صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / وابی سابی در طراحی هتل ؛ همانطور که هستی بیا، بمان، لذت ببر!
وابی سابی در طراحی هتل ؛ همانطور که هستی بیا، بمان، لذت ببر! - تصویر 1

وابی سابی در طراحی هتل ؛ همانطور که هستی بیا، بمان، لذت ببر!

ایجاد شده: 30/مهر/1402       آخرین ویرایش: 30/مهر/1402

مفهوم وابی سابی

وابی به معنی «ستایش و زیبا دیدن اندوه و فقر و سادگی»، و «سابی» به معنای «ستایش و زیبا دیدن پیری و کهنگی و تنهایی و دلتنگی» است. این دو اصطلاح اغلب در کنار یکدیگر و به صورت یک واژه ( وابی سابی ) به کار می روند و برای توصیف زیبایی آثاری استفاده می شوند که تمایل به طبیعی بودن و سادگی و بی پیرایگی دارند و از تفاخر و خودنمایی گریزان اند.

در دنیای امروزی که همه با مشکلاتی مثل استرس فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، وابی سابی می‌تواند کمک‌کننده باشد. وابی سابی مفهومی است که ما را به جست‌وجوی همیشگی زیبایی در چرخه طبیعت دعوت می‌کند. این مفهوم به ما یادآوری می‌کند که همه‌چیز ناپایدار و ناقص و گذراست، از جمله خودمان و زندگی. در نتیجه باید همه‌چیز را همان‌طوری که هست بپذیریم، در لحظه زندگی کنیم و مراحل ساده و گذرای زندگی را درک کنیم.

عناصر اصلی زیبایی شناسی وابی سابی عدم تقارن، صمیمیت و طراحی ساده است. وابی سابی یافتن زیبایی عمیق در نقص و پذیرش ناپایداری زندگی است. جهان بینی وابی سابی به چرخه طبیعی تولد، رشد و زوال احترام می گذارد. ترکیبی از الهامات طبیعی با اشاره به زیبایی در ناقص بودن زندگی روزمره، این مفهوم در طراحی هتل مجموعه‌ای از مبلمان، صندلی‌ها و نورپردازی را به ارمغان می‌آورد تا در فضای داخلی مهمان‌نوازی، چشم‌اندازی بی‌تکلف و خالص را تقویت کند. 

وابی سابی در طراحی و دکوراسیون هتل ها

اخیراً شاهد افزایش محبوبیت طراحی و دکوراسیون داخلی هتل ها با الهام از اصول طراحی وابی سابی بوده ایم. این زیبایی شناسی ژاپنی بر سادگی، بافت های طبیعی و پالت رنگی ملایم تکیه دارد، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا این رویکرد در طراحی فضاهای آرامش بخش برای مهمانان هتل بسیار خوب عمل می کند. 

طراحی داخلی وابی سابی ما را به طبیعت بازمی گرداند. اصل اساسی آن اتصال به زمین و مواد طبیعی است، اما با تاکید بر اصالت.

در محیط‌های مهمان‌نوازی، طرح‌های وابی‌سابی به دلیل زیبایی‌شناسی معتبر، «همان‌طور که هستید بیا» بسیار مناسب هستند. این فضاهای داخلی با یک پالت رنگی ملایم و تاکید بر مواد طبیعی، سادگی تازه و روستایی را جشن می گیرند.راهی عالی برای پذیرایی از مهمانان خود و قرار دادن آنها در محیط جدیدشان.

به گفته اکو هتل سالتوس در ایتالیا :"ماموریت ما این است که انگیزه هایی برای زندگی پایدار فراهم کنیم تا نیروی طبیعی تأثیرگذار زمین خود را در خلوص آن حفظ کنیم. برای ما، مفهوم پایداری فراتر از حفاظت از محیط زیست است" .

ویژگی های دکوراسیون وابی سابی در هتل ها 

فضاهای هتل وابی سابی شامل سه ویژگی کلیدی است که محیطی آرام و هماهنگ برای مهمانان ایجاد می کند.

یک زیبایی شناسی مینیمالیستی و نامرتب. این فلسفه طراحی بر سادگی و حذف عناصر غیر ضروری تمرکز دارد و فضایی شفاف و آرام را فراهم می کند.مواد طبیعی و آرامش ارگانیک. هتل‌ها با ترکیب عناصری مانند چوب، سنگ و گیاهان، ارتباطی با دنیای طبیعی ایجاد می‌کنند و جلوه‌ی زمین را تقویت می‌کنند. 

رنگ های خاکی با الهام از طبیعت در قلب پالت رنگ وابی سابی قرار دارند. سبزهای خزه‌دار، قهوه‌ای گل‌آلود و خاکستری کبوتری و همچنین رنگ‌های خنثی‌تری مانند بژ، کرم و سفید را در نظر بگیرید.ایده این است که زیبایی دنیای طبیعی را منعکس کند و در عین حال فضاهای آرام و زمینی ایجاد کند تا در آن استراحت کنید.

احساس باز بودن و راحتی. چیدمان های باز، پنجره های بزرگ و منظره های بدون مانع از ویژگی های این سبک طراحی هستند که حس آزادی را در فضا ایجاد می کنند.این سه ویژگی کلیدی مینیمالیسم، مواد طبیعی، و باز بودن با هم کار می کنند تا مهمانان را از دنیای پر سرعت پناه ببرند و به آنها اجازه می دهد ارتباط عمیق تری با محیط اطراف خود پیدا کنند.

پارچه ها و الیافی که برای فضای داخلی وابی سابی عالی هستند، آنهایی هستند که بافت ها و عناصر طبیعی مانند بوکله یا پارچه هایی با ویژگی های کتانی، پنبه ای و پشمی را در خود جای داده اند.مناطق کلیدی مانند کفپوش یا نشیمن را که در آن مواد صاف مانند چوب صیقلی یا سنگ می توانند تأثیر بصری بیشتری ایجاد کنند، شناسایی کنید.

یک قطعه مبلمان خاص را انتخاب کنید که از موادی صاف و زیبا ساخته شده است تا یک نقطه کانونی ایجاد کنید. از مبلمان کم استفاده کنید و آن را پایین نگه دارید. این توهم سقف های بلندتر را ایجاد می کند و احساس فضای بیشتری ایجاد می کند.

مواد صاف را با عناصر متضاد مانند چوب های دانه دار یا نشیمنگاه حصیری بافت دار ترکیب کنید تا طرحی متعادل با جذابیت بصری ایجاد کنید.انتخاب های نورپردازی خود را با دقت در نظر بگیرید. سطوح صاف را می توان با نورپردازی باکیفیت افزایش داد و به فضا درخششی ظریف و حس آرامش خوشایند بخشید.

نمونه هایی موفق از طراحی و دکوراسیون براساس وابی سابی :

- اکو هتل سالتوس / ایتالیا

- هتل گرینویچ / نیویورک

- ماسریا داگیلوپی / ایتالیا

- تیرول / کوه های تیرول جنوبی

- گرند / بلژیک


✍🏻 زهرا فرمانی - فعال هتلداری و گردشگری


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...