صفحه اصلی / اخبار خارجی / گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت
گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت - تصویر 1

گردشگری فضایی، صنعت رو به پیشرفت

ایجاد شده: 16/مهر/1400       آخرین ویرایش: 16/مهر/1400

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، در سال‌های اخیر، گردشگری فضایی از حالت فانتزی و خیالپردازانه خارج شده و بازار روبه‌رشدی را وعده می‌دهد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ حداقل به ارزش ۳ میلیارد دلار برسد. در حالی که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد را آزمایش می‌کنند تا پروازهای فضایی را برای مردم مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر سازند، سایر شرکت‌های خصوصی از جمله ویرجین گلکتیک و بلو ارجین در حال سرمایه‌گذاری روی گردشگری فضایی خارج از جو هستند تا اهالی زمین را به اصطلاح وارد لبه فضا کنند. انتظار می‌رود فقط مسافران ثروتمند و محققان در آینده نزدیک به گردشگری فضایی دسترسی داشته باشند اما در بلندمدت می‌توان انتظار داشت شهروندان عادی نیز بتوانند از مواهب فناوری بهره ببرند.

تکامل فناوری نقش مهمی در اعزام گردشگران بیشتر به فضا دارد و از چند جنبه تأثیرگذار بر روند آینده گردشگری فضایی اثر می‌گذارد.


سفرهای توریستی خارج از جو

سفرهای خارج از جو احتمالاً اولین بخش فرعی گردشگری فضایی خواهد بود اما احتمالاً کوتاه‌مدت‌ترین آنها خواهد بود. با این حال بلو ارجین با حمایت جف بزوس روی سیستم نیوشفرد خود کار می‌کند. در این سیستم، گردشگران فضایی با استفاده از یک راکت به فضا منتقل می‌شوند. سپس راکت از کپسول جدا می‌شود و آنها با چتر نجات به زمین برمی‌گردند. شرکت ریچارد برانسون یعنی ویرجین گلکتیک نیز متکی به یک «هواپیمای فضایی» است که از یک حامل هوایی جدا شده و با یک موتور موشکی که سرعتش قابل تنظیم است مسافران را از جو خارج می‌کند.

سیستم‌های شاتلِ هر دو شرکت طوری طراحی شده‌اند که مسافران را به بیش از ۵۰ مایل بالاتر از جو زمین می‌برند و این امکان را می‌دهند تا به مدت چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه کنند. بلو ارجین به تازگی این سفر را امتحان کرده است و ویرجین گلکتیک قرار است در ماه دسامبر این کار را با سفینه اسپیس‌شیپ-‌۲ انجام دهد.



این پروازهای فضایی کوتاه‌مدت اولاً‌ فرصت‌هایی را برای تحقیقات علمی فراهم می‌کنند و ثانیاً رویای گردشگری فضایی را به معنای حقیقی کلمه تحقق می‌بخشند. متداول شدن گردشگری فضایی مستلزم وضع قوانین جدید برای رصد فضا از جنبه‌های مختلف است. با این وجود باید به این نکته توجه داشت که عطف به هزینه‌های بالا و کوتاه‌مدت بودن سفرها، نگرانی‌هایی در مورد کاهش علاقه عمومی به گردشگری فضایی وجود دارد. این امر ممکن است بازار این صنعت را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا مسافران در انتظار تحولات جدید در این زمینه هستند.

اما امید می‌رود بتوان با این ابزارها، زمینه لازم برای سفرهای تجاری درون زمین مهیا شود. برای مثال این برنامه‌های فضایی را می‌توان با سفرهای هوایی طولانی‌مدت درون زمین جایگزین کرد. اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که قصد دارد از موشک خود برای پرواز ۱۰۰ نفر در سراسر جهان استفاده کند. براساس این روش، پرواز ۱۵ ساعته از نیویورک به شانگهای در ۳۹ دقیقه انجام خواهد شد. به گفته شرکت خدمات مالی و بانکداری یوبی‌اس «اگر تنها ۵ درصد از میانگین ۱۵۰ میلیون مسافری که در پروازهای ۱۰ ساعته(یا بیش از آن) سفر می‌کنند، ۲۵۰۰ دلار به ازای هر سفر بپردازند در این صورت ممکن است ۲۰ میلیارد دلار در سال سود به شرکت اسپیس‌ایکس برسد.»

در گزارش اخیر یوبی‌اس آمده است: «گردشگری فضایی همچنین می‌تواند مقدمه لازم را برای توسعه سفرهای طولانی‌مدت روی زمین فراهم کند.»

