صفحه اصلی / اخبار خارجی / خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲
خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲ - تصویر 1

خوش بینی شورای جهانی گردشگری به مسافرت های ۲۰۲۲

ایجاد شده: 12/آبان/1400       آخرین ویرایش: 12/آبان/1400

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بخش سفر و گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری معتقد است که بخش گردشگری از بهبود جهان عقب مانده است و در سال ۲۰۲۱ اشتغال در بخش گردشگری راکد باقی ماند. اما با اقدامات صحیح، تعداد افراد شاغل در این بخش در سال آینده می‌‌‌تواند حتی از سطح قبل از همه‌‌‌گیری نیز فراتر رود. با واکسینه شدن میلیون‌‌‌ها شهروند اروپایی دیگر، انتظار می‌رود که درآمدهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰ درصد سطح ۲۰۱۹ برسد.

شورای گردشگری سفر اروپا نشان می‌دهد که بخش گردشگری در بهبود سالانه در سال ۲۰۲۱ تنها به رشد ۹/ ۲۳ درصدی دست یابد. این بهبود آهسته به‌‌‌دلیل محدودیت‌های سفر در طول سال به‌‌‌ویژه در نیمه اول که همچنان مانع از بهبود این صنعت شده است. پیش از همه‌‌‌گیری کرونا، سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی ۹/ ۱ تریلیون یورو یعنی ۵/ ۹ درصد از کل اقتصاد اروپا بوده است. با این حال، طبق تحقیقات و با توجه به میزان بهبود فعلی، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک‌چهارم در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌‌‌یابد که از رشد بخش جهانی ۷/ ۳۰ درصد عقب‌‌‌تر است.

همچنین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، سهم گردشگری در اقتصاد اروپا ممکن است شاهد رشد ۳۸ درصدی در سال آینده باشد که نشان‌دهنده افزایش ۴۳۹ میلیارد یورویی است. این رقم اگرچه از سطح پیش از همه‌‌‌گیری فاصله دارد، اما این بخش به‌‌‌دلیل عرضه موفقیت‌‌‌آمیز واکسیناسیون و تحرک درون اروپایی، همچنین پشتیبانی از پاسپورت دیجیتالی کووید در اتحادیه اروپا از اول ژوئیه امسال افزایش جزئی داشته است. با بسته شدن مرزهای بین‌المللی، اروپا برای بهبودی با راه‌‌‌اندازی حداقل «سفرهای درون اروپایی» گام برداشته است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اگرچه «سفرهای داخلی »تا حدی به ثبات رسیده‌‌‌اند اما برای دستیابی به بهبودی کامل منطقه‌‌‌ای برای نجات اقتصادی اروپا و میلیون‌‌‌ها شغل کافی نیست.

در ادامه این تحقیق از سوی بخش اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری برآوردها حاکی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی درآمدهای داخلی سالانه در سال ۲۰۲۱ است اما «درآمدهای بین‌المللی» در سال جاری افزایش کمتری یعنی حدود ۱۹ درصد خواهد داشت که به رقم ۲۴۲ میلیارد دلار می‌‌‌رسد. رقمی که بسیار پایین‌‌‌تر از سطح ۲۰۱۹ یعنی معادل ۵۶۰ میلیارد دلار است. بر اساس سناریوها، در سال ۲۰۲۲، «درآمدهای داخلی» نزدیک به ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، باتوجه به کاهش محدودیت‌های سفر در بسیاری از کشورهای اروپایی و میلیون‌‌‌ها شهروند اروپایی که به ‌‌‌طور کامل واکسیناسیون شده‌‌‌اند، انتظار می‌رود درآمدهای بین‌المللی سالانه بیش از ۷۷ درصد افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۹، بخش گردشگری اروپا بیش از ۳۸ میلیون شغل را پشتیبانی می‌‌‌کرد. اما پس از از دست دادن ۶/ ۳ میلیون شغل در سال گذشته که بیماری همه‌‌‌گیر باعث توقف تقریبا کامل سفرهای بین‌المللی شد، امسال، اشتغال راکد خواهد ماند. با این حال بررسی‌‌‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال در سال ۲۰۲۲ با افزایش نزدیک به ۱۶ درصدی همراه خواهد بود و با اضافه شدن حدود ۵/ ۵ میلیون شغل، به سطح پیش از کرونا خواهد رسید. اما با وجود این، بنا بر گفته جولیا سیمپسون رئیس بخش گردشگری اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش سفرها به آرامی بهبود خواهد یافت و هنوز راه زیادی در پیش دارد. باز شدن بسیاری از مرزهای کشورهای اروپایی برای سفرهای بین‌المللی مسافران کاملا واکسینه شده، بهبود اقتصادی منطقه در سال آینده را تسریع خواهد کرد.

