ایجاد تمرکز در یک ساختار سازمانی
یک ساختار سازمانی که در آن عناصر سازمانی تحت یک سیستم مرکزی، یکپارچه و متحد میشوند.
این نوع از سازمان را میتوان در سیستمهای کامپیوتری، شبکهها، کارکنان، عملیات حسابداری، و امکانات و تجهیزات تجاری نیز به کار برد.
ایجاد تمرکز و متمرکزسازی سازمانی در دهه 1980 آغاز شد.
در آن زمان کامپیوترها توانستند کنترل بهتری را در سازمان پیادهسازی و مستقر کنند.
مزایای ایجاد تمرکز عبارت است از:
افزایش سازماندهی سیستم
کاهش هزینه به دلیل استانداردسازی تجهیزات و روش ها
افزایش بهرهوری
نقطه ضعف این مدل: انعطافپذیری و اجرای بسیار آهسته آن در ساختارهای سازمانی است.
گاهی سیستمهای رزرواسیون یک هتل برای هتلهای کوچکتر و مجزا طراحی و اجرا میشوند.
اما برای هتلهای زنجیرهای، معمولا یک سیستم و تجهیزات رزرواسیون متمرکز اجرا میشود که بسیار موثرتر است.
اگر قرار باشد که چندین سیستم رزرواسیون یکپارچه شوند، باید زیرساختهای آنها را بر اساس قوانین و پروتکلهای تمرکززدایی سازماندهی شوند و همگی در یک سیستم یکپارچه ادغام گردند.