میزبانی
انواع سرویس (سرویس روسی - بخش چهارم)

انواع سرویس (سرویس روسی - بخش چهارم)

ویژگی‌های سرویس روسی (ادامه) این سبک از سرویس‌دهی بر خلاف سرویس فرانسوی، نیاز به نیروی انسانی زیادی نداشته و تنها با یک میزبان انجام می‌شود و بنابراین سبک سریع‌تری در ارائه سرویس محسوب می‌شود. سرویس روسی نیاز به جای زیاد برای وسایل اضافه ( مانند میز سه پایه جهت پذیرایی ) ندارد و یک سبک ارزان در سرویس‌دهی است. در این سبک معمولا مدیر، مسئول کنترل نیروی انسانی و هزینه هاست.  در سرویس روسی، همواره میزبان سروکننده غذا باید اطمینان یابد که ارائه غذا تا زمانی‌ که آخرین میهمان پذیرایی شود به خوبی و با کیفیت مطلوب انجام می‌شود. برای ارائه سرویس روسی لازم است تا کارمندان و میزبانان بسیار با تجربه، ماهر، آموزش دیده و حرفه‌ای استفاده شوند.اگر چه سرویس روسی نیاز به جای کمتری برای ارائه دارد، اما این سرویس برای گروه بزرگی از میهمانان که غذای مشابهی را می‌خورند، بسیار عالی است.در هنگام پذیرایی از میهمان در سرویس روسی از ظروف سنگین و تعداد زیادی از بشقاب‌های بزرگ استفاده می‌شود.

ایجاد شده: 30/مهر/1398       آخرین ویرایش: 30/مهر/1398
انواع سرویس (سرویس روسی - بخش دوم)

انواع سرویس (سرویس روسی - بخش دوم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به بررسی انواع سرویس‌های رایج و شرح آنها می‌پردازیم. مزایا و معایب سرویس روسی مزایای سرویس روسی این است که: تنها به یک میزبان نیاز است. این سرویس به اندازه سرویس فرانسوی ظریف است اما نسبت به آن سریع‌تر انجام شده و ارزان‌تر است. فضای اضافی برای تجهیزات ویژه، مانند gueridon نیاز نیست. معایب سرویس روسی سرمایه‌گذاری زیادی برای ظروف نقره و تعداد ملزومات مورد نیاز، باید انجام شود؛ به ویژه هنگامی که هر میهمان، انتخابی متفاوت از منوی غذا داشته باشد. به همین دلیل سرویس روسی در میهمانی‌هایی مفید است که هر میهمان غذای مشابه را انتخاب کند و میهمانان منوی باز نداشته باشند. یکی دیگر از ضعف‌های این سرویس این است که آخرین میهمانی که غذا برایش بر روی میز سرو می‌شود، تعداد اندکی غذا برای انتخاب داشته و از باقیمانده غذا برایش سرو می‌شود.

ایجاد شده: 7/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1398
انواع سرویس (سرویس روسی - بخش اول)

انواع سرویس (سرویس روسی - بخش اول)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به بررسی انواع سرویس‌های رایج و شرح آنها می‌پردازیم. سرویس روسی سرویس روسی از بسیاری جهات مشابه با سرویس فرانسوی است. این سرویس بسیار رسمی و ظریف است و به مهمان توجه خاص و منحصر به فردی میشود. در این سرویس از ظروف نقره ای بزرگ و سنگین استفاده میشود و چینش میز همانند چینش میز در سرویس فرانسوی است. دو تفاوت عمده این دو سرویس در این است که: در سرویس روسی تنها یک میزبان مورد نیاز است و غذا در این سرویس به طور کامل در آشپزخانه آماده و گارنیش و در ظروف نقره ای چیده میشود. در این سرویس، میزبان بشقاب گرم را از سمت راست مهمان در جلوی وی قرار میدهد و در جهت عقربه های ساعت به دور میز حرکت کرده و بشقابهای دیگر را برای مهمانان دیگر سرو میکند. سپس میزبان، بشقابهای غذا را از آشپزخانه به سالن غذاخوری آورده و آنها را برای مهمانان سرو میکند. میزبان در سمت چپ هر مهمان می ایستد، بشقاب غذا را در دست چپ خود نگه میدارد، غذا را به مهمان نشان میدهد و سپس از یک قاشق و چنگال بزرگ در دست راست خود استفاده میکند وغذای مورد نظر مهمان را برای وی در ظرفش سرو میکند. میزبان در جهت خلاف عقربه های ساعت به سرو غذا برای تک تک مهمانهای دور میز ادامه داده و سپس غذای اضافی را به آشپزخانه بازمیگرداند. در سرویس روسی نیز همانند سرویس فرانسوی، کاسه آب برای تمیزی دست و دستمالهای همراه با آن، همراه با غذا سرو می شود و وقتی غذای تمام مهمانان به اتمام رسید، ظروف کثیف از روی میز برداشته میشوند.

