چطور عملکرد بخش F&B در رستوران یک هتل را بررسی کنیم؟
ایجاد شده: 8/دی/1398 آخرین ویرایش: 8/دی/1398
اولین چیزی که هنگام صحبت از رستوران، ضیافت و یا پذیرایی در هتل به ذهن میرسد، هزینه غذا (Food Cost) است.
با این حال این معیار، تنها معیار و تعیین کننده موفقیت نیست.
برای درک واقعی عملکرد بخش F&B، میتوان چندین شاخص کلیدی عملکرد را بررسی کرد:
- امتیازات رضایتمندی مشتریان از رستوران ؛ میتوان نمرات رضایتمندی شرکت کنندگان را برای درک عملکرد اجرای رویدادها در هتل و دریافت بازخورد از مهمانانی که در هتل اقامت ندارند اما در رویداد، جلسه و یا عروسی در هتل شرکت میکنند را تحلیل نمود.
- امتیاز میانگین بررسی (Average Check) ؛ برابر است با تعداد کل فروش ها در وعده های غذایی مشخص تقسیم بر تعداد وعده های غذایی سرو شده در رویداد.
- درآمد در هر متر مربع ؛ برابر است با کل درآمد تقسیم بر متر مربع محل اجرای رویداد
- بهرهوری واحد F&B ؛ برابر است با ساعت کار انجام شده تقسیم بر تعداد وعده های غذایی سرو شده در رویداد
موارد ذکر شده تنها چند معیار خوب از شاخصهای عملکرد هستند.
نکته کلیدی در این میان "تعادل" است.
منطقی نیست که بهرهوری نیروی کار، بسیار بالا باشد اما امتیازات رضایتمندی بسیار پایینی داشته باشیم یا امتیاز رضایتمندی بالایی از مهمانان دریافت کنیم اما سودآوری بسیار ضعیف باشد.