مدیریت هتلداری

آموزشهای مقدماتی تا پیشرفته داخلی و بین المللی در حوزه مدیریت صنعت هتلداری را میتوانید از این بخش پیگیری و مطالعه نمایید.


تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ Manchising

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ Manchising

🔴 Manchising   🔹 روشی برای ترکیب مزایای مدل فرانشیز با مدیریت کنترل شده 🔹 این مدل، مدیریت مشارکت مالکان با اداره هتل را فراهم می‌کند. 🔹 علاوه بر این در این مدل تجارت، یک شرکت به مدت دو سال به طور جزئی مدیریت هتل را برعهده گرفته و یک سیستم کنترل مدیریت ایجاد می‌کند ولی قادر به کنترل هر دو اقتصادی نخواهد بود. 🔹 در این مدل مدیریتی، رویه‌های قوی‌تری از استانداردهای عملیاتی پایه‌گذاری شده و برنامه کلی آموزش و سایر فرایندهای منابع انسانی برای اداره کارآمد هتل را تعیین می‌کند. 🔹 پس از این دوره و زمانی که هتل با موفقیت به کار خود ادامه داد، مالک می‌تواند مدیریت خود را از سر گرفته یا با یک نوع قرارداد، همکاری خود را با شرکت ادامه دهد. 🔹 رویکرد هتلداران در این مدل، ترکیبی بین قرارداد مدیریت و قرارداد فرانشیز است و بیشتر مناسب هتل‌های ارزان‌قیمت و بازارهای میانی است که صاحبان یا نمایندگان آنها با فعالیت‌های روزمره هتل ارتباط بیشتری دارند. 🔹 این مدل به مدیریت هتل‌های جدید فرصت می‌دهد تا کسب و کار را بدون به خطر انداختن سرمایه‌گذاری خود به سود رسانده و در طی این مدت فعالیت‌های مهم در روند هتلداری را بیاموزند و هنگامی که عملیات هتل شروع به ثبات و بلوغ نمود، مالک نیز آماده خواهد بود که آن را به شکل دلخواه خود اداره کند. 🔹 سه مزیت اصلی در این مدل: 📌 به توسعه‌دهندگان و صاحبان هتل، بازگشت و امنیت تضمین شده برای مدیریت هتل را ارائه می‌دهد. 📌 به سرمایه‌گذار یا مالک اجازه می‌دهد تا کنترل زیادی بر دارایی و عملیات داشته باشد. 📌 کنترل کامل سود عملیاتی در صنعت هتلداری را تضمین می‌کند.

ایجاد شده: 8/آبان/1399       آخرین ویرایش: 8/آبان/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ نرخ از دست دادن اتاق

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ نرخ از دست دادن اتاق

🔴 نرخ از دست دادن اتاق (Lose-It Rate ) 🔹 نرخی که بر اساس آن بهتر است هتل یک اتاق را بدون فروش رها کند. 🔹 در واقع اتاق در این نرخ دیگر قابل فروش در یک شرایط خاص نخواهد بود. 🔹 این نرخ معمولاً برای رزروهای شخصی و میهمانان گذری بوده و در سیستم مدیریت درآمد خودکار، نرخ "مانع" نامیده می‌شود. 🔹 این نوع نرخ‌گذاری گاهی در مدیریت درآمد غیر خودکار، با نام "نرخ از دست دادن بر مبنای گروه" نیز نامیده می‌شود زیرا محاسبه پیچیده این نرخ فقط برای گروه‌هایی انجام می شود که نتیجه درآمد آنها می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر درآمد هتل داشته باشد. 🔹 دلیل این نرخ‌گذاری می‌تواند انتظار هتل برای پذیرش گروه بهتر با نرخ بالاتری باشد که ارزش صبر و عدم پذیرش میهمان گذری را داشته باشد. 🔹 این نرخ‌گذاری معمولا در تاریخ‌هایی رخ می‌دهد که آن تاریخ‌ها برابر با پیک درخواست‌های گروهی باشد. 

ایجاد شده: 2/آبان/1399       آخرین ویرایش: 8/آبان/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سگمنت لوکیشن در بازاریابی هتل‌ها

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سگمنت لوکیشن در بازاریابی هتل‌ها

