آموزشهای مقدماتی تا پیشرفته داخلی و بین المللی در حوزه مدیریت صنعت هتلداری را میتوانید از این بخش پیگیری و مطالعه نمایید.
اصطلاح Account settlement این واژه به معنای تسویه حساب است. این اصطلاح برای توصیف وضعیتی مورد استفاده قرار میگیرد که تراز فولیوی حساب مهمان صفر شود. یعنی زمانی که مهمان حساب خود را به طور کامل پرداخت می کند. مهمانان می توانند حساب خود را به روش های مختلف پرداخت نمایند: پول نقد، کارت اعتباری، توافق پرداخت صورتحساب (معمولا قبل از اقامت مهمان انجام میشود) و یا ترکیبی از موارد فوق.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 22/خرداد/1398اصطلاح Back office systems به نرم افزارها و اپلیکیشنهای تجاری IT (فناوری اطلاعات) که عملیات تجاری داخلی یک سازمان هتلداری را پشتیبانی میکنند، سیستمهای Back office گفته میشود. این نرم افزارها مانند نرم افزارهای مختص فرانت آفیس (که مستقیما با مهمان سروکار دارند)، در جهت براورده سازی نیازهای هتلداری و مهمان نوازی و یا عملیات بنگاههای اقتصادی توریستی استفاده میشوند. چنین نرم افزارهایی شامل کاربردهایی در حوزه های محصول تا خدمات و سرویس و هرآنچه که در بین این دو مقوله قرار میگیرد، میشوند. این نرم افزارها عموما پکیجهای نرم افزاری هستند که از این میان میتوان به موارد زیر اشاره نمود: ابزار مدیریت عملکرد تجاری برنامه ریزی منابع بنگاه اقتصادی تامین منابع و مدیریت زنجیره تامین و یا اپلیکیشنهای ساده تر ماند: مدیریت اموال خرید یا انبارداری الکترونیکی مدیریت منابع انسانی (استخدام دیجیتالی، آموزش دیجیتالی، برنامه ریزی کارمندان، و پرداختها) مدیریت انرژی نگهداری پیشگیرانه هتل و حسابداری. استراتژیهای مشتری محور به سیستمهای Back office برای ارتباط با برخی از سطوح فرانت آفیس (اگر هتل باشد: سیستم مدیریت هتل یا PMS و اگر دیگر بنگاههای اقتصادی باشد: مدیریت روابط با مشتری یا CRM) نیازمند هستند. این نیاز به دلیل ضرورت وجود یک چشم انداز کامل برای روابط تعاملی با مشتری و فرایندهای مرتبط با هم، در کسب و کار به وجود میاید.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398ساختمان هتل و ورودی برای برخی از میهمانان، ساختمان و نمای هتل و نیز ورودی آن اهمیت بسیاری دارد. این عده معتقدند که همین ظاهر میتواند گویای کیفیت خدمات نیز باشد و از آراستگی ساختمان و دکوراسیون ورودی هتل میتوان یک اقامت خوش را حدس زد. فضای لابی و دکوراسیون عدهای دیگر از میهمانان معتقدند اگر چه با توجه به قدمت برخی هتلها و نیز نوع آنها، شاید نتوان کیفیت اقامت را پیشبینی کرد اما با این وجود بحث نوسازی، فضای لابی، دکوراسیون و نورپردازی آن میتواند اثر بسیار مهمی در ذهن میهمان تازه بگذارد. پوشش و برخورد کارکنان قسمت پذیرش برخی دیگر بر این باورند که نوع پوشش کارکنان به ویژه در قسمت پذیرش و نحوه برخورد ایشان از ارتباط چشمی و لبخند گرفته تا لحن گفتار، بیش از هر مورد دیگر میتواند یک میهمان تازه را تحت تاثیر قرار دهد به طوریکه حتی نواقص احتمالی بعدی را هم تحت پوشش