اخبار خارجی
هتل‌های کپسولی ژاپن، نمایی از تکنولوژی آیندگان

هتل‌های کپسولی ژاپن، نمایی از تکنولوژی آیندگان

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،  هتل‌های کپسولی یکی از مشهورترین و منحصر به فردترین اقامتگاه‌های ژاپن هستند. افرادی که به دنبال اقامت کم بودجه و یک شبه هستند معمولا به سراغ هتل‌های کپسولی می‌روند. این نوع هتل‌ها مجبوبیت فراوانی در کشور‌های مختلف دارند، اما بیشترین محبوبیت به هتل‌های کپسولی جذاب ژاپن اختصاص دارد. هتل کپسولی یک واحد فایبرگلاس است که دور یک تشک تک سایز ساخته شده است، اندازه آن تقریباً ۱.۲ متر عرض، دو متر طول و یک متر ارتفاع است. آن‌ها معمولاً دو واحد مرتفع شده در امتداد راهرو هستند که در کنار هم صف آرایی شده اند. در این نوع اقامتگاه‌ها ملحفه، پتو و بالش ارائه می‌شود و هر کپسول مجهز به چراغ، ساعت زنگ دار، تلویزیون و رادیو است. برای حفظ حریم خصوصی می‌توان پرده یا در را جلوی در ورودی بست.   علاوه بر این، اکثر مکان‌ها پریز برق و اینترنت Wi-Fi رایگان را در داخل کپسول‌ها ارائه می‌دهند. اما سایر امکانات هتل کپسول، مانند دستشویی، توالت و دوش، بین مهمانان مشترک است. آن‌ها همچنین ممکن است دارای رستوران‌ها، امکانات لباسشویی، کیوسک‌های اینترنتی، سالن‌های استراحت، اتاق‌های سرگرمی، اتاق بازی یا کتابخانه‌های مانگا باشند. با این حال روش اقامت در اکثر هتل‌های کپسولی یکسان است و فقط کمی با سایر اقامتگاه‌ها در ژاپن تفاوت دارد. این تفاوت هم ممکن است بخاطر تفاوت قیمت هتل‌ها باشد. هتل‌های کپسولی برای در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی اتاقک هایش شبی حدود ۳ هزار تا ۷ هزار یِن دریافت می‌کند که این مبلغ در مقایسه با هتل‌های معمولی و تجاری، به صرفه‌تر است. هفت هتل کپسولی جذاب در ژاپن 1. هتل Spa Hotel Sole Susukino از ارزان‌ترین نوع هتل کپسولی در ژاپن شروع می‌کنیم. این هتل مخصوص آقایان است و دارای امکانات رفاهی بسیاری است. این هتل گرمابه مخصوص به خود را دارد، همچنین یک سالن برای اسپا و خدمات ماساژ در تمامی ساختمان‌های خود هم در نظر گرفته  شده است. این هتل کسولی ۱۱ دقیقه با قطار تا ایستگاه جی آر ساپورو در شهر هوکایدو فاصله دارد.   قیمت یک شب اقامت در این هتل هم از ۲۶۰۰ ین شروع می‌شود، اما اگر فرد بخواهد از خدمات رفاهی بیشتری بهره ببرد باید حدود ۳۵۰۰ ین بپردازد. 2. هتل آکیهابارا بِی این هتل برخلاف هتل قبلی محلی مناسب برای خانم‌ها است. هتل آکیهابارا بی فاصله اندکی تا شیبویا و گینزا، دو مرکز خرید مشهور در توکیو، دارد.   ساختمان این هتل دارای یک سیستم امنیتی ویژه است که تنها مسافران حق دسترسی به آن را دارند. همچنین در این هتل امکانات متعدد نظیر ماشین‌های لباسشویی خودکار و سالن انتظار، اینترنت رایگان دارد که مسافران می‌توانند به راحتی به آن وصل شوند.   علاوه بر این، هتل آکیهابارا بی دارای طراحی لوکس با طیف رنگی صورتی است. می‌توان با پرداخت حدود ۳۸۰۰ ین در این هتل، اقامتی آرام و راحت را تجربه کرد. 3. هتل The Prime Pod این هتل کپسولی در نزدیکی بازار خرده‌فروشی گینزا قرار داد و اطراف آن را بهترین مراکز فشن، خوراکی و سرگرمی توکیو  فرا گرفته است. هتل Prime Pod هم تا حدودی ارزان‌قیمت است. این هتل فاصله کمی تا ایستگاه راه‌آهن هیگاشی گینزا دارد و مسافران می‌توانند با پرداخت اندکی پول بیشتر صبحانه هم میل می‌کند. قیمت اقامت یک شبه در این هتل، از ۴۰۰۰ ین شروع می‌شود. 4. هتل کپسولی هزاره کیوتو بااینکه این هتل کپسولی مدرن و شیک کمی گران‌تر از هتل پیشین است، اما در کنار فضایی دنج برای خواب، فضایی باز برای کار نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهد. هتل هزاره در مرکز کیوتو واقع شده و دسترسی خوبی به موزه ملی کیوتو و خیابان پونتوچو دارد. قیمت یک شب اقامت در این هتل از ۴۵۰۰ ین آغاز و همچون دیگر هتل مبلغ اضافه برای دریافت امکانات بیشتر در نظر گرفته است. 5. هتل کپسولی کتاب و تخت این هتل مخصوص دوستداران کتاب است. این نوع هتل کپسولی در شعبه‌هایی در توکیو، کیوتو و فوکوئوکا واقع شده و دارای کتابخانه‌هایی است که به مسافران احساس بودن در خانه را می‌دهد. هتل کپسولی کتاب و تخت مانند دیگر اقامتگاه‌ها دارای اینترنت رایگان بی‌سیم، حمام مشترک و کپسول‌های جمع‌وجور مجزا است. قیمت یک شب اقامت در این هتل هم از ۴۸۰۰ ین شروع می‌شود. 6. هتل ۹ ساعته Ninehours Kyoto مسافران برای اقامت در این هتل فقط ۹ ساعت زمان دارند. بااینکه فضای داخلی هتل تا حدودی ترسناک است، اما طراحی آن ساده است. مثلا در این هتل از طراحی سفید و مشکی شیکی استفاده شده که شاید توقع داشته باشید آن را در یک سفینه‌ی فضایی ببینید تا در یک هتل در مرکز شهر که البته ممکن است  برای افرادی که به رنگ‌های یکنواخت علاقه‌ای ندارند کمی کسل‌کننده باشد. هر کپسول به یک بالش و تخت باکیفیت مجهز است. همچنین یک سیستم خواب هوشمند طراحی شده که هر زمان از صبح که بخواهید، با تنظیم خودکار نور کپسول بیدار می‌شوید. تمامی امکانات این هتل برای مردان و زنان مجزا است. قیمت یک شب اقامت در این هتل حدود ۴۹۰۰ ین و حتی بیشتر است. 7. هتل First Cabin Haneda مسافران هتل کپسولی First Cabin Haneda می‌توانند اتاق‌های مختلفی بر طبق یک دسته‌بندی مشخص انتخاب کنند. بعنوان مثال، اتاقک‌های بیزنس کلاس، کپسول‌هایی با فضایی بیشتر نسبت به کپسول‌های معمولی است؛ اتاقک‌های فرست کلاس دارای فضای کافی برای نگهداری چمدان‌های شما بوده و محوطه‌ای برای راه رفتن دارند و اتاقک‌های پرمیم کلاس یک اتاق کاملا اختصاصی با امکانات مناسب برای دو نفر را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین افراد می‌توانند به اینترنت رایگان بی‌سیم، یک تلویزیون صفحه تخت و سیستم تهویه مطبوع ویژه برای داشتن خوابی راحت در شب دسترسی داشته باشند. این هتل در فرودگاه هاندا واقع شده و قیمت یک شب اقامت در این هتل از ۵۰۰۰ ین آغاز می‌شود.

