صفحه اصلی / اخبار داخلی / پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر
پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر  - تصویر 1

پیش بینی ورود گردشگران خارجی تا پایان دولت سیزدهم تا ۲۰ میلیون نفر

ایجاد شده: 12/دی/1400       آخرین ویرایش: 12/دی/1400

به گزارش هتل نیوز، " حرمت‌الله رفیعی " رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در یک گفت‌و‌گوی رادیویی ضمن بیان برخی از عوامل ایجادکننده ضرر و زیان برای مراکز گردشگری در طول دوسال گذشته و شیوع ویروس کرونا نسبت به برخی از اقدامات ناسنجیده دولت گذشته انتقاد و پیشنهادهایی نیز به دولت جدید ارائه کرد.

وی با بیان این مطلب که کرونا سبب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت گردشگری در تمام دنیا شد، گفت: در ایران با عدم حمایت‌های مالی دولت و همچنین تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی این موضوع نمود بیشتری داشت و موجب ایجاد ضرر و زیان‌های مضاعفی به این صنعت نسبت به سایر کشورهای دنیا شد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر لزوم احیای دوباره گردشگری و انجام سفر در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی کشور لازم است مقوله گردشگری را با نگاهی فراتر از بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار داد تا بتوانیم در سایه انجام اقدامات مقتضی و اتخاذ تدابیر لازم از منافع اقتصادی این صنعت نیز افزون بر بعد فرهنگی بهره‌مند شویم.

به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسیاری از کشورها ضمن اولویت دادن به توسعه و رونق گردشگری خود به گونه‌ای عمل کرده‌اند که سفرای آن‌ها به صورت مستمر و مداوم در ایران در حال رایزنی به جهت ورود گردشگران ایرانی به کشورشان هستند، و این در حالی است که توجه به این موضوع اساساً در بین سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها مورد غفلت واقع شده است‌.

رفیعی با اشاره به حوادث سال 98 همانند سیل، زلزله، مسائل گرانی بنزین و ... تصریح کرد: علی‌رغم وجود حوادث طبیعی و انسانی متعدد در سال 1398 بیشترین آمار گردشگری خارجی و حتی داخلی در این سال انجام شد و این موضوع بیانگر این است که هرچند عوامل بیرونی می‌تواند در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری آزاردهنده باشد اما هیچ‌گاه موجب ایجاد مانع و بازدارندگی در طی این مسیر نمی‌شود.

وی با بیان اهمیت و جایگاه والای صنعت گردشگری در اقتصاد کلان کشور اظهار کرد: در سال 98 و به دنبال افزایش ورود گردشگران خارجی و همچنین رونق سفرهای داخلی، سودی معادل با 11 میلیارد دلار از این صنعت عاید کشور شد، این در حالی است که بالاترین میزان درآمد کشور از فروش و صادرات نفت 8 میلیارد دلار بوده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند به شرط تعامل سازنده و حمایت‌های لازم از سوی دولت، تا پایان دوره نخست دولت سیزدهم تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران را به 20 میلیون نفر برساند که این امر کمک شایان توجهی به اقتصاد بحران‌زده ایران خواهد کرد.

این فعال بخش خصوصی ضمن گلایه از تصمیمات غیرکارشناسی و بعضاً هیجانی ستاد ملی مبارزه با کرونا که بر طبق آن قرار بود با لغو ویزا گردشگری خارجی ورود هرگونه مسافر خارجی به مدت 15 روز از کلیه مبادی زمینی و دریایی به جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا موسوم به "اومیکرون" به کشور ممنوع شود توضیح داد: این دست از اقدامات توسط دولت می‌تواند موجب خدشه‌دار شدن وجهه‌ی ایران در اذهان عمومی بین‌المللی شود، چراکه گردشگر با صرف هزینه اقدام به خرید تور و ویزا کرده و بعداً شاهد عدم امکان عزیمت به ایران است.

رفیعی همچنین آمار ورود گردشگران خارجی از ابتدای بازگشایی مرزها و لغو ممنوعیت صدور ویزا گردشگری در آبان ماه امسال، به اندازه ورود گردشگران در 8 ماه اخیرعنوان کرد.

وی با اشاره به این موضوع که70 درصد از گردشگران ورودی ترکیه از مبدا ایران است، اذعان کرد: این امر حاکی از این حقیقت تلخ است که متولیان امر گردشگری نتوانسته‌اند بستری مناسب به جهت انجام سفرهای داخلی برای هموطنان کشورمان فراهم کنند و از این ظرفیت بزرگ استفاده لازم را ببرند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با گلایه از استانداران کشور در خصوص عدم اهتمام لازم آن‌ها به جهت رونق و توسعه گردشگری در استان‌های تحت نظارت خود افزود: در حالی شاهد این بی‌توجهی و عدم اهتمام کافی هستیم که استانداران می‌توانند ضمن انجام اقدامات مقتضی از طریق رونق سفر و گردشگری در استان خود با سود حاصل از این محل، استان خود را از احتیاج صرف به بودجه و منابع دولتی بی نیاز کرده و موجبات رفاه هرچه بیشتر مردم آن استان را فراهم آورند.

این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد شدید از دولت قبل مبنی بر اختصاص تسهیلات نامطلوب و امهال نامناسب قبوض خدماتی و وام‌های اعطایی به مراکز گردشگری گفت: در حقیقت اعطای تسهیلات توسط دولت قبل موجب مقروض شدن هرچه بیشتر بنگاه‌های گردشگری شد؛ چراکه وامی با سود 14 درصد و متعاقباً امهال سه ماه آن، در صورت عدم امکان پرداخت توسط وام گیرنده در حقیقت سود تسهیلات دریافتی توسط وی بالغ بر 20 درصد می‌شود که مجموعه همین عوامل در طول دو سال گذشته علاوه بر شیوع بیماری کرونا موجب خسارات مضاعف به این صنعت شد.

بنا به گفته رفیعی، متأسفانه دولت گذشته نه‌تنها هیچ اقدام سازنده‌ای در جهت توسعه و رشد گردشگری انجام نداد، بلکه بعضاً با اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی خود در ستاد ملی کرونا موجب عقب‌ماندگی هرچه بیشتر این صنعت شد.

وی علت اصلی این موضوع را ناشی از این امر دانست که در دولت قبل وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی و رکن اصلی صنعت گردشگری حتی اجازه ورد و دخالت درجریان تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را نداشت.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با انتقاد شدید از این موضوع که در ستاد خدمات سفر کشور، 20 نهاد مختلف عضو هستند اما بخش خصوصی که متولی اصلی سفر و گردشگری است در این ستاد عضو نبوده و جایگاهی ندارد، بیان کرد: این موضوع باعث ابتر ماندن تصمیمات و برنامه‌های این ستاد خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی همچنین در پایان از افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما در طول چند ماه اخیر گلایه کرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه افزایش بلیت هواپیما در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان هواپیمایی علی‌رغم دریافت سوخت یارانه‌ای و بدون الزام به ارائه کترینگ و همچنین هزینه‌های فرودگاهی که در واقع باعث کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌های ایرلاین شده است همچنان به صورت مستمر اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌کند و این موضوع پذیرفتنی نیست.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...