صفحه اصلی / مدیریت هتلداری / راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل دوم ؛ آموزش کارکنان خط مقدم
راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل دوم ؛  آموزش کارکنان خط مقدم - تصویر 1

راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل دوم ؛ آموزش کارکنان خط مقدم

ایجاد شده: 12/بهمن/1398       آخرین ویرایش: 12/فروردین/1399

فصل دوم ؛  آموزش کارکنان خط مقدم


اگر کارکنان را آموزش دهیم و بروند چه می شود؟ و اگر آنها را آموزش ندهیم و بمانند چه می شود؟

آموزش و ارتقای نیروی انسانی برای بالا بردن سطح کیفیت وظایفشان از مسئولیت های شماست .

اگر نیروهای جدید ، به علت نبود آموزش صحیح مهارت خدماتی ضعیفی ارائه دهند ، سایر اعضای قدیمی تیم که قبلاً آموزش داده شده اند نیز برای نشان دادن مهارت هایشان تمایل کم تری خواهند داشت .

محققان اثبات کرده اند که غافلگیر کردن مهمانان محرک اصلی جلب رضایت آنهاست . اگر تجربیات اقامت در هتلش را با کلمۀ " راضی " بیان کند حدودا 30 درصد تمایل دارد تا این هتل را به دوستان خود پیشنهاد دهد ، و اگر از کلماتی مانند بسیار «هیجان انگیز » ، « غافلگیری خوشایند » ، « غافلگیری عالی» یا « غافلگیری مثبت » در بیان تجربیاتش از هتل محل اقامتش استفاده کند حدوداً 97 درصد تمایل دارد تا این هتل را به دوستان خود پیشنهاد کند .


روش 16


قانون ده گام را برجسته کنید ؛

هنگام آموزش کارمند جدید حتماً باید تأکید شود که لازم است به هر مهمانی که از ده قدمی او عبور کند سلام کند . سلام نکردن و هر شکل بی احترامی به مهمان قابل قبول نیست ؛ حتی در صورتی که مهمان در حال مکالمه با تلفنش است می توان با یک لبخند یا تکان دادن سر یا دست به او احترام گذاشت .


روش 17


به کارکنان کمک کنید اسامی مهمانان را به خاطر بسپارند ؛

طی دورۀ آموزشی کارمندان جدید، همه باید راهکارهایی برای به خاطر سپردن و تکرار نام مهمانان بیاموزند.


روش 18


زبان بدن را آموزش دهید ؛

طی دورۀ آموزشی کارمندان جدید همۀ کارکنان خط مقدم باید بیاموزند که چگونه با استفاده از زبان بدن با مهمانان ارتباط برقرار کنند .

لبخند زدن ، تماس چشمی ، قراردادن دست در جیب و سایر موارد نمونه هایی از روش های زبان بدن هستند .


روش 19


قصۀ غافلگیر کردن مهمان را در گردهمایی کارکنان بیان کنید؛

در هر شیفت گردهمایی روزانه باید یکی از کارکنان را به صورت تصادفی انتخاب کرد تا داستانی را از نحوۀ غافلگیر کردن یک مهمان در ۴۸ ساعت گذشته تعریف کند.


روش 20


قصۀ ملاقات مهمان را در گردهمایی روزانه بیان کنید ؛

امروز چه مهمانی را ملاقات کردید؟ در یک شیفت گردهمایی روزانه به صورت تصادفی یکی از افراد گروه را انتخاب کنید تا در مورد یکی از مهمانانی که ملاقات کرده و این که از کجا آمده است و سایر موضوعات مربوط به مهمان صحبت کند. این تمرین باعث ایجاد انگیزه در بین کارمندان برای صحبت با مهمانان می شود.


روش 21


در گردهمایی روزانه کارکنان یک ارزش کلیدی را بررسی کنید؛

هر هتل باید هشت تا ده ارزش هسته‌ای که گویای فرهنگ سازمانی است، داشته باشد. در پایان هر گردهمایی روزانه کارکنان دربارۀ یکی از ارزش‌ها بحث کنید که در این حالت هر موضوع در هشت تا ده روز به صورت گردشی تکرار خواهد شد.