ایجاد شده: 10/مهر/1400       آخرین ویرایش: 10/مهر/1400
 شهروندان اتحادیه اروپا برای سفر به بریتانیا نیاز به پاسپورت دارند

شهروندان اتحادیه اروپا برای سفر به بریتانیا نیاز به پاسپورت دارند

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز،   سفر به بریتانیا از روز جمعه، اول اکتبر باید پاسپورت به همراه داشته باشند. از زمان اجرا شدن برگزیت تا کنون که اصطلاحا به آن دوره گذار می‌گفتند تنها ارائه کارت شناسایی برای ورود به بریتانیا کافی بود، اما با سپری شدن این دوره در فرودگاه‌ها و محل‌های ورود مسافران از طریق دریا کنترل‌های شدیدتری اعمال می‌شود. بنا بر توافقات صورت گرفته میان اتحادیه اروپا و بریتانیا این اقدامات شامل شهروندان اتحادیه اروپا که محل سکونت‌شان بریتانیاست نمی‌شود. خارجیانی که اجازه اقامت در بریتانیا را دارند می‌توانند همچنان با ارائه کارت شناسایی به این کشور سفر کنند. گفته می‌شود که شهروندان اتحادیه اروپا که محل سکونت‌شان کشور بریتانیا است، می‌توانند برای ورود به این کشور دچار مشکل شوند، زیرا تشخیص اجازه اقامت خارجیان تنها از طریق دیجیتالی پس از مراجعه به صفحه وزارت کشور بریتانیا قابل راستی‌آزمایی است. سازمان‌های مدنی و نهاد‌های دفاع از حقوق شهروندان تا کنون بارها از مسئولان بریتانیا خواسته‌اند که برگه‌‌ یا کارت‌های مکتوب واقعی و نه دیجیتالی برای شهروندان خارجی مقیم صادر کنند تا دردسرها در گذرگاه‌های مرزی کاهش یابد.

ایجاد شده: 9/مهر/1400       آخرین ویرایش: 9/مهر/1400
تحویل نخستین هواپیمای ایرباس A220 ایر فرانس

تحویل نخستین هواپیمای ایرباس A220 ایر فرانس

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، ایر فرانس به عنوان بخشی از تلاش این خط هوایی برای نوسازی ناوگان خود با جت‌های جدید و کم‌مصرف‌تر، نخستین فروند از ۶۰ فروند هواپیمای ایرباس A220 خود را تحویل گرفت. کاهش آلایندگی و مصرف سوخت پایین از مواردی است که امروزه خطوط هوایی جهان به‌شدت به آن توجه دارند. «ایر فرانس» (Air France) هم برای حرکت در این مسیر، تصمیم به نوسازی کامل ناوگان خود دارد. اکنون عضو کوچک و کم‌مصرف خانواده‌ی «ایرباس» (Airbus) یعنی A220 برای نخستین بار در اختیار این خط هوایی قرار گرفته است. این هواپیمای A220 با شماره رجیستر F-HZUA، «لو بورژه» (Le Bourget) نام گرفته است و از بازگشت ایر فرانس به روند نامگذاری هواپیماها بر اساس نام شهرها حکایت دارد. با کاهش سفرها در دوران همه‌گیری کرونا، خطوط هوایی زیان بسیاری متحمل شدند و تلاش برای نوسازی ناوگان یک گام بزرگ در جهت بازسازی این صنعت است. «بن اسمیت» (Ben Smith) مدیر اجرایی ایر فرانس-کی‌ال‌ام در مراسم رونمایی از این هواپیمای جدید گفت: «سفارش ۶۰ فروند هواپیمای A220 نشان‌دهنده‌ی سرمایه‌گذاری‌هایی است که ما با وجود بحران مالی حفظ کردیم.» به گفته‌ی ایرباس، سفارش ۶۰ فروند هواپیمای A220-300 بزرگ‌ترین سفارش این مدل هواپیما از بین خطوط هوایی اروپا است. هواپیمای ایرباس A220 ایر فرانس دارای ۱۴۸ صندلی در یک چیدمان تک-کلاس است و از وای‌فای و اتصال USB برای هر صندلی هم پشتیبانی می‌کند. هزینه‌ی هر صندلی در A220 در مقایسه با A318 و A319 10 درصد کاهش خواهد داشت و مصرف سوخت آن هم ۲۰ درصد پایین‌تر است. این هواپیما همچنین ۲۰ درصد آلایندگی کربنی کم‌تری نسبت به مدل‌های قبلی در ناوگان ایر فرانس دارد. بیزنس جت مدرن ایرباس بر پایه‌ی A220 ایر فرانس قصد دارد این مدل هواپیما را تا سال ۲۰۲۵ به‌طور کامل در ناوگان خود به خدمت بگیرد و آن را جایگزین هواپیماهای A318 با میانگین سنی حدود ۱۶ سال، A319 با میانگین سنی حدود ۲۰ سال و همچنین برخی مدل‌های A320 با میانگین سنی حدود ۱۲ سال کند. این شرکت هوایی همچنین ۱۱ فروند هواپیمای ایرباس A350 را از ۳۸ فروند سفارش داده شده برای ناوگان دوربرد خود تحویل گرفته است. «آنه ریگیل» (Anne Rigail) مدیرعامل ایر فرانس گفت: «A220 نمادی از تلاشی است که ایر فرانس برای پیروزی دوباره در شبکه‌ی میان‌برد خود آغاز کرده است. این یک برنامه‌ی متراکم و بلندپروازانه است که به تجربه‌ی بهتر مشتریان و شرایط رقابتی ما کمک می‌کند.» نخستین پرواز هواپیمای A220 ایر فرانس ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از فرودگاه شارل دو گل پاریس به مقصد برلین آلمان انجام خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی، این هواپیما به مقاصد مختلف اروپا مانند بارسلونا، مادرید، بولونیا، رم، ونیز و کپنهاگ پرواز می‌کند.

