبوده و حتی لازم به نظر میرسد. خوشبختانه مراکز اقامتی که فعال هستند، رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفاظتی را در دستور کار خود قرار داده و قصد دارند محیط واحدهای اقامتی را برای پذیرش و اسکان مسافرین آمادهسازی و ایمن نمایند. اما اقدامات خودجوش آغاز شده نیاز به مدیریت واحد و یکسانسازی و البته نظارت و آموزش دارد. لذا معاونت گردشگری کشور با توجه به این نیاز اقدام به تشکیل ستاد و کارگروههای تخصصی در این رابطه کرده که در حال تدوین و ابلاغ دستورالعملهای یکسانسازی برنامه پیشگیری و کنترل کرونا جهت مراکز اقامتی کشور میباشند. اولین قدم در این راه، تهیه و ابلاغ دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی برای هر بخش از واحدهای اقامتی اعم از پذیرش، رستوران، خدمات، آشپزخانه، خانهداری، انبار و... میباشد. محسن صلحی - سرارزیاب استانداردسازی هتلها و کارشناس ارشد HSE در هتل
ایجاد شده: 31/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 31/اردیبهشت/1399مدتی است که موج بیماری کرونا تاثیر منفی بسیار زیادی در امر گردشگری علیالخصوص جامعه هتلداری، ایجاد نموده و ضرر و زیان ناشی از کنسل شدن سفرها متوجه آژانسها، هتلها و دیگر مراکز گردشگری شده است. در این خصوص بیش از همه موضعگیری مسئولین محترم وزارت گردشگری در عدم توجه به خسارتها، نگرانیهای زیادی در بهرهبرداران هتلها ایجاد نموده به طوری که موجبات تذکرهای متعدد به همکاران ستادی جامعه هتلداران را فراهم نموده که چرا موضعگیریهای کتبی و ... بعمل نیامده است. از آنجایی که هماکنون در شرایط بحرانی قرار داریم که دولت و مسئولین تمام توجهشان به مسائل پزشکی است، شاید مکاتبات و نامهنگاری در خصوص مشکلات هتلداران، کمترین اثر ممکن خود را داشته باشد. لذا پیشنهاد مینمایم تا جامعه محترم هتلداران کشور با تعیین کارگروهی از هتلداران گرامی نسبت به برآورد و تعیین خسارت هتلهای کشور به صورت کارشناسی دقیق، اقدام نموده و نتایج را به دولت محترم منتقل نمایند. بدون شک اساتید گرامی تائید خواهید فرمود که صرف مکاتبات در خصوص امکان معافیت یکساله از مالیات و بیمه، اختصاص وام بلاعوض و ... برای دولت در تحریم شدید، امکانپذیر نخواهد بود مگر با ارائه کارشناسی دقیق در هر استان کشور و شهرهای پرجمعیت. حمید کشایی - مشاور جامعه هتلداران ایران
ایجاد شده: 30/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1399هواپیمایی ترکیش در حال حاظر به عنوان بزرگترین شبکه جابهجایی مسافران در سطح بینالمللی در ایران فعال است. هر روز حداقل 4 پرواز از تهران با هواپیماهای ایرباس 321، ایرباس 330 یا بوئینگ 737 با ظرفیت حدودی 900 نفر در رفت و 900 نفر در برگشت در حال فعالیت هستند. این در حالیست که هر روز از مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز به استثنای برخی روزها، پرواز ترکیش فعال است و حدودا تا ۸۰۰ نفر نیز از این 4 شهر در روز جابهجا میشوند. لذا با این احتساب، حدود ۱۷۰۰ نفر به صورت میانگین روزانه با این پرواز از ایران به سراسر جهان پرواز میکنند و به همین ترتیب ۱۷۰۰ نفر نیز وارد ایران میشوند. جالب اینجاست که بین ۸۰ تا ۹۰٪ مسافران ترکیش از طریق ترانزیت عازم اروپا، آمریکا، کانادا و ... هستند و این یعنی شبکه ارتباطی ما با قاره اروپا و آمریکا از طریق این ایرلاین در وضعیت مطلوبی است. حال اینکه با توجه به تحریمهای آمریکا طی ۴۰ سال اخیر، شرکتهای هواپیمایی زیادی پرواز در مسیر ایران را قطع کردهاند که از جمله مهمترین آنها میتوان به ایرلاینهای زیر اشاره کرد؛ بریتیش ایرویز ایرفرانس کی ال ام لوفت هانزا اتریشی آلیتالیا تای ایرویز آمریکن ایرلاینز هواپیمایی دلتا کانتاس یونایتد ایرلاین رایان ایر سنگاپور ایرلاین ایبریا ایرلاین حال داستان از این قرار است که با توجه به تحریم هواپیمایی ماهان در اروپا و قطع مسیرهای مونیخ، دولسلدورف، بیرمنگام، میلان، بارسلون و ... و همچنین عدم سوخترسانی به ایران ایر در لندن، آمستردام، میلان، فرانکفورت و ... و همچنین سایر مشکلات، منطقیترین ایرلاین در حال حاضر برای رفت و آمدها به اروپا، آمریکا و کانادا، ترکیش ایرلاین و بعد از آن، هواپیمایی قطر و امارات هستند. حالا امشب ۴ اسفندماه و در یک تصمیم غیر منتظره، هواپیمایی ترکیش به دلیل دستور وزیر بهداشت کشورش در رابطه با شیوع ویروس کرونا، سوار کردن مسافران ایرانی از ایران را متوقف کرد و پروازها برای آوردن مسافران از استانبول انجام میشود. شایان ذکر است که حدود ۸۰٪ از مسافران تورهای اینکامینگ اروپایی در سفرشان به ایران از ترکیش استفاده میکنند و اگر این توقف پروازی بیش از چند روز به طول بیانجامد، ضربات جبرانناپذیری بر صنعت گردشگری که البته چیزی از این صنعت باقی نمانده خواهد خورد. از سوی دیگر به دلیل لغو پروازهای لوفت هانزا پس از شلیک موشک به هواپیمایی اوکراینی، بار ترافیکی این پرواز که بیشتر حجم مسافران ایرانی از آمریکا و کانادا را به دوش می کشید به دوش ترکیش افتاد و ... حالا نتیجه این اتفاق که میبایست در سطح رئیسجمهور ایران با رئیسجمهور ترکیه پیگیری شود، تاثیرات بسیار جدی و بدی برای ایران خواهد داشت. امیر حسین جعفری - کارشناس صنعت گردشگری و مدیرعامل علاءالدین تراول
ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1399طی دو روز گذشته، بازارهای ایران همزمان با دو خبر منفیِ تأثیرگذارِ جدی، مواجه شدند. از یک سو، انتشار خبر شیوع ویروس "کرونا" در تعدادی از شهرهای کشور و از سوی دیگر، تصمیم کارگروه اقدام مالی یا همان FATF برای بازگرداندن ایران در لیست سیاه، تأثیر قابل توجهی بر بازارهای سهگانه سهام، ارز و طلا داشت. اپیدمی ویروس "کرونا" که از نظر قربانی گرفتن از ویروس "سارس" سبقت گرفته است به طور طبیعی سمت و سوی سرمایهگذاران و در نتیجه بازارهای مختلف را تغییر میدهد. در این مواقع، سرمایهگذاران به سمت بازارهایی میروند که امنتر و نقد شوندگی بالاتری داشته باشد. بر همین اساس، بازار سهام جذابیت خود را از دست میدهد و بازارهایی مانند ارز و طلا تقویت میشود. افت و خیز بازار سهام تأثیری که ویروس "کرونا" بر بازار سهام ایران داشت، تفاوت زیادی با سایر کشورهای دنیا دارد. این در حالیست که علاوه بر کرونا، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیز ریسک بزرگی برای بازار محسوب میشود. با این حال در پایان ساعت کاری، بورس اوراق بهادار تهران با رشد 3 هزار و 111 واحدی برابر با 65 صدم درصد به رکورد تاریخی 481 هزار و 867 واحد رسید. در ابتدای شروع به کار بورس تهران، شاخص با افت شدیدی مواجه شد به طوری که این افت به 11 هزار و 500 واحد رسید اما به تدریج و با دخالت نهاد ناظر بازار و حقوقیها و همچنین جو خوشبینی که میان سهامداران وجود دارد، ورق در بورس برگشت و ریزش به رشد تبدیل شد. در این روز، کف و سقف شاخص 14 هزار و 747 واحد اختلاف داشت که ناشی از ریزش شاخص به 467 هزار و 120 واحد تا رشد به 481 هزار و 867 واحدی بود. بدین ترتیب با وجود تمام ریسکها، بورس تهران روز مثبتی را در کارنامه خود ثبت کرد. بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری تا امروز با 7169 درصد در آستانه 170 درصد قرارگرفته که تمام بازارهای رقیب را پشت سر گذاشته است. رشد نرخ دلار در بازار ارز علاوه بر بازار آزاد، نرخ رسمی ارزهای عمده در صرافی ملی ایران نیز با رشد بالایی همراه شد. در حالیکه روز چهارشنبه نرخ فروش دلار در این صرافی مرجع که نرخ صرافیها براساس آن تعیین میشود، 14 هزار و 200 تومان بود، روز شنبه این نرخ به 14 هزار و 530 تومان رسید که 330 تومان معادل 3.2 درصد افزایش را نشان میدهد. نرخ یورو نیز در صرافی ملی نسبت به روز چهارشنبه 180 تومان معادل 1.1 درصد، رشد داشت. در روز چهارشنبه نرخ فروش این ارز، 15 هزار و 400 تومان اعلام شد و شنبه به 15 هزار و 580 تومان رسید. این در حالیست که در بازار غیر رسمی، نرخ دلار آمریکا با شیب صعودی به 14 هزار و 700 تومان رسیده است. البته در برخی از کانالها نرخ 15 هزار تومان نیز برای این ارز اعلام شد. رکوردشکنی سکه همراه با رشد بالای قیمت ارز، در بازار سکه و طلا نیز شاهد رکوردشکنی قیمتها بودیم. در این روز، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید رکورد تاریخی 5 میلیون و 600 هزار تومان را رد کرد و به 5 میلیون و 602 هزار تومان رسید که 264 هزار تومان افزایش را نشان میدهد. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به 5 میلیون و 507 هزار تومان رسید که 195 هزار تومان افزایش داشت. همچنین نیم سکه با رشد 110 هزارتومانی به 2 میلیون و 903 هزار تومان و ربع سکه با 60 هزار تومان رشد به یک میلیون و 753 هزار تومان رسید. در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار نرخ تاریخی 575 هزار و 300 تومان را تجربه کرد که 26 هزار و 800 تومان بیش از روز کاری هفته قبل است. قاسم پاکنژاد - کارشناس روابطعمومی
ایجاد شده: 27/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 27/اردیبهشت/1399سفر و گردشگری با خاطره و خاطرهسازی همراه است. آنچه که در آخر هر سفر باقی میماند بیش از تجربهها، خاطرههاست و هر چقدر تاثیر خاطرهها بر روح و جان گردشگر بیشتر باشد، بازآفرینی آن دلنشینتر خواهد بود. اما چه کسی یا کسانی میتوانند در گردشگری نقش مستقیم درخاطرهآفرینی گردشگران را رقم بزنند. واژه راهنمای گردشگری، تور لیدر یا تور گاید برای گردشگران و مسافران، واژه دور از ذهنی نیست. فردی که میتواند علاوه بر آرامش و مدیریت سفر، یک خاطره کوچک را به خاطرهای بزرگ و فراموشنشدنی تبدیل کند. بدون تردید راهنمای سفر نقش کلیدی یک رابط را بین محیط ( جامعهی میزبان ) و گردشگران و سایر ذینفعان ایفا میکند. هر چه راهنمای سفر در کارش موفقتر باشد، کولهباری که گردشگر با خود به ارمغان میبرد نیز غنیتر بوده، رضایت وی از سفرش بیشتر خواهد بود وجوامع مرتبط نیز بیش از پیش از آن منتفع میشوند. ۲ اسفند برابر با ۲۱ فوریه به نام روز راهنما تعیین شده که به لحاظ اهمیت و جایگاه این شغل در تقویم جهانی ثبت شده است. راهنمایان گردشگری میکوشند تا زیباییهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی میهن خود و سایر نقاط جهان را به نحوی شایسته معرفی کنند. و صد البته راهنمایان گردشگری، سفیران فرهنگی هستند که عنوان کلید مقاصد، دنیایی از مجهولات موجود در جامعه میزبان را برای میهمانش به معلومات تبدیل میکنند. این گشایش درها زمانی راحت امکانپذیر میشود که درجه اطلاعات و آگاهیهای راهنما نیز در حد مقبولی باشد. به عبارتی آگاهیهای او در حکم ابزار کار وی است و هر چه این ابزار مرغوبتر، دقیقتر، ظریفتر و کارآمدتر باشد، روند خاطرهسازی نیز بهتر و عمیقتر صورت میپذیرد. به ویژه در شرایطی که وجود تکنولوژی موجب هوشمندسازی در سفر شده و گردشگران هوشمند خواستار راهنمایان هوشمند درسفر هستند. چند سالی است که در کشور ما نیز همگام با سایر کشورهای جهان روز راهنما گرامی داشته می شود. شاید فعالیت راهنمایان ایران به دلیل بعضی متغیرها، کمبود زیرساختها، شرایط اقتصادی و اجتماعی و انتظارات گردشگران، دشوار و سختتر باشد ولی با وجود برخی مشکلات، راهنمایان فرهیخته، توانمند و فعال گردشگری در ایران عاشقانه برای معرفی ایران عزیز در تلاشند و نیز برای سربلندی و شکوه میهن میکوشند. اما هنوز این شغل در ایران از طرف بسیاری از بخشهای دولتی وخصوصی ناشناخته مانده است. مغتنم است نیکو روز جهانی راهنمایان را به تمامی فعالان این عرصه تبریک گفته و با ابراز امتنان از تلاشهای ارزنده این عزیزان، توفیق و شادمانی برایشان آرزومند باشیم. دکترحسن تقیزاده انصاری - مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو
ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1399وقتی صحبت از هدفگذاری و پیادهسازی استراتژی مطرح میشود به سختی میتوان حالتی متصور شد که مدیر یک شرکت یا سازمان بدون در دست داشتن اطلاعات کافی از وضعیت فعلی جایگاه در بازار و رقبا، اقدام به هدفگذاری و یا تدوین استراتژی نماید. به بیان دیگر یک مدیر موفق با استفاده از اطلاعات کافی و موثر از سازمان و وضعیت آن، اقدام به تصمیمگیری، تصمیمسازی و هدفگذاری مینماید و ترجیح میدهد به جای آن که نتیجه تصمیمات خود را در غالب گزارشات مختلف مشاهده کند از گزارشات موثر، استفاده کند و تصمیم بگیرد. این مثال تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت است. در حسابداری مالی، گزارشات و صورتهای مالی برای استفاده افراد درون و برونسازمانی و بعضا دولت و سازمانهای دولتی تهیه میشود. نگاه این گزارشات به اطلاعات و وقایع گذشته بوده و با توجه به استانداردهای حسابداری و بر اساس قوانین موضوعه تهیه میشود. اما در حسابداری مدیریت، گزارشات تنها برای مدیران سازمان تهیه میشود و لزومی به رعایت استانداردهای حسابداری یا قوانین دولتی نیست. نگاه به آینده بوده و هدف آن، یاری مدیران جهت برنامهریزی، کنترل و تصمیمگیری است. در صنعت هتلداری ایران به علت ترکیب خاص بازار که هتلها عمدتا متعلق به شرکتهای دولتی و شبه دولتی هستند به سختی میتوان گزارشات عملکرد یا فعالیت حداقل 10 درصد از هتلهای فعال کشور را بررسی و مورد مطالعه قرار داد. در این فضا به روشنی عدم وجود حسابداری مدیریت قابل رویت است و این موضوع زمانی نمود پیدا میکند که روشهای علمی تدوین استراتژی و الزامات ابتدای آن را مورد بررسی قرار دهیم. استراتژی چیست؟ پيشرفت سريع و تغييرات پرشتاب محيطی در جهان معاصر، آگاهی از تحولات را ضروری كرده است. عدم اطمينان ناشی از تغييرات محيطی و كسب سود بيشتر، موجب شده تا برنامهريزی به صورت يک ضرورت انكارناپذير تلقی شود. از جمله انواع برنامهريزی سازمانی میتوان به "برنامهريزی استراتژيک" اشاره كرد. واژه "استراتژيک" به معنی هر چيزی است كه به استراتژی مربوط باشد. واژه "استراتژی" از كلمه يونانی "استراتگوس" به معنای رهبری گرفته شده است. تعاريف مختلفی برای برنامهريزی استراتژيک بيان شده است. در يكی از تعاريف مذكور، برنامهريزی استراتژيک فرايندی برای بازسازی و انتقال سازمانی تلقي شده است. در برنامه بلندمدت اهداف و پيشبينیها بر اساس فرض ثبات سازمانی است. در حاليكه در برنامهريزی استراتژيک، نقش سازمان در محيط آن بررسی میشود. برنامهريزی استراتژيک موجب میشود تا سازمان، فعاليتها و خدمات خود را برای رفع نيازهای در حال تغيير محيط تطبيق دهد. اين برنامهريزی نه تنها چارچوبی برای بهبود برنامه تدوين میكند بلكه چارچوبی برای ساختاردهی مجدد برنامهها، مديريت و همكاریها و نيز برای ارزيابی پيشرفت سازمان در اين زمينهها را ارائه میكند. مزايای برنامهريزی استراتژيک بكارگيری برنامهريزی استراتژيک، مزايای بسياری برای سازمانها دارد كه در ادامه برخی از آنها بيان میشود. 1 - قبل از بروز مشكلات احتمالی از وقوع آنها خبر میدهد. 2 - تغييرات را مشخص میكند و شرايط عكسالعمل در برابر تغييرات را فراهم میسازد. 3 - برای دستيابی به اهداف از پيش تعيين شده، بستر مناسب ايجاد میكند. 