صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / فم تریپ کریس و دوستان؛ پروژه گردشگری که به باد رفت!!!
فم تریپ کریس و دوستان؛ پروژه گردشگری که به باد رفت!!! - تصویر 1

فم تریپ کریس و دوستان؛ پروژه گردشگری که به باد رفت!!!

ایجاد شده: 29/شهریور/1402       آخرین ویرایش: 29/شهریور/1402

حضور سوپر استارهای فوتبال جهان و فرصتی که گردشگری ایران باز هم از دست داد.

پس از هفته‌ها انتظار و انتشار اخبار و شایعات متعدد در خصوص حضور تیم فوتبال النصر عربستان در ایران، سرانجام پیش از ظهر دیروز، کاروان این تیم و در راس آن "کریستیانو رونالدو" به عنوان یکی از برترین ورزشکاران تاریخ، وارد کشور شد.

تصاویر و ویدئوهای انعکاس یافته از فرودگاه امام خمینی ( ره )، پاویون دولت، خیابان‌های تهران و در نهایت هتل محل اقامت، به خوبی گواه استقبال بی نظیر مردم و اشتیاق فراوان خیل عظیم هواداران برای دیدار با رونالدو و دیگران شوالیه‌ها ( لقب تیم النصر ) بوده است.

استقبال این چنینی از چهره‌هایی مانند رونالدو، مسی و نیمار، موضوع عجیب و جدیدی نیست. دیدن اسطوره‌ها از نزدیک همیشه از جذابیت خاصی برخوردار بوده و هر کجای دنیا که بروند با درجه‌ای از شدت و ضعف، عده زیادی شوق دیدار از نزدیک، گرفتن امضا و عکس یادگاری با آنها را دارند.

ستاره شیفتگی یک خصلت انسانی است. رونالدو به هر کشور دیگری نیز برود با همین استقبال مواجه می‌شود. پس در نتیجه نمی‌توان به اشتیاق هزاران نفر شهروند ایرانی که اکثر آنها نیز کودکان و نوجوانان بودند، ایرادی گرفت و آن را دلیلی بر خود تحقیری و این رفتار را غیر متمدانه و مایه شرمساری و آبروریزی دانست.

جدا از تمامی پوشش‌های خبری، یادداشت‌های مثبت و منفی، پست‌های اینستاگرامی و توئیت‌های انتقادی، طنز و دیگر مطالب منتشر شده در این خصوص در طول 24 ساعت گذشته، بررسی این پدیده از منظر نگاه گردشگری و هتلداری و رعایت اصول تشریفات و استقبال از این دست میهمانان ویژه نیز خالی از لطف نیست.

آنچه که مهم است و بایستی به آن اشاره شود، بی نظمی و سوء مدیریت، عدم برنامه‌ریزی، سردرگمی و بی اطلاعی مسئولان و دست‌اندرکاران امر از نحوه استقبال، اصول تشریفات، مدیریت رویدادها و اداره این عشق و شور است. آنها می‌دانستند که شخصیتی با چه جایگاهی وارد کشور شده است اما هیچ تدبیری برای آن نداشتند.

رونالدو در حال حاضر با 604 میلیون نفر فالوور در اینستاگرام و بیش از 100 میلیون نفر دنبال کننده در توئیتر، محبوب‌ترین شخصیت جهان در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. فرض کنید انتشار پست‌ها و توئیت‌هایی همراه با عکس، فیلم و هشتگ‌هایی از ایران، تهران، فرودگاه، هتل، خیابان‌ها، غذاهای ایرانی، استقبال و خونگرمی مردم ایران و غیره، توجه چه تعداد مخاطبان جهانی را به سوی ایران جلب می‌کرد.

به جرات می‌توان گفت، تاثیر این اقدام در حوزه گردشگری کشور که به سادگی و با برنامه‌ریزی و هماهنگی، قابل انجام بود، بسیار بیشتر از ده‌ها اینفلوئنسری بود که طی چند سال گذشته از کشورهای مختلف و با دعوت وزارت گردشگری وارد ایران شده‌اند و هیچ آمار و ارقامی از نتایج و دستاوردهای این پروژه‌ها نیز در دسترس نیست.