این امر می‌‌‌تواند میلیون‌‌‌ها شغل و معیشت متکی به سفر را بازگرداند. تحقق این امر نیازمند حضور دولت‌‌‌ها است تا مجموعه‌‌‌ای از قوانین هماهنگ سفر را جایگزین محدودیت‌ها کنند. همچنین شرکت اقتصادی آکسفور (Oxford Economics) به نمایندگی از شورای جهانی سفر و گردشگری به بررسی وضعیت صنعت گردشگری در بحران کرونا و سناریوهای احتمالی این صنعت پرداخته است که بر اساس این تحقیقات، سهم بخش توریسم در تولید ناخالص داخلی منطقه و افزایش مشاغل می‌‌‌تواند هم در سال جاری و هم در سال آینده مثبت‌‌‌تر باشد، اگر ۵ اقدام حیاتی توسط دولت‌ها در سراسر جهان انجام شود.

این اقدامات در گام نخست، اجازه دادن به مسافران واکسینه شده برای سفرهای آزادانه، بدون درنظر گرفتن مبدا یا مقصد نهایی است.  گام دوم، اجرای راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی است که همه مسافران را قادر می‌سازد تا به راحتی وضعیت کووید خود را همچون گواهی دیجیتال کووید اتحادیه اروپا ثابت کنند، تا از این طریق روند باز شدن مرزها را تسریع بخشند.

در گام سوم و چهارم دولت‌‌‌ها باید برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی ایمن علاوه بر به رسمیت شناختن تمام واکسن‌‌‌های مجاز و تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از ابتکار طرح کوواکس یونیسف برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسن‌‌‌ها در سراسر جهان حمایت کنند.

در نهایت دولت‌‌‌ها باید به‌‌‌طور مداوم پروتکل‌‌‌های بهداشتی و ایمنی پیشرفته را اجرا کنند تا از این طریق اعتماد مشتریان تقویت شود. اگر این ۵ اقدام حیاتی پیش از پایان سال ۲۰۲۱ انجام شوند، تاثیر آن بر اقتصاد و مشاغل در سراسر اروپا می‌تواند قابل توجه باشد.

بخش سفر اروپایی شورای جهانی سفر و گردشگری باتوجه به اقدامات ارائه شده از سوی شرکت اقتصادی آکسفور، برآورد کرده که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ممکن است تا پایان سال جاری به میزان ۲۹ درصد نزدیک به ۲۷۰ میلیارد یورو افزایش یابد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳/ ۴۰ درصدی یعنی بیش از ۴۸۰ میلیارد یورو در سال افزایش خواهد یافت. درآمدهای بین‌المللی نیز باتوجه به اقدامات دولت‌‌‌ها منتفع خواهد شد و رشدی معادل ۳/ ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش قابل توجه ۸۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ را تجربه خواهد کرد.

رشد این بخش می‌‌‌تواند با افزایش ۴ درصدی مشاغل در سال ۲۰۲۱، تاثیر مثبتی بر اشتغال این بخش داشته باشد. تعداد افراد شاغل این بخش در سال آینده می‌‌‌تواند با افزایش ۶/ ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از همه‌‌‌گیری به ۴۳ میلیون شغل برسد.

شورای جهانی سفر و گردشگری با پیوستن به انجمن‌‌‌های گردشگری همچون شورای بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها، کمیسیون سفر اروپا و انجمن بین‌المللی خطوط کروز، از دولت‌‌‌های اتحادیه اروپا می‌خواهند تا همه سیستم‌‌‌های «چراغ راهنمایی» برای انتخاب مقاصد را حذف کنند و به‌‌‌جای تمرکز بر کل کشورها به سمت انتخاب مسافران حرکت کنند. این انجمن‌‌‌های گردشگری بر این باورند که این رویکرد می‌‌‌تواند باعث تسریع بیشتر بهبود سفر و بخش گردشگری شود.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...