صفحه اصلی / اخبار داخلی / تأثیر لغو روادید بر گردشگری در ماده ۹ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی
تأثیر لغو روادید بر گردشگری در ماده ۹ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی - تصویر 1

تأثیر لغو روادید بر گردشگری در ماده ۹ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی

ایجاد شده: 9/آبان/1402       آخرین ویرایش: 9/آبان/1402

به گزارش هتل نیوز ؛ دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان « گزارش نظارتی پیرامون لغو روادید و تأثیر آن بر گردشگری: موضوع ماده (۹) قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب ۱۳۸۲» آورده است که سیاست لغو روادید ازجمله راهکارهایی است که کشورها برای افزایش جذب گردشگران خارجی از آن بهره می‌گیرند و کلیت آن در جهت رونق گردشگری ورودی مورد تأیید است. ازآنجاکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سیزدهم، سیاست مذکور را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها معرفی کرده است، کارآمدی اقدامات در این حوزه نیازمند بررسی است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم ؛

بررسی طرح‌ها و عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حاکی از آن است که اقدامات انجام شده در حوزه لغو روادید بدون امکان‌سنجی لازم و توجه به ملاحظات خاص لغو روادید صورت‌گرفته و هیچ‌یک از طرح‌ها به مرحله اجرا نرسیده ‌است.

مسائلی چون عدم تأمین زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف، عدم تأمین ملاحظات برخی دستگاه‌ها، چالش‌های ارائه خدمات بیمه‌ای، ضعف زیرساخت‌های خدماتی و نیاز به تسهیلگری مطلوب‌تر وزارت گردشگری به‌عنوان دلایل ناموفق بودن سیاست لغو روادید مطرح هستند.

توسعه گردشگری کشور باید در راستای توسعه گردشگری داخلی و با تأکید بر بخش‌بندی بازار گردشگری ورودی صورت گیرد و طرح‌های لغو روادید نیز باید منطبق با اولویت‌های کشور تدوین شود.

توسعه گردشگری کشور همچون توسعه زیرساخت‌ها باید برمبنای گردشگری داخلی صورت گیرد، زیرا توسعه بر این مبنا نیازهای گردشگران ورودی را برطرف می‌کند، اما توسعه برمبنای گردشگری ورودی توسعه گلخانه‌ای را در پی دارد که نیازهای گردشگران داخلی را پوشش نمی‌دهد.

تشکیل جلسات شورای‌عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری برای بهره‌برداری از ظرفیت ماده (۹) قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ در جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های همکار برای لغو روادید لازم به‌نظر می‌رسد.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...