ایجاد شده: 9/مهر/1400       آخرین ویرایش: 9/مهر/1400
اکسپو دوبی رسما آغاز شد

اکسپو دوبی رسما آغاز شد

با حضور شیخ محمد راشد آل مکتوم حاکم دوبی مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان در کشور امارات متحده عربی رسما گشایش یافت. به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، اکسپو ۲۰۲۰ دوبی به عنوان یکی از پرهزینه ترین رویدادهای فرهنگی - اقتصادی جهان از هم اکنون برای مدت ۶ ماه کلید خورد. نمایش افتتاحیه اکسپو با عنوان «پیوند افکار .. ساخت آینده» و موضوعات فرعی آن از فرصت، تحرک و پایداری الهام می‌گیرد و ارزش های امارات متحده عربی را به نمایش می‌گذارد. آیین گشایش این رویداد در گنبد مرکزی شهرک اکسپو برگزار شده و نمایندگانی از تمام کشورهای جهان در آن حضور دارند. برای نخستین بار کشوری از منطقه خاور میانه عهده دار برگزاری رویداد اکسپو شده است. اکسپو قرار بود مهر ماه سال قبل برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروسی کرونا و با نظر مدیران BIE با یک سال تاخیر کلید خورد. امارات امیدوار است که با برگزاری این نمایشگاه وضعیت رکود و مشکلات اقتصادی که با شیوع کرونا سخت‌تر شد، را پشت سر گذارد. زائد ال نحیان به عنوان کمیسر ژنرال اکسپو پیام حاکم دوبی را قرائت کرد و درباره تاریخ امارات متحده عربی، افتخاراتش و ظرفیت های فرهنگی این کشور توضیحاتی را ارائه کرد. ولیعهد دبی، در این سخنانی همچنین برگزاری این نمایشگاه را «گردهم‌آیی جهان در خاک امارات» خواند و گفت که این مراسم آغاز دوباره‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در سطح جهان پس از شیوع کروناست. در این مراسم همچنین ملودی رسمی اکسپو دوبی نیز نواخته شد. از جمله هنرمندانی که امشب به اجرای برنامه پرداختند می توان به آندره آ بوچلی خواننده مشهور جهان، آندرا دی بازیگر خواننده و ترانه سرای نامزد گرمی  و برنده گلدن گلوب، الی گولدینگ، خواننده و ترانه سرای انگلیسی؛ لانگ لنگ ، پیانیست بین المللی و ستاره بزرگ دنیای مویسقی اشاره کرد.  آنجلیک کیدجو نیز به عنوان برنده چهار جایزه گرمی در میان هنرمندان اصلی قرار داشته است.  اپلیکیشن اکسپو ۲۰۲۰ در خلال افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ دبی از دو اپلیکیشن اصلی و تجاری خود رونمایی کرد. هدف از راه‌اندازی این دو اپلیکیشن کمک به میلیون‌ها بازدیدکننده نمایشگاه بوده که قرار است از فردا (یکم اکتبر ۲۰۲۱) از مجموعه لذت ببرند. اپلیکیشن رسمی اکسپو ۲۰۲۰ به کاربران اجازه می‌دهد تا بر اساس علایق خود از بخش‌های مختلف نمایشگاه که دو برابر اندازه کشور موناکو است، بازدید کنند. همچنین تمامی امور مربوط به خرید بلیط، انتخاب غذا از میان بیش از ۲۰۰ رستوران و رزور غرفه دلخواه به جهت بازدید، از طریق اپلیکیشن رسمی قابل انجام است. علاوه بر این، اپلیکیشن تجاری مجموعه نیز به صورت جداگانه نیازهای گروه‌های تجاری را برآورده کرده و روابط میان تجار ((B2B، دولت‌ها با تجار (B2G) و دولت‌ها با یکدیگر (G2G) را تسهیل می‌کند. مساحت زمین نمایشگاه اکسپوی دبی بیش از ۶۰۰ زمین فوتبال وسعت دارد. و بیش از ۳۰ هزار کارمند به صورت داوطلبانه در این نمایشگاه به انجام امور می پردازند.

ایجاد شده: 8/مهر/1400       آخرین ویرایش: 8/مهر/1400
بازگشایی مرزهای عربستان سعودی به روی گردشگران واکسینه‌شده در برابر کرونا

بازگشایی مرزهای عربستان سعودی به روی گردشگران واکسینه‌شده در برابر کرونا

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزارت گردشگری این کشور شامگاه پنج شنبه با صدور بیانیه ای، نوشت پس از گذشت نزدیک به ۱۷ ماه از تعلیق ورود با ویزای توریستی به دلیل شیوع کرونا، از روز یکشنبه این تعلیق لغو می شود. همچنین گردشگران واکسینه شده نیاز به گذراندن دوره قرنطینه در خاک عربستان سعودی ندارند و فقط باید هنگام ورود، گواهی واکسیناسیون رسمی خود را ارائه دهند. وزارت گردشگری عربستان در بیانیه خود اضافه کرد منظور از افراد کاملا واکسینه، آنهایی هستند که دو دوز از واکسن های مورد تایید در این کشور یعنی «فایزر»، «آسترازنکا» یا «مودرنا» و یا این که یک دوز واکسن «جانسون و جانسون» را دریافت کرده باشند. عربستان سعودی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کرونا در یک تصمیم بی سابقه، صدور ویزای توریستی را آغاز و مرزهای خود را به روی گردشگران از کشورهای مختلف جهان باز کرد و ظرف شش ماه، ۴۰۰ هزار ویزای توریستی از سوی این کشور صادر شد.

