صفحه اصلی / مدیریت هتلداری / راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم
راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم - تصویر 1

راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم

ایجاد شده: 28/دی/1398       آخرین ویرایش: 17/اسفند/1398

هتلداری ذاتاً کسب وکاری با مؤلفه‌های انسانی متعدد است. رضایت میهمان منوط به نحوه نگرش، برخورد و رفتار کارکنان هتل است.


فصل يک ؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم؛


1- کسب امتیاز بالای خشنودی میهمان منوط به استخدام تیمی با کیفیت بالاست.

2- آگهی مشاغل مورد نیاز باید به نحوی تهیه شود که نه تنها جزئیات مربوط به شغل بلکه هویت و فرهنگ  شرکت را نیز به متقاضی القا کند.

3- انتظارات و چشم‌اندازی با کیفیت بالا در آگهی‌ها این احساس را در متقاضی به وجود می‌آورد که برای پیوستن به یک تیم حرفه‌ای تقاضای کار می‌دهد. 

4- استراتژی‌های بکارگیری و استخدام کارکنان متبحر در فرصت‌های شغلی به شرایط بازار هر هتل بستگی دارد. با این اوصاف، چنین استراتژی‌هایی باید با دقت طراحی شوند.

5- از آنجا که کارکنان خلاق در برخورد با میهمانان بهتر از افراد کند ذهن عمل می‌کنند، استفاده از پرسش‌های رفتاری در مصاحبه مانند آزمون واگرایی، می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی خلاقیت متقاضیان باشد.

6- کارکنانی که توانایی حل مسائل را دارند باعث ارتقای اثربخشی عملیات خدمات‌رسانی می‌شوند، در نتیجه نحوۀ تفکر در شرایط بحرانی نیز باید در فرایند انتخاب مدنظر قرار گیرد. 

7- فرایند انتخاب و پالایش دقیق و حساب شده مدیران موجب ایجاد انگیزه و رغبت بیشتر در متقاضیان استخدام در هتل می شود، زیرا چنین فرایند حساب شده‌ای به مثابه نشانه‌ای برای متقاضی است که به توانایی بالای مدیران در اداره سایر امور کسب و کار شرکت اشاره دارد. 


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش ١ 


آگهی کاریابی را خلاقانه طراحی کنید؛

برای ایجاد مجموعه ای از متقاضیان قوی در مشاغل مورد نظر، باید آگهی کاریابی به خوبی طراحی شود. همکاری واحد بازاریابی هتل در ایجاد و یا ویرایش چنین متنی، الزامی است .

بدون شک ذهن خلاق بازاریابان نسبت به ذهن افراد اجرایی، می‌تواند در تهیه یک متن هیجانی و جذاب مثمرثمرتر باشد.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 2


رابطه خود را با موسسه‌های آموزشی ارتقاء دهید؛

کارکنان خط مقدم و مدیران تازه‌ وارد، اغلب از بین دانشجویان آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هایی انتخاب می‌شوند که در دروس مدیریت مهمان‌داری و هتلداری آموزش دیده‌اند.

همۀ هتل‌ها ( حتی هتل‌های ساده و هتل‌های شخصی ) باید رابطه فعالانه‌ای با یک یا چند موسسه آموزشی مهمان‌داری و هتلداری داشته باشند.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 3


در رویدادهای روز مشاغل شرکت کنید؛

ترتیبی اتخاذ کنید تا نماینده ای از تیم مدیریت هتل در روز های مشاغل در دبیرستان های محلی سخرانی کند . جدا از این که این جلسه باعث ایجاد رابطۀ مثبت با جامعه می شود ، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که دانش آموزان منبع با ارزشی از نیروهای بالقوه برای همکاری در بعضی از شغل های خاص خواهند بود .

ترتیبی اتخاذ کنید تا نماینده ای از تیم مدیریت هتل در روز های مشاغل در دبیرستان های محلی سخرانی کند . جدا از این که این جلسه باعث ایجاد رابطۀ مثبت با جامعه می شود ، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که دانش آموزان منبع با ارزشی از نیروهای بالقوه برای همکاری در بعضی از شغل های خاص خواهند بود.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 4


کارکنان را برای معرفی افراد ترغیب کنید؛ کارکنان خط مقدم باید در معرفی دوستانشان برای استخدام فرصتهای شغلی پیش قدم شوند ، زیرا کارمندان خط مقدم از فرهنگ کار در هتل اطلاعات کافی دارند و در ضمن دوستان خود را نیز خوب می شناسند.

این ترکیب اطلاعات موجب می شود تا بهترین گزینه ، با شرایط فرصت شغلی نیز هماهنگ است، پیشنهاد شود.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 5


از مصاحبۀ 360 درجه استفاده کنید؛

از مصاحبۀ 360 درجه که در آن متقاضی ، به غیر از مدیری که قرار است در آینده به او گزارش کار دهد ، با سایر همکاران و گروه های زیر دست احتمالی نیز مصاحبه خواهد داشت ، استفاده کنید .

این رویکرد چندین مزیت خواهد داشت . از جمله ، وقتی یک منقاضی با زیردستان آینده اش مصاحبه می کند ، هوش هیجانی و توانایی های او نیز ارزیابی می شود .

مصاحبه های 360 درجه حس مالکیت و ایجاد فرهنگ توانمند سازی را فراهم می آورند.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 6


مصاحبه با شیوۀ هیئتی را به کار ببرید؛

بهتر است متقاضیان موقعیت های شغلی غیر تخصصی از طریق مصاحبۀ هیئتی انتخاب شوند تا بیش از یک نفر با آنها مصاحبه انجام دهد . مصاحبۀ هیئتی توانایی محاوره ای و اعتماد به نفس منقاضی را ، مخصوصا برای سنجش رفتار افراد در موقعیت های تهدید آمیز ، ارزیابی می کند.

