تشریفات

آموزشهای داخلی و خارجی در حوزه تشریفات هتلداری را میتوانید از این بخش پیگیری و مطالعه نمایید.


اصول رفتاری - مهارت های رفتاری (بخش سوم)

اصول رفتاری - مهارت های رفتاری (بخش سوم)

در ادامه بیان اصول رفتاری تشریفات و در بخش نهایی به بررسی مهارتهای رفتاری میپردازیم: در يك جمع عمومی در گوشی صحبت كردن جايز نيست. يك جلسه رسمی را نبايد بدون دليل ترك نمود و برای شركت در يك جلسه طولانی بايد خود را آماده نمود. مزاح كردن و بيان لطيفه می بايست متناسب با جمع باشد و به موقع انتخاب شود. به محض آشنا شدن با افراد جديد نبايد خود را زياد صميمی نشان داد و آنها را با ضمير تو مورد خطاب قرار داد. سرفه كردن، عطسه نمودن و يا دهن دره كردن در ملاء عام و بخصوص در جلسات رسمی شايسته نيست و بايد آن را بطور نامحسوس انجام داد و در مقابل اين اعمال نيز نبايد عكس‌العمل ناشايست نشان داد. مراسم تشريفاتی و رفتارهای مختلف الزاماً ممكن است مطابق ميل ما نباشد ولی ناگزير برای حفظ منافع سازمانی خود بايد آن را بپذيريم. افراد مودب، آراسته و با وقار همواره خاطره خوبی را در اذهان باقی می گذراند.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
اصول رفتاری - مهارت هاي رفتاري (بخش دوم)

اصول رفتاری - مهارت هاي رفتاري (بخش دوم)

در ادامه بیان اصول رفتاری تشریفات به بررسی مهارتهای رفتاری میپردازیم: در ملأ عام نبايد با صداي بلند صحبت كرد و يا افراد را با آواز بلند صدا نمود. طبق عرف محل، در ساعات استراحت نبايد براي ديگران ايجاد مزاحمت نمود. در معاشرت با خارجيان، طبق عرف محل مي بايست مهارت هاي رفتاري را بكار برد. در جلسات و گرد هم آئي‌ها نبايد متكلم وحده بود و بايد به ديگران نيز مهلت صحبت كردن و طرح مباحث را داد. در يك جمع رسمي از طرح مباحث شخصي و غير قابل فهم براي ديگران بايد خودداري نمود. به صحبت هاي ديگران بايد توجه نمود و نبايد به افراد بي اعتنايي نمود. نبايد كلام افراد را بدون دليل قطع نمود و چنانچه ما اداره جلسه اي را بعهده داريم، بايد به هم فرصت صحبت كردن را بدهيم. اگر ما اداره كننده جلسه اي هستيم، نمي بايستي جلسات را به نحو طولاني برگزار نموده و بخصوص بايد رعايت افراد مسن را نمود.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
اصول رفتاری - مهارت هاي رفتاري

اصول رفتاری - مهارت هاي رفتاري

در ذکر اصول رفتاری تشریفات به بررسی مهارتهای رفتاری میپردازیم: اشراف به آداب اجتماعي محل بخصوص كشورهاي خارجي حائز اهميت است. استفاده از عبارت هاي مودبانه بهنگام آشنايي، ديدارهاي روزانه و خداحافظي شرط ادب و نزاكت است مانند از ديدار شما خوشحالم، صبح شما بخير، روز بخير، روز خوبي داشته باشيد، بعدازظهر شما بخير، خداحافظ، شب بخير. در مقابل هر خدمتي كه به ما ارائه مي شود حتی اگر ناچیز هم باشد، بايد به صورت شایسته تشكر نمود و از عبارتهاي مودبانه مرتبط استفاده نمود. درب هاي ورودي و يا خروجي را بايد براي نفر بعدي نگاه داشت و در مقابل چنين خدمتي بايد متقابلاً تشكر نمود. در مبادي ورودي و خروجي مي بايست تقدم بانوان را رعايت كرد. پشت سر خود نبايد درب را محكم بست و يا بهم زد. به هنگام ترك منزل بايد سر و وضع را مرتب نمود، انجام اين امر در ملاء عام جايز نيست.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
اصول رفتاری - نحوه معرفی و آشنایی

اصول رفتاری - نحوه معرفی و آشنایی

در اصول نحوه آشنایی و معرفی افراد، نکات زیر بسیار مهم هستند: براي آشنا شدن و يا معرفي خود به ديگران بايد با نام و نام خانوادگي خود را معرفي كرد. براي ديدار با يك مسئول اداري و يا رجوع به يك اداره بايد خود را معرفي نمود. افراد دون پايه از لحاظ اداري می بایست خود را به مقامات بالاتر معرفي ‌كنند. افراد جوان تر خود را به افراد مسن تر معرفي مي‌كنند. افراد پائين تر از لحاظ علمي خود را به افراد بالاتر معرفي مي‌كنند. در يك جمع، فرد تازه وارد خود را به افراد حاضر در مجلس معرفي مي‌كند و يا ميزبان واسطه معرفي فرد تازه وارد به بقيه مي‌شود. در عرف معمول نيست دو نفر را با يكديگر مواجه نمود و بدون معرفي آنان از آنها بخواهيم با يكديگر آشنا شوند. فردي كه ديد وارد مهماني شده و مهمانان هر يك در جاي خود مستقر شده‌اند، كافي است با ميزبان دست داده و با بقيه با علامت سر سلام و احوال پرسي نمايد.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
اصول رفتاري -  چگونگي وضع ظاهري