از سوی دیگر، حضور رونالدو و ستارگان النصر در ایران بر خلاف سایر بلاگرها و اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری، هیچ هزینه‌ای برای دولت، وزارت گردشگری و سایر نهادها و ارگان‌های دیگر به دنبال نداشت و کاملاٌ رایگان بود. 

اما در کمال تعجب و البته تاسف، وزارت گردشگری به جای تمامی اقداماتی که به آن اشاره شد و سایر برنامه‌هایی که به سادگی و بدون هیچ هزینه‌ای قابلیت اجرایی داشت، با اعتماد به نفس کامل به دنبال نصب پیام رسان‌های ایرانی روی تلفن‌های همراه شخصیت‌های بین‌المللی بود.

تا اینجای کار می‌توان نتیجه گرفت، گردشگری کشور با عدم برنامه‌ریزی، درست مانند رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2022 که در همسایگی کشورمان برگزار شد، فرصت مجددی که ورزش و فوتبال برای آن فراهم کرده بود را از دست داد. با این تفاوت که در مورد قبلی، ده‌ها جلسه‌ و کارگروه، تشکیل و صدها مصاحبه انجام شده بود و در این مورد، حتی همین اقدامات نیز وجود نداشت.

در ادامه باید به وقایع روی داده از فرودگاه امام خمینی ( ره ) تا هتل اسپیناس پالاس نیز گریزی داشته باشیم. واقعیت این است که هواداران رونالدو در هیچ نقطه‌ای از دنیا به تپه نوردی روی نیاورده‌اند، درب ورودی هتل را نشکسته‌اند و به لابی هتل هجوم نیاورده‌اند ولیکن باز هم نمی‌توان آنها را به عنوان مقصران اصلی این اتفاق معرفی کرد.

در واقع اگر یک برنامه‌ریزی ساده صورت می‌گرفت، جلوی تجمعات عجیب و هجوم به هتل گرفته می‌شد و مراسم استقبال از رونالدو را آبرومندانه‌تر از آنچه که مشاهده کردیم، برگزار کرد. رونالدو زمانی که برای اولین بار وارد عربستان و شهر ریاض شد، هرگز شاهد چنین صحنه‌هایی نبود.

 اینکه هوادران برای مشاهده سوپر استار محبوب خود از نزدیک و گرفتن عکس سلفی با او تجمع کنند، مورد عجیبی نیست اما آیا نمی‌شد با فنس کشی، ایجاد یک جایگاه استقبال و پهن کردن فرش قرمز در فرودگاه و مقابل هتل، مشابه آنچه در فستیوال‌های جهانی شاهد هستیم، یک روز خوب برای مردم، ساخته و شان ایرانیان حفظ شود.

آیا این امکان وجود نداشت با یک برنامه‌ریزی و هماهنگی و به جای مدیرعامل و مسئولان باشگاه پرسپولیس که تیم حریف رقیب مستقیم آنها محسوب می‌شود و در طول سال‌های اخیر ده‌ها بار از آنها شکایت کرده است، اسطوره‌ای مانند علی دایی در مراسم استقبال از کاروان النصر حضور می‌یافت و به آنها خوشامدگویی می‌گفت.

در کنار این اقدامات، واگذاری مسئولیت حفاظت و اسکورت کاروان النصر به دستگاه‌های نظامی - انتظامی، استفاده از مسیرهای حرکت خاص و فریبنده از فرودگاه تا هتل، عدم اعلام نام هتل محل اقامت از چند روز قبل، استفاده از باند هلی کوپتر هتل اسپیناس پالاس از جمله دیگر راهکارهایی بود که با رعایت و اجرای آن، ساعات اولیه حضور کریس و دوستان در ایران را به یاد ماندنی‌تر می‌ساخت.

امیدواریم از حالا به بعد، همه چیز به خوبی و خوشی بگذرد.

✍🏻 عارف فاضل



برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...