صفحه اصلی / اخبار داخلی / عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران
عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران - تصویر 1

عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی ورودی به ایران

ایجاد شده: 16/آبان/1400       آخرین ویرایش: 16/آبان/1400

به گزارش هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، " جمشید حمزه‌‌‌زاده " رئیس جامعه هتلداران ایران می‌‌‌گوید: در موضوع صدور روادید سه وزیر گردشگری، ‌‌‌ بهداشت و امور خارجه با هم به توافق رسیدند هر چند به نظر می‌رسد نیازمند همکاری بیشتر وزارت امور خارجه هستیم.

او با اشاره به اینکه هنوز رزرواسیون هتل‌‌‌ها توسط توریست‌‌‌های خارجی شروع نشده است، ‌‌‌ اضافه می‌کند: گردشگران اروپایی برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند و از زمان صدور روادید تا آغاز راه‌‌‌اندازی تورها  به چند ماه زمان نیاز داریم. در عین حال صدور ویزا برای توریست‌‌‌های خارجی زمان زیادی طول می‌‌‌کشد و حتی اگر همین الان هم یک گردشگر اروپایی درخواست دهد دو هفته زمان می‌‌‌برد تا ویزایش صادر شود، ‌‌‌ از این روست که از وزارت امور خارجه می‌‌‌خواهیم طی کردن این مراحل اندکی تسریع شده و گردشگران با صرف زمان کمتری ویزایشان برای ورود به ایران را دریافت کنند.  رئیس جامعه هتلداران ایران درباره شرایط توریست‌‌‌های کشورهای همسایه و اولین گروهی که پیش‌‌‌بینی می‌کند وارد ایران شوند نیز بیان می‌کند: به نظر می‌رسد عراقی‌‌‌ها اولین گروه گردشگرانی باشند که شاهد ورود آنها به کشورمان خواهیم بود.

او در این باره که آیا هتل‌‌‌ها در ایران آمادگی پذیرایی از توریست‌‌‌های خارجی را دارند، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: پرسنل و کارکنان هتل‌‌‌ها در سراسر ایران دو دز واکسن‌‌‌شان را زده‌‌‌اند و پروتکل‌‌‌های بهداشتی هم به دقت در این اماکن رعایت می‌شود. از این رو ما برای پذیرایی گردشگر خارجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم و آنها می‌توانند با اطمینان به ایران سفر کنند.  یکی از چالش‌‌‌هایی که هتل‌‌‌‌‌‌ها در دوره کرونا با آن مواجه شدند به کاهش تعداد میهمانان بر می‌گشت به طوری که برخی از آنها مجبور شدند حتی با ضریب اشغال صفر فعالیت کنند.

آیا با واکسیناسیون عمومی در حوزه گردشگری داخلی نیز رونقی صورت گرفته است؟ حمزه زاده در پاسخ به این پرسش عنوان می‌کند: در دو سه هفته اخیر شرایط هتل‌‌‌ها به لحاظ پذیرش توریست‌‌‌های داخلی بهتر شده و بیشترین ضریب اشغال هتل‌‌‌ها را هم در استان‌‌‌های شمالی داشته‌‌‌ایم. علاوه بر این وضعیت در استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، ‌‌‌ تهران و کیش هم وضعیت بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد در مجموع، ‌‌‌ روند مثبتی برای توسعه سفرهای داخلی است و امیدواریم از وضع نامساعدی که هتل‌‌‌داری ما دچار آن شده خارج شویم. در حوزه گردشگری خارجی هم انتظار داریم طبق روال سنتی توریست‌‌‌های خارجی زیارتی در مشهد و قم و سایر توریست‌ها هم در شهرهایی مانند اصفهان، ‌‌‌ شیراز، ‌‌‌ کرمان، یزد و .. صنعت هتل‌داری را رونق دهند.

او درباره حمایت‌های متولیان جدید گردشگری از صنعت هتل‌‌‌داری می‌گوید: ما به هیچ وجه کمک مالی دریافت نکردیم اما متولیان گردشگری عنوان کرده‌‌‌اند امهال وام‌‌‌هایی که در راستای گردشگری گرفته شده تا پایان سال ۱۴۰۰ لحاظ می‌شود هر چند هنوز این موضوع ابلاغ نشده است. علاوه بر آن ما با بحث مفاصا حساب مالیات مواجه هستیم که معلوم نیست در این حوزه امهال یا معافیت انجام شود. به نظر می‌رسد بیشتر بحث امهال مالیاتی باشد اما در گذشته شاهد بوده‌‌‌ایم این امهال مشمول جریمه شده که اگر این‌ طور باشد فایده‌‌‌ای برای صنعت هتل‌‌‌داری ندارد ،زیرا نه تنها حمایت نیست بلکه به نوعی ضد حمایت به حساب می‌‌‌آید.

یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد متولیان جدید گردشگری بر آن تاکید دارد به گردشگری دریایی و گردشگری در مناطق آزاد برمی‌‌‌گردد این در حالی است که به جز جزیره کیش که در آن زیرساخت‌‌‌ها مهیاست، ‌‌‌ بقیه مناطق به لحاظ هتل و زیرساخت شرایط مساعدی ندارند. این فعال حوزه هتل‌‌‌داری عنوان می‌کند: در کیش خوشبختانه شرایط مساعد است و هر سال چند هتل خوب هم افتتاح می‌شود، ‌‌‌ در سایر مناطق مانند قشم اگرچه ما هتل خوب داریم اما در سطح استانداردهای جهانی مانند کیش نیستند. با این حال برای شروع کار همین هتل‌‌‌ها با چنین امکاناتی پاسخگو هستند و به مرور و  با توسعه گردشگری نیز بخش خصوصی ترغیب می‌شود تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. او از دیدار با متولیان مناطق آزاد در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد گردشگری در این مناطق رونق بیشتری پیدا کند.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...