صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / ۲ اسفندماه؛ روز پاسداشت سفیران فرهنگی و خاطره‌آفرینان
 ۲ اسفندماه؛ روز پاسداشت سفیران فرهنگی و خاطره‌آفرینان - تصویر 1

۲ اسفندماه؛ روز پاسداشت سفیران فرهنگی و خاطره‌آفرینان

ایجاد شده: 24/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 24/اردیبهشت/1399

سفر و‌ گردشگری با خاطره و خاطره‌سازی همراه است. آنچه که در آخر هر سفر باقی می‌ماند بیش از تجربه‌ها، خاطره‌هاست و هر چقدر تاثیر خاطره‌ها بر روح و جان گردشگر بیشتر باشد، بازآفرینی آن دلنشین‌تر خواهد بود.

اما چه کسی یا کسانی می‌توانند در گردشگری نقش مستقیم درخاطره‌آفرینی گردشگران را رقم بزنند. واژه راهنمای گردشگری، تور لیدر یا تور گاید برای گردشگران و مسافران، واژه دور از ذهنی نیست. فردی که می‌تواند علاوه بر آرامش و مدیریت سفر، یک خاطره کوچک ‌را به خاطره‌ای بزرگ و فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

بدون تردید راهنمای سفر نقش کلیدی یک رابط را بین محیط ( جامعه‌ی میزبان ) و گردشگران و سایر ذینفعان ایفا می‌کند. هر چه راهنمای سفر در کارش موفق‌تر باشد، کوله‌باری که گردشگر با خود به ارمغان می‌‌برد نیز غنی‌تر بوده، رضایت وی از سفرش بیشتر خواهد بود وجوامع مرتبط نیز بیش از پیش از آن منتفع می‌شوند.

۲ اسفند برابر با ۲۱ فوریه به نام روز راهنما تعیین شده که به لحاظ اهمیت و جایگاه این شغل در تقویم جهانی ثبت شده است.

راهنمایان گردشگری می‌کوشند تا زیبایی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی میهن خود و سایر نقاط جهان را به نحوی شایسته معرفی کنند.

و صد البته راهنمایان گردشگری، سفیران فرهنگی هستند که عنوان کلید مقاصد، دنیایی از مجهولات موجود در جامعه‌ میزبان را برای میهمانش به معلومات تبدیل می‌کنند. 

این گشایش درها زمانی راحت امکان‌پذیر می‌شود که درجه‌ اطلاعات و آگاهی‌های راهنما نیز در حد مقبولی باشد. به عبارتی آگاهی‌های او در حکم ابزار کار وی است و هر چه این ابزار مرغوب‌تر، دقیق‌تر، ظریف‌تر و کارآمدتر باشد، روند خاطره‌سازی نیز بهتر و عمیق‌تر صورت می‌پذیرد. به ویژه در شرایطی که وجود تکنولوژی موجب هوشمندسازی در سفر شده و گردشگران هوشمند خواستار راهنمایان هوشمند درسفر هستند.

چند سالی است که در کشور ما نیز همگام با سایر کشورهای جهان روز راهنما گرامی داشته می شود. 

شاید فعالیت راهنمایان ایران به دلیل بعضی متغیرها، کمبود زیرساخت‌ها، شرایط اقتصادی و اجتماعی و انتظارات گردشگران، دشوار و سخت‌تر باشد ولی با وجود برخی مشکلات، راهنمایان فرهیخته، توانمند و فعال گردشگری در ایران عاشقانه برای معرفی ایران عزیز در تلاشند و نیز برای سربلندی و شکوه میهن می‌کوشند.

اما هنوز این شغل در ایران از طرف بسیاری از بخش‌های دولتی وخصوصی ناشناخته مانده است.

مغتنم است نیکو روز جهانی راهنمایان را به تمامی فعالان این عرصه تبریک گفته و با ابراز امتنان از تلاش‌های ارزنده این عزیزان، توفیق و شادمانی برایشان آرزومند باشیم.

دکترحسن تقی‌زاده انصاری - مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...