اصول رفتاري - چگونگي وضع ظاهري

ظاهر آراسته و رفتار متين مشخصه تشريفات است. پاكيزگي و آراسته بودن همواره در زندگي روزمره و در عرف مورد تاكيد است. رعايت تناسب در پوشيدن لباس، کت و شلوار پيراهن و كفش و جوراب و انتخاب رنگ هاي مناسب همواره تاکید شده است. اجتناب از پوشيدن لباس‌هاي رنگي و پر نقش و نگار و خيلي روشن در محافل رسمي بسیار مهم است. كت و شلوار و پيراهن همواره بايد تمیز، اتو زده و بدون لك باشد. كفش‌ها واكس زده، براق و پاشنه‌ها كج نباشد. مرتب بودن آرايش سر و صورت و اجتناب از ژوليدگي خصوصيت شركت در مجالس رسمي و غير رسمي است. انتخاب لباس بايد با رعايت مقتضيات فصل بوده و مندرس نباشد. پوشيدن كفش‌هاي تميز، واكس زده و متناسب با رنگ لباس نیز الزامی است. عدم ظاهر شدن در ملاء عام با لباس هاي داخل منزل نظير دمپايي، پيژامه و يا لباس خواب باید مورد توجه قرار گیرد. ظاهر آراسته مورد توجه اطرافيان است و مي‌تواند مبناي قضاوت مثبت در مورد ما شود.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
ويژگي‌هاي تشريفات

ويژگي‌هاي تشريفات

معيارهاي موجود تشريفاتي حاصل روند جديدي از همكاري هاي متقابل بين افراد، جوامع و ملت‌ها در طي قرون مي‌باشد. معيارها و اصول تشريفاتي قديمي هستند و در طي سال هاي متمادي به لحاظ مقتضيات و شرايط زمان و مكان دستخوش تغيير و تحول شده‌اند. ملت‌ها و جوامع متناسب با ساختار اجتماعي و فرهنگي خود تغييراتي را در آن ايجاد و به آن رنگ ملي داده‌اند. بسياري از اين آداب و رسوم با آداب و رسوم متداول در ميان مردم عادي مشابه است و در زندگي روزمره به آن عمل مي‌شود. در جامعه بين‌المللي اين اصول عمدتاً از آداب و رسوم و سنت هاي اروپايي سرچشمه گرفته شده است، ولي با اندكي توجه مي توان ريشه هاي آن را در بين ملت هاي قديمي آسيايي نيز مشاهده نمود. در جامعه بين‌المللي رعايت اصول تشريفاتي از اهميت بيشتري برخوردار است و عدم رعايت آن بعضاً با عكس‌العمل نمايندگان كشورها مواجه مي‌شود. رعايت اصول تشريفاتي مطلق نيست و رعايت آن بعضاً تابع زمان و مكان و شرايط جغرافيايي است.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
ضرورت تشريفات

ضرورت تشريفات

تشريفات مقررات و آداب و رسومي زائد و دست و پا گير و ساخته و پرداخته افكار قرون گذشته نيست. حتي كشورهاي تجدد خواه و انقلابي نيز بعد از يك فرصت كوتاه، خود را به رعايت آن ملزم مي‌دانند و اين دسته كشورها بعضاً در رعايت اصول تشريفاتي مصرتر هستند. رعايت اصول تشريفاتي به معناي انجام سلسله‌اي از امور زائد نيست. تشريفات رعايت آداب و رسوم و قواعدي است كه رعايت آن در روابط بين‌المللي الزامي است. عدم رعايت اين اصول بعضاً باعث رنجش افراد و باعث بروز سوء تفاهم و دست زدن به عمل متقابل مي‌شود. رعايت اين اصول از ساده ‌ترين آن گرفته كه نحوه معرفي، آشنايي و مبادله كارت ويزيت است تا انجام مذاكرات سياسي و عقد قراردادها مي‌بايست دقيقاً مراعات گردد. مادامي كه اين اصول، مورد قبول جامعه بين‌المللي است به رعايت و انجام آن ملزم هستيم و نبايد به ميل و سليقه شخصي اين اصول را ناديده بگيريم. متقابلاً مي‌بايست رعايت اين اصول را از طرف مقابل خواستار شويم.

ایجاد شده: 16/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 17/اردیبهشت/1398
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...