ایجاد شده: 28/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1398
انواع سرویس (سرویس فرانسوی - بخش دوم)

انواع سرویس (سرویس فرانسوی - بخش دوم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی، به بررسی انواع سرویسهای رایج و شرح آنها میپردازیم. از جمله غذاهایی که ممکن است در سبک سرویس فرانسوی ارائه شوند عبارتند از: سالاد سزار (La Salade C´esar) استیک فلفل (Le Tournedos au Poivre) و crˆepes همراه با سس پرتقال (Les Crˆepes Suzettes) در سرویس فرانسوی دو میزبان برای سرو غذا با یکدیگر همکاری میکنند. یکی از این دو میزبان با نام Captain شناخته میشود که مهمانان را برای نشستن راهنمایی میکند و دیگری متصدی نوشیدنی است که برای آنها نوشیدنی سرو میکند. میزبان اصلی در این سرویس، Chef de Rang یا میزبان مجرب نامیده میشود که در غیاب Captain، مهمانان را برای نشستن راهنمایی میکند، سفارش میگیرد، نوشیدنی سرو میکند، برخی از غذاها را با جلوه خاصی بر روی میز مهمان آماده میکند و برگه صورتحساب را برای مهمان می آورد. دستیار وی با نام Commis de Rang شناخته میشود که سفارش را از Chef de Rang گرفته و به آشپزخانه منتقل میکند، غذاها را به سالن غذاخوری انتقال میدهد، ظروف را مرتب بر روی میز میگذارد، ظروف و میز را تمیز میکند و هر زمان که نیاز باشد، به Chef de Rang کمک میکند. تمام غذاها و خوراکیها از سمت راست مهمان بر روی میز قرار داده شده و ظروف آنها جمع میشود به جز کره، نان، سالاد، که از سمت چپ سرو میشوند.

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
انواع سرویس (سرویس فرانسوی - بخش اول)

انواع سرویس (سرویس فرانسوی - بخش اول)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی، به بررسی انواع سرویسهای رایج و شرح آنها میپردازیم. سرویس فرانسوی یک نوع رسمی از سرویس است که منشا آن به اشرافی گری در اروپا برمیگردد و امروزه برای آن دسته از افرادی که زمان و هزینه آن را داشته باشند، مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع سرویس در رستوران های مجلل، سالنهای مجلل غذاخوری هتلهای معروف، کشتی های کروز، استراحتگاه ها و کازینو ها استفاده می شود. در سرویس فرانسوی، غذا در کنار میز مهمان پخته یا پخت آن تکمیل میشود. غذا به وسیله بشقابهای نقره ای سنگین و بزرگ از آشپزخانه به سالن غذاخوری آورده شده و بر روی چرخهایی معروف به gu´eridon قرار میگیرد. یک اجاق گاز کوچک که r´echaud نامیده می شود جهت گرم نگه داشتن غذا مورد استفاده قرار می گیرد. غذای مهمان با انجام فرایند پخت، درآوردن استخوانها، برش دادن و در صورت نیاز، گارنیش کردن، آماده شده و در بشقابهای گرم برای مهمان سرو میشود. تمام این فرایندها در حضور مهمان انجام میگیرد. البته باید توجه داشت که تنها غذاهایی که میتوان در مدت بسیار کوتاه و معقولی آماده، پخته و گارنیش شوند، در این فرایند قرار گرفته و در حضور مهمان آماده میشود.

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
انواع موسسات در حوزه میزبانی (بخش دوم)

انواع موسسات در حوزه میزبانی (بخش دوم)

در این بخش از مجموعه مباحث تخصصی راجع به سرویس و شغل میزبانی به ادامه بررسی انواع موسساتی می‌پردازیم که در حوزه میزبانی مشغول به فعالیت هستند. گاهی ویژگی‌ها و فرایندهای عملیاتی سرویس‌دهی و یا میزبانی در یک رستوران با یک رستوران دیگر هم پوشانی کرده و یک سبک منحصر بفرد جدید ایجاد می‌کند. در حقیقت می‌توان چنین گفت که انواع رستوران‌ها می‌توانند یک طیف را ایجاد کنند. یک سر این طیف رستوران‌هایی با حداقل خدمات، بدون کاور و پوشش میز و صندلی، با خدمات سریع، همراه با پخت و ارائه فست‌فود و وجود یک عدم رسمیت برای کل عملیات، قرار دارند. در طرف دیگر این طیف، رستوران‌هایی با محیط لوکس، رومیزی‌های بسیار شیک، سرویس قاشق و چنگال نقره، چینی، لیوان‌ها و گیلاس‌های کریستالی، گل‌های طبیعی، موزیک ملایم، سرعت ارائه خدمات بدون عجله و با آرامش، میزبانان ماهر و غذاها و نوشیدنی‌های گران قیمت به خوبی آماده شده و به صورت حرفه‌ای ارائه شده می‌باشد. رستوران‌های خانوادگی، رستوران‌های شیک، برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای در یک طرف این طیف قرار دارند. رستوران‌های ایتالیایی با سرویس ساده، اغذیه فروشی‌ها و باشگاه‌های سرویس شام در میانه طیف قرار دارند. رستوران‌های کلاسیک در حوزه خوراک و نوشیدنی، رستوران‌های مجلل و درجه یک در طرف دیگر این طیف قرار می‌گیرند. هر رستوران با هر ترکیبی از امکانات و فرایندهای عملیاتی، باید توجه داشته باشد که هر میهمانی، حقوق زیر را داراست: حق برخورداری از یک لبخند تحویل و ارائه درست سفارش دریافت چک صورتحساب به صورت درست و در زمان مقرر دریافت مبلغ صحیح پرداختی ارائه سرویس خوب هنوز هم کلید اجرای هر عملیات موفق است.

ایجاد شده: 25/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 26/اردیبهشت/1398
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...