صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / تداخل صنفی و غیر قانونی جامعه گردشگری الکترونیک و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی
تداخل صنفی و غیر قانونی جامعه گردشگری الکترونیک و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی  - تصویر 1

تداخل صنفی و غیر قانونی جامعه گردشگری الکترونیک و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی

ایجاد شده: 30/بهمن/1397       آخرین ویرایش: 30/بهمن/1397

فعالیت هر گروه و فردی در زمینه صنعت گردشگری قابل احترام است ولیکن پیروی از قوانین جاری مملکت نیز اجتناب‌ناپذیر است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی علی‌الخصوص در مبحث دیجیتال و الکترونیک به یقین روش‌های جدید برای فعالیت در این حوزه پدیدار خواهد شد و تجارت الکترونیک به معنای عام یکی از این پدیده‌های نوظهور است.

بر اساس قوانین موجود در کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی با علایق مشترک صنفی و غیر صنفی می‌توانند تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، انجمن‌های صنفی تابع قوانین وزارت کار و امور اجتماعی و یا سمن‌ها و NGO های تابع وزارت کشور و یا با تبعیت از قوانین تجاری شرکت‌ها و موسسات، جوامع و شرکتی را تشکیل و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت نمایند امّا تمامی این اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی در صورتی که فعالیت آن‌ها صنفی باشد به استثنای اشخاصی که از قانون خاص پیروی می‌کنند بایستی از قوانین نظام صنفی پیروی کنند.

هم‌اکنون جمعی از اشخاص و افراد با داشتن نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای در اختیار به تجارت الکترونیک در حوزه صنعت گردشگری پرداخته و سپس جامعه‌ای خود خواسته به نام جامعه گردشگری الکترونیک را به وجود آورده‌ و به دلیل گسترش نفوذ اینترنت در ایران و جهان با تبلیغات گسترده در زمینه گردشگری، جایگاهی موثر برای خود رقم زده‌اند. هرچه دفاتر خدمات مسافرتی مخالفت کرده و عنوان نمودند کار شما با ما یکی است و ما نیز همین فعالیت را انجام داده و این تداخل، صنفی و غیرقانونی و این رقابت ناسالم است در پاسخ گفتند: فعالیت ما قانونی است و حتی موافقت ریاست سازمان را نیز کسب کردند و از آن طرف هر چند بسیاری از هتلداران از این فعالیت استقبال کردند امّا با توجه به اینکه از نظر آنها هیچ تفاوتی بین دفاتر خدمات مسافرتی دارای پروانه و ایشان ندیدند و در جذب گردشگر نیز به آنها کمک شده بود لذا با مماشات سکوت کردند.

پس از طی شدن این پروسه و در شرایطی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنوز نتوانسته است معضل انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، تورگردان‌ها و راهنمایان تور را حل کند و آنها را با جوامع تخصصی و حرفه‌ای گردشگری تطبیق دهد، ناگهان جامعه گردشگری الکترونیک با نگاهی فرا قانونی نه تنها خود را یک جامعه تخصصی و حرفه‌ای از منظر قانون برنامه ششم توسعه می‌داند بلکه اعضای الکترونیک خود را به عنوان تاسیسات گردشگری معرفی کرده، خواستار اعمال قانون شده و نظام صنفی کشور را محکوم می‌کند.

ریاست محترم سازمان اجازه فعالیت به استارت‌آپ‌ها و فعالان حوزه تجارت الکترونیک گردشگری را دادند و این بدان معنا نیست که در آئین‌نامه مصوب هیئت وزیران و یا در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی جایگاهی قانونمند آن هم به نام تاسیسات گردشگری برای این فعالان قائل شوند! 

در انتها باز هم قدرشناس هر فرد و گروهی هستیم که در حوزه صنعت گردشگری فعالیت می‌کند امّا انتظار نداریم به این بهانه قوانین جاری کشور نادیده گرفته شود.

سید علی معین‌زاده - عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران و رئیس جامعه هتلداران استان کرمان

جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...