صفحه اصلی / مدیریت هتلداری / تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سرویس بوفه و نکات آن
تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سرویس بوفه و نکات آن - تصویر 1

تعریف مفاهیم مهم صنعت هتلداری ؛ سرویس بوفه و نکات آن

ایجاد شده: 13/بهمن/1398       آخرین ویرایش: 20/بهمن/1398

سرویس بوفه

در بسیاری از پذیرایی‌ها که تعداد میهمانان زیاد باشد، پذیرایی از طریق چیدمان بوفه انجام می‌گیرد. 

روشی که بیشتر به دلیل سهولت در اجرا و صرف زمان کمتر برای راحتی میهمانان هنگام سرو غذا، متداول شده است و برای انواع پذیرایی‌ها ( جشن‌ها، گردهمائی‌ها و ...) قابل استفاده است. 


روش چیدمان بوفه مزایای زیادی دارد از جمله: 

1- ارائه بهترین غذا و سرویس 

2- استفاده از پرسنل کمتر نسبت به دیگر شیوه‌های متداول که از نظر تعداد پرسنل مورد نیاز در سرویس میز خانوادگی، یک پرسنل در برابر ۱۸ مهمان خدمات می‌دهد. در حالیکه در پذیرایی بوفه، یک پرسنل به بیش از ۲۴ میهمان خدمات می‌دهد. 

3- همچنین این شیوه، دید و نظارت مفید بر ارائه انواع غذا را افزایش می‌دهد و به سهولت ظروف غذای آماده، جایگزین ظروف سرو شده می‌شود. 


 در این نوع سرویس یا چیدمان بوفه همچون دیگر انواع پذیرایی‌ها، اصولی را باید مدنظر قرار داد که یکی از مهمترین فاکتورهای در نظر گرفته شده راحتی و سهولت دسترسی میهمانان بر انواع غذاهاست. در نظر گرفتن این فاکتورها روی هم رفته باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سنگین پذیرایی می‌شود.


 مواردی که برای چیدن بوفه باید رعایت کرد:

1- فضای مناسب، دلچسب، دارای تهویه مناسب، وسعت متناسب با تعداد میهمانان، نورپردازی مناسب برای چیدمان بوفه در نظر گرفته شود.

2- ترتیب چیدمان وسایل و مواد غذایی به صورت خطی در نظر گرفته شود.

3- یک خط مسیر کامل بوفه یک طرفه را برای ۱۰۰ میهمان و چیدن دوطرفه جهت ۲۰۰ میهمان می‌توان در نظر گرفت.

4- در صورت سرو غذاهای خاص گوشتی نظیر برّه بریان شده، جایگاه آن را می‌توان در آخر بوفه قرار داد که بتوان میهمانان هر دو مسیر میز را پذیرایی کرد.

5- همیشه باید در نظر گرفت که میهمانان تمایل به سرو انواع غذاها ولو اندک دارند. لذا غذاهای اصلی را بهتر است در قسمت‌های مناسب برش داد.

6- موارد غذاهای پر هزینه را در آخرین قسمت مربوط به آن دسته غذاها قرار داد. به عنوان مثال کباب‌ها را بعد از خورشت‌ها قرار داد.

7- گروه‌های غذایی مربوط به هم در کنار هم چیده شوند ( به عنوان مثال سس‌ها و چاشنی.های سالاد در کنار سالادها )

8- خوراک‌های گرم در کنار هم و خوراکهای سرد در کنار هم چیده شوند. زیرا این امر باعث متوازن شدن بوفه و باعث رضایت میهمان می‌شود.

9- از ظروف سرامیک یا دیسهای سیلور متناسب در زیر دیس‌های سرو تخت غذا برای ایجاد جلوه بهتر استفاده شود.

10- همیشه باید در نظر داشت، میهمانان هنگام استفاده از بوفه از یک دست استفاده می‌کنند. لذا وسایل سرو متناسب با این مسأله در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، ظروف سس به سهولت قابل استفاده باشد تا میهمان مجبور به گذاشتن بشقاب خود بر روی ميز نباشد، چون این امر باعث کند شدن سرو غذا توسط میهمان و سبب ایجاد ازدحام خواهد شد.

11- فاصله مناسب بین وسایل سرویس برای جلوگیری از ازدحام میهمانان در نظر گرفته شود. ( ۶۵ تا ۷۰ سانتی‌متر بین هر چیدمان )

12- فضای لازم برای ظروفی که درب‌دار هستند پس از برداشتن درب ظروف در نظر گرفته شود.


مواردی که باید برای چیدن سرویس بوفه رعایت کرد؛

1- استفاده از ظروف چینی با زمینه سفید برای سرو غذا و چیدن آنها در ابتدای میز و بر روی هم. 

2- سرویس قاشق، چنگال و دستمال سفره‌ها بهتر است در انتهای میز بوفه چیده شوند ( آخرین مواردی باشد که میهمان برمی دارد ).

3- استفاده از ظروف پایه‌دار باعث جلوه و بزرگ‌نمایی و سنگینی نوع سرویس می‌شود و همچنین این ظرف برای ارائه انواع دسر و شیرینی‌ها مناسب است.

4- ساده‌ترین شیوه برای ارائه دستمال سفره در نظر گرفته شود ( پیچیدن آن در دور قاشق یا چنگال ). زیرا هم سرعت چیدمان را بالا برده و هم به علت سادگی از نظر بهداشتی کمتر در تماس با دست پرسنل قرار می‌گیرد. 

5- همچنین می‌توان دستمال‌ها را بین بشقاب‌ها قرار داد. این امر باعث استفاده از فضای کمتر در چیدمان خواهد شد.

6- چیدن بشقاب‌ها به صورت دسته‌های ۱۲ تایی انجام گیرد.

7- استفاده از دستمال‌های سفره کتانی در انواع رنگ‌های شاد و به ابعاد ۷۵ در ۷۵ یا ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر در زیر ظروف گرمکن غذا و کاسه‌های سرو غذاهای گرم با در نظر گرفتن هارمونی رنگی با رنگ زمینه اصلی رومیزی بوفه.

8- استفاده از سبدهای سیلور یا حصیری پوشیده شده با دستمال‌های کتانی رنگی متناسب با سایر رومیزی‌ها جهت سرو انواع نان در صورت لزوم.

9- در صورت زیاد بودن تعداد میهمانان، بهتر است فنجان قهوه، چای و بشقاب دسر بر روی میز اصلی قرار نگیرد. بلکه بعد از سرو غذای اصلی بر روی میز قرار داده شود یا میز جداگانه برای آنها در نظر گرفته شود.

10- نوشیدنی‌ها بر روی میز جداگانه چیده شود و نوشیدنی‌های مختلف، متنوع و متناسب با فصل انتخاب شوند. 

11- خوراک گوشتی قبلاً به برش‌های مناسب بریده شده و در صورت سرو آنها توسط پرسنل سرویس، رعایت اصول بهداشتی ( پوشیدن دستکش مناسب و استفاده از وسایل سرو مناسب ) انجام گیرد.

12- استفاده از گلدان‌های سفالی یا سرامیک کوچک یا ظروف مناسب برای نگه داشتن گل‌های تازه و ایجاد جذابیت و گرمی و انتخاب گل‌های زیبا و کم رایحه و با رعایت شرایط گل آرایی گلدان‌ها بر روی میز انجام گیرد.

13- چیدمان میز سالاد با چیدمان بشقاب ها آغاز می‌شود.



جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...