پنجرههای هواپیما به دو دلیل اصلی کوچک و گرد هستند، اختلاف فشار بین داخل و خارج کابین هواپیما بسیار زیاد است، این اختلاف فشار میتواند به شیشههای بزرگتر فشار زیادی وارد کند و باعث شکستن آنها شود.
شکل گرد پنجرهها به طور مساوی نیرو را توزیع میکند و از تمرکز فشار در گوشهها که میتواند منجر به شکستگی شود، جلوگیری میکند.
علاوه بر این، شیشههای هواپیما از سه لایه نازک ساخته شدهاند که به هم چسبیدهاند. این لایهها به افزایش استحکام شیشه و مقاومت آن در برابر فشار هوا کمک میکنند.
پنجرههای کوچکتر و سبکتر به کاهش وزن کلی هواپیما کمک میکنند. این امر به نوبه خود مصرف سوخت را کاهش میدهد و به هواپیما اجازه میدهد تا مسافت بیشتری را طی کند.
در گذشته، پنجرههای هواپیما به شکل مربع یا مستطیل بودند، اما پس از چندین سانحه که در آن پنجرهها شکسته شدند، مشخص شد که شکل گرد برای تحمل فشار هوا ایمنتر است.