قرار دهد. سهولت عملیات پذیرش و دریافت کلید به رغم وجود موارد یاد شده، برای میهمانی که خسته از راه رسیده شاید هیچ چیز دلچسبتر از این نباشد که به سرعت عملیات پذیرش را انجام دهد و راهی اتاق خود شود. این مهم به ویژه برای مسافران تجاری و یا آنانی که دیرهنگام به هتل میرسند، میتواند بسیار مهم باشد. چیدمان و پاکیزگی اتاق برای عده دیگر، هیچ چیز مهمتر از نظم و ترتیب اتاق و پاکیزگی آن در شکلگیری ارتباط اولیه با هتل نیست. برای این دسته از میهمانان، پاکیزگی اتاقشان و کیفیت خواب میتواند تمام خستگی سفر را بدر کند و خاطره خوشی از هتل در ذهن ایشان بگذارد.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398اصطلاح Hands-on learning این واژه به معنای یادگیری عملی است. افراد اغلب در صنعت هتلداری از طریق تجربه، تمرین و بروز رفتارهای خاص، فرایند یادگیری و پیشرفت را میگذراند. برای مثال یک متصدی بار که به تازگی مشغول شده است، ترکیبی از یک کوکتل جدید را یاد میگیرد و در مرحله دوم این ترکیب را تمرین میکند در حالیکه یک متصدی اتاق، مراحل مختلفی را که برای مرتب کردن تخت اتاق نیاز است به شکل منظم تمرین میکند تا آنها را یاد بگیرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها برای همه مشاغل درون سازمانی خود، یک رشته مهارت های کلیدی تعریف میکنند و بر اساس همین تعاریف، یادگیری در آن مهارت مورد نظر را در برنامه خود قرار میدهند تا تمام این فرایند بر اساس یک سازوکار دقیق اجرا شود. برای مثال، هتل هیلتون در انگلیس مهارت های فنی و رفتار ی (TBS) را تعریف و تعیین میکند که مورد نیاز تمام شغلهای عملیاتی در چارچوب گروه هتلهای هیلتون میباشد. سپس این گروه هتلداری بر اساس تعاریف مشخص شده، تجربیات و تمرینهای تجربی در جهت یادگیری برای پیشرفت در موقعیت شغلی مورد نظر طراحی و اجرا میکند. به چنین فرایندی، یادگیری رفتاری گفته میشود و برای توسعه مهارتها، بسیار مناسب و اثرگذار است. البته باید توجه داشت که توسعه نگرش از طریق یادگیری شناختی حاصل می شود. در این فرآیند، توضیح و درک مفاهیم و نظریه ها، منجر به یادگیری میشود که در ادامه به فراگیر اجازه میدهد تا نگرش خود را با شرایط موجود و تعریف شده، وفق دهد.
ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398برای مشتری ها، شما هتل هستید. جذب و نگه داری مشتریان، فرایندی ست که از آغاز تا پایان بر عهده ی کارکنان هتل است. همچنین در مورد تأثیر گذاری باید این را در نظر بگیریم که این انتخاب ها تا حد زیادی بر اساس ظاهر کارکنان است. اینکه به ظاهر خود افتخار کنید، به احساس ارزشمندی خودتان کمک می کند. مطالعات روی موضوعات مربوط به آگاهی پوشش برای احترام به نفس بالا و رضایت شغلی صورت می گیرد. روی بهترین علایقتان تأکید کنید تا تلاشتان در جهت ساخت یک "تصویر بصری مثبت" باشد. ما می دانیم که مناسب به نظر می رسیم و میدانیم چگونه خود را در هر موقعیت کاری ای هدایت کنیم، ما همچنین احساس راحتی و قدرتمندی می کنیم و می توانیم با تمرکز روی کارمان به اهدافمان دست پیدا کنیم.
