به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ادارهی هوانوردی فدرال آمریکا دستور جامعی صادر کرده است که اساسا هواپیماها، از جمله جتهای بزرگ را از استفاده از برخی سامانههای خاص ناوربری و فرود در مناطقی که احتمال تداخل شبکههای سلولی جدید ۵G وجود دارد، منع کرد.
این دستور که در ۷ دسامبر (۱۶ آذر) از سوی ادارهی هوانوردی فدرال (FAA) اعلام شده، در پی نگرانی از تداخل شبکهی پرسرعت ۵G با ارتفاعسنجهای رادیویی هواپیماها اتخاذ شده است. این ارتفاعسنجها دادههای مورد استفاده توسط سیستمهای کنترل پرواز خودکار را ارائه میدهند.
دستور FAA برای حدود ۶۸۳۴ فروند هواپیمای ترابری و مسافری مجهز به ارتفاعسنج رادیویی، یعنی اساسا کل ناوگان هوایی تجاری آمریکا، به همراه بسیاری از هواپیماهای شخصی و دیگر هواگردهای ناوگان هوانوردی عمومی را شامل میشود. این موارد شامل هواپیماهایی هستند که توسط «ایرباس» (Airbus)، «بوئینگ» (Boeing)، «ایتیآر» (ATR)، «د هویلند» (De Havilland) کانادا، «امبرائر» (Embraer)، «گلفاستریم» (Gulfstream)، «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin) و «تکستران» (Textron) ساخته شدهاند.
FAA در همین روز، دستور مشابهی هم دربارهی بالگردها منتشر کرد که هر دو از ۸ دسامبر اجرایی شدند. این حرکت در حالی صورت میگیرد که شرکتهای ارتباطات بیسیم آمریکا برای آغاز خدماتدهی در ۴۶ بازار از ۵ ژانویه (۱۵ دی) آماده میشوند. این شرکتها انتقال داده را در محدودهی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز و در باند C آغاز خواهند کرد. به گفتهی FAA این بازه بسیار نزدیک به محدودهی ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ مگاهرتز است که توسط ارتفاعسنجهای رادیویی هواپیما استفاده میشود.
FAA از اپراتورهای هواپیما میخواهد که دستورالعملهای پرواز را بهروزرسانی و بخشهایی از عملیات پروازی را در صورت وجود تداخل پهنباند بیسیم با شبکهی ۵G باند فرکانسی C محدود کنند. عملیات ممنوعه شامل استفاده از سیستم فرود با ابزار (ILS)، عملیات عملکردی نیازمند ناوبری (RNP)، عملیات فرود خودکار و برخی کارکردهای سیستمهای دید پرواز پیشرفته و دیگر سیستمهای کنترل پرواز میشود.
ادارهی هوانوردی فدرال مناطقی را که تحت تأثیر تداخل ۵G قرار گرفتهاند در اطلاعیههایی که به فعالان صنعت هوانوردی ارائه خواهد کرد. شبکههای سلولی آمریکا مدتهاست که بین محدودهی فرکانسی ۳۶۵۰ تا ۳۷۰۰ مگاهرتز فعالت کردهاند.
اما در مارس ۲۰۲۰ کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) با استفادهی آنها از محدودهی فرکانسی ۳۷۰۰ تا ۳۹۸۰ مگاهرتز که ابتدا از بازهی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ آغاز میشود، موافقت کرد. این شرکتها پیش از این آغاز استفاده از این محدودهی فرکانسی را به دلیل نگرانی صنعت هوانوردی از ۵ دسامبر (۱۴ آذر) به ژانویه (دی) به تعویق انداختند. در دستور FAA آمده است: «در صورت تداخل عملیات پهنای باند بیسیم، نمیتوان به ارتفاعسنجهای رادیویی برای انجام عملکرد مورد انتظار، اعتماد کرد.»