ایجاد شده: 10/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 10/مرداد/1400
خیز امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال

خیز امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز و به نقل از ایکنا، گردشگری اسلامی یا حلال به عنوان یکی از حوزه‌های مرتبط با صنعت توریسم در طول دهه گذشته به تدریج در حال باز کردن جای خود بوده است. ظرفیت بالای این بخش از صنعت گردشگری به دلیل تمرکز بر جمعیت مسلمانان است و به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده رشد بیشتری را تجربه کند. به دلیل این پتانسیل بالا، کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای جذب گردشگران مسلمانی که به قوانین شریعت پایبند هستند، انجام داده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی تا وضع قوانین در اماکن توریستی را در برمی‌گیرد. مسلمانان سریعترین رشد جمعیت را در بین ادیان جهان دارند. با این رشد، تقاضا برای محصولات و خدمات مطابق با اصول اسلامی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر افزایش درآمد و جمعیت جوان مسلمانان به معنای افزایش تقاضا برای مسافرت و گردشگری در بین مسلمانان است. صنعت گردشگری با توجه به درآمد‌های بالایی که می‌تواند نصیب کشورها کند، امروزه به یکی از منابع درآمد کشورهایی که دارای تاریخ غنی و اماکن تاریخی هستند، تبدیل شده است. با این همه کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری تلاش دارند گردشگرانی را که برای تفریح مسافرت می‌کنند، به سوی خود جذب کنند. در بین کشورهای اسلامی، مالزی و اندونزی تلاش کرده‌اند که خود را به عنوان مقاصد اصلی گردشگری حلال حداقل در منطقه جنوب شرق آسیا مطرح کنند. علاوه بر این دو کشور، کشورهایی مانند برونئی، ویتنام و تایلند هم سرمایه‌گذاری و آموزش را در حوزه گردشگری حلال در پیش گرفته‌اند. اما موفق‌ترین کشور اسلامی در حوزه گردشگری و گردشگری حلال نه در شرق آسیا بلکه در حاشیه خلیج فارس واقع شده است؛ امارات متحده عربی. صنعت گردشگری در امارات یکی از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور است. در سال ۲۰۱۸، صنعت گردشگری بیش از ۱۶۴,۷ میلیارد درهم (حدود ۴۴.۸ میلیارد دلار) تولید ناخالص داخلی کشور را به تنهایی به خود اختصاص داد. این باعث شده که صنعت گردشگری امارات متحده عربی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس موفق ترین عملکرد را داشته باشد و رتبه برتر را بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جذب گردشگر به خود اختصاص دهد. در بین کشورهای جهان عرب، بیشترین نیروی شاغل در بخش گردشگری متعلق به امارات متحده عربی است و این صنعت بیش از ۶۰۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ در این بخش شاغل کرده بود. انتظار می‌رود که با توجه به رشد صنعت گردشگری در این کشور، ۱۲,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۲۷ از طریق صنعت گردشگری باشد و ۴۱۰،۰۰۰ نفر دیگر هم به شاغلان این صنعت اضافه شوند. سرمایه‌گذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال جاذبه‌های گردشگری این کشور به طور کلی ساخته دست بشر است مانند برج خلیفه معروف در دبی که بلندترین برج جهان است. مجمع الجزایر جهان، نخل جمیرا در دبی و مسجد شیخ زاید در ابوظبی از دیگر اماکن گردشگرپذیر امارات متحده عربی به حساب می‌آیند. با این همه این کشور تنها شامل جاذبه‌های گردشگری ساخته دست بشر نیست و مناطقی مانند کوه‌های الحجر در فجیره و بیابان‌های منحصر به فرد و زندگی بادیه‌نشینان آن باعث جذب گردشگران می‌شود. از ابتدای تأسیس این کشور در سال ۱۹۷۱ با استقلال از بریتانیا، حکام این کشور به دنبال رشد و توسعه و تبدیل آن به کشوری رو به رشد در بین کشورهای عربی بودند. در سال ۱۹۸۹ هیئت ارتقای تجارت و گردشگری دبی تأسیس شد تا این امیرنشین را به عنوان یک مقصد لوکس برای بازارهای پیشرفته و بخش‌های تجاری تأثیرگذار معرفی کند. در ژانویه ۱۹۹۷، این هیئت با بخش گردشگری و بازاریابی بازرگانی (DTCM) جایگزین شد. این امر بعداً توسط سایر امیرنشین‌های امارات دنبال شد تا صنعت گردشگری امارات کار خود را آغاز کند. از دهه ۲۰۰۰ و با توجه به سرمایه‌گذاری‌ و طرح‌های بلندپروازانه امارات متحده عربی رونق چشمگیری از گردشگری را تجربه کرده است. در این میان بخش گردشگری حلال هم در بین طرح‌های بلندپروازانه در امارات متحده عربی جایگاه خاصی دارد. عمده‌ترین دلیل تبدیل شدن امارات به مقصد اول گردشگری حلال، موضوع غذا است. دسترسی به غذای حلال برای بسیاری از مسافران پایبند به شریعت اسلامی در بسیاری از کشورها به چالشی بزرگ برای این افراد تبدیل می‌شود. دسترسی راحت به رستوران‌ها به دلیل اعمال قوانین شرعی در امارات باعث شده که مسافران به این کشور نگرانی از بابت دسترسی به غذای حلال نداشته باشند. از سوی دیگر تنوع جمعیتی و بین‌المللی بودن مقاصد گردشگری در امارات، مانند دبی، تنوع غذایی ویژه‌ای برای گردشگران ایجاد کرده است. در این میان برپایی نمایشگاه‌های مختلف و متنوع در حوزه غذا و نوشیدنی در امارات رونق زیادی دارد. سرمایه‌گذاری گسترده در امارات برای پیشتازی در گردشگری حلال از سوی دیگر با وجود اینکه هتل‌ها در امیرنشین‌هایی مانند دبی، براساس استاندارد‌های جهانی رتبه‌بندی شده‌اند، اما بسیاری از اقامتگاه‌ها و مراکز در امارات دارای امکانات مناسب با شریعت اسلامی هستند. محدودیت در سرو و مصرف مشروبات الکلی در امارات و اختصاص واگن‌های زنان در مترو از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری حلال در امارات صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که با توجه به نوسانات بازار نفت به عنوان منبع اصلی درآمد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری و ارائه جایگزینی برای درآمد‌های نفتی خود هستند و گردشگری با توجه به بازار گسترده و متنوع آن می‌تواند جایگزین یا حداقل منبع درآمد خوبی برای درآمد‌های نفتی این کشورها باشد. در این بین حوزه گردشگری اسلامی با توجه به جوان بودن خود و کمتر هزینه‌بر بودن برای این کشورها (به دلیل اسلامی بودن آنها) جایی برای جذب سرمایه و در نهایت به پیش بردن اقتصاد آنها است و به نظر می‌رسد که مدل امارات متحده عربی می‌تواند به عنوان الگویی برای حوزه گردشگری حلال برای سایر کشورهای اسلامی شود.