ایجاد شده: 12/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1398ما در جامعه ای زندگی می کنیم که "پر از تکنولوژی، اما ارتباطات بسیار کم" نامیده می شود. بیشتر ارتباطات به صورت الکترونیکی و مکانیکی انجام می شود. برخورد های رو در رو معمولا کوتاه هستند و میزان تأثیرشان به این بستگی دارد که ما پیاممان را تا چه اندازه خوب و مناسب برسانیم. ما مطمئناً نمی توانیم سعی کنیم تا منتظر دومین تأثیرگذاری مثبت باشیم. صنعت مهمان¬نوازی یک "حرفه ی مردمی" است و برخوردهای ما با افراد کوتاه است. در نگاه مشتریان، ظاهر شخصی شما و خدماتی که ارائه می دهید نشان دهنده ی تصویری است که مشتری از هتل دارد. چگونگی پوشش و ظاهر شدن شما در مقابل مشتری می تواند بر مؤثر بودنتان، مفید بودنتان و نهایتاً روی موفقیت هتل، تأثیر بسیاری داشته باشد. ظاهر کارکنان و رفتار آنان باعث تکرار عمل مشتری در انتخاب هتل می شود. مردم خواهان "ارزش درک شده" هستند. در صورتی که کارمندان هتل، قابل اعتماد، مؤثر و بی عیب و نقص به نظر برسند، بیشتر میهمانان این طور برداشت می کنند که کل مجموعه ی هتل نیز قابل اعتماد، مؤثر و بی عیب و نقص است.
ایجاد شده: 12/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 14/اردیبهشت/1398نگرش ما به میهمانان و همکارانمان، روی رفتارمان تأثیر می گذارد. ما نمی توانیم همیشه احساسمان را نشان دهیم. نگرش ما بازتاب دهنده ی سطح رضایت از شغلمان است. نگرش ما روی تمام افرادی که با ما ارتباط برقرار می کنند، تأثیر می گذارد، چه به شکل حضوری و چه از طریق تماس تلفنی. نگرش ما چیز ثابت و مطلقی نیست. اینکه چه نگرشی داشته باشیم، کاملا به خودمان بستگی دارد. چگونگی نگرش ما، نه تنها از تن صدایمان، بلکه از طریق طرز ایستادن یا نشستنمان، حالات صورت و راه های دیگر غیر کلامی مشخص می شود.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1398به من نگاه کن به من لبخند بزن با من حرف بزن به من گوش بده از من تشکر کن در حقیقت اینها رفتارهایی هستند که مهمان از شما انتظار دارد.این رفتارها ضامن موفقیت شما در مشتری مداری در صنعت هتلداری هستند.
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1398ظاهر حرفه ای رفتار دوستانه حالت مؤدبانه ابراز توجه در مواقع لزوم انعطاف پذیری در ارائه ی خدمات
ایجاد شده: 11/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1398درک مهمان از خدمات چهار عامل اصلی که علاوه بر تأثیر گذاري بر ادراکات مهمانها از خدمات، بر ادراکات کلی از کیفیت، رضایت و ارزش نیز تأثیر می گذارند، تصویر ذهنی، قیمت، مواجهه خدمت و شواهد خدمت هستند مواجه خدمت منعکس کنندة توانایی پوشش خدمت، سازگاري و توانایی مدیریت ارائه دهندگان خدمت می شود. با توجه به ناملموس بودن و همزمانی تولید و مصرف در خدمات، مصرف کنندگان یا مهمانهای هتل به دنبال شرایط ملموس هستند تا بتوانند سطوح خدمات را تشخیص بدهند. شواهد خدمت، اغلب به افراد، فرآیند وشواهد فیزیکی باز می گردد. افراد: ویژگی هاي خدمت، اغلب در رابطۀ دو جانبه بین کارکنان و مهمانها در هتلی که خدمت ارائه می شود، مشخص می گردد. کارکنان ضمن رعایت کارآیی و اثر بخشی در شغلشان، ملزم به جلب رضایت مهمانها هستند. این امر میتواند توسط جذب نیروي جدید، آموزش، ایجاد انگیزه، پاداش کارکنان و همچنین، پیشرفت گروه هاي تیمی، ارتقاء یابد. به هر حال، مهمانها و نظر آنها نقش بسزایی در رضایت خودشان و سایر مهمانها دارند. بنابراین، هتلها ها می توانند با آموزش، اجتماعی سازي و مسئولیت پذیري، به سوي مشتري گرایی گام بردارند . فرآیند: بر اساس پیچیدگی خدمات، مدیران هتلها باید در خصوص استاندارد سازي و متنوع سازي فرآیند هاي خدماتی، تصمیماتی را اتخاذ نمایند. مدیریت فرآیند، موجود بودن و کیفیت مناسب و پایدار خدمات را تضمین می کند. وظیفه و نقش این عنصر آمیخته بازاریابی، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضاي خدمات است. شواهد فیزیکی: بیان کننده تسهیلات فیزیکی و سایر ملموسات است. شواهد فیزیکی، خدمات را براي مهمانها ملموس و به آنها کمک می کند تا خدمت را قبل از خرید آن، با رضایت حاصل از خدمت در حین استفاده و بعد از مصرفش ارزیابی نمایند.
ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1398انتظارات مصرف کننده یا مهمانان هتل انتظارات، اعتقاداتی در خصوص خدمات استاندارد ارائه شده در مقابل ادراك عملکرد خدمات هستند. به عبارت دیگر، انتظارات به مشتریان کمک می کنند تا به پیش بینی آنچه باید اتفاق بیفتد نسبت به آنچه ممکن است اتفاق بیفتد بپردازند. انتظارات به وسیله نیازهاي شخصی، تشدید کننده هاي ناپایداري خدمت (مثل نیازهاي موقت و فردي مرتبط با خدمت)، تعهدات صریح خدمت (کارکنان، تبلیغات و نوشته هاي سایر نویسندگان)، تعهدات الزامی خدمت (قیمت و ملموسات مربوط به خدمت) ، ارتباطات دهان به دهان با سایر مشتریان، دوستان و کارشناسان و همچنین به وسیله تجربیات پیشین از خدمت، تحت تأثیر قرار می گیرد
ایجاد شده: 9/اردیبهشت/1398 آخرین ویرایش: 12/اردیبهشت/1398گزارش وضعیت خانهداری به گزارشی که توسط واحد خانهداری بر اساس مشکلات فیزیکی اتاقها اماده میشود، اطلاق میگردد. عملیات پیشگیرانه تعمیر و نگهداریسیستمی نظاممند جهت نگهداری و تعمیرات وسایل اتاقها به صورت دورهای که باعث پیشگیری از خرابیهای آتی و کاهش هزینههای تعمیرات و نگهداری میشود. اختلاف در وضعیت اتاق وضعیتی که طی آن توضیحات ثبتشده در واحد خانهداری در مورد اتاق با وضعیت ثبتشده در میز پذیرش تفاوت دارد. Turn down Service وضعیتی که در آن خانهدار وارد اتاق میهمان مقیم شده و تخت وی را برای خواب آماده میکند. برخی از هتلها در این مورد خلاقیت به خرج داده و روی بالشت میهمانان شکلات قرار میدهند؛ آباژورهای اتاق را روشن مینمایند و یا برای کودکان کتاب داستان برای خواب شبانه قرار میدهند. حداکثر ظرفیت رزرو به وضعیتی گفته میشود که تمامی اتاقهای هتل رزرو شده باشند. No show Guest به وضعیتی اطلاق میشود که میهمان در زمان رزرو به هتل مراجعه نکرده باشد. اتاق اشغال شده ( OCC ) اتاقی که در حال حاضر خود میهمان و لوازم وی در آن قرار دارد. اتاق خالی ( VAC ) به اتاقهای آماده ورود میهمانان گفته میشود. خارج از سرویس ( O.O.O ) به اتاقی که به هر دلیل قابل فروش نباشد، گفته میشود. M./U ( Make-up Room) به اتاق اشغالشده توسط میهمان گفته میشود که نیازمند تمیزکاری و مرتب نمودن تخت است. T.D.S. (Turndown Service) سرویس شامگاهی که تنها به مرتب نمودن تخت، ختم میشود. مزاحم نشوید ( D.N.D ) به معنای آن است که میهمان داخل اتاق تمایل ندارد که کسی وارد اتاقش و یا به هر صورت مزاحم وی شود. S.O. (Sleep-Out) به معنای آن است که میهمان داخل اتاق شده است اما در اتاق نخوابیده است. C/O (Check-out)به معنای آن است که میهمان اتاق را ترک نموده و اتاق آماده تمیزکاری است.
ایجاد شده: 9/مهر/1397 آخرین ویرایش: 9/مهر/1397