بهگزارش هتل نیوز، " علیاصغر شالبافیان " معاون گردشگری کشور در نشست «هماندیشی با شهرهای جهانی» گفت: «گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همچنین، میتواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایجاد کند.»
او ادامه داد: «یکی از حوزههایی که در اساسنامه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهعنوان ابزاری برای تحقق مأموریتهایش نمود پیدا کرده، گردشگری است.»
شالبافیان با اشاره به ظرفیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، عنوان کرد: «خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاههایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، میتوانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.»
معاون گردشگری کشور با اشاره به دیگر ظرفیتها و نمایندگیها در خارج از کشور، اظهار کرد: «جلساتی را نیز با رایزنان اقتصادی داشتهایم، همچنین وزارت صمت نمایندگانی در خارج از کشور دارد اما رایزنان فرهنگی میتوانند به عنوان مرکز ثقل عمل کنند.»
او نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشتههای فرهنگی ایران به جهانیان را یادآور شد و گفت: «حوزه گردشگری در شناساندن داشتههای فرهنگی ما در سراسر جهان نقشآفرینی خواهد کرد.»
معاون گردشگری کشور تأکید کرد: «شبکه شهرهای جهانی در ایران به یک انسجام نیاز دارند. اگر بخواهیم گردشگری ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنیم باید اول سفر ایرانیها را در ایران ترویج کنیم. چون فرآیند سفر محملی برای شناساندن است.»
شالبافیان اضافه کرد: «بنابراین باید گفت، برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آنها را بشناسند، همچنین باید بتوانیم شبکهای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیافتد. شهرهای جهانی میتوانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.»
شالبافیان در پایان سخنانش، از تفاوت نوروز ۱۴۰۱ با نوروز سالهای قبل سخن گفت و ادامه داد: «این نوروز به این دلیل متفاوت است که وارد قرن جدید میشویم، مفهوم نوسده محور همکاری همه شهرهای جهانی در نوروز امسال است.»