ایجاد شده: 9/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 9/مرداد/1400
آیا زمان ارائه ایستگاه های شارژ EV برای هتل ها فرا رسیده است؟

آیا زمان ارائه ایستگاه های شارژ EV برای هتل ها فرا رسیده است؟

تا به حال به یک سفر جاده ای خانوادگی رفته اید که طی آن هیچ ایستگاه شارژ خودروی الکتریکی در هتل خود پیدا نکنید؟ به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، بزرگترین مزیت نصب ایستگاه های شارژ EV در هتل ها این است که می توانند صاحبان EV را به خود جلب کنند. بدیهی است، اگر کسی برای این موضوع با تسلا یا هر خودروی الکتریکی در سفر است، انگیزه بالایی برای اقامت در هتلی را دارد که مجهز به ایستگاه های شارژ است. ایستگاه های شارژ EV در هتل ها از دیگر امکانات مانند استخرها یا مراکز تناسب اندام است. دیر یا زود، مشتری ها انتظار دارند که این امکان در هر هتل وجود داشته باشد. در حال حاضر، این یک مزیت سالم است که می تواند هر هتل را از رقبا جدا کند. یکی دیگر از مزایای نصب ایستگاه های شارژ EV در هتل ها این است که می تواند درآمد زایی کند. در حالی که هزینه های اولیه و هزینه های در حال انجام شبکه در ارتباط با نصب ایستگاه های شارژ وجود دارد، هزینه هایی که رانندگان می پردازند می تواند این سرمایه را جبران کند و درآمد کمی از محل ایجاد کند. یکی دیگر از مزایای اصلی نصب ایستگاه های شارژ EV در هتل ها، امکان استفاده از تخفیف های موجود است و احتمالاً تخفیف های موجود برای ایستگاه های شارژ EV برای همیشه دوام نخواهد داشت. در حال حاضر، آژانس های مختلف دولتی تخفیف ایستگاه های شارژ EV را برای کمک به تشویق استفاده از خودروهای الکتریکی در دسترس دارند. به محض وجود ایستگاه های شارژ مناسب، احتمال از بین رفتن تخفیف ها وجود دارد.

ایجاد شده: 3/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400
چگونه می توانید یک توریست فضایی شوید؟

چگونه می توانید یک توریست فضایی شوید؟

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، دو شرکت Blue Origin متعلق به جف بزوس و Virgin Galactic که توسط ریچارد برانسون تاسیس شده این امکان را به افراد می دهند تا فضا را به عنوان توریست گشت و گذار کنند. موشک New Shepard از Blue Origin اینامکان را می دهد تا خدمه به فضا بروند و شرکت Virgin Galactic نیز از یک هواپیمای حامل عظیم استفاده می کند ، که از یک باند افقی بلند شده و هواپیمای فضایی مجهز به موشک را پرتاپ می کند. در هر دو حالت، حداکثر شش مسافر می توانند از صندلی خود جدا شده و چند دقیقه بی وزنی را تجربه کنند و از فضا منظره زمین را ببینند. چه زمانی می توان توریست فضایی شد؟ Virgin Galactic گفته است که پروازهای تجاری منظم و پس از دو پرواز آزمایشی دیگر از سال 2022 آغاز می شود. لیست انتظار آنها طولانی است و تاکنون 600 بلیط فروخته شده است. اما این شرکت پیش بینی می کند که در نهایت 400 پرواز در سال انجام شود. در یکی از اولین پروازها، دو صندلی برای جایزه در نظر گرفته شده و ثبت نام برای آن تا اول سپتامبر آزاد است. شرکت Blue Origin هیچ تقویم مفصلی در مورد زمان اعزام ارائه نداده است. راه دیگر برای رفتن به فضا از طریق برنامه reality television است. Space Hero اعلام کرده که قصد دارد برنده مسابقه را در سال 2023 به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بفرستد. چقدر هزینه دارد؟ اولین بلیط های فروش شده توسط Virgin Galactic هر کدام بین 200 تا 250 هزار دلار بود اما این شرکت هشدار داده است که هزینه فروش در آینده افزایش خواهد یافت. Blue Origin قیمت ها را اعلام نکرده است. برنده ناشناس حراج عمومی صندلی در اولین پرواز خدمه 28 میلیون دلار پرداخت کرد، اما تصمیم گرفت سفر خود را به تعویق بیندازد. با آگاهی از بودجه بیشتر ممکن است هزینه 125000 دلار برای یک صندلی در Space Neptune در نظر گرفته شود: کپسولی که پنجره های 360 درجه را ارائه می دهد و توسط بالونی به اندازه یک استادیوم فوتبال به فضای بالاتر منتقل می شود. 300 صندلی برای سال 2024 همه فروخته شده است، اما رزرواسیون برای سال 2025 باز است. آیا این سفر به نیازهای جسمی خاصی نیازمند است؟ داشتن تناسب اندام معمولی برای این سفر کافیست. آموزش Virgin Galactic فقط پنج روز طول می کشد. Blue Origin نیز قول می دهد همه چیزهایی را که باید یک روز قبل از راه اندازی بدانید به شما یاد می دهد و در اولین پرواز یک فرد 82 ساله به فضا خواهد رفت. نیازهای این شرکت شامل توانایی بالا رفتن از هفت پله در کمتر از 90 ثانیه (ارتفاع برج پرتاب) و بین 152 سانتی متر قد و 50 کیلوگرم وزن و 193 سانتی متر و 100 کیلوگرم وزن است. SpaceX چطور؟ شرکت ایلان ماسک نیز درگیر بازی گردشگری فضایی است، اما برنامه های آن شامل سفرهایی طولانی تر است. پیش بینی می شود هزینه ها ی آن نیز باشند. در ماه سپتامبر، میلیاردر آمریکایی جارد آیزاکمن مأموریتی به نام Inspiration4 را رزرو کرده است تا او و سه مسافر دیگر را با یک SpaceX Crew Dragon که با موشک Falcon 9 به فضا پرتاب می شود، به دور زمین بچرخانند. سپس در ژانویه 2022، سه تاجر با یک فضانورد باتجربه به ISS سفر می کنند. این ماموریت با نام Ax-1 توسط شرکت Axiom Space سازماندهی می شود كه برای سه پرواز آینده با SpaceX ثبت نام كرده است. میلیونر ژاپنی مائزاوا قرار است در سال 2023 به دور ماه سفر کند، این بار سوار بر موشکی است که هنوز توسط SpaceX تحت عنوان Starship در دست ساخت است.