🔴 سگمنت لوکیشن در بازاریابی هتل‌ها ( Location Segment ) 🔹 سگمنت لوکیشن ( بخش مکان ) یک طبقه‌بندی در صنعت هتلداری محسوب می‌شود که توسط مکان فیزیکی هتل مشخص می‌شوند. 🔹 مدیریت هتل‌های زنجیره‌ای، طبقه‌بندی موقعیت مکانی تعداد قابل توجهی از هتل‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد. 🔺 این بخش ها عبارتند از: 📌 لوکیشن شهری: منطقه‌ای پرجمعیت در یک منطقه بزرگ شهری.  🔹 به عنوان مثال آتلانتا، بوستون، سانفرانسیسکو، لندن، توکیو، تهران. 📌 حومه شهر: حومه کلانشهرها.  🔹 به عنوان مثال حومه شهر نیویورک، کرویدون و ویمبلدون نزدیک لندن یا هتل‌های اطراف شهر تهران.  🔹 تعیین حومه و فاصله از مرکز شهر براساس جمعیت و جهت گیری بازار متفاوت است. 📌 فرودگاه: هتل‌هایی در مجاورت فرودگاه قرار دارند که در درجه اول تقاضای ترافیک فرودگاه را تأمین می‌کنند.  🔹 فاصله این هتل‌ها از فرودگاه ممکن است اندکی متفاوت باشد. 📌 بین ایالتی یا واقع در بزرگراه: هتل هایی در مجاورت بزرگراه های اصلی یا سایر جاده های اصلی که منبع اصلی تجارت آنها از طریق مسافران است. 🔹 توجه داشته باشید که هتل های واقع در مناطق حومه شهر طبقه بندی مخصوص به خود را دارند‌ که در پست‌ قبل با عنوان "حومه" تشریح شد. 📌 ریزورت: هتل هایی که در مناطق تفریحی واقع شده اند و منبع اصلی تجارت آنها از مسافرت های تفریحی است.  🔹 به عنوان مثال هتلهای تفریحی که در مناطقی مانند کردان، شمشک و یا مناطق تفریحی دیگر قرار دارد. 📌 شهر کوچک: هتلهای مخصوص مناطق شهری کوچک با کمتر از 150،000 نفر.  🔹 البته این دسته بندی مخصوص شهرهای کشورهای آمریکای شمالی میباشد و در نقاط دیگر دنیا چنین دسته بندی برای هتلها دیده نمیشود. 🔹 اندازه این هتلها می تواند بسته به جهت گیری بازار متفاوت باشد.  🔹 مکان های حومه ای در مجاورت این شهرهای کوچک وجود ندارد.

ایجاد شده: 20/مهر/1399       آخرین ویرایش: 21/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ میهمانی کوکتل

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ میهمانی کوکتل

🔴 میهمانی کوکتل ( Cocktail Party ) 🔹 ویژگی بارز میهمانی کوکتل، عدم وجود میز مشترک برای صندلی میهمانان است.  🔹 نیاز اصلی در این نوع‌ میهمانی، فضای خالی زیاد برای ارتباط آزاد و گاهی مسابقات است.  🔹 در این میهمانی باید از تعداد کافی صندلی استفاده کرد.  🔹 در صورت امکان باید چند گوشه آرام را در بخش‌های خاصی از‌ محل‌ میهمانی ایجاد کرد تا میهمانان بتوانند به راحتی گپ بزنند.  🔹 اگر میهمانی غیررسمی است، بهتر است سالن را با یک بادکنک روشن، پوسترهایی با سلام و احوالپرسی و گل‌ها تزئین نمود.  🔹 این میهمانی اغلب ساعت ۱۷ الی ۱۹ عصر برگزار می‌شود اما گاهی ممکن است ساعت ۹ الی ۱۲ صبح برگزار گردد. 🔹 غذاهای‌ معمول در این میهمانی، اغلب انواع ساندویچ یا لقمه و یا فینگرفود است. 🔹 میوه‌ها پوست کنده شده و برای میهمانان سرو شده و یا به آنها تعارف می‌شود. 🔹 نوشیدنی‌های این میهمانی باید همراه یخ باشند. 🔹 از قبل می‌توان نوع تِم میهمانی را اعلام کرد تا میهمانان لباس مخصوص بپوشند. 🔹 در این میهمانی نباید منتظر شام یا ناهار باشید. 🔹 نوع موزیک با توجه به تِم میهمانی و جنس میهمانان انتخاب شود. 🔹 این نوع‌ میهمانی بیشتر برای مراسم تولد، سالگرد ازدواج و از این قبیل مراسم معمول است. 🔹 یکی از‌ معروفترین زمان‌های برگزاری این نوع‌ میهمانی، هنگام ورود هیات‌های خارجی از طرف همسر مقام دعوت کننده می‌باشد.

