صفحه اصلی / مقالات و یادداشت ها / بزرگترین شبکه پروازی بین‌المللی ایران متوقف شد؟!
بزرگترین شبکه پروازی بین‌المللی ایران متوقف شد؟! - تصویر 1

بزرگترین شبکه پروازی بین‌المللی ایران متوقف شد؟!

ایجاد شده: 29/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 30/اردیبهشت/1399

هواپیمایی ترکیش در حال حاظر به عنوان بزرگترین شبکه جابه‌جایی مسافران در سطح بین‌المللی در ایران فعال است.

هر روز حداقل 4 پرواز از تهران با هواپیماهای ایرباس 321، ایرباس 330 یا بوئینگ 737 با ظرفیت حدودی 900 نفر در رفت و 900 نفر در برگشت در حال فعالیت هستند.

این در حالیست که هر روز از مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز به استثنای برخی روزها، پرواز ترکیش فعال است و حدودا تا ۸۰۰ نفر نیز از این 4 شهر در روز جابه‌جا می‌شوند.

لذا با این احتساب، حدود ۱۷۰۰ نفر به صورت میانگین روزانه با این پرواز از ایران به سراسر جهان پرواز می‌کنند و به همین ترتیب ۱۷۰۰ نفر نیز وارد ایران می‌شوند.

جالب اینجاست که بین ۸۰ تا ۹۰٪ مسافران ترکیش از طریق ترانزیت عازم اروپا، آمریکا، کانادا و ... هستند و این یعنی شبکه ارتباطی ما با قاره اروپا و آمریکا از طریق این ایرلاین در وضعیت مطلوبی است.

حال اینکه با توجه به تحریم‌های آمریکا طی ۴۰ سال اخیر، شرکت‌های هواپیمایی زیادی پرواز در مسیر ایران را قطع کرده‌اند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به ایرلاین‌های زیر اشاره کرد؛  

  1. بریتیش ایرویز
  2. ایرفرانس
  3. کی ال ام
  4. لوفت هانزا
  5. اتریشی
  6. آلیتالیا
  7. تای ایرویز
  8. آمریکن ایرلاینز
  9. هواپیمایی دلتا
  10. کانتاس
  11. یونایتد ایرلاین
  12. رایان ایر
  13. سنگاپور ایرلاین
  14. ایبریا ایرلاین

حال داستان از این قرار است که با توجه به تحریم هواپیمایی ماهان در اروپا و قطع مسیرهای مونیخ، دولسلدورف، بیرمنگام، میلان، بارسلون و ... و همچنین عدم سوخت‌رسانی به ایران ایر در لندن، آمستردام، میلان، فرانکفورت و ... و همچنین سایر مشکلات، منطقی‌ترین ایرلاین در حال حاضر برای رفت و آمدها به اروپا، آمریکا و کانادا، ترکیش ایرلاین و بعد از آن، هواپیمایی قطر و امارات هستند.

حالا امشب ۴ اسفندماه و در یک تصمیم غیر منتظره، هواپیمایی ترکیش به دلیل دستور وزیر بهداشت کشورش در رابطه با شیوع ویروس کرونا، سوار کردن مسافران ایرانی از ایران را متوقف کرد و پروازها برای آوردن مسافران از استانبول انجام می‌شود.

شایان ذکر است که حدود ۸۰٪ از مسافران تورهای اینکامینگ اروپایی در سفرشان به ایران از ترکیش استفاده می‌کنند و اگر این توقف پروازی بیش از چند روز به طول بیانجامد، ضربات جبران‌ناپذیری بر صنعت گردشگری که البته چیزی از این صنعت باقی نمانده خواهد خورد.

از سوی دیگر به دلیل لغو پروازهای لوفت‌ هانزا پس از شلیک موشک به هواپیمایی اوکراینی، بار ترافیکی این پرواز که بیشتر حجم مسافران ایرانی از آمریکا و کانادا را به دوش می کشید به دوش ترکیش افتاد و ...

حالا نتیجه این اتفاق که می‌بایست در سطح رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور ترکیه پیگیری شود، تاثیرات بسیار جدی و بدی برای ایران خواهد داشت.

امیر حسین جعفری - کارشناس صنعت گردشگری و‌ مدیرعامل علاءالدین تراول


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...