صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / خانه‌مسافرها تشکل ویژه خود را لازم دارند / نظارت سایر تشکل‌ها بر خانه‌های مسافر خلاف ضوابط و آئین‌نامه‌هاست
خانه‌مسافرها تشکل ویژه خود را لازم دارند / نظارت سایر تشکل‌ها بر خانه‌های مسافر خلاف ضوابط و آئین‌نامه‌هاست - تصویر 1

خانه‌مسافرها تشکل ویژه خود را لازم دارند / نظارت سایر تشکل‌ها بر خانه‌های مسافر خلاف ضوابط و آئین‌نامه‌هاست

ایجاد شده: 28/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 28/اردیبهشت/1398

توضیحاتی مختصر در باب خانه‌مسافر؛ در ابتدا علل پیدایش و‌چگونگی ایجاد خانه مسافر؟ همانطور که دوستان مستحضرند، ساختمانهایی که به دلیل مساحت کم عرصه ( زمین )  فاقد حداقل‌های تعریف شده در ضوابط فنی و معماری هتل، هتل‌آپارتمان و مهمانپذیر باشند به استناد بند 1 آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری، قابلیت تبدیل به خانه مسافر را دارند. 

نحوه نظارت و ‌مدیریت؛ اینگونه واحدها به لحاظ کیفیت و‌ کمیت هیچ سنخیتی با هتل‌ها ندارند و بایستی همانند سایر تشکل‌های گردشگری، تشکل ویژه خودشان ایجاد شود و اینکه سایر جوامع و تشکل‌ها بر خانه‌مسافرها نظارت داشته باشند، خلاف ضوابط، آئین‌نامه‌ها و عرف اداری است.

ایجاد خانه‌مسافرها به لحاظ کمی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ با توجه به اینکه تعداد صاحبان ساختمان‌هایی با مساحت کمتر از ۲۰۰ متر به دلیل سرمایه‌گذاری اندک در کشور بسیار است، روز به روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد که بدون شک آسیب‌های جدی به وجود خواهند آورد. مجوزها بایستی بر اساس معیارهای درست و دقیق و نیازهای هر شهر، صادر و از افزایش بی حساب و کتاب جدا خودداری شود زیرا اگر بر همین منوال تعداد اینگونه واحدها افزایش پیدا کند به یک معضل و آسیب جدی تبدیل خواهد شد.

سید جعفر زراعتی - کارشناس و فعال صنعت گردشگری و هتلداری


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...