صفحه اصلی / مدیریت هتلداری / راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل چهارم؛ ارائه تجربه خدمات رسانی
راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل چهارم؛ ارائه تجربه خدمات رسانی   - تصویر 1

راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل چهارم؛ ارائه تجربه خدمات رسانی

ایجاد شده: 24/اسفند/1398       آخرین ویرایش: 23/مرداد/1399

مرور کلی؛


رضایت مهمان در همۀ مکان‌هایی است که حضور خواهد داشت. از آنجایی که در هتل نسبت به سایر صنایع خدماتی ( مانند رستوران یا فروشگاه ) نقاط تقابل مشتری با کارمند بیشتر است، بنابراین کارمندان فرصت بیشتری برای شکوفایی یا حتی از دست دادن این فرصت‌ها و خراب شدن دارند. این بخش نکات مهمی را درمورد استفادۀ بهینه از این فرصت‌ها برای شکوفایی ارائه می‌دهد.

اگر فردی از تیم شما کاری را خوب انجام می دهد به او بگویید که وظیفه اش را به خوبی انجام داده است و اگر فردی از تیم شما کاری را ضعیف انجام داده متذکر شوید که کارش ضعیف بوده است.

در این فصل ارزیابی های کتبی بررسی و روش های لازم در مورد آنها پیشنهاد و ارائه شده است . تمامی اعضای گروه باید ارزیابی عملکردشان فرم استانداردی را تکمیل کنند که شامل بخش ارزیابی خدمات مشتریان است.

اولویت دادن به اهداف تعیین شده برای استفاده از این فرم طرف همۀ کارکنان باعث تقویت فرهنگ تعالی خواهد شد. استفادۀ صحیح از ارزیابی و بازخورد، چه در نام تجاری معمولی و چه در یک نام تجاری مجلل، برای تقویت تعالی خدمات به کار می رود؛ در واقع این فرهنگ وابسته به اندازۀ هتل نیست.


تجربۀ زمان ورود؛


از دید مشتری همۀ رفتارهای کلامی یا غیرکلامی هنگام ورود به هتل نشانه‌ای برای سایر تجربه‌های قریب‌الوقوع خواهد بود. اولین احساس ایجاد شده در ذهن مشتری در زمان ورود به هتل احساسات و پیش داوری دربارۀ سایر خدمات بسط می‌یابد.

در نتیجه، تجربه زمان ورود به هتل سهم بسزایی بر سایر تجربیات در هتل دارد. به علت اهمیت این موضوع در این فصل تعدادی از روش‌های مربوط به ایجاد احساس با کیفیت در همان مراحل اولیه ارائه می‌شود.


روش 45


در زمان ورود مهمان خوشامدگویی مناسبی داشته باشید؛

متصدیان پذیرش نباید از عنوان "پذیرش" استفاده کنند. این واژه روح مهمان‌نوازی را القا نمی‌کند. آیا دلنشین‌تر نیست که ورود دوستان را به مجتمع‌تان با جملۀ "نزد ما اقامت داشته باشید" آغاز کنید؟


روش 46


سطل آشغال کارمندان را دور از چشم مهمان قرار دهید؛

گذاشتن سطل آشغال کارمندان در زاویۀ دید مهمان احساس خوبی در او ایجاد نمی‌کند. سطل آشغال باید طوری پشت میز کار قرار بگیرد تا در دید مهمان نباشد.


روش 47


در هنگام پذیرش مهمان نوشیدنی طعم دار به او تعارف کنید ؛

در مکان ورود مهمان یک دستگاه آبسرد کن در محوطۀ لابی قرار دهید . مهمانان را به سمت محل آن راهنمایی کنید . آب معدنی را می توانید با طعم توت فرنگی یا خیار خوش طعم تر کنید .


روش 48


اطلاعات کلی را در اتوبوس به مهمانان بیان کنید؛

اگر مهمانان هتل شما با اتوبوس توریستی وارد هتل شده‌اند، بهتر است قبل از پیاده شدن مهمانان، نماینده‌ای از هتل وارد اتوبوس شود. نمایندۀ هتل این فرصت را خواهد داشت تا به مهمانان خیر مقدم بگوید و دربارۀ ساعات کاری فروشگاه‌ها یا هر اطلاعاتی دربارۀ مدت زمان اقامت مهمانان در هتل توضیحاتی ارائه کند. برای مثال اگر نیاز است مهمانان در صف بایستند و کارت بانکی خود را همراه داشته باشند، می‌توان از این فرصت برای اطلاع‌رسانی و راهنمایی استفاده کرد. زمانی که آنها وارد هتل شوند "دور هم جمع کردن" گروه برای اعلام این مطالب کار دشواری خواهد بود.