ایجاد شده: 17/مهر/1399       آخرین ویرایش: 17/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ شاخص

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ شاخص

🔴 شاخص (Index) 🔹 یک شاخص، عملکرد هتل را نسبت به یک گروه از هتل‌ها اندازه‌گیری می‌کند. 🔹 این گروه از هتل‌ها می‌تواند یک مجموعه رقابتی، مجموعه بازار و یا بخشی از یک بازار از هتل‌ها باشد. 🔹 از شاخص‌ها برای اندازه‌گیری عملکرد در سه زمینه اصلی استفاده می‌شود. 📌 اشغال 📌 میانگین نرخ روزانه ( ADR ) 📌 میانگین درآمد هر اتاق موجود ( RevPAR ) 🔹 شاخص ۱۰۰ به این معناست که یک هتل در مقایسه با گروه کل هتل‌ها سهم مناسبی را از آن خود کرده است. 🔹 اگر این شاخص بزرگتر از ۱۰۰ باشد بدین معناست که هتل بیش از سهم مشخص از عملکرد گروه هتل‌های مورد نظر را از آن خود کرده و در واقع عملکرد بهتری از آنها داشته است. 🔹 اگر این شاخص زیر ۱۰۰ باشد بدین معنا خواهد بود که هتل کمتر از سهم مشخص از عملکرد گروه هتل‌های مورد نظر را از آن خود کرده و در واقع عملکرد بدتری نسبت به آن گروه داشته است.

ایجاد شده: 17/مهر/1399       آخرین ویرایش: 17/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ دوره نگهداری

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ دوره نگهداری

🔴 دوره نگهداری (Hold Periods) بازه زمانی که یک سرمایه گذار صاحب هتل است. مالکان معمولاً یک دوره نگهداری ۵ یا ۱۰ ساله را در تعهدات خود در نظر میگیرند و هتل را در اختیار سرمایه گذار قرار میدهند. دوره های نگهداری هتل (HP) بر اساس نیازهای نقدینگی، نوع مالک، شرایط مالکیت یا اجاره و زمان مورد نیاز برای بازسازی هتل، متفاوت است. برخلاف تصور عمومی، املاک متعلق به بیشتر شرکت های هتلداری معروف، به دلیل محدودیت های نقدینگی پایین تر، HP بیشتری دارند. شرکت هتلداری REITs هتل های متفاوت خود را برای تقویت تمرکز بر روی هتلهای دیگر خود، زودتر به فروش می رساند در حالی که شرکت هتلداری REOCs چنین هتل هایی را برای استفاده از مزیت تنوع برای مهمانان متنوع، زمان طولانی تری نگه میدارد. هتل های با کیفیت بالاتر تمایل به دوره نگهداری بیشتری دارند و هزینه سرمایه ای که در نوسازی یک هتل صرف شده است، باعث میشود تا دوره نگهداری طولانی تر شود.  دوره نگهداری یک هتل معمولاً بر اساس هتل، متفاوت خواهد بود.

ایجاد شده: 7/مهر/1399       آخرین ویرایش: 7/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سود ناخالص عملیاتی در هر اتاق موجود

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سود ناخالص عملیاتی در هر اتاق موجود

🔴 سود ناخالص عملیاتی در هر اتاق موجود (Gross Operating Profit Per Available Room) 🔹 معیاری است که به مدیر هتل کمک میکند تا عملکرد هتل را بررسی کند. 🔹 این معیار، سود عملیاتی را اندازه گیری می کند و آن را با تعداد کل اتاق هایی که در یک دوره مشخص در دسترس بودند مقایسه می کند. 🔹 بنابراین اگرچه این معیار، مفهوم درآمد را نیز در خود دارد، اما تمرکز اصلی آن بر درآمد به تنهایی نیست. 🔹 درعوض این معیار به شما نشان می دهد که درآمد چگونه با عملکرد عملیاتی هتل مقایسه می شود. 🔹 در واقع این معیار هزینه هایی مانند نیروی کار، هزینه های F&B و همچنین تمامی درامدهای هتل از تمامی بخشهای آن را در نظر میگیرد و در محاسبه لحاظ میکند. 🔺 چگونگی نحوه محاسبه  GOPPAR 🔹 ابتدا باید سود ناخالص عملیاتی هتل یا اقامتگاه را مشخص کنید. 🔹 برای این کار باید هزینه های عملیاتی را از درآمد ناخالص کم کنید. 🔹 سپس کافی است تا درآمد ناخالص عملیاتی هتل را بر تعداد کل اتاق های موجود تقسیم کنید. 🔹 معیار GOPPAR به مدیر هتل کمک می کند تا دقیقاً در مورد آنچه به دست می آورد و یا از دست میدهد، به صورت جزئی و مشخص تحلیل کند. 🔹 این معیار به مدیر این امکان را میدهد تا برای محاسبه منابع درآمدی فراتر از فروش اتاق مانند رستوران ها، کافه ها و بقیه منابع درآمدی و نیز هزینه ها مانند هزینه های کارگر و سایر موارد، برنامه ریزی نماید.