سفر به فضا و تعطیلات مداری

گردشگری مداری یکی دیگر از اهداف اصلی آژانس‌های دولتی و شرکت‌های فضایی خصوصی است که اهداف بلندمدت اقامت در ماه و مریخ را در آینده نه‌چندان‌دور در سر می‌پرورانند. برخلاف سفرهای رایج خارج از جو، ‌ گردشگری مداری مستلزم باقی ماندن در فضا برای حداقل یک دور چرخش کامل زمین است. شرکت‌های بوئینگ، اسپیس‌ایکس و آکسیوم اسپیس در نظر دارند تا از سال آتی شروع به اعزام منظم گردشگران به ایستگاه فضایی بین‌المللی با فضاپیماهای تجاری کنند. اسپیس‌ایکس همچنین با شرکت اسپیس‌ادونچرز (Space Adventures) همکاری می‌کند تا در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ چهار گردشگر را برای چند روز به مدار نزدیک زمین اعزام کند.

در حالی که روزبه‌روز، شرکت‌های بیشتری گردشگری در فضا را در دستور کار خود قرار می‌دهند، به نظر می‌رسد تعطیلات مداری به یک روند محبوب در گردشگری فضایی تبدیل خواهد شد. البته زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه تعطیلات مداری، از جمله احداث هتل در مدار زمین یا حتی روی ماه، به دلیل اینکه شرکت‌های زیرساخت فضایی هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکرده‌اند در ابتدای راه خود قرار دارد.

بخش عمده‌ای از این زیرساخت‌ها در مراحل اولیه باقی مانده است اما ایجاد اقامتگاه‌هایی در مدار نزدیک زمین خیلی دور از دسترس نیست. در یکی از طرح‌های مطرح‌شده انتظار می‌رود مسافران با استفاده از گرانش زمین در یک بالون پر از هیدروژن با کپسول تحت فشار به فضا بروند. همچنین طراحی یا بازسازی ایستگاه فضایی برای پذیرایی از مهمانان در دستور کار قرار گرفته است.

ناسا قصد دارد به طریقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای گردشگری تجاری استفاده کند. ایستگاه آرورا، هتلی لوکس است که قرار است در ازای ۹.۵ میلیون دلار به مدت ۱۲ روز از ۶ مهمان در مدار نزدیک زمین پذیرایی کند. طبیعتاً این رقم بالا است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها همچون فناوری‌های کامپیوتری و تلفن همراه کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از گزینه‌های سفر فضایی، زیستگاه‌های فضایی قابل توسعه‌ای است که به عنوان هتل‌های مداری عمل خواهند کرد. ایستگاه فضایی بادی بیگلو اسپیس یعنی B۳۳۰ یک نمونه از این زیستگاه‌های فضایی است. با افزایش تقاضا، شرکت‌های بیشتری روی این دسته از زیستگاه‌های بادی سرمایه‌گذاری خواهند کرد. بیگلو اسپیس همچنین قصد دارد ماژول متصل به ایستگاه فضایی بین‌المللی را به عنوان یکی از اولین هتل‌های فضایی توسعه دهد. تعطیلات در فضا سرانجام دروازه‌ای برای سکونت در ماه و مریخ تبدیل خواهد شد.

شکوفایی صنعت فضا و اقتصاد جهانی

شرکت‌های خصوصی فضایی به طور اختصاصی در زمینه گردشگری فضایی سرمایه‌گذاری می‌کنند و شرکت‌هایی مانند یوبی‌اس دسترسی به فضا را برای فرصت‌های گسترده‌تر سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند.


به نظر می‌رسد به تدریج تعداد بیشتری از مهندسان نسل بعدی برای آموزش‌های فضایی تعلیم خواهند دید و در نهایت موانع عمومیت یافتن آن را کاهش می‌دهند که این مسئله باعث افزایش رقابت، کاهش هزینه‌ها و در نهایت امکان‌پذیر شدن سفرهای فضایی برای شهروندان عادی می‌شود.

البته عوامل ایمنی، راحتی و سلامتی بسیار مهم هستند که باید در نظر گرفته شوند. قبل از سفر گردشگران به فضا، آموزش، غربالگری پزشکی و معافیت از مسئولیت باید مورد بررسی قرار گیرد.

همگانی‌سازی گردشگری فضایی می‌تواند بر بسیاری از عوامل اجتماعی و اقتصادی روی زمین تأثیر مثبت بگذارد و با ایجاد اشتغال، آموزش شهروندان در مورد فضا، ‌احتمالاً‌ حوزه‌های مرتبط با آن مانند به کارگیری انرژی خورشیدی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...