اجرای استراتژی انعطافپذیری محض در شرایط بحران
ایجاد شده: 9/تیر/1399 آخرین ویرایش: 9/تیر/1399
به هنگام آغاز رکود بزرگ اقتصادی در سال 2008 میلادی و در نتیجه آن، حذف سفر و اقامت از سبد خرید شهروندان اروپا، امریکا و آسیا، بحران کاهش درصد اشغال و افزایش هزینهها به هتلها رسید. اما صاحبان برندهای جهانی هتلداری با اتخاذ استراتژی انعطافپذیر، آموزش و اجرای برنامه موسوم به طرح اقتضاییContingency Plan موفق شدند از این شرایط بحرانی با کنترل به موقع هزینهها، حفظ هتل و عدم تعدیل و اخراج منابع انسانی به سلامت عبور نمایند.
این طرح که حاصل تفکرات حرفهای رهبران برندهای جهانی هتلداری در حوزه منابع انسانی و نتیجه وفادارسازی کارکنان هتلها بود و افتخار آن را داشتم که یکی از اعضا تیم اجرایی این برنامه در یکی از برندهایStarwood Hotels & Resorts باشم بر اجرای آیتمهای ذیل تمرکز داشت؛
- کاهش داوطلبانه منابع انسانی به نسبت ضریب اشغال هتل ( اعزام به مرخصی با تعهد پرداخت حق بیمه ) در تمامی واحدها
- مدیریت کاهش هزینههای پرسنلی به نسبت حداقل کاهش بر حقوق و دستمزد کارکنان و تعهد به جبران آن در شرایط پایدار
- متمرکز کردن خدمات غذا و نوشیدنی در یک رستوران، باز طراحی منو و شخصیسازی خدمات صبحانه
- مدیریت، کنترل مصرف مواد غذایی و استفاده از مواد اولیه غذایی ذخیرهسازی شده
- مدیریت و کنترل روزانه ارائه ملزومات مستقیم و غیرمستقیم به واحدها بر اساس نیاز و ضریب اشغال متغیر هتل
- حذف هزینههای پیمانکاری مشروط به عدم کاهش کیفیت خدمات در واحد تعمیرات و نگهداری
- فعالسازی واحدهای مارکتینگ هتل و تداوم ارتباطات با منابع تامین میهمانان
- هماهنگی با سازمانها و نهادهای پولی و غیرپولی دولتی و خصوصی و کسب معافیتها یا استمهال پرداختیهای ماهانه
- مدیریت و کنترل "نقدینگی هتل" که در شرایط بحرانی "نقش پادشاه" را بر عهده دارد.
حسن محمدی - مدیر کل هتل الماس "2" مشهد