برای عملی تر کردن موضوع ، رویکرد مصاحبه هیئتی را می توان با مصاحبۀ 360 درجه ، که در روش قبل توضیح داده شده، ترکیب کرد.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 7


اجرای مصاحبۀ چند روزه را ترغیب کنید؛

بهتر است هر زمان که این امکان وجود داشته باشد از متقاضیان مشاغل غیرتخصصی خواسته شود تا بیش از یک روز برای مصاحبه مراجعه کنند تا میزان قابلیت اعتماد و نحوۀ رفتارشان در زمان های مختلف بررسی و اندازه گیری شود .


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 8


توانایی محاوره ای متقاضی را ارزیابی کنید؛

باید از متقاضی واحد پذیرش سوالاتی طی مصاحبه پرسیده شود تا بتوان توانایی محاوره ای آنها را ارزیابی کرد .

برای مثال یکی از این سوالات می تواند این چنین باشد : اگر یک موجود فضایی پا بر زمین بگذارد ، چگونه درست کردن ساندویچ کرۀ بادام زمینی با مربا را به او آموزش می دهید؟



نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 9


خلاقیت متقاضی را ارزیابی کنید؛

بهتر است از متقاضیان پذیرش طی مصاحبه درخواست شود تا موارد استفادۀ وسیله‌ای را تکمیل کنند تا میزان توانایی خلاقیت آنها اندازه‌گیری شود.

برای مثال می‌توان چهار دقیقه به آنها فرصت داد تا تمامی موارد کاربردی یک شیء ( مانند ملحفه ) را بنویسند. سپس چهار دقیقه دیگر فرصت داد تا موارد کاربرد شیء دیگری ( مانند آجر ) را یادداشت کنند. این کار یک آزمون واگرایی است و پاسخ‌ها را می‌توان بر اساس شرایط زیر امتیاز بندی کرد؛

سیالی و روانی: چند ایدۀ معنادار در پاسخ به این سوال داده شده است؟

اصیل و ابتکاری: پاسخ‌های داده شده تا چه میزان کمیاب‌اند‌؟

استادانه و پرکار: در پاسخ‌ها تا چه میزان به جزئیات توجه شده است؟


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 10


طرز تفکر تیمی متقاضی را ارزیابی کنید؛

در هنگام مصاحبه از متقاضی خواسته شود تا داستانی را دربارۀ تجربۀ نحوۀ ارائۀ خدماتی خاص در هتل یا هر کسب و کار خدماتی دیگری بیان کند . به نظر می رسد متقاضیانی که داستان هایشان را براساس همکاری مشترک با سایر همکاران بیان میکنند ، نسبت به افرادی که فقط در مورد فعالیت های خودشان صحبت می کنند ، تفکر تیمی بیشتری دارند .


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 11


مهارت حل مسئله را ارزیابی کنید؛

باید در هنگام مصاحبه از یک روش برای اندازه گیری میزان مهارت متقاضی در حل مسئله استفاده شود .

برای مثال می توان جعبۀ کوچکی محتوی وسیله ای خاص ، مانند گیرۀ کاغذ ، را به متقاضی نشان داد و از او خواست تا تعداد وسیلۀ درون جعبه را تخمین بزند ( بدون باز کردن در جعبه ) .


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 12


نوآوری متقاضی را ارزیابی کنید؛

برای سنجش میزان قابلیت نوآوری باید در فرم مخصوص دانشجویان کارورزی هتل، سوالی گنجانده شود.

برای مثال: راه حل نوآورانه‌ای برای کاهش زمان انتظار مبهمان در هنگام پذیرش ارائه دهید.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 13


با متقاضی در هتل در حین مصاحبه قدم بزنید؛

به عنوان بخشی از مصاحبه، متقاضی را به اطراف محل کارش ببرید و نحوۀ برخورد او را با سایر پرسنل و مهمانان مشاهده کنید.

این روش از نحوۀ برخورد و رفتار فرد اطلاعاتی به شما می دهد. به علاوه، وقتی اجازه میدهید تا او محیط کار را ببیند ممکن است در مورد نامناسب بودن محل کار یا ایجاد انگیزۀ بیش تر برای شروع کار در تصمیم او تاثیر بگذارید .


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 14


در طول مصاحبه یک نمایش اسلاید را جای دهید؛

اگر مصاحبه‌کننده در مصاحبه با متقاضی شغل از عملکرد او رضایت داشته باشد، بهتر است ادامۀ جلسه را با نمایش اسلاید روی کامپیوتر ادامه دهد.

اسلایدها باید شامل تصاویری از اعضای تیم و نحوۀ برخورد و رفتار آنها باشد. هنگام نمایش تصاویر، می‌توان مثال‌هایی از نحوۀ ارتقا و تبدیل شدن به افرادی کلیدی در هتل بیان کرد.


نام‌نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم ؛ روش 15


شهرت و اعتبار هتل را در مصاحبه ارتقا دهید؛

در مصاحبه با متقاضی و در صورت رضایت از عملکرد او ، مصاحبه کننده باید نکاتی دا رد مورد جوایز کسب شدۀ هتل ، نام تجاری و یا مدیریت شرکت توضیح دهد .


راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل دوم؛ نام نویسی و انتخاب کارمندان خط مقدم

راهنمای عملی مدیریت هتل - فصل سوم ؛ بازخورد و ارزیابی کارکنان خط مقدم


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...