صفحه اصلی / اخبار داخلی / سایه سنگین تور‌های کشور ترکیه بر سر جاذبه‌های گردشگری ایران
سایه سنگین تور‌های کشور ترکیه بر سر جاذبه‌های گردشگری ایران - تصویر 1

سایه سنگین تور‌های کشور ترکیه بر سر جاذبه‌های گردشگری ایران

ایجاد شده: 14/دی/1400       آخرین ویرایش: 14/دی/1400

به گزارش هتل نیوز، همزمان با کاهش ارزش پول ملی ترکیه و به تبع افت قیمت لیر در بازار ارز کشور، تعداد سفر‌های توریستی گردشگران ایرانی به شهر‌های تفریحی استانبول، وان و آنتالیا طی یک ماه اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

به اذعان بسیار از کارشناسان کاهش شیوع ویروس کرونا در دو کشور ایران و ترکیه نیز عللی دیگر در افزایش سفر‌های توریستی از مبدا ایران به مقصد ترکیه محسوب می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی «مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری کشور ترکیه، تعداد توریست‌هایی بازدید کننده از شهر‌های تفریحی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۲۰۲۰ قریب به ۱۱۱.۵ درصد افزایش یافته است.

در میان توریست‌های خارجی، ایران با ۱۳۶ هزار و ۹۵۰ نفر گردشگر پس از کشور‌های روسیه، بلغارستان و آلمان در جایگاه چهار و بالاتر از کشور عراق قرار دارد؛ درحال حاضر  سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به دو شکل‌های سفر‌های انفرادی و گروهی انجام(تور) انجام می‌شود شده است.

در این میان شهر استانبول، با ۵۷ درصد و پس از آن، شهر‌های تفریحی آنتالیا و ادرنه واقع در سواحل اقیانوس مدیترانه از یک سوی و شهر بازرگانی وان در شرق ترکیه، از جمله مهم‌ترین شهر‌های توریست خیز این کشور محسوب می‌شوند که هر سال به دلیل همسایگی ایران و ترکیه پذیرای گردشگران ایرانی بسیار زیادی هستند.

همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، همزمان با کاهش ارزش پولی ملی ترکیه به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی اردوغان رئیس جمهوری این کشورطی یک ماه اخیر و کاهش مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا ; باعث افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه و در نتیجه بی توجهی به جاذبه‌های گردشگری کشور شده است.

افزایش ورود گردشگر خارجی به ترکیه به حدی رسیده بود که حتی در آن مقطع زمانی، باعث بروز واکنش‌های قابل تاملی از سوی رسانه‌هایی همچون گاردین و ایندیپندنت شد چرا که کاهش ارزش لیر در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ تبدیل به انگیزه‌ی اصلی برای سفر گردشگران به این کشور قلمداد می‌شد.

اکنون و پس از گذشت ۲۰ سال یعنی همزمان با پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی این سناریو در ساختار اقتصاد و صنعت گردشگری ترکیه برای باری دیگر در حال تکرار شدن است؛ در بوحبه بحران‌ اقتصادی ترکیه، دولتمردان آنکارا شاهد ورود غیر قابل منتظره‌ای از گردشگران خارجی به شهر‌های توریستی خود بودند که می‌توانند از آن به عنوان یک فرصت یاد کنند؛ در این میان شهر تجاری_ بازرگانی وان به دلیل پایین بودن هزینه‌های سفر به نسبت شهر‌های استانبول و آنتالیا، تبدیل به یک شهر تفریحی ایده‌آل برای توریست‌های ایرانی شد.

با توجه به این امر گزارش‌هایی نیز پیرامون هجوم گردشگران ایرانی به شهر وان ارائه شده است که همزمان با وقوع این امر هتل‌های شهر وان حتی یک اتاق خالی هم برای اجاره به دیگر گردشگران خارجی نداشتند. شهر وان به مانند آنتالیا و استانبول جاذبه گردشگری ندارد بلکه هدف عمده ایرانیان برای سفر به شهر وان  عمدتا برای خرید اجناس ترک با قیمتی ارزان و به صرفه است.طبیعی است که با کاهش ارزش لیر، تعداد مسافران ایرانی به این شهر نیز افزایش پیدا کند.

درحال حاضر خروج ۱۷ هزار ایرانی برای حضور در «جمعه سیاه ترکیه» از طریق مرز‌های زمینی مشترک میان دو کشور، آخرین خبر شوکه کننده‌ای بود که چند هفته پیش بسیاری از مخاطبان را شگفت زده کرد؛ اکنون و با توجه به تشدید سفر‌های توریستی به ترکیه پیش بینی می‌شود که ورود اقلامی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دیگر کالا‌های مصرفی با حجم کوچک، با استفاده از قاچاق چمدانی از سوی کشور ترکیه تشدید شود و در نهایت این اجناس قاچاق به راحتی روانه بازار ایران شوند.



جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...