ایجاد شده: 3/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 3/مرداد/1400
سه هواپیمای مسافربری مافوق صوت که آینده را تغییر می‌دهد

سه هواپیمای مسافربری مافوق صوت که آینده را تغییر می‌دهد

به گزارش سرویس خارجی هتل نیوز، پس از سال‌ها دوباره طرح هواپیماهای مسافربری مافوق صوت زنده شده است. در این میان سه پروژه از همه جدی‌تر به نظر می‌رسد. هواپیمای مافوق صوت ویرجین گلکتیک شرکت ویرجین در حال ساخت یک هواپیمای مافوق صوت ۱۹ نفره است. هدف‌گذاری برای سرعت این هواپیما کمی رؤیایی به نظر می‌رسد، اما قرار است این هواپیما به سرعتی معادل سه برابر سرعت صوت دست پیدا کند. با این سرعت فاصله بین نیویوک تا لندن در مدت دو ساعت طی می‌شود. هدف‌گذاری برای سرعت این هواپیما معادل سریع‌ترین هواپیماهای جنگنده در جهان است. این هواپیما می‌تواند به ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری از زمین صعود کند و دارای بدنه کشیده و بال‌ها مثلثی است. رسیدن به چنین سرعتی در سفرهای هوایی تجاری، جهان هوانوردی را متحول خواهد کرد. ولی از نظر مهندسی این هواپیما با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد بود و مشخص نیست مهندسان این شرکت چگونه این محدودیت‌ها را بر طرف خواهند کرد. سیالاتی مانند هوا که قابل فشرده شدن هستند با امواج صوتی از مسیر جریان آگاه می‌شوند و خود را با آن مطابقت می‌دهند. حال اگر سرعت به بالای سرعت صوت برسد، پیش از آنکه هوا بتواند خود را با جریان هماهنگ کند برخورد بین هواپیما و هوا رخ می‌دهد. این برخورد سبب به وجود آمدن موج‌های ضربه‌ای می‌شود که معمولاً به شکسته شدت سرعت صوت معروف است. برخلاف تصور اشتباه رایج، شکست دیوار صوتی فقط زمانی روی نمی‌دهد که سرعت هواپیما از سرعت صوت بیشتر شود، چون هواپیما مادامی که با سرعت‌های مافوق صوت در حال پرواز است، چنین موج‌های فشاری را که باعث بروز «صدای انفجار مانند» می‌شود ایجاد می‌کند. هرچه سرعت افزایش پیدا کند، این شرایط هم در بدنه و هم در موتور و قطعات آن بحرانی‌تر می‌شود. از طرفی باید هواپیما مسافربری برای کاربرد تجاری طوری ساخته شود که زیر چنین فشاری هزینه تعمیر و نگهداری آن اقتصادی باشد. اس ۵۱۲ شرکت آمریکایی Spike در حال توسعه یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت با نام اس ۵۱۲ است. این هواپیما می‌تواند فاصله بین لندن تا نیویورک را طی چهار ساعت طی کند. این هواپیما ۱۸ نفر ظرفیت دارد و می تواند به سرعت ۱.۶ برابر سرعت صوت دست پیدا کند. قیمت این هواپیما حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارزیابی شده است. این هواپیما دارای دو موتور است که می تواند ۸۹ کیلو نیوتن تراست ایجاد کند. برد این هواپیمای ۳۷ متری هم بیش از ۱۱ هزار کیلومتر است. هواپیمای مافوق صوت بوم شرکت هوا و فضا بوم در حال توسعه یک هواپیمایی مسافربری ما فوق صوت با نام OVERTURE است. این هواپیما فاصله پاریس تا مونترال کانادا را تنها در مدت سه ساعت و ۴۵ دقیقه طی می‌کند. ظرفیت این هواپیما منطقی‌تر از دو هواپیمای دیگر است و می‌تواند ۸۸ نفر را حمل کند. این هواپیما می‌تواند به سرعت ۱.۷ برابر سرعت صوت دست پیدا کند و حدود ۲۰۰ میلیون دلار قیمت دارد. این هواپیما هم می‌تواند به ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتری از زمین اوج بگیرد. در این هواپیما کشیده تنها یک ردیف صندلی در بخش راست و یک ردیف صندلی در بخش چپ قرار دارد و تمام مسافران دارای صندلی بیزنس کلاس خواهند بود. این شرکت امید دارد تا سال ۲۰۲۹ این هواپیما بتواند پرواز تجاری انجام دهد.

ایجاد شده: 2/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400
کشورهایی که نامشان عوض شد