دستور جداگانهی FAA برای بالگردها هم پروازهای خودکاری را که نیازمند استفاده از دادههای ارتفاعسنج رادیویی در مناطق تحت تأثیر شبکهی ۵G است، ممنوع میکند. این عملیات مانور شناوری خودکار را هم دربر میگیرد.
این آژانس گفت: «FAA معتقد است که گسترش ۵G و حملونقل هوایی میتوانند بهطور ایمن با هم وجود داشته باشند. ما امروز با صدور دو دستورالعمل صلاحیت پروازی، گام مهمی در جهت ارائهی چارچوب مشخص و همچنین جمعآوری اطلاعات بیشتر برای جلوگیری از اثرگذاری بالقوه بر تجهیزات ایمنی هوانوردی، برداشتیم.»
FAA دربارهی این موشوع همچنین در حال همکاری نزدیک با FCC و شرکتهای خدماتدهندهی مخابراتی است. انجمن «خطوط هوایی آمریکا» (Airlines for America) خاطرنشان کرد که از تلاشهای هماهنگی پیوسته میان FAA و FCC قدردانی میکند زیرا آنها به دنبال یک راه حل عملی هستند که ایمنی را در اولویت قرار میدهد و از وقفه در سیستم هوانوردی جلوگیری میکند. این گروه افزود: «دستورالعمل صلاحیت پروازی FAA که امروز صادر شد، نگرانیهای ایمنی و محدودیتهای بالقوهای که میتواند بر برخی پروازهای تجاری اثرگذار باشد را شناسایی میکند.»
بوئینگ هم در اینباره گفت: «FAA امنیت حریم هوایی عمومی و ملی را در اقدامات خود اولویت قرار میدهد.»
صنعت هوانوردی مدتهاست که خطر شبکهی ۵G را مطالعه کرده است و در آوریل ۲۰۲۰ گروه فنی صنعت هوانوردی RTCA کارگروهی را برای ارزیابی این خطر تشکیل داد. اعضای این کارگروه شامل FAA، کارخانههای سازندهی هواپیما و دستگاههای ارتفاعسنج و همچنین اپراتورهای هواپیماها بودند.
در گزارش نهایی که در سال ۲۰۲۰ توسط RTCA منتشر شد، آمده است: «ایستگاههای پایهی ۵G خطر تداخل زیانبار را برای ارتفاعسنجهای راداری در همهی انواع هواپیما، با پیامدها و تأثیرات گسترده بر عملیات هوانوردی ایجاد میکنند.»
این گزارش دربارهی تداخل احتمالی از سوی هر دو بخش انتقال از ایستگاههای زمینی ۵G و از گوشیهای همراه مسافران هشدار میدهد. RTCA نتیجه میگیرد که خطر تداخل برای هواپیماهای منطقهای و هواپیماهای تجاری و هوانوردی عمومی غیرقابل اجتناب است و برای هلیکوپترها هم تقریبا به همان اندازه شدید است.
طبق این گزاری، برای برخی هواپیماهای تجاری بزرگ، خطر به سناریوهای خاص محدود میشود اما میتواند در برخی شرایط، مانند زمانی که هواپیما در نتیجهی کاهش دید، از ابزارهای کمکی برای فرود استفاده میکند، پیامدهای شدیدتری داشته باشد.
بر این اساس در ماه نوامبر FAA یک بولتن اطلاعاتی مخصوص برای صلاحیت پروازی منتشر کرد که دادههای اولیه دربارهی خطر بالقوهی ۵G در آن ارائه شد. اتحادیهی بینالمللی خلبانان خطوط هوایی هم خاطر نشان کرد: «راههایی وجود دارد که میتوان شبکهی ۵G را در عین حفظ سطح بالای ایمنی هوانوردی بهکار برد اما زمان برای صنعت بیسیم و جامعهی گستردهتر هوانوردی، بهمنظور اجرای اقداماتی که خطرات را کاهش دهد، در حال سپری شدن است.»