4 - به مديران كمک میكند كه درک روشنتری از سازمان داشته باشند. 5 - شناخت فرصتهای بازارهای آينده را آسانتر میكند. 6 - قالبی برای بازنگری اجرای برنامه و كنترل فعاليتها ارائه میدهد. 7 - به مديران كمک میكند تا در راستای اهداف تعيين شده، تصميمات اساسی اتخاذ كنند. 8 - به نحو مؤثرتری زمان و منابع را به فرصتهای تعيين شده تخصيص میدهد. 9 - زمان و منابعی را كه بايد صرف تصحيح تصميمات نادرست و عاری از ديد بلندمدت شوند را به حداقل میرساند. 10 - ترتيبدهی اولويتها را در قالب زمانی برنامه فراهم میكند. 11 - مزيتی برای سازمان در مقابل رقيبان ايجاد میكند. 12 - مبنايی برای تعيين مسئوليت افراد ارائه میكند و به تبع آن موجب افزايش انگيزش میشود. 13 - تفكر آيندهنگر را تشويق میكند. 14 - برای داشتن روشی هماهنگ و يكپارچه همراه با اشتياق لازم از سوی افراد سازمان در برخورد با مسائل و فرصتها، انگيزش ايجاد میكند. روش SWOT يكي از روشهای مورد استفاده در برنامهريزی استراتژيک برای سازمانها، روش ماتريس SWOT است. با استفاده از اين روش، نقاط قوت ( S )، نقاط ضعف ( W )، فرصتها ( O ) و تهديدها ( T ) سازمان يا شركت تعيين میشود كه يكی از مراحل تحليل برای مطالعه موردی سازمانهاست. در این روش برای تعيين راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهديدها با نگاهي به فضای داخلی و عوامل بيرونی، بررسی و راهبردها بر مبنای آن و با استفاده از ماتريس SWOT استخراج میشوند. نقش حسابداری مدیریت در بررسی وضعیت سازمان در روش SWOT سازمان از دو بُعد درونی و برونی، تجزیه و تحلیل و بررسی میشود. نتیجه بررسی درونی سازمان، استخراج نقات قوت و ضعف است. به جرات میتوان گفت هیچکدام از گزارشات حسابداری مالی، توانایی شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف سازمان به صورت جامع و کامل را نداشته و حسابداری مدیریت با ارائه ابزاری چون شاخصهای کلیدی عملکرد ( Key Performance Indicators ) میتواند به صورت کامل مدیران را در جریان نقاط ضعف و قوت سازمان قرار دهد. واحد حسابداری مالی در هتلها به علت انجام امور روزمره و شرح وظایف ذاتی، رسالتی در قبال انجام فعالیتهای فوق ندارند و بدیهی است انجام آنها منوط به وجود واحد حسابداری مدیریت و بررسی مستمر جایگاه هتل و سایر شاخصهای کلیدی است. در دنیای امروز و با توجه به شرایط خاص کشور مانند تحولات گسترده سیاسی، تغییر مداوم نرخ ارز، تورم و ... به نظر میرسد توجه به مقوله حسابداری مدیریت و تصمیمگیری استراتژیک، تنها راه بهبود وضعیت و مدیریت علمی هتلهاست. محمد ملکآباد - کارشناس ارشد مدیریت مالی و فعال صنعت هتلداری
ایجاد شده: 23/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 23/اردیبهشت/1399جناب آقای مونسان آیا واقعاً گوشهای از کار وزارتخانه لنگ است که انتقادات کارشناسان و بزرگان بخش خصوصی از گوشه و کنار به گوش میرسد؟! آیا حقیقتاً به دلیل انباشته شدن مشکلات است که به صورت عیان مدیران اول شما را متهم میکنند و با این سهولت از مافیای گردشگری نام میبرند؟! به یقین در این مورد خاص، مسئولیت اظهارات و اثبات آن به عهده اتهامزنندگان است امّا جناب آقای وزیر با توجه به تمامی تلاشها و کوششهایی که صورت میگیرد، حق است که چنین هجمهای به گوش رسد؟! آیا سیستم دقیقتری جهت آمارگیری وجود ندارد؟ با توجه به گسترش و وجود سختافزارها و نرمافزارهای نوین و تکنولوژی جدید، هماهنگی و استخراج و تجزیه و تحلیل آماری در هر زمینهای از فعالیتهای تاسیسات و صنعت گردشگری این همه پیچیده و مشکل است؟! آیا تدوین و تنظیم یک دستورالعمل جامعالشمول مبنی بر چگونگی تشکیل تشکلهای تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها که بر طبق مصوبات قانونی و ابلاغیه هیات محترم دولت، سازمان اسبق و وزارت متبوع را موظف به اجرای آن کرده همچنان بایست در هالهای از ابهام و مورد مناقشه دولت و بخش خصوصی قرار گیرد؟! آیا حجم اقدامات اشتباه شرکتهای مادر تخصصی و مورد حمایت دولت باید به چه میزان باشد تا آنها را هوشیار نموده و به ایشان گوشزد کنید تا رحمی به حال پدر و مادر بخش خصوصی کنند؟! تفاوت نمیکند در بخش اقامت، هتل، خانهمسافر و رزرواسیون باشد یا در بخش نمایشگاهی و چگونگی برنامهریزی در برگزاری انواع نمایشگاههای گردشگری در داخل و خارج کشور و یا اینکه مستقیماً به برگزاری تورهای خاص اقدام شود. این مهم در حالیست که اصولاً پس از تصویب مواد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و فرهنگی عملاً میبایست بعضی از وظایف حاکمیتی وزارتخانه به تشکلهای حرفهای تفویض اختیار شده و فعالیت شرکتهای مادر تخصصی به حداقل ممکن برسد. شما خود بهتر میدانید که تشکلهای بخش خصوصی پا به پای شما و همراه و همگام مدیران اول شما برای تبدیل سازمان به وزارتخانه تمامی سعی و تلاش خود را به کار بردند و از قبول مسئولیت وزارت به وسیله جنابعالی، حمایت کامل خود را اعلام کردند و حال انتظار داشتند در ساختار سازمانی و وزارتخانه جدید نیز گوشه چشمی به آنها