روش 49


محلی برای پذیرش کودکان در نظر بگیرید؛

اگر انتظار دارید در زمان پذیرش تعدادی خانواده را پذیرش کنید، محلی را در جلوی میز ورودی با تابلو "پذیرش کودکان" در نظر بگیرید و یک پله نیز در مقابل آن قرار دهید تا کودکان بتوانند با ایستادن روی آن هم قد میز پذیرش شوند. به عنوان بخشی از فرایند پذیرش کودکان از آنها بخواهید برگه‌ای را امضا کنند. ممکن است امضا برگه اولین تجربۀ کودک باشد و تاکنون از او چنین درخواستی نشده باشد که مسلما برای او مهیج و جالب خواهد بود.


روش 50


خودکار با کیفیت روی میز پذیرش قرار دهید؛

برای امضای برگه‌های پذیرش یک سری خودکار با کیفیت برای مهمانان داشته یا حداقل شرایطی ایجاد کنید تا یکی از افراد گروه مهمانان خودکار با کیفیت میز پذیرش را لمس کند. وجود خودکار با کیفیت بالا ناخودآگاه نشانه‌ای از توجه مجموعه به جزئیات محسوب می‌شود.


روش 51


برای کودکان بازی فکری طراحی کنید؛

یک جعبۀ مقوایی که سوراخی روی آن است جلوی میز کارتان قرار دهید و هنگامی که کودکی همراه والدینش برای انجام امور پذیرش وارد می‌شود، اگر میز پذیرش خیلی شلوغ نباشد از کودک بخواهید دستش را در سوراخ جعبه ببرد و اجسام داخل آن را لمس کند و سپس حدس بزند که چه شیئی داخل جعبه است و اگر کودک درست حدس زد به او جایزه دهید. جوایز می‌تواند اشیای کم هزینه‌ای باشد که از مغازه‌های خرده ‌فروشی تهیه شده است. یا برای مثال سه جعبه را می‌توان به کودک نشان داد که در صورت حدس زدن درست اشیای داخل همۀ جعبه‌ها گواهینامه‌ای به او داده شود.


روش 52


نگهداری از یک حیوان را یه کودکان پیشنهاد کنید؛

هنگام پدیرش کودک همراه والدین از او بپرسید آیا حیوانی همراه دارد. اگر پاسخ "نه" داد به او بگوئید اگر دوست داشته باشد، می‌تواند یک حیوان در مدت اقامتش داشته باشد و از آن مراقبت کند. در صورتی که کودک تمایل به نگه داشتن حیوان داشته باشد، اجازه دهید از آکواریوم یک ماهی انتخاب کند و آن را با تنگ ماهی داخل اتاقش بگذارید.


روش 53


جدول کلمات و برگه‌های رنگی روی میز پذیرش قرار دهید؛

هنگام ورود کودکان به او هم مانند والدینش خیر مقدم بگوئید. با یک جدول کلمات یا صفحه رنگی مربوط به هتلتان غافلگیرش کنید. این وسایل کودک را مشغول و احساس خوشامدگویی خوبی را در او ایجاد می‌کند.


روش 54


کتاب برچسب‌دار ارائه دهید؛

در زمان پذیرش به کودکان بزرگتر یک کتاب برچسب بدهید تا بتوانند برچسب‌های مختلف را از اطراف هتل یا مراکز تفریحی که بازدید می‌کنند، جمع‌آوری کنند و روی آن بچسبانند. در واقع این روش مانند کتاب برچسب‌دار شکار گنج است.


روش 55


جشن شکلات برگزار کنید؛

در روز هایی که تعداد بیشتری خانواده پذیرش کرده‌اید، می‌توانید تابلویی در لابی قرار دهید که روی آن نوشته باشد: امروز عصر جشن شکلات برای کودکان برگزار می‌شود.


روش 56


کلاس آموزش نحوۀ تربیت سگ برای کودکان برگزار کنید؛ ( البته این روش در ایران مرسوم نیست )

اگر فردی از تیم مدیریت یک سگ خوب تربیت شده دارد به صورت دوره‌ای تابلویی با عنوان "کلاس آموزش نحوۀ تربیت سگ ساعت ۴" در لابی هتل قرار دهید. مدیر می‌تواند سگش را نیز به همراه داشته باشد تا بعضی دستورات به صورت عملی به کودکان نشان داده شود.


روش 57


این امکان را به وجود بیاورید که مهمانان همراه با اعضای تیم مدیریت به ورزش بپردازند ؛

در زمان پذیرش میهمانان، می‌توانید آنها را به ورزش همگانی همراه با تیم مدیریت هتل در ساعت خاصی از صبح دعوت کنید. ورزش گروهی می‌تواند هر روز برگزار شود و روزانه یک نفر مسئولیت مدیریت آن را بر عهده داشته باشد. البته کسی را انتخاب کنید که از ورزش کردن لذت ببرد. گفتگو در حال ورزش باعث ارتباط محکم‌تر بین هتل و مهمان می‌شود.


