صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / چرا برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه‌های گردشگری تردید دارند؟
چرا برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه‌های گردشگری تردید دارند؟ - تصویر 1

چرا برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه‌های گردشگری تردید دارند؟

ایجاد شده: 26/آذر/1400       آخرین ویرایش: 26/آذر/1400

روح انسان از بدو ورود به دنیای مادی با لطافت، حس معنویت و طبیعت گره خورده است. زمان‌های قدیم در دوران پادشاهان و سلاطین سفرهای زیادی با تغییر فصول انجام می‌شد چه بسا همچون عشایر زندگیشان در سفر و کوچ سپری می‌شد، البته درحال حاضر نیز در مناطق مختلف دنیا این برنامه می‌تواند برای افراد لذتی دلچسب به همراه داشته باشد.

 آشنایی با فرهنگ مردم و آرامش در محل اسکان از اصلی‌ترین و مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران امروز جهان در انتخاب مقصد است اما به غیر از موارد گفته شده عوامل دیگری نیز در سفر مردم نقش دارد.

باید گفت که چیزی حدود نیمی از مسافران جهان مقصدی که قصد دارند با فرهنگ و مردم آن آشنا شوند را انتخاب می‌کنند و حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه این انگیزه می‌تواند ماندگار، پویا و پایا باشد. با اینکه صنعت گردشگری و توریسم یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در جهان است و آموزش مهارت‌های بازاریابی و جذب مسافر بسیار زیاد شده است، اما هنوز هم برخی از مسافران نسبت به ادامه سفر تردید دارند و از انجام برنامه‌های گردشگری منصرف می‌شوند.

دلیل این امر آن است که شاید آنطور که باید خاطره‌ای ماندگار در ذهن مسافر بر جا نمی‌گذارند. با اینکه ضمیر ناخودآگاه افراد نسبت به تفریح، حال خوب و خوشگذرانی آماده است، اما این انرژی و حس مثبت باید در مسیر آگاهی و توسعه پایدار این حوزه برنامه‌ریزی شود.

در همین راستا دانشگاه‌ها و کتب آموزشی نقش موثری خواهند داشت. همچنین اقلیم‌شناسی، آموزش تاریخ، همذات‌پنداری با چگونه‌ بودن سفر و گردشگری اجداد و نیاکان، بررسی فرهنگ اقوام مختلف، تبلیغات و ارائه تاریخ مکان‌های گردشگری و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند نقش موثری در فراهم‌آوردن این بستر ارائه دهد.

اساتید و بزرگان صنعت گردشگری در کشور که می‌توان با مصاحبه‌های خبری و معرفی در رسانه به عنوان الگوهای حقیقی مورد توجه افراد مختلف قرار گیرند، کم نیستند. بازارهای هدف مختلف، زوجینی که تازه وارد زندگی مشترک شده‌اند، سالمندان، زنان مستقل و خودساخته، خانواده‌های تک‌سرپرست و... می‌توانند در مسیر جذب انگیزه و توانمندی در شناساندن هویت حقیقی گردشگری نقشی بسزایی داشته باشند.

سفرهای انگیزشی، ورزشی و مهارتی می‌تواند مسیری جدید در اهمیت شناخت و علاقه‌مندی افراد برای شرکت در این برنامه‌ها باشد که تنها با حمایت، تبلیغ و گسترش فرهنگ سفرهای انگیزشی همراه با آرامش و همراهی اساتید و مدرسین متخصص درحوزه‌های گوناگون قابل اجراست. سفر کردن و تفریحات سالم انسان را از حالت یکنواختی خارج کرده و موجب می‌شود که مدتی هر چند کوتاه از مشکلات رها شده و به ماجراجویی بپردازد.

یادگیری در سفر بخش مهمی از آن است. یادگیری تنها آموختن مهارت خاص یا مطالب درسی نیست بلکه رشد هیجانی، شخصیتی و تعامل اجتماعی جزئی از دنیای هر فرد است که سفر در این امر کمک شایانی می‌کند.

گردشگری انوع بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گردشگری بازرگانی و اقتصادی اشاره کرد که که خرید و فروش صنایع‌دستی و خدمات مسافران نقش موثری در این راستا برای افراد مشغول این حوزه ایجاد می‌کند. گردشگری تاریخی، هنری و فرهنگی نیز از دیگر انواع گردشگری هستند که در ان تمدن اصیل فرهنگ و هویت بصری یک ملت به نمایش در می‌آید و باید برای گردشگران به طور کامل معرفی شودف لذا یکی از انگیزه‌های مهم یادآوری همین فرهنگ و آداب و رسوم‌ها است.

در زندگی مدرن و به واسطه ظهور رسانه‌های مجازی تفریحات سالم، بازی‌های گروهی، صله ارحام کاملا کم‌رنگ شده است و باید به وسیله ایجاد جذابیت و تحول عمیق در نگرش افراد انگیزه لازم را ایجاد کرده و منتقل کنیم. برای مثال می‌توان به بهانه سلامت و درمان نیز افراد را برای سفر ترغیب کرد همچنین دلایل مذهبی نیز می‌تواند از بهانه‌ای برای سفر و تزاه کردن روح افراد باشد.

ورزش همچنین می‌تواند دلیل دیگری برای برنامه‌ریزی سفر باشد چرا که انگیزه‌ای مثبت در افراد ایجاد می‌کند، همایش‌ و نمایشگاه‌ها که پل ارتباطی بین مخاطب و بسیاری از فعالیت‌ها هستند همچنین می‌توانند دلیل خحوبی برای برنامه‌ریزی سفر باشند.

 البته باید گفت که کلام موثر بدون شک از تمام موارد گفته شده بهتر و منطقی‌تر عمل خواهد کرد. کشور ما نیز با توجه به تمدن و هویت فرهنگی و تاریخی غنی و دارا بودن اماکن گردشگری متعدد در جذب گردشگر برای این صنعت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مهرسا طافحی - فعال گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...