داشته و در چارت سازمانی نقطه نظرات آنها را نیز مد نظر قرار دهید و حداقل با در اختیار گرفتن نیروهای تازه نفس، مجرب و جوان باعث شوید که تعامل بیشتری با بخش خصوصی و خاصه تشکلهای کوچک و بزرگ تاسیسات گردشگری به وجود آید. این همه تلاش، تبلیغ و تخصیص منابع و تسهیلات برای زیر ساختها و تعیین بودجه جهت هتلهای با ستاره بالا در جای جای مملکت؛ آیا حق نبود جهت بازسازی و بهسازی هتلها و تاسیسات قدیمی نیز تسهیلاتی در خور و شایسته تعیین میفرمودید که در مقابل هر هتل تازه تاسیس در انتظار تعطیلی هتلی قدیمی نباشیم. و امّا به عنوان کوچکترین و ضعیفترین فعال و کارشناس صنعت گردشگری جسارت کرده و به کسانی که با در اختیار داشتن تریبونهای مختلف، اینچنین مدیران اول وزارتخانه را متهم میکنند یک توصیه دارم. چرا تهدید؟! چرا مجلس قانونگذاری را به رخ وزارتخانه میکشید؟! اگر به حقیقت شما دارای تشکلی قانونمند و نمایندگی و مسئولیتی بزرگ جهت حفظ منافع اعضای خود دارید بر شما واجب است با در دست داشتن مدارک و مستندات مبنی بر فعالیت خلاف قانون یک مدیر در یک دستگاه اجرایی به مراجع ذیصلاح مراجعه کرده و احقاق حق نمائید نه اینکه با تهدید ضمن زیر سوال بردن سایر تشکلها به خود وجهه قانونی داده و تقاضاهای خارج از عرف نمائید. باید به عرض برسانم که یکی از وظایف حاکمیتی و نظارتی دولت و وزارتخانه این است که میتواند به صورت قانونی تشکلی را به عنوان نماینده تاسیسات گردشگری بپذیرد و یا نپذیرد. هر چند این تشکل قدیمی باشد و یا بر اساس سایر قوانین جاری کشور تاسیس شده باشد. آری ما نیز با شما موافقیم و بارها در جلسات گوناگون عنوان کردیم که سازمان اسبق و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمیتواند پروانه فعالیت یک تشکل حرفهای را صادر نماید. بر اساس قوانین مدنی و تجاری هر نوع تشکلی میتواند مردم نهاد و به صورت سمن باشد و یا سیاسی و حزبی که وزارت کشور پروانه صادر میکند و یا صنفی و اتحادیه که وزارت صمت مسئولیت صدور پروانه را دارد. همچنین میتواند تجاری و یا غیرانتفاعی باشد و بر اساس قوانین قوه قضائیه و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسد و در نهایت نیز میتوان تشکلی صنفی، کارگری و کارفرمایی که بر اساس مشترکات فعالیت صنفی و شغلی است، انجمنهای صنفی تابع قوانین وزارت کار و رفاه اجتماعی تشکیل داد. البته تشکلهای دیگری نیز وجود دارد که بر اساس فعالیتهای اقتصادی و یا علاقهمندیهایی خاص تشکیل میشود و تابع وزارتخانههای دیگر هستند مانند کانون وکلا، کانون سردفتران اسناد رسمی، نظام پزشکی و نظامهای مهندسی و حتی اتاقهای بازرگانی، تعاونی و یا انجمنهای هنری. حال به دلیل این همه تنوع و این تعداد تشکل، سازمان اسبق و وزارتخانه خودمان میبایست جهت وحدت رویه، نوعی تشکل جامعالشمول که نماینده هریک از تاسیسات گردشگری باشد را به رسمیت شناسد. لذا ابتدا بر اساس پیشنهاد به دولت، لایحهای تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و بر اساس مصوبات قانون برنامه ششم توسعه، مقرر گردید که تاسیسات گردشگری تابع قانون نظام صنفی واتحادیههای صنفی نیستند و سپس در همان قانون تاکید شد که این تاسیسات میتوانند تشکلهای حرفهای و تخصصی داشته باشند. پس از ابلاغ این قانون، روند یک دستورالعمل که ریاست سازمان وقت طی بخشنامه به مدیران کل ابلاغ نموده بود، آغاز شد. آری حق با انتقاد کنندگانی چون شماست. بسیاری از مواد دستورالعمل نه تنها صحیح نیست بلکه قابلیت اجرا نیز ندارد! آری اساسنامههای تیپ که یکی پس از دیگری مصوب شد کاملاً کارشناسی نیست و نیاز به بررسی مجدد دارد امّا نمیتوان برای هدف نهایی ایراد و نقدی قانونی گرفت چون بخشنامه در نهایت اعلام میکند آن دسته از تشکلهای استانی و کشوری مورد قبول است که در قوه قضائیه و نزد سازمان ثبت استاد و املاک کشور به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی به ثبت قانونی برسد و سپس پروانه بهرهبرداری خود را از وزارتخانه تحویل بگیرد و باز هم آری این نقد نیز صحیح است که وزارتخانه خودمان نمیتواند پروانه بهره برداری صادر کند و ای کاش عنوان میشد پس از طی این مسیر قانونی، مجوز فعالیت تشکل حرفهای صادر میشود و نه پروانه بهرهبرداری. در پایان باید به استحضار برسانم که چون در تمامی قوانین وآئیننامههای مربوط به صنعت گردشگری، پایه و اساس و اشاره به تاسیسات گردشگری و مکان صنفی میباشد و سپس صلاحیت فرد صنفی خواه مدیر و خواه سرمایهگذار را ارزیابی و پروانه فعالیت صادر مینماید و در نتیجه به یک حقیقت غیر قابل انکار میرسیم که طبق قانون، دفاتر خدمات مسافرتی پروانه فعالیت خود را که تکیه بر فرد و مدیرانی دارد که دورههای کارشناسی طی کرده باشند از وزارت راه و ترابری دریافت میکنند. گروهی با در اختیار داشتن مجوز بند ب از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پروانه دریافت میکنند و گروهی نیز از سازمان و حج و زیارت و گروهی نیز هر سه پروانه و مجوز را دریافت کردهاند. لذا آیا صحیح است