صفحه اصلی / اخبار داخلی / آغاز به کار جشنواره گردشگری روستایی با حضور معاون گردشگری کشور
آغاز به کار جشنواره گردشگری روستایی با حضور معاون گردشگری کشور - تصویر 1

آغاز به کار جشنواره گردشگری روستایی با حضور معاون گردشگری کشور

ایجاد شده: 13/مهر/1399       آخرین ویرایش: 13/مهر/1399

به گزارش هتل‌نیوز، روز گذشته و در جریان نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور و روسای هیات‌مدیره انجمن‌های حرفه‌ای بوم‌گردی استان‌های کشور با معاون گردشگری کشور، جشنواره گردشگری پایدار روستایی به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

"ولی تیموری" معاون گردشگری کشور در این نشست ضمن تبریک مجدد هفته گردشگری به اهمیت تشکل‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تشکل‌های حرفه‌ای می‌توانند نقش مهمی برای بهبود شرایط و اوضاع ایفا کنند. جامعه حرفه‌ای بوم‌گردی متشکل از افراد متخصصی است که بر تمامی امور این حوزه اشراف کامل دارد و نگاه ما نیز به تشکل حرفه‌ای دقیقاً چنین چیزی بود که شاهد هستیم.

معاون گردشگری کشور همچنین به اهمیت هم‌افزایی و مشارکت بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر اشاره کرد و ابراز داشت: معاونت گردشگری به عنوان بخشی از بدنه دولت از جایگاه سیاسی برخوردار است که برای ورود به برخی مسائل محدودیت‌هایی دارد. وظیفه تشکل‌ها این است که در چنین حوزه‌هایی ورود کنند.

"ولی تیموری" با تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری روستایی، گفت: با توجه به شعار انتخابی سازمان جهانی گردشگری برای روز گردشگری، به طور جدی حمایت از موضوع گردشگری روستایی را جزو اهدافمان قرار داده‌ایم و امیدواریم با کمک تشکل‌ اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان بخش مهمی از گردشگری روستایی به راهکارها و ابتکار عمل‌های بهتری در این راستا دست پیدا کنیم.

"تیموری" افزود: جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارد. نسل جوان ما در روستاها، مهاجرت به شهرها را ترجیح می‌دهند که این آسیب بزرگی است و اگر این روند ادامه داشته باشد، گردشگری روستایی از سبد گردشگری کشور حذف خواهد شد. در آینده با برگزاری جلسات تکمیلی، تخصصی با مشارکت جامعه دانشگاهی به شناسایی راهکارهایی برای این آسیب می‌پردازیم و برای این مسیر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

معاون گردشگری کشور در خصوص برنامه‌های در حال انجام در حوزه گردشگری روستایی، گفت: هم‌اکنون در حال تهیه و تدوین سند توسعه بخش گردشگری روستایی هستیم که در سال جاری تکمیل می‌شود و نقشه راهی برای این حوزه خواهد بود. در این سند به موضوع بوم‌گردی که جزء مهمی از گردشگری روستایی است تاکید خواهد شد.

وی افزود: در زمینه دسته‌بندی روستاها قالبی که برای شهرها انجام دادیم را در مورد روستاها نیز اعمال خواهیم کرد و بر این اساس هیچ روستایی از لیست روستاهای هدف گردشگری حذف نخواهد شد بلکه در یکی از چهار دسته دوستدار گردشگر، متعهد به توسعه گردشگری، روستای هدف و روستای مقصد گردشگری طبقه‌بندی می‌شود.

"تیموری" در ادامه از موافقت وزیر گردشگری در خصوص صدور و تمدید مجوزها با دو امضای مدیر کل استان و رئیس جامعه تشکل حرفه‌ای، خبر داد و در خصوص موضوع نرخ بیمه نیز توضیحاتی را ارائه کرد.

این مقام مسئول گردشگری کشور در رابطه با بسته حمایت گردشگری که در دولت در حال تدوین است نیز گفت: در این بسته واحدهای بوم‌گردی در قالب بنگاه دیده شده‌اند و ما در تلاش هستیم این فعالیت را به شکل یک کار رسمی و اشتغا‌ل‌زا معرفی کنیم که البته داشتن کد بیمه کارگاه و کد رسمی اشتغال برای پرسنل جزو ملزومات این کار است.

وی در خصوص عدم تناسب بین کیفیت و کمیت واحدهای بوم‌گردی در کشور نیز توضیح داد: در ابتدای کار، ضوابط محکمی وجود نداشت و به همین دلیل مجوزهای بسیاری داده شد و این واحدها با سرعت رشد کردند. هم‌اکنون مجموعه مقررات و رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نهایی شده و در حال آموزش ارزیابان هستیم.

معاون وزارت گردشگری درباره تعیین تعرفه و نرخ‌های واحدهای بوم‌گردی، گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که از سال گذشته تصویب و ابلاغ شده است، واحد بوم‌گردی نرخ پیشنهادی خود را به تشکل اعلام و پس از تائید و امضای استان و تشکل، نرخ‌گذاری نهایی انجام می‌شود و هر روندی غیر از این تخلف است.

وی همچنین درباره نحوه تعیین نرخ‌های پیشنهادی، تاکید کرد: نرخ‌ها با نگاه رقابت‌پذیری خدمات تعیین شود و اینگونه نباشد که منطقه‌ای به دلیل نرخ‌گذاری بالا از مقصد گردشگری کشور خارج شود.

معاون گردشگری کشور در رابطه با توافق صورت گرفته با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: هر نقطه‌ای که از لحاظ زیرساخت فناوری دچار مشکل است، اعلام و گزارش کنید. این قول صد درصد را از وزیر ارتباطات گرفته‌ایم که هر مشکلی در این راستا پیگیری و مرتفع خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت آموزش واحدهای بوم‌گردی، بیان داشت: مجموعه‌ای در قالب آموزش‌های عمومی و تخصص آماده شده است که بوم‌گردی‌ها را نیز شامل می‌شود و واحدها ملزم به رعایت آن هستند.

معاون گردشگری کشور همچنین طرح سفرهای خانه به خانه و سفرهای خانوادگی که از سوی این تشکل مطرح شد را مفید دانست و گفت: با توجه به فضای کنونی، این نوع سفرها می‌توانند سفرهای قابل دفاع و فرهنگ‌سازی باشند که اگر سفر را در مسیر تخصصی هدایت کنیم، آسیب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

در پایان این جلسه از جشنواره گردشگری روستایی توسط معاون گردشگری رونمایی شد. این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و ایده شروع آغاز به کار کرده و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

گردشگری خلاق و کسب‌وکارهای بوم گردشگری، اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست، کسب‌وکارهای پایدار، ارتباط با خوراک‌های بومی با بوم گردشگری، احیای رویدادها و مناسبت‌ها در بستر گردشگری، نقش اقامتگاه‌ بوم‌گردی در معرفی و احیای میراث ناملموس، و صنایع‌دستی و تولیدات بومی در ارتباط با توسعه گردشگری جامعه بنیاد، مهمترین سرفصل‌هایی است که برای جشنواره گردشگری روستایی، تعریف شده‌ است..

همچنین برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی و برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان مرتبط به حوزه بوم‌گردی در استان‌ها از جمله برنامه‌های جانبی این جشنواره است.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...