ایجاد شده: 7/مهر/1399       آخرین ویرایش: 7/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ مبلمان، وسایل و تجهیزات

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ مبلمان، وسایل و تجهیزات

🔴 مبلمان، وسایل و تجهیزات (Furniture, Fixtures, and Equipment)  مبلمان، وسایل و تجهیزات که به اختصار  FF&E نامیده میشود، املاک منقول یک هتل است که در عملیات خدماتی کنونی هتل از آن استفاده می شود. این تجهیزات عبارتند از مبلمان اداری و یا هرگونه وسیله ای که در هنگام برداشته شدن، به سازه ای ساختمان آسیب نرساند. تجهیزاتی مانند رایانه های مورد استفاده برای انجام کارهای روزمره و یا مبلمان و یا تابلوها از نمونه این تجهیزات هستند. اصطلاح FF&E در صنایع مختلف خدماتی برای اهداف مختلف استفاده می شود اما تقریبا در تمامی کسب و کارها مشابه یکدیگر هستند. حسابداران از FF&E به عنوان دارایی های مشهود بلند مدت یاد میکنند، یعنی دارایی هایی که بیش از یک سال دوام دارند و می توانید به صورت فیزیکی آنها را لمس کنید. از دید حسابداران، ارزش این تجهیزات در ترازنامه یک هتل ذکر شده است و از آنها برای اهداف مالیاتی استفاده می کنند. خرید FF&E زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت خصوصی و یا دولتی برای اجرای فیزیکی دفتر و یا بخشهای دیگر هتل، پس از بکار گرفتن طراحان داخلی، پیمانکاران و معماران، اقدام به تهیه این تجهیزات از بازار نماید.

ایجاد شده: 7/مهر/1399       آخرین ویرایش: 7/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ مالیات اشغال هتل

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ مالیات اشغال هتل

🔴 مالیات اشغال هتل (Hotel Occupancy Tax ( HOT ))  مالیاتی که توسط دولت‌های محلی و ایالتی در ایالات متحده تعیین می‌شود. این مالیات برای اقامت در هر شب در هتل وضع می‌شود.  این مالیات بر اجاره اتاق‌هایی است که بر اساس شهر، بخش، ایالت و یا کشور ممکن است تعیین شود. این امر به طور کلی به دلیل قیمت اقامتگاه‌ها یا هرگونه هزینه اضافی مانند نظافت یا میهمان اضافی است.  مالیات اشغال گاهی‌ با نام‌های مالیات محل اقامت، مالیات اتاق، مالیات فروش، مالیات گردشگری یا مالیات هتل نیز نامیده شود.  این مالیات مانند سایر مالیات‌ها به عنوان راهی برای افزایش درآمدهای دولت ایجاد شده است.  البته دولت‌های ایالتی و محلی در آمریکا به جای افزایش مالیات بر ساکنان محلی، برای مسافران و افراد غیر بومی مالیات وضع کرده‌اند. برای مثال مسافران هنگام اقامت در شهر نیویورک، برای یک سوئیت متوسط   که قیمت آن ۲۵۰ دلار است باید ۳۷ دلار مالیات بپردازند که رقمی چشمگیر است.

ایجاد شده: 4/مهر/1399       آخرین ویرایش: 4/مهر/1399
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سیستم توزیع جهانی

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سیستم توزیع جهانی

🔴 سیستم توزیع جهانی ( Global Distribution System ( GDS ))  سیستم‌های رزرواسیون متمرکز که توسط چندین شرکت بزرگ و آژانس مسافرتی برای رزرو چندین سرویس مرتبط با سفر از جمله اتاق‌های هتل، بلیط هواپیما و اتومبیل‌های اجاره‌ای استفاده می‌شود. مشتریان اصلی در GDS، آژانس‌های مسافرتی هستند. در GDS هیچ ظرفیتی تعریف نمی‌شود و تمام ظرفیت‌ها و موجودی‌های خود را از سیستم‌های رزرواسیون فروشنده ( مانند سیستم‌های ماهان، ایران ایر و ... ) می‌گیرد. سیستم GDS با استفاده از ارتباطی که با سیستم رزرواسیون دارد مستقیماً به پایگاه داده سیستم رزرواسیون مرکزی فروشنده متصل می‌شود. برای مثال زمانی که یک آژانس مسافرتی درخواست رزرو بلیط هواپیما از یک ایرلاین را می‌خواهد، GDS این درخواست را به سیستم رزرواسیون شرکت هواپیمایی ارتباط می‌دهد و ظرفیتی به صورت مستقیم بر روی GDS تعریف نمی‌شود. این امر باعث می‌شود که آژانس مسافرتی برای انتخاب و رزرو انواع بلیط‌های هواپیمایی، هتل و سایر خدمات مرتبط تنها به یک GDS متصل شود و بتواند از تمام فروشندگانی که بر روی شبکه GDS فعال می‌باشند، سرویس بگیرد.

ایجاد شده: 4/مهر/1399       آخرین ویرایش: 4/مهر/1399
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...