صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / کرونا؛ تهدید یا فرصت برای صنعت هتلداری
کرونا؛ تهدید یا فرصت برای صنعت هتلداری - تصویر 1

کرونا؛ تهدید یا فرصت برای صنعت هتلداری

ایجاد شده: 25/شهریور/1399       آخرین ویرایش: 25/شهریور/1399

بی‌گمان صنعت گردشگری و هتلداری در دوران کنونی بیشترین توجه را به خود معطوف داشته است و به دلیل ارزآوری و رونق اقتصادی، مورد توجه بخش خصوصی و بخش دولتی قرار گرفته است. 

صنعت هتلداری یکی از صنایع پاک به شمار می‌آید. این صنعت باعث اشتغال‌زایی شده و تا حدی به طور مستقیم و غیرمستقیم درصد بیکاری جامعه را پائین آورده و در نتیجه به کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی منجر می‌گردد. 

همانطور که می‌دانید هر صنعتی ممکن است با چالش‌هایی از جمله کمبود مواد اولیه، تحریم‌ها، نبود نیروی انسانی و کارآمد و غیره ... مواجه شود که نتیجه‌ای جز کُند شدن روند آن صنعت یا حتی به فراموشی سپردن آن نخواهد داشت.

مواردی که بیان شد، می‌تواند برای یک صنعت تهدیدهایی محسوب شود. هتلداری نیز مانند سایر صنایع در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده است. این صنعت از دیدِ باز همچون نهالی نوپا در برابر بادها و غرش ابرها، ایستادگی و مقاومت کرده است. از جمله تهدیدهای صنعت هتلداری می‌توان به تحریم‌ها، جنگ‌های داخلی و خارجی، تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی، آب و هوا، کمبود خدمات و حتی بلایای طبیعی و بیماری‌های گسترده در هرکشور، اشاره کرد.

یکی از همین تهدیدها که چند هفته‌ای است صنعت هتلداری کشور عزیزمان ایران را درگیر خود کرده است، بحث بیماری "کرونا" و شیوع آن در کشور است. هتل‌ها در این چند هفته به شکل عملی تعطیل شده‌اند. کارکنان و پرسنل هتل‌ها به مرخصی اجباری رفته‌اند، چراغ هتل‌ها خاموش شده است و رونق اقتصادی در بازار هتلداری به شدت کاهش یافته است. در نتیجه اینکه افرادی به طور مستقیم و غیرمستقیم بیکار شده‌اند و آینده‌ای روشن در این صنعت دیده یا احساس نمی‌شود. 

حال همانطور که بیان شد، هر تهدید بابی است برای تبدیل شدن به فرصت. بعضی از تهدیدها دست خودمان نیست و حتی نمی‌توانیم به راحتی با آن دسته و پنجه نرم کنیم ولی می‌توانیم با نگاه مثبت خود، آن را به فرصت تبدیل کنیم. اگر با چشم مثبت‌اندیشی به تهدید بیماری کرونا نگریسته شود، یک فرصت است. 

ما می‌توانیم در این زمینه اطلاعاتی جدید کسب نمائیم، هتل‌ها و مراکز اقامتی را بیش از بیش آماده سازیم، آگاهی خود در مورد موارد ضدعفونی کننده و طرز استفاده از آن در هتل‌ها را بالاتر ببریم، آموزش و آگاهی خود نسبت به بیماری‌های ویروسی و عفونی را بالاتر برده و درنتیجه خدمات بهتری را ارائه نمائیم. خلاصه اینکه دست از فعالیت خود برنداریم و از دیگر همکاران خود پیشی بگیریم. 

این تهدید و بیماری بالاخره روزی از کشور ما رخت برمی‌بندد و اثرش تمام می‌شود و به یاری خداوند تبارک و تعال همه چیز به حالت اول بازمی‌گردد‌. در این میان افرادی موفق‌تر هستند که فرصت را بر تهدید ترجیح داده، معلومات خود را افزایش داده و آماده‌تر شده‌اند.

بنابراین در این راستا با توجه به حساسیت موضوع باید جدی بود و این مرحله از زندگی را پشت سرگذاشت و با توجه به شعار وزارت بهداشت در این روزها، کرونا را شکست خواهیم داد.

مرتضی تکمیلی - مدیریت مجموعه هتل‌های سنتی جاده ابریشم یزد


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...