صفحه اصلی / مدیریت هتلداری / ایجاد تمرکز در ساختار سازمانی در حوزه مدیریت هتلداری، به چه معناست؟
ایجاد تمرکز در ساختار سازمانی در حوزه مدیریت هتلداری، به چه معناست؟ - تصویر 1

ایجاد تمرکز در ساختار سازمانی در حوزه مدیریت هتلداری، به چه معناست؟

ایجاد شده: 30/مهر/1398       آخرین ویرایش: 1/آبان/1398

ایجاد تمرکز در یک ساختار سازمانی


یک ساختار سازمانی که در آن عناصر سازمانی تحت یک سیستم مرکزی، یکپارچه و متحد می‌شوند.

این نوع از سازمان را می‌توان در سیستم‌های کامپیوتری، شبکه‌ها، کارکنان، عملیات حسابداری، و امکانات و تجهیزات تجاری نیز به کار برد. 

ایجاد تمرکز و متمرکزسازی سازمانی در دهه 1980 آغاز شد.

در آن زمان کامپیوترها توانستند کنترل بهتری را در سازمان پیاده‌سازی و مستقر کنند.


مزایای ایجاد تمرکز عبارت است از: 

افزایش سازماندهی سیستم

کاهش هزینه به دلیل استانداردسازی تجهیزات و روش ها 

افزایش بهره‌وری


نقطه ضعف این مدل: انعطاف‌پذیری و اجرای بسیار آهسته آن در ساختارهای سازمانی است.


گاهی سیستم‌های رزرواسیون یک هتل برای هتل‌های کوچکتر و مجزا طراحی و اجرا می‌شوند.

اما برای هتل‍های زنجیره‌ای، معمولا یک سیستم و تجهیزات رزرواسیون متمرکز اجرا می‌شود که بسیار موثرتر است.

اگر قرار باشد که چندین سیستم رزرواسیون یکپارچه شوند، باید زیرساخت‌های آنها را بر اساس قوانین و پروتکل‌های تمرکززدایی سازماندهی شوند و همگی در یک سیستم یکپارچه ادغام گردند.


جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...