فقط از مزایای تحت پوشش بودن وزارتخانه و یا سازمانی استفاده کرد امّا به مقررات و دستورالعملهای آن بیتوجه بوده و آن را مردود دانست؟! سید علی معینزاده - فعال و کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 22/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 22/اردیبهشت/1399قدرتمندی فعالان گردشگری با در کنار هم بودن، اتحاد و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات آنها در قالب یک تشکل حرفهای شکل گرفته و اساسا اعضا با این انسجام به خودآگاهی نسبت به حقوق خود و به باور ارزشمند بودن و نقشآفرینی این اتحاد در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مراکز قدرت و دولت دست خواهند یافت. کارآیی و قدرت در تشکلهای گردشگری جدا از انسجام و اتحاد اعضا با میزان اختیارات واگذار شده توسط دولت و مراجع صدور مجوز نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. از سوی دیگر، تقدم منافع اعضا بر منافع شخصی توسط منتخبان آن تشکل به عنوان اعضای هیاتمدیره، فاکتور مهم و تاثیرگذاری در تداوم موفقیت و کارآیی آن تشکل خواهد بود. در بررسی وضعیت فعالیت تشکلهای گردشگری در ایران؛ پراکندگی مراجع صدور مجوز، بینظمی در ساختار ایجادی، عدم ایفای نقش اصلی آنها در تصمیمسازیها و برنامهریزیهای مرتبط با صنعت گردشگری، غیرحرفهای بودن عملکرد این تشکلها که متاثر از وابستگی به دستگاههای نامرتبط با فعالیت حرفهای آنها همچون وزارت صمت یا تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و عدم امکان قانونی واگذاری امور اجرایی توسط وزارت گردشگری به این ساختار ایجاد شده به عنوان عوامل اصلی این نقشآفرینی کمرنگ و ضعف عملکردی به حساب میآید. جایگاه نامتناسب منتخبان کشوری این تشکلهای نیمبند با استانهای فعال و قطبهای گردشگری کشور نیز نوعی ضعف ساختاری در ساختمان تشکلهای گردشگری در ایران بوده و عمدتا شاهد قدرتنمایی خودخواسته بعضی از افراد با نفوذ و دارای ارتباطات خاص به عنوان نمایندگان حوزههای مختلف فعال در صنعت گردشگری بوده و گاهی شاهد مقاومت آنها در باقی ماندن در راس این تشکلها به جهت تداوم کسب منافع شخصی بودهایم. واگذاری امور به تشکلهای حرفهای مستلزم ایجاد بستری قانونی برای شکلدهی واقعی نمایندگان بخش خصوصی میباشد. تشکلها در صورت کلی خود یا جامعهمحور و یا جامعهنما هستند. بدین معنی که تشکلهای جامعهنما صرفا به دلیل بیتفاوتی اعضا، انتخاب گروههای صاحب قدرت و تقدم منافع مدیران آنها بر منافع جمع شکل گرفته در حالیکه در تشکلهای جامعهمحور، ترکیب شکلگیری و فعالیت آن برگرفته از یک خودآگاهی عمومی در بین اعضا و در تعامل کامل با بخشهای درونی و بیرونی آن تشکل میباشد. نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی پس از سالها در قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، زمینه واگذاری اختیارات وزارت گردشگری به تشکلهای حرفهای که بر اساس قانون و با نظارت وزارت تخصصی و مرتبط شکل خواهد گرفت را مصوب نموده و باب قدرتمند شدن و کارآیی آنها را فراهم نموده است. از طرف دیگر در ساختار پیشبینی شده در دستورالعمل ایجاد و فعالیت تشکلهای گردشگری که با نظارت وزارت تخصصی و حرفهای گردشگری شکل خواهد گرفت، نقش استانهای تاثیر گذار در جوامع کشوری را به صورت ویژه در نظر گرفته است به صورتی که استانهایی که قطبهای گردشگری در حوزههای خاص میباشند، دارای نمایندگان بیشتری در شورای هماهنگی تشکلهای گردشگری کشوری خواهند بود. امید است فعالان گردشگری کشور با درک این موضوع ساختار اجرایی پیشبینی شده را ایجاد نموده و در تصمیمسازیهای مرتبط بیش از پیش نقشآفرینی نمایند. امیر کلالی - کارشناس گردشگری
ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1399 آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1399دولت باید نظارت عالیه داشته باشد امّا نباید آن را با دخالت عالیه اشتباه گیرد. جناب آقای "مونسان" وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ آیا وقت آن نرسیده به یک خانهتکانی درون سازمانی بپردازید؟! آیا وقت آن نرسیده که بدون آنکه هزینهای به دولت تحمیل کنید تفکر حاکم بر صنعت گردشگری که در این وزارتخانه نهادینه شده را به وسیله نیروهای جوانتر با افکار سازندهتر بیازمائید؟!! ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی، کم کم به تاریخ میپیوندد و در این مدت طولانی همان کسانی که با تبصره "ث" این ماده مخالف بودند به جای آنکه با کمک بخش خصوصی آئیننامهها و دستورالعملها را با تصویب جنابعالی به لایحه و سپس پیشنهاد قانونی تبدیل کنند، به دنبال تضعیف تشکلهای حرفهای بخش خصوصی هستند. عمر و تجربه بعضی از تشکلهای منسجم تاسیسات گردشگری که به صورت خودجوش در استانها و کشور توسط فعالان حقیقی تاسیسات گردشگری به وجود آمده از مجموع فعالیت سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارتخانه متبوع بیشتر است. حال معاونین و مدیران کل شما با یکدیگر نیز نمیتوانند به توافق برسند و دستورالعملهای غیر کارشناسی یکدیگر را لغو میکنند. صرفا برای اینکه اجازه ندهند تا تشکلهای بخش خصوصی به رشد و تکامل برسند. جناب آقای وزیر؛ ما هم عقیده داریم وظیفه ذاتی و قانونی دولت و دستگاه اجرائی جنابعالی، نظارت عالیه است امّا چرا این نظارتها به گونهای دیگر تعبیر و تفسیر میشود؟ آنچنان اشتباهات انباشته شده که سایر دستگاههای دولتی نیز به جمع منتقدان آن وزارتخانه برآمده و عضو هیاتمدیره صندوق توسعه ملی میفرمایند ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، آماده پرداخت داریم و وزارت گردشگری نتوانسته است آن را جذب کند چون برنامه ندارد. با هزاران زحمت و امید، سرمایهگذار جذب میشود و ناگهان یکی از مسئولین شما در یکی از شهرها مانند قزوین ایشان را تهدید میکند!!! سپس اظهار میفرمایند که این سرمایهگذاران اهلیت ندارند!!! با توهین، افترا، اتهام زدن و تهدید چه موضوعی را میخواهند ثابت کنند؟! میخواهند سلب مسئولیت نمایند؟! چرایی اینکه در مقابل، سرمایه آماده و تسهیلات آماده امّا فرار سرمایهگذار صورت میگیرد فقط به دلیل ترس از بازگشت سرمایه است. آیا پای درد دل سرمایهگذاران نشستهاند؟ بدون نیازسنجی، مکانیابی و داشتن آمار صحیح و فقط با شعارهای گوناگون مبنی بر اینکه زیرساخت نداریم، هر فرد و هر مشتاق این صنعت را ترغیب به سرمایهگذاری کردهاند. در یک بازه زمانی در یکی از شهرهای زیارتی و یا سیاحتی دو شب به کمبود اتاق گرفتار میشوند و دستورالعمل سراسری و کشوری صادر کرده و با این شعار که گردشگر حق انتخاب دارد، مجوز خانهمسافر را در هر کوی و بازار ارائه میدهند ولی برای ساماندهی آنها به هزاران مشکل بر میخورند. مبتکری عزیز در گوشهای از سرزمین پهناور ایران با هنرمندی تمام، خانه و کاشانه خود را در روستا تبدیل به محل اقامت میکند و احسنت به او که مکانی مورد پسند گردشگران ایرانی وخارجی فراهم مینماید و سپس وامصیبتا!!! مدیران کل استانها به رقابت پرداخته و روستائیان عزیز را تشویق به ساخت بومگردی کرده و بدون مطالعه میدانی، آمار میدهند و حتی توجه به ماهیت و هویت بومی آنها نیز ندارند و فقط به کمیت میاندیشند و حجم و تعداد آنها را افزایش میدهند. خداوند متعال خود کمکی کند تا این عزیزان بتوانند حداقل اقساط بانکی خود را بپردازند. آنچنان این آش شور میشود که وزیر محترم آموزش و پرورش نیز به ساخت و ساز بومگردی میپردازد. از میهمانسراهای دولتی و واحدهای غیرقانونی نمیگوئیم که حکایتی است کهنه و فراموش شده. آیا پسندیدهتر نیست از تشکلهای گردشگری حمایت بیشتری نمائید؟ هرچند کاملاً واقف هستیم که به معاونت گردشگری، ادارات نظارتی و مدیران کل خود دستور دادهاید در صورت رعایت مفاد قانونی و دستورالعملها در روند انتخابات هیاتمدیرهها دخالتی نکنند امّا تصور میفرمائید این مهم رعایت میشود؟ تقاضا میکنم اجازه دهید خودمان نمایندگان خودمان را انتخاب کنیم. تحقیق فرمائید که چگونه با درایت معاونت گردشگری و چشمپوشی دستگاه نظارتی، مجوز فعالیت به تشکل حرفهای تازه تاسیسی در یکی استانها دادهاند که هیاتمدیره آن بازرس ندارد چون خودخواسته بازرس را به نایبرئیس تبدیل کردند. عضوی دیگر پروانه بهرهبرداری ندارد و سابقه مدیریت بعضی از اعضای آن به یک سال و دو سال نیز نمیرسد. آن دیگری با صفر رای که حتی خودش نیز به خودش رای نداده است. این طنز نیست. یک حقیقت تلخ است. یا استانی دیگر که تا حد .فروپاشی تشکل قدیمی پیش رفتهاند به حقیقت چرا حتی یک مورد کوچک از اختیارات خود را با میل و رغبت نمیخواهید به بخش خصوصی بسپارید؟ چرا این همه مقابله؟ وزیر عزیز، جناب آقای مونسان؛ آنجا که فریاد کردیم برای تاسیس وزارتخانه و اینجا که تقاضا میکنیم برای تعامل بیشتر، هر دو را بدون هیچ حُب و بغض و فقط به منظور رونق صنعت گردشگری میخواستیم. لذا اگر نمایندگان آگاه و حقیقی بخش خصوصی را در کنار خود به مشاورهای واقعی طلب کنید، یقین بدانید یک شبه ره صد ساله خواهید رفت. سید علی معینزاده - فعال حوزه گردشگری و هتلداری کشور
ایجاد شده: 24/دی/1398 آخرین ویرایش: 24/دی/1398بنده و جنابعالی كه در این صنعت فعالیت مینمائیم كم كم باورمان میشود كه قرار نیست بخت صنعت گردشگری ما باز شود و فعالین این بخش روی خوشی به خود ببینند. امید بود تا بعد از به بن بست رسیدن صادرات نفت كشور و تغییر جایگاه حوزه گردشگری در دولت و شكلگیری وزارتخانه جدید، عنایت ویژهای به صنعت پیشران گردشگری برای تولید اشتغال و درآمد مناسب و پایدار شده و با تعدیل تراز منفی خروج از كشور، زمینه توسعه گردشگری داخلی بیش از پیش فراهم شود. دیر زمانی از افزایش بیش از سه برابرى نرخ ارز در بازار داخلى نمىگذرد كه به یكباره شوک جدیدی بر اعتماد و اعتبار اقتصادی و معیشتی مردم در نیمه شب آخرین جمعه آبانماه فرود آمد و صبحگاهان تلخی را برای مردم بیخبر از همه جا به ارمغان آورد. با افزایش چند برابری نرخ ارز در سال گذشته و كاهش ارزش پول ملى، صرف نظر از مزایا و مضرات سفرهاى شهروندان ایرانى براى سیاحت و گذران اوقات فراغت