روش 22


در گردهمایی روزانه کارکنان یک ارزش کلیدی را بررسی کنید؛

هر هتل باید هشت تا ده ارزش هسته‌ای که گویای فرهنگ سازمانی است، داشته باشد. در پایان هر گردهمایی روزانه کارکنان دربارۀ یکی از ارزش‌ها بحث کنید که در این حالت هر موضوع در هشت تا ده روز به صورت گردشی تکرار خواهد شد.


روش 23


هر وقت مناسب است با زبان خارجی خوشامدگویی کنید ؛

متصدیان میز پذیرش هتل هایی که مهمانان بین المللی دارند باید خوشامدگویی را به زبان های مختلف بدانند و در زمان مناسب از آن استفاده کنند .


روش 24


خود را در حال اجرای نمایش فرض کنید؛

باید به همه کارکنان آموزش داده شود که وقتی یک مهمان می.تواند آنها را ببیند و یا حرف‌هایشان را بشنود لازم است فرض کنند که در صحنۀ نمایش قرار دارند.

رفتار کارکنان صرف نظر از این که آیا در ساعت کاری خود هستند یا خیر، به همه اعضای گروه نسبت داده می‌شود.

به بیان دیگر، مهمانی که فردی را با یونیفرم هتل می‌بیند او را مسئول هتل می‌داند، بدون توجه به این موضوع که شیفت کاری او شروع شده است یا خیر.


روش 25


اگر واژۀ "دوباره" را آموزش دهید؛

اگر یکی از کارکنان متوجه شود که مهمانی را دوبار دیده ولی نام او را به یاد نمی‌آورد، باید حتماً به او آموزش داده شود که بگوید "از دیدار دوبارۀ شما خوشوقتم". استفاده از کلمۀ "دوباره" باعث تقویت رابطۀ بین کارمند و دریافت‌کننده خدمات می‌شود.


روش 26


از مهمانان سپاسگزاری کنید؛

یک مهمان باید قدردانی را احساس کند ولی در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که نباید بیش از حد از وی تشکر شود.

باید به کارکنان آموزش داده شود تا از مهمانان به دلیل اقامتی که داشته.اند و باعث رونق کسب و کار شده‌اند با جملاتی مانند "از حضور شما در هتلمان متشکریم" یا "از این که ناهار را در هتل ما صرف کرده‌اید متشکریم" یا سایر جملات مشابه تشکر کنید.


روش 27


پاسخ مناسب به « متشکرم » را آموزش دهید ؛

رقابت شدید در صنعت هتل داری بر این اصل تأکید می کند که مهمانان باید احساس قدردانی کنند . همۀ کارکنان باید برای واکنش به پاسخ « متشکرم » از زبان مهمانان آموزش کافی دیده باشند . پاسخ « مسئله ای نیست » در جواب « متشکرم » این احساس قدردانی را یجاد نمی کند و تأثیر ماندگاری ندارد .


روش 28


لحن صدا را در هنگام فرایند رزرواسیون تنظیم کنید؛

زمانی که یک مهمان کار ذخیره جا را از طریق مرکز رزرواسیون هتل انجام می‌دهد، بهترین فرصت را برای ایجاد انگیزه در مهمان برای اقامت در هتل به وجود می‌آورد.

لحن صدای پاسخگوی واحد رزرواسیون بسیار مهم است و در واقع این فرصت را ایجاد می‌کند تا قبل از ورود مهمانان به هتل ارائۀ خدمات خاص به مشتری شروع شود.

باید آموزش‌های لازم برای ایجاد مکالمۀ پرانگیزه به واحد رزرواسیون داده شود تا مهمانان آن را کاملاً احساس کنند. این اشتیاق بر میزان مدت اقامتشان هم اثر خواهد گذاشت.


روش 29


هنگام مکالمه با تلفن لبخند بزنید؛

بهتر است در مقابل همۀ پرسنل واحد رزرواسیون یک آینه نصب و به آنها آموزش داده شود تا هنگام صحبت با تلفن لبخند بزنند. لبخند زدن تُن صدا و اثرگذاری کلام را تغییر می‌دهد.


