صفحه اصلی / اخبار داخلی / معادله عجیب ممنوعیت تردد و اجاره ویلا
معادله عجیب ممنوعیت تردد و اجاره ویلا - تصویر 1

معادله عجیب ممنوعیت تردد و اجاره ویلا

ایجاد شده: 13/خرداد/1400       آخرین ویرایش: 13/خرداد/1400

به گزارش هتل نیوز، با وجود اعلام ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خرداد، قیمت اجاره یک شب ویلا و خانه شخصی به اوج رسیده است.

طبق اعلام ستاد ملی کرونا سفرهای بین استانی از 12 تا 17 خرداد ممنوع است و تردد بین همه مناطق زرد، نارنجی و قرمز از 500 هزار تا یک میلیون تومان جریمه دارد. هرچند این ستاد طبق معمول سفر با وسایل نقلیه عمومی را ممنوع یا محدود نکرده است. با این حال، بررسی‌ها از بازار اجاره خانه و ویلاهای شخصی نشان می‌دهد در مناطق مسافرپذیر ایران، مثل شهرهای شمالی کشور و ییلاق‌های نزدیک تهران که ظاهرا در انتظار مسافران تعطیلات نیمه خرداد هستند، نرخ اجاره یک شب خانه و ویلای شخصی تا سه برابر گران‌تر شده است.

قیمت های سرسام آور

شاید باورتان نشود اما به گزارش ایسنا نرخ اجاره یک سوئیت در شهرهای شمالی که این روزها 200 هزار تومان است برای نیمه خرداد رشد 3 برابری داشته و به 600 هزار تومان رسیده است. این مبلغ برای اجاره ویلای ساحلی برای یک شب به 8 میلیون تومان رسیده و کرایه یک شب کلبه چوبی در کنار جنگل همراه با استخر و جکوزی که در حالت عادی سه میلیون تومان است، در تعطیلات پیش ‌رو تا پنج و نیم میلیون تومان افزایش داشته است. در منطقه طالقان، محدوده کردان نیز یک ویلا که در روزهای عادی قیمت یک شب اجاره آن یک میلیون و 300 هزار تومان است در تعطیلات نیمه خرداد تا چهار میلیون تومان اوج گرفته است. در این منطقه که بیشتر ویلاها برای تعطیلات پایان هفته نیز اجاره داده می‌شوند نرخ کرایه‌ها برای یک شب، گاه تا پنج میلیون تومان هم می‌رسد.

چرا مردم به هتل نمی روند

بازار آزاد و بدون کنترل و نظارتِ کرایه خانه‌ها و ویلاهای شخصی درحالی داغ است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با مصوبه ستاد ملی کرونا قرار بر ممنوعیت فعالیت آن‌ها بود. با این حال، وجود محدودیت‌های عرفی و قانونی حاکم در هتل‌ها، در کنار قیمت نابرابر با خدمات آن‌ها باعث شده در برخی مناطق، به‌ویژه شهرهای شمالی، مشتریان خانه‌ها و ویلاهای شخصی بیشتر از هتل ها باشد. همچنین برخی بر این عقیده‌اند آن‌چه مردم را از هتل‌ها گریزان کرده، قیمت بالا و بدون منطق آن‌ها در قیاس با خدمات ضعیف و امکانات محدودشان است. نظر بعضی از مردم بر این بوده که قیمت اجاره یک ویلای لوکس به مراتب از یک اتاق هتل با امکانات ضعیف و فضای محدود که نرخ اجاره آن برابر با حقوق اکثریت اقشار جامعه نیست، مقرون به صرفه‌تر است.

سهم ویلاها و خانه های شخصی از اقامت شبانه مسافران

گزارش‌های مرکز آمار ایران نیز تایید می‌کند که گرایش مردم به استفاده از خانه‌های شخصی بیشتر از اقامتگاه‌های رسمی است. در بهار 98 از بین 102 میلیون سفری که انجام شد 46 درصد همراه با اقامت شبانه بود که پس از خانه بستگان و دوستان، ویلاها، آپارتمان‌های اجاره‌ای و خانه‌ها و ویلاهای شخصی بیشترین آمار مصرف را داشته‌اند. سهم چادر مسافرتی و کمپ از اقامت‌های شبانه مسافران 3 درصد و استفاده از اقامتگاه‌های رسمی مثل هتل، مهمانپذیر و هتل آپارتمان نیز حدود 3درصد بوده است.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...