در خارج از مرزهاى سیاسى، این امید ایجاد شد كه شهروندان عزیز با توجه به كاهش قدرت خرید خانوار از این به بعد سفرهای داخلی را بر سفرهای خارجی ترجیح داده و راهی ایرانگردی و ایرانشناسی شوند تا این اتفاق میمون در كشور شكل گیرد. البته ایرانیان از گذشته فرهنگ سفر خاص خود را دارند و اغلب ترجیح میدهند به جای مسافرت با تورهای مسافرتى و با خودروهاى جمعى گازوئیلسوز، با وسیله نقلیه شخصی خود سفر كنند. صد البته بایستى به این نكته توجه داشت كه با افزایش سه برابرى قیمت بنزین، هزینههاى سفر با وسیله نقلیه شخصى به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد و درآمد بخش بزرگى از خدماتدهندگان به گردشگران درمقاصد گردشگرى را با بحران جدى مواجهه كند. صد البته بایستى به این نكته توجه داشت كه با افزایش سه برابرى قیمت بنزین، هزینههاى سفر با وسیله نقلیه شخصى به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و اقتصاد و درآمد بخش بزرگى از خدماتدهندگان به گردشگران درمقاصد گردشگرى را با بحران جدى مواجهه كند. هماكنون تعداد قابل توجهى از سرمایهگذاران این بخش به امید توسعه گردشگرى داخلى اقدام به سرمایهگذارى در این فعالیت نموده و با أخذ تسهیلات از بانكها، براى خود بدهى و دیون قابل توجهى ایجاد كردهاند. اگر این شرایط بدون در نظرگیری ملاحظات این قشر از سرمایهگذاران و كارآفرینان ادامه یابد، قطعا اثرات جبرانناپذیرى را بر صنعت گردشگرى داخلى و به دنبال آن به خطر انداختن جریان ورود گردشگران خارجى به همراه دارد. توجه بفرمائید به عنوان نمونه تاكنون تعداد قابل توجهى از شهروندان تهرانى براى گذران تعطیلات آخر هفته خود و یا سپرى كردن بخشی از اوقات فراغت خود و خانواده در خانه دوم و یا خانه پدرى به استانهاى مركزى و یا نوار ساحلى دریاى خزر با وسیله شخصى خود سفر مىكردند كه نقش بسیار زیادى در رونق اقتصاد جامعه میزبان و توسعه این مراكز خدماتى از جمله هتلها، مراكز خدمات رفاهى بین راهى، فروشندگان صنایع دستى و محصولات محلی بومى داشتند. حال با افزایش چند برابرى هزینههاى سفر بایستی بررسی شود كه چه اتفاق ناگوارى براى این قشر از هموطنان ما خواهد افتاد كه جاى بسى تامل دارد!؟ روشن است كه مراكز خدمات اقامتی و پذیرایی گردشگری كشور برای تهیه و تامین مایحتاج روزانه و هفتگی مسافران و میهمانان خود از جمله مواد پروتئینی، میوه، سبزیجات و اقلام بهداشتی و نظافتی و ... از كامیونهای گازوئیلسوز استفاده نمیكنند بلكه از خودرو شخصی و وانتبارها بهره میبرند كه از هیچگونه سهمیهای برخوردار نبوده و مجبورند افزایش چند برابری هزینهها را متوجه میهمان نموده و در نهایت با نارضایتی و عدم استقبال گردشگران مواجه شوند. قطعا همه میدانیم دولت با عائله هشتاد و چند میلیونی و درآمد نفتی تقریبا معادل صفر، دوره بسیار سختی را در بخش منابع و مصارف سپری میكند و اداره كشور با تحریمهای همهجانبه و این همه یارانه پیدا و پنهان، كار دشوار و بزرگی است. و نیک میدانیم كه هیچ ایرانى وطنپرستى راضى به مفتفروشى و ارزانفروشى بنزین و سایر مشتقات آن به بهاى نابود كردن ذخایر و ثروت بین نسلى و همچنین تخریب و آلودگى محیط زیست خود نیست. اما عدم توجه به وضعیت معیشت مردم به ویژه قشر متوسط به پائین جامعه و عدم بها دادن به خواست و نیازهاى آنان با این تصمیم غیرمتعارف و وارد نمودن شوک معاش به زندگى آنان، عواقب غیرقابل پیشبینى شدهاى را متصور است. آیا دولت براستی توانایی مقابله و مهار تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را كه متوجه دستگاههای زیرمجموعه خود میشود را دارد؟ دولت امروز ما گرچه خود بزرگترین تولیدكننده خدمات در كشور است ولی خود نیز بزرگترین مصرفكننده خدمات و محصولاتی است كه بایستی از بازار داخلی با نرخ بنزین سه هزارتومانی تهیه كند. جای شبهه است كه از طریق افزایش بهای بنزین دولت بتواند دردی از دردهای كهنه و پنهان خود را دوا كند. این نگرانی وجود دارد كه تمام درآمد ناشی از این صرفهجویی، صرف افزایش هزینههای جاری دستگاههای عریض و طویل دولتی شود. گران شدن سفر داخلی و روى آوردن مجدد مردم به سفرهاى خارجى با توجه به تثبیت نرخ ارز، افزایش هزینههای تورگردانان داخلی و افزایش چند برابری نرخ تمام شده متصدیان تولید برنامه سفر در ایران در مقابل بازار رقابتی كشورهای همسایه، حكایت دیگری است كه در سطح كلان ملی، ورود گردشگران خارجی به كشور را با اما و اگرهای بسیاری مواجه میكند. شاید دولت با گران كردن تدریجی قیمت بنزین، تولید و واردات خودروهای هیبریدی و الكتریكی با برخورداری از معافیت سود بازرگانی و عوارض گمركی، تعطیل كردن خطوط تولید به اصطلاح خودروهای ملی، كاهش بار ترافیكی شهرهای بزرگ با اصلاح ساختاری و زیربنایی مسیرهای تردد شهری و بین شهری و صرفه جویی از مابهالتفاوت كاهش مصرف روزانه بنزین و صادرات آن خیلی بهتر میتوانست این بحران خودساخته را مدیریت كند...؟؟ دکتر علی رحیمپور - كارشناس گردشگرى
ایجاد شده: 13/آذر/1398 آخرین ویرایش: 13/آذر/1398