روش 58


فرش قرمز پهن کنید؛

به صورت دوره‌ای در مقابل ورودی هتل ( یا در داخل، لابی تا میز پذیرش ) فرش قرمز پهن کنید. مدیریت می‌تواند به صورت خلاقانه از چنین جملاتی استفاده کند : "به هتل X خوش آمدید، جایی که مهمان‌نوازی با فرش قرمز کاری عادی است" یا "رفتار فرش قرمزگونه یک ارزش است"


روش 59


یک بستۀ بهداشتی برای حیوانات در نظر بگیرید؛

نحوۀ مراقبت از حیوانات همراه مهمانان، امری مهم و حیاتی است.

اگر مهمان بابت همراه داشتن حیوانش در هتل مبلغی پرداخت کند در فرایند خدمات‌دهی باید حیوان را هم مانند فردی از اعضای خانواده محسوب کرد.

در زمان پذیرش مهمان یک بستۀ بهداشتی جالب و جذاب ارائه دهید که شامل بستۀ اطلاعاتی در مورد مکان‌هایی باشد که می‌توان پیاده روی حیوان را در آنجا انجام داد. همچنین کیسۀ جمع‌آوری فضولات و قوانین مربوط به نحوۀ نگهداری حیوانات را در آن قرار دهید.


روش 60


نام حیوان مهمان را به خاطر بسپارید؛

باید به متصدیان پذیرش آموزش داده شود که غیر از ثبت‌نام حیوان همراه مهمان در سیستم مدیریت هتل، سه تا چهار لغت دربارۀ مشخصات فیزیکی حیوان نیز ذکر کنند. همچنین باید با دیدن حیوان در سفرهای بعدی با اسمی که در سیستم ذخیره شده صدایش زد.


روش 61


رایحه درمانی را پیشنهاد کنید؛

اگر مهمان اعلام کرد که به هر دلیلی ( مانند مشکلات سفر یا استرس کاری ) دچار اضطراب و استرس شده است ، رایحه درمانی را به او پیشنهاد کنید تا بتواند در اتاقش از آن استفاده کند و از استرس خود بکاهد .


روش 62


ارتقای اتاق مهمان در موقعیت های خاص را پیشنهاد کنید ؛

اگر مهمان اعلام کرد که به هر دلیلی ( مانند مشکلات سفر یا استرس کاری ) دچار اضطراب و استرس شده است ، در صورت امکان ، اتاق رزرو شدۀ او را به صورت رایگان ارتقا دهید .


روش 63


اسامی خاص مهمانان را جستجو کنید؛

باید به کارمند پذیرش آموزش داده شود که اگر بین انجام وظایفش فرصتی پیدا کرد، فهرست مهمانان ورودی را کنترل کند و اسم کسانی را که قبلا هم در هتل اقامت داشته‌اند و افرادی با اسامی خاص ( برای مثال وینسنت مگنینی ) به حساب می آیند، در اینترنت جستوجو کند تا هنگام پذیرش او را با نامش صدا بزنند.


روش 64


قرارداد همکاری هتل با یک کارواش را منعقد کنید؛

هتل باید با یک ارائه‌کنندۀ خدمات شستشوی بدون آب و قابل حمل اتومبیل قرارداد داشته باشد و همچنین به متصدیان پذیرش این اجازه داده شود تا به انتخاب خود یکی از مهمانان را برگزینند و به او پیشنهاد شستشوی رایگان اتومبیلش را در مدت اقامت بدهند. برای برقراری عدالت می‌توان پیشنهاد کرد که به دهمین مهمانی که پذیرش می‌شود.


روش 65


اولویت‌های مهمان را ثبت کنید؛

مهمانان کثیرالسفر را شناسایی کنید. متصدیان پذیرش باید نام این مهمانان را برای حفظ ترجیحات و اولویت‌های آنها دربارۀ نوع اتاق، محل، نوشیدنی و سایر موارد در سیستم متمرکز رایانه‌ای ذخیره کنند تا در مراحل بعدی استفاده شود.


روش 66


رزرو اینترنتی در وب‌سایت اختصاصی هتل ترویج دهید؛

اگر کارمند پذیرش متوجه شد که مهمان همیشگی هتل از طریق کارگزار ثالثی اتاقش را رزرو کرده است، باید به مهمان اطلاع دهد که هم قیمت آنچه را که تهیه کرده می‌تواند از طریق وب‌سایت هتل نیز رزرو کند. همچنین باید این موضوع توضیح داده شود که مبلغی را که از طریق هتل به عنوان کمیسیون پرداخت نمی‌شود می‌توان به صورت خدمات و امکانات اضافی به مهمان ارائه داد.




برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...