روش 30


هرگز نگویید بیش از ظرفیت هتل رزرو کرده اید ؛

باید به پرسنل رزرواسیون آموزش داده شود تا هرگز در مورد رزرو بیش از ظرفیت هتل به مهمان مطلبی نگویند. بیان این واقعیت که طرفیت هتل پر است برای مکالمه با مهمان کافی است و بیان این که بیش از اندازۀ ظرفیت هتل رزرو انجام داده اید برای بسیاری از مشتریان یک عمل غیر اخلاقی و طمعکارانه محسوب می‌شود.


روش 31


به "چطور هستید؟" با مهربانی پاسخ دهید؛

اگر یکی از مهمانان به کارمندی گفت "چطور هستید؟" کارمند نباید بگوید خوشحال است زیرا فردا روز تعطیلی اوست. خوشحالی کارمند به دلیل فراغت از خدمت باعث کاهش القای حس فرهنگ مهمان‌نوازی هتل در ذهن مهمان می‌شود.


روش 32


در زمان مناسب برای کودکان جوک و معما بگویید ؛

باید به همۀ کارکنان خط مقدم حداقل یک معمای کودکانه آموزش داده شود تا از کودکانی که همراه والدینشان در محوطه بازی می کنند بپرسند . با یک جست و جوی ساده اینترنتی میتوان تعداد زیادی جوک و معماهای مختص کودکان پیدا کرد .


روش 33


در خوشامدگویی تلفنی بیان قوی داشته باشید ؛

باید به همۀ کارمندان آموزش داده شود تا نامشان را هنگام مکالمۀ تلفنی بیان کنند. دانستن نام کارمندی که پاسخگوی تلفن است، برای مهمان بسیار حائز اهمیت است.


روش 34


مهمانان را در اولویت قرار دهید ؛

چه شخصی مهم تر است ، مدیر یا مهمان ؟ تیم مدیریت باید متوجه باشند وقتی یک کارمند مشغول انجام کاری برای مهمان است ، انجام کار مهمان مهم تر است . هم چنین بعضی از کارمندان فکر می کنند « چه عالی ، مدیر این جاست ، می توانم با او صحبت کنم » . مدیر و کارمند هر دو باید آموزش داده شوند که مهمان همیشه خط مقدم است .


روش 35


موضوعات نوشته شده در وب سایت را کنترل کنید؛

کارکنان پذیرش وقتی حجم کارشان کم است باید مرتب صحت مطالب وب‌سایت هتل را کنترل کنند. برای مثال آیا ساعت کار قسمت‌های مختلف به درستی بیان شده است؟ آیا همۀ امکانات و تسهیلات هتل به درستی فهرست شده است؟


روش 36


زبان مهمان را بیاموزید؛

آیا می‌دانید مهمانانتان چه کسانی هستند؟ هر چقدر دانش کارمندان شما بیشتر باشد، خدمات ویژه و ماهرانه‌تری به مهمانان ارائه خواهید داد. اگر در نزدیکی شما دانشگاه، مرکز پزشکی یا مراکز گردشگری وجود دارد از متخصصان بخواهید تا در مورد نحوۀ بیان و پاسخ دادن به سؤالات و نحوۀ توضیح دادن به کارمندان هتل آموزش دهند. این متخصصان معمولاً این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهند.


روش 37


موها را از اتاق مهمان پاک کنید ؛

به همۀ کارکنان واحد خانه داری باید آموزشی داده شود که مهم ترین شاخص تمیزی اتاق مهمان نبودن مو در حمام ( روی زمین ، وان یا سرویس بهداشتی ) است .


روش 38


حمل بار را به مهمان پیشنهاد دهید؛

باید به همۀ کارمندان هتل آموزش داده شود که با دیدن مهمانی با چندین کیسۀ خرید به او پیشنهاد کمک دهند. حتی در صورت نپذیرفتن پیشنهاد شما از طرف مهمان، بیان این پیشنهاد نشان دهندۀ دقت و توجه شما به جزئیات خواهد بود.



راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم

راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل سوم ؛ بازخورد و ارزیابی کارکنان خط مقدم


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...