به گزارش ایتنا مریم اطیابی در یادداشتی نوشت ؛ در حراج تهران ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ در حالی آثار دوره صفوی و قاجار به فروش رسید که نه تنها اصالت برخی آثار محل بحث عدهای از کارشناسان است بلکه وزارت میراث فرهنگی ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه بعد از ظهر یعنی ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه پیش از برگزاری حراج در «میراث آریا»(رسانه رسمی این وزارتخانه) اعلام کرد:
پیش از برگزاری این حراج، بهطور رسمی به برگزارکنندگان تذکر داده شد که فروش آثار فرهنگیتاریخی بدون مجوز قانونی امکانپذیر نیست.
ادارهکل موزهها ضمن محکومیت قاطع این اقدام غیرقانونی، از مراجع ذیربط درخواست میکند تا با اقدامات فوری و قاطع، از فروش و خروج این آثار تاریخی جلوگیری کند.
همچنین از برگزارکنندگان این حراج انتظار میرود تا بدون تأخیر، نسبت به ابطال معاملات انجامشده در خصوص این آثار اقدام کنند.
اما این حراج بدون کوچکترین تغییری در روال خود برگزار شد و چکش حراج آثار تاریخی هم زده شد.
حال چند پرسش در این بین وجود دارد ؛
1️⃣آیا وزارت میراث فرهنگی رسما به دادگستری شکایت کرده است؟مگر مجوز حراج تهران را وزارت ارشاد صادر نمیکند چرا وزیر میراث فرهنگی از وزیر فرهنگ و ارشاد نخواسته جلوی حراج بخش آثار بالای ۱۰۰ سال را بگیرد؟
2️⃣ مگر اداره کل تجسمی وزارت ارشاد فقط برای آثار معاصر مجوز صادر نمیکند؟ چگونه مجوز برگزاری حراج بخش تاریخی صادر شده است؟ آیا اساسا مجوزی از سوی ارشاد یا میراث فرهنگی صادر شده یا نه؟ میراث فرهنگی مدعی است مجوز حراج آثار بالای ۱۰۰ سال را صادر نکرده است؟ ارشاد همکه قانونا نمیتواند برای آثار تاریخی مجوز صادر کند. این بخش از حراج با کدام مجوز برگزار شده است؟!!؟! آیا این مصداق تخلف و اقدام غیر قانونی نیست؟!
3️⃣مگر حراج تهران یک نهاد خصوصی نیست؟ مگر برای اجرای حراج در دو بخش تاریخی و معاصر نباید هم از میراث(بخش تاریخی) هم از ارشاد( بخش معاصر) مجوز بگیرد؟ مگر میراث چه قبلتر چه به صورت رسانهای اعلام نکرده این حراج باطل است پس چرا مجریان بیمحابا چکش حراج بخش آثار تاریخی را زدند؟
4️⃣مگر حراج بازرس ندارد؟ مگر میراث فرهنگی اخطار نداده است؟ مگر رسانه به دستگاههای نظارتی اطلاع نداده است؟ چرا هیچ کس هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است؟ یا اگر اقدامی کرده منتج به عدم برگزاری حراج آثار بخش تاریخی نشده است؟
5️⃣هنوز جای برگزاری حراج آثار نقاشی هنرهای معاصر درد میکند.آثاری که گاهی چنان با شک و شبهه به آنان نگاه میشد یا چنان قیمتهای فضایی داشت که کم نبودند هنرمندان و کارشناسانی که پای مسائل دیگری را وسط میدانستند؟ چه کسانی آثار بخش تاریخی این حراج را اصالت سنجی کردهاند؟ مرجع اصالتسنجی آثار تاریخی به غیر از میراث فرهنگی کیست؟ آیا کارشناسان بخش اموال فرهنگی- تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی بر این اصالت صحه گذاشتهاند یا کارشناسان بخش اداره کل موزهها؟!!! صحت این اصالتسنجی کجاست؟!
6️⃣فرض محال که برخی از این آثار فاقد اصالت باشند و فرض محال که خریدار آنها با واسطه و بیواسطه ارگانهای دولتی همچون بانکها باشند و این آثار را به عنوان پشتوانه پول مملکت بخرند! آنوقت تکلیف چیست؟ تکلیف پول بیتالمالی که از جیب تک تک افراد این سرزمین رفته چیست؟ تکلیف وجاهت قانونی بخشی به هزاران و میلیونها اثر غیر اصیلی که در مجموعههای شخصی و بازار زیرزمینی عتیقه وجود دارند چیست؟ کافی است آنها هم خود را به چنین بازار بیدر و پیکری که اولی بر هر قانون و دستگاه نظارتی است برسانند و چکشی بر اثری بزنند و به آن اصالت میلیاردی ببخشند!!!!
7️⃣اگر دیشب یا همین حالا یکی از خریداران این آثار تاریخی با اثرش راهی یکی از کشورها شود و آن را به حراجی دیگری عرضه کند، تکلیف چیست؟ مشخصات این اثر در کدام دفاتر اموال تاریخی - فرهنگی میراث فرهنگی ثبت شده است؟ کاتالوگ آن به کدام پلیس مرزی، گمرکات، مبادی خروجی و ورودی هوایی ، زمینی، دریایی و پلیس اینترپل یا ردبوک اعلام شده است؟
8️⃣بخش حقوقی وزارت میراث فرهنگی و وزارت ارشاد، اداره کل موزهها، معاونت میراث فرهنگی، اداره کل تجسمی، سازمان بازرسی، قوه قضاییه و دستگاههای نظارتی مکلف به پیگیری این موضوع، شفاف سازی و اعلام عمومی اقدامات خود هستند!