صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / درها را به روی گردشگران چینی در سالن ترانزیت بگشاییم!؟
درها را به روی گردشگران چینی در سالن ترانزیت بگشاییم!؟ - تصویر 1

درها را به روی گردشگران چینی در سالن ترانزیت بگشاییم!؟

ایجاد شده: 1/آذر/1397       آخرین ویرایش: 1/آذر/1397

دیر زمانی نیست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با برخورداری از سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی و حمایتی حزب حاکم در حداقل زمان ممکن بازار تجارت بین‌المللی دنیا را به تسخیر خود در آورده‌اند. پولدار شدند و سفر به خارج از کشور برای آنان تبدیل به مُد شد و تعریف خاطرات سفرهای خارجی برای آنان همراه شد با شانیت و ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی. 

قشر متوسط و تحصیل‌کرده چینی برخلاف اسلاف محافظه‌کار و محتاط خود، به شدت دچار پدیده چشم و هم چشمی، تظاهر، کنجکاوی، کسب تجربیات جدید و دارای روحیات برون‌دادی شده‌اند. عکاسی در کنار یادمان‌ها، لند مارک‌ها، چشم‌اندازهای طبیعی، خرید از برندهای مشهور و تهیه سوغات برای اقوام، دوستان و همکاران در سفرهای خارجی برای تائید و مستندسازی سفر، جزو لاینفک زندگی آنان شده است.

هم اکنون بازار سفر سودمند جهان با حدود ١٤٠میلیون گردشگر چینی ( رتبه اول جهان )، متوسط اقامت ٧ روز و هزینه بیش از 3000 دلار در هر سفر با بیشترین خرید در اختیار این بخش از مردمان کهن‌زیست جنوب شرق آسیاست. آنان با میزبانی بیش از ٦٥ میلیون گردشگر ورودی در سال 2017 به زودی رتبه اول دنیا را از آنِ خود خواهند کرد.

پیش‌بینی دپارتمان گردشگری چین برای سال ٢٠٢٠ خروجى١٨٠ میلیون گردشگر چینی و ٢٢٠ میلیون نفر برای سال ٢٠٢٥ است.

جالب است که بیش از 70 درصد گردشگران چینی، گروهی و در قالب تور سفر می کنند. عمده‌ترین فعالیت آنان در طول سفر دیدار از جاذبه‌ها و یادمان‌های فرهنگی و هنری و تهیه عکس از یادمان‌ها، موزه‌ها و بافت‌های تاریخی است. 

آرامش و امنیت، آگاهی از مقصد و معرفی جاذبه‌ها توسط خود چینی‌ها به یکدیگر ( بازاریابی دهان به دهان ) مهمترین دلایل و ایجاد انگیزه برای انتخاب محل سفرآنان است. علاقه‌مندند در طی سفر از چند کشور و مقصد گردشگری حتی برای چند ساعت دیدار و عکاسی کنند. مهمترین ضعف آنان عدم آشنایی به زبان انگلیسی و ترس از فقدان راهنما و یا مترجم چینی در کشور مقصد است.

حضور در این بازار استراتژیک با توجه به سفر سالیانه حدود 140 هزار گردشگر ایرانی به قصد سیاحت و تجارت به این کشور و برنامه‌ریزی برای جذب حداقل 3 درصد گردشگران خروجی این کشور برای سفر به ایران در یک دوره کوتامدت 5 ساله، به نظر می‌رسد یک ضرورت برای توسعه گردشگری ایران و نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع، مبتنی بر راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، تسهیلات و خدمات ورود و خروج، اقامت و پذیرایی استاندارد و تورگردانی حرفه‌ای مطابق علائق و سلایق گردشگران آن بازار است که قطعا دور از دسترس نیست. 

اما در شرایط کنونی برای رونق سفرگردشگران چینی به مقصد ایران چه باید کرد؟

به نظر اینجانب تمرکز  بر پرواز‌های ترانزیت و کانکشین گردشگران چینی در فروگاه امام تهران می‌تواند در حداقل زمان، میزان گردشگران ورودی چینی را به دو برابر وضعیت فعلی افزایش دهد.

در کنار سایر ایرلاین‌های خارجی حامل گردشگران چینی به مقصد فرودگاه امام، هم‌اکنون هواپیمایی ماهان دارای ١٩ پرواز برنامه‌ای در طول هفته ( رفت و برگشت ) به شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو است که بالغ بر 60 هزار نفر را در طول سال به صورت ترانزیت به فرودگاه امام منتقل می‌کنند.

کافی است با ورود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری معاونت امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران و هماهنگی اداره کل اتباع امور خارجه ناجا، شرایط ورود مسافران و گردشگران چینی ورودی به سالن ترانزیت را ساده و روان کنند. 

گردشگران چینی بدون نیاز به اخذ روادید و پرداخت وجه بتوانند تا 72 ساعت از جاذبه‌های گردشگری تهران و شهرهای همجوار دیدار کنند. با توجه به علاقه ویژه گردشگران چینی به استفاده از تورهای تلفیقی، هم آنان قادر خواهند بود از جاذبه‌های گردشگری ایران دیدن کنند و هم ما توانسته‌ایم وقت بلا استفاده آنان را در سالن ترانزیت مدیریت نموده و از این طریق درآمد قابل توجهی را برای متصدیان گردشگری کشور ایجاد کنیم. دیدن ایران حتی برای چند ساعت می‌تواند تقاضای آنان را برای سفر طولانی مدت به مقصد ایران فراهم کند. ( این برنامه برای اتباع سایر کشورها نیز می‌تواند اجرایی شود )

این تجربه‌ای است که هم اکنون قطر، بحرین، امارات، عمان، ترکیه و سایر کشورهای همسایه ما در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند. بدون نیاز به صدور روادید و غالبا بدون اخذ وجه و فقط با اخذ گذرنامه و صدور برگ کارتکس ورود، شما می توانید وارد آن کشور شوید. در همه فرودگاه‌های بین‌المللی کشورهای یاد شده این امکان نیز فراهم است تا با خودرو بدون راننده ( رنت کار ) در مدت تعیین شده سفر کنید.

هدف، ارائه تسهیلات برای خرج کردن پول بیشتر توسط گردشگران و ارتقای سطح رضایت‌مندی آنان برای سفر مجدد است.

به نظر می‌رسد از این بازار به راحتی نمی‌توان گذشت. خیلی هم سخت نیست! کمی پیگیری می‌خواهد. هماهنگی، تبیین و توجیه دستگاه‌های مرتبط و حضور با برنامه ذی‌نفعان در بخش غیر دولتی!

در انتظار اقدام خواهیم ماند...



جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...