کشورهایی که نامشان عوض شد

به گزارش هتل نیوز، معمولا هر نامگذاری، داستان و ماجرای مخصوص به خودش را دارد. حالا اگر این نامگذاری برای نام رسمی یک کشور با میلیون‌ها جمعیت انسانی باشد، داستان‌های تاریخی و فرهنگی به قدمت صدها و هزاران سال خواهد داشت. نامگذاری کشورها با عوامل زیادی در ارتباط است. نام برخی از آنها مانند مصر و یونان، باستانی است و نام بعضی دیگر برای درک و پی‌بردن، نیازی به فکرکردن زیادی ندارد اما نام شماری از کشورها داستان‌ها و ایدئولوژی‌های دیگری دارد. در این بین بعضی کشورها در طول تاریخ نامشان به دلایل مختلف تغییر کرده است. از این کشورها بعضی‌ مانند هلند به منظور ارتقای صنعت گردشگری اسم‌شان را تغییر داده‌اند و بعضی کشورها با تغییر حکومتی که بر آن سرزمین فرمانروایی می‌کرده، در طول تاریخ نامشان عوض شده است. همچنین برخی نام‌ها پس از یک واقعه مثل همه‌پرسی یا انقلاب، برای حفظ اتحاد سیاسی و قومی، نام دیگری را انتخاب کرده‌اند. به طور کلی عوامل سیاسی یکی از مهم‌ترین این دلایل برای تغییر نام است. با چند کشور که با ماجراهای جالب و داستان‌های مختلف نام خود را تغییر داده‌اند، بیشتر آشنا می‌شویم. نه به سیلان، درود بر استقلال | «سیلان» به «سریلانکا» سریلانکا، جزیره‌ای واقع در جنوب هند است. تا پیش از سال ۱۹۷۲ نام این کشور که آن موقع مستعمره بریتانیا بوده، سیلان بوده و توسط پرتغالی‌ها روی آن گذاشته شده است. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۵ سریلانکای فعلی را کشف کردند. این کشور بعدها به جزئی از بریتانیا تبدیل شد و در سال ۱۹۴۸ توانست استقلال خود را به دست آورد. با این حال، سال‌ها بعد، دولت این کشور جزیره‌ای تصمیم به تغییر نام آن گرفت. در سال ۲۰۱۱، نام سیلان در این کشور از همه چیزهایی که هنوز نام قدیمی را داشتند، از زیرمجموعه‌های دولت گرفته تا شرکت‌ها، حذف و به طور رسمی نام فعلی به آن اطلاق شد. سرزمین کم‌ارتفاعِ قطب جهانگردی | «هلند» به «ندرلند» اگرچه در زبان فارسی هنوز از این کشور با نام هلند (Holland) یاد می‌شود اما نام آن در واقع به ندرلند (Netherlands) تغییر یافته است. هلند در اصل نام منطقه‌ای در کشور ندرلند است که از این لحاظ با نام قدیمی پارس برای ایران قابل مقایسه است. نام هلند به معنی سرزمین چوب است. دو استان هلند شمالی و جنوبی در ندرلند که همچنان نام «هلند» را داشتند، با هدف یکپارچه‌کردن همه‌ استان‌هایی که جزو ندرلند هستند و همچنین در اقدامی بازاریابانه، دیگر با عناوین هلند شمالی و جنوبی خطاب نمی‌شوند. از ژانویه‌ ۲۰۲۰ آنها هم مانند بقیه استان‌های این کشور، ندرلند هستند. این تغییر در بسیاری از بخش‌های دیگر، مثلاً در نام تیم فوتبال آنها هم دیده می شود. حالا این کشور با نام ندرلند شناخته می‌شود که به معنی «سرزمین پست» و اشاره به شرایط است. تغییر نام‌های بسیار و پیاپی | «کامبوچا» به «کامبوج» نام این کشور از ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۵، پنج بار تغییر یافت و این تغییرات به شرح زیر بود: اولین تغییرات در سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۰ صورت گرفت و پادشاهی کامبوج نامیده شد، سپس این نام در ۱۹۷۰ تغییر یافت و سال ۱۹۷۵ به جمهوری خمر تبدیل شد. متعاقباً این سرزمین تحت حکومت کمونیستی قرار گرفت و نام آن به کامپوچای دموکراتیک تغییر کرد. در ادامه این کشور تحت نظارت سازمان ملل وارد مرحله انتقالی شد و بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ دولت کامبوج خوانده شد و در سال ۱۹۹۳ به سلطنت و نام قدیمی خود، پادشاهی کامبوج برگشت. اما خمرها - پیروان حزب کمونیست - خود را کامپوچئی‌ها می‌نامند که به معنای فرزندان شاهزاده (کامپو) است. شایان ذکر است کلمه کامبوج در اصطلاح غلط فرانسوی کلمه کامپوچاست. همنام‌شدن با کشور همسایه | «زئیر» به «جمهوری دموکراتیک کنگو» زئیر نام قدیم کشوری در آفریقای مرکزی بود که تا قبل از استقلال از بلژیک به همین نام شناخته می‌شد. کلمه زئیر صورت پرتغالی‌شده نام رودخانه کنگو در زبان کنگویی است که به آن نزاره یا نزادی به‌ معنای «رودی که همه رودها را می‌بلعد» می‌گویند. اما این کشور پس از آن که در سال ۱۹۶۰ از بلژیک مستقل شد، نامش به «جمهوری کنگو» که همان نام کشور همسایه‌اش بود، تغییر کرد. البته این تغییر نام دردسرهای خودش را داشته؛ چرا که نام آن شبیه نام کشور همسایه بوده است. در نتیجه برای تشخیص این دو کشور از نام پایتخت‌های آنها که کینشاسا و برازاویل بود، استفاده می‌شد تا تمایزی ایجاد شود تا این که چند سال بعد نام آن به «جمهوری دموکراتیک کنگو» تغییر کرد و هنوز هم با همین نام شناخته می‌شود. کشوری همچنان با دو نام | «برمه» به «میانمار» میانمار، نام کشوری با ۵۴ میلیون نفر جمعیت واقع در جنوب شرقی آسیاست. این کشور پیش از این با نام برمه شناخته می‌شده و مستعمره انگلیس بوده است. برای این که متوجه شوید هنوز هم نام برمه برای این کشور به کار می‌رود، کافی است به مورد اخیر اسناد رسمی منتشرشده توسط دولت بایدن رجوع کنید که از این کشور با نام برمه یاد شده است. مسئله تغییر نام از برمه یا میانمار در سال ۱۹۸۹ مطرح شد. در آن زمان دولت نظامی حاکم پس از سرکوب اعتراضات دموکراسی‌خواهانه و کشته‌شدن هزاران نفر، نام کشور را از برمه به میانمار تغییر داد. دولت نظامی معتقد بود اصطلاح برمه تنها برمن‌، بزرگ‌ترین قوم میانمار را دربرمی‌گیرد و ۱۳۴ اقلیت قومی دیگر را شامل نمی‌شود و از این نظر، تبعیض نژادی محسوب می‌شود. همچنین معتقدند برمه که تحت حاکمیت بریتانیا نام رسمی کشور شد و پس از استقلال هم به همین نام باقی ماند، یادآور گذشته‌ای استعماری است. سازمان ملل متحد و برخی از کشورها مانند فرانسه و ژاپن این تغییر را به رسمیت شناختند اما آمریکا و بریتانیا این کار را نکردند. مخالفان داخلی تغییر نام معتقدند چون این تغییر بدون توجه به خواست مردم انجام شده نباید به رسمیت شناخته شود. آخرین کشوری که نامش را تغییر داد | «سوازیلند» به «اسواتینی» نام کشور اسواتینی را احتمالا کمتر کسی شنیده باشد. البته خیلی هم تعجب ندارد. این کشور یک و نیم میلیون نفری که در جنوب آفریقا و در همسایگی موزامبیک قرار دارد تازه سه سال است که تغییر نام داده و احتمالا می‌توان آن را آخرین کشوری نام برد که به‌تازگی نامش را تغییر داده است. این کشور پیش از این با نام سوازیلند شناخته می‌شده که مستعمره بریتانیا بوده است. مسواتی سوم، پادشاه این کشور کوچک واقع در جنوب آفریقا ۵۰ سال پس از استقلال (سپتامبر ۱۹۶۸ میلادی) دستور داد بار دیگر این کشور را با نام اصلی آن بخوانند. او در سخنرانی خود به مناسبت این روز اعلام کرد تمام کشورهای آفریقایی پس از استقلال به نام اصلی خود یعنی نامی که قبل از استعمار داشتند، بازگشته‌اند و اکنون زمان آن است که سوازیلند هم دست به کار مشابهی بزند. این کشورِ یک و نیم میلیون نفری صاحب آخرین پادشاهی مطلقه در قارۀ آفریقاست. اسواتینی به معنی کشور مردم اسوازی است. اتیوپی، سرزمین مردمان چهره‌سوخته | «حبشه» به «اتیوپی» اِتیوپی با نام رسمی جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی با نام تاریخی حبشه، کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقاست البته یونانی‌ها از همان قدیم این سرزمین را با نام اتیوپی می‌شناختند که به یونانی معنی «چهره‌سوخته» می‌دهد. نامی که به رنگ پوست آفتاب‌سوخته‌ مردمان این کشور اشاره دارد. اما این کشور نزد مسلمانان با نام حبشه شناخته می‌شده است. این کشور در سال ۱۲۷۰ وقتی تحت حکومت حبشی‌های سلسله سلیمان قرار گرفت، به طور رسمی حبشه نام‌گذاری شد. حبشی‌ها تا قرن بیستم بدون وقفه بر این قلمرو حکومت می‌کردند. هایله سلاسی از سال ۱۹۳۰ به عنوان آخرین شاه حبشه قدرت را به دست گرفت و بیش از شش دهه بر این کشور سلطنت کرد. او طی جنگ جهانی دوم، نام این کشور را رسما از حبشه به اتیوپی تغییر داد و امروز هم با همین نام شناخته می‌شود. خانه پدری مردم شریف ولتا | «ولتای علیا» به «بورکینافاسو» ولتای علیا تا قبل از ۱۹۸۴ سرزمینی در غرب آفریقا بود که نامش را از نام رود ولتا که در این کشور جریان دارد، گرفته بود. استمعارگران فرانسوی این نام را برایش انتخاب کرده بودند. ولتای سفید، ولتای سرخ و ولتای سیاه سه رود مهم این کشور هستند. سال ۱۹۸۳ توماس سانکارا با وقوع یک کودتا به عنوان رهبر انقلابی به ریاست‌جمهوری رسید. او یک سال بعد همراه با تحولات دیگری نام کشور را از ولتای علیا به بورکینافاسو تغییر داد؛ نامی که یک عبارت ترکیبی و برگرفته از دو زبان رایج در این کشور است. کلمه «بورکینا» در زبان موری به معنای «مردم شریف» است؛ در حالی که «فاسو» در زبان قوم مسلمان دیولا به معنی «خانه پدری» است. ترکیب این دو معنای «خانه پدری مردم شریف» را می‌دهد که بیش از سه دهه است به عنوان نام رسمی این کشور ۲۰ میلیون نفری شناخته می‌شود. بنین شدن برای صلح بیشتر | «داهومی» به «بنین» جمهوری بنین امروز کشوری در غرب آفریقا با زبان رسمی فرانسه و ۱۲ میلیون نفر جمعیت است. نام قدیمی این کشور تا سال ۱۹۷۵ داهومی بوده که از امپراتوری داهومی گرفته شده است. داهومی تا پیش از استعمار، پادشاهی قدرتمندی بود که در غرب آفریقا در جمهوری بنین کنونی تاسیس شد. این پادشاهی همچنین شامل منطقه توگو امروزی و برخی از مناطق جنوب غربی نیجریه بود. پس از به قدرت رسیدن ماتیو کرکو از طریق یک کودتای نظامی، او در سی‌ام نوامبر ۱۹۷۵ با هدف بی‌طرفی و برقراری صلح بیشتر نام این کشور را به «بنین» تغییر داد که از نام خلیج بنین گرفته شده است. البته پیش از این، امپراتوری به نام بنین هم در این کشور در مسند قدرت بوده است. سرزمین مردمان آزاد و دور از استعمار | «سیام» به »تایلند» نام تایلند در زبان مردم محلی برگرفته از دو لغت Thi و Land و به معنای «سرزمین مردمان آزاد» یا همان «قوم تایی» است. علت این نامگذاری به قرن‌ها پیش برمی‌گردد که مردمی از جنوب چین به تدریج به سوخوتای (تایلند کنونی) مهاجرت کردند و به تدریج در مناطق حاصل‌خیز کناره رودی در جنوب چین ساکن شدند. شاید علت دیگر چنین نامگذاری این باشد که تایلند تنها کشوری در جنوب شرق آسیاست که هرگز تحت استعمار کشوری قرار نگرفته است. آیوتایا، خوتای و تونبوری از نام‌های قدیمی این کشور تا پیش از سال ۱۸۰۰ میلادی بوده‌اند اما این کشور بودایی که شاهراه مذهب، فرهنگ و مهاجرت آسیای جنوب شرقی بوده، صدها سال با نام سیام شناخته می‌شده است. سیام در زبان این کشور به معنای قهوه‌ای یا تاریک است. تغییر نام سیام (Siam) به تایلند (Thailand) به‌تازگی انجام نشده است. این اقدام در سال ۱۹۳۹ به دست پادشاه آن زمان این کشور صورت گرفت. هزینه‌هایی که تغییر نام کشورها دارد تغییر نام کشورها به همین سادگی که روی کاغذ به نظر می‌رسد نیست و این کار هزینه‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. همه‌ این کشورها میلیون‌ها دلار یا معادل آن در واحد پول رسمی‌شان، برای تغییر نام خود هزینه کرده‌اند. آن طور که ساده به نظر می‌رسد، این فقط یک شروع دوباره نیست. بسیاری از امور مانند قانون اساسی، متون رسمی و حتی پول یک کشور هم باید تغییر کند. به طور کلی هر چیزی که نام قدیمی را بر خود دارد مثل نقشه‌ها، پرچم‌ها و سرودها، باید از آن پاک و نام جدید در آنها جایگزین شود. طبیعی است این کار زمان می‌برد و انرژی و هزینه خودش را دارد. همچنین در طرف دیگر ماجرا شهروندان و دیگر کشورها هستند که به خطاب‌کردن آن کشور به نام قدیمی‌اش عادت کرده‌اند و حالا باید به گفتن و نوشتن آن عادت کنند. بسیاری از کشورها از جمله هلند هنوز مثلا برای ما با همان نام شناخته می‌شوند. این تغییرات یک‌شبه رخ نمی‌دهد و اگرچه بسیاری همچنان مطمئن نیستند که آیا اصلاً این تغییر ضروری بوده یا نه، اما معمولاً در نهایت با آن کنار می‌آیند. منبع : روزنامه خراسان

ایجاد شده: 2/مرداد/1400       آخرین ویرایش: 2/مرداد/1400
جایگاه تبلیغات 1 جایگاه تبلیغات 1


کمی منتظر بمانید...