به گزارش سرویس خارجی ایتنا ؛ یاتا عملکرد بازار مسافر در سال ٢٠٢٤ را منتشر کرد که تقاضای بالایی را نشان میدهد.
کل ترافیک در سال ٢٠٢٤ (بر اساس RPK) نسبت به سال ٢٠٢٣ معادل ١٠.٤ درصد افزایش یافت. این میزان ٣.٨ درصد بالاتر از سطح قبل از همه گیری (٢٠١٩) بود. ظرفیت کل، اندازهگیری شده برحسب کیلومتر صندلی در دسترس ASK در سال ٢٠٢٤ معادل ٨.٧ درصد افزایش یافت. ضریب بار کلی به ٨٣.٥ درصد رسید.
ترافیک بین المللی در سال ٢٠٢٤ نسبت به سال ٢٠٢٣ معادل ١٣.٦ درصد افزایش و ظرفیت ١٢.٨ درصد افزایش یافت.
ترافیک داخلی در سال ٢٠٢٤ نسبت به سال قبل ٥.٧ درصد افزایش و ظرفیت 2.5 درصد افزایش یافت.
دسامبر ٢٠٢٤ با افزایش تقاضای کلی ٨.٦ درصد نسبت به سال قبل و ظرفیت ٥.٦ درصد افزایش یافت. تقاضای بین المللی ١٠.٦ درصد و تقاضای داخلی ٥.٥ درصد افزایش یافت. ضریب بار دسامبر به ٨٤ درصد رسید که یک رکورد برای ماه است.
کاملاً روشن کرد که مردم می خواهند سفر کنند. با رشد تقاضای ١٠.٤ درصدی، سفر به رکوردهای داخلی و بین المللی جدیدی رسید. خطوط هوایی این تقاضای قوی را با بهره وری بی سابقه برآورده کردند. به طور متوسط، ٨٣.٥٪ از تمام صندلی های پیشنهادی پر شد ، یک رکورد جدید که تا حدی به محدودیت های زنجیره تامین که رشد ظرفیت را محدود می کرد نسبت داده می شود.
همه نشانهها گواه آن است که تقاضا برای سفر همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد، البته با سرعت متوسط ٨.٠ درصد که بیشتر با میانگینهای تاریخی مطابقت دارد. حادثه تلخ آخر ژانویه در واشنگتن نیز به ما یادآوری می کند که ایمنی به تلاش های مستمر نیاز دارد.
چالش بعدی تعهد قاطع خطوط هوایی برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر تا سال ٢٠٥٠ است. در حالی که شرکت های هواپیمایی در سال ٢٠٢٤ مقادیر بی سابقه ای را در خرید سوخت هوانوردی پایدار SAF سرمایه گذاری کردند، کمتر از ٠.٥٪ از نیازهای سوخت با SAF برآورده شد.
دولت ها می توانند امنیت انرژی ملی خود را تقویت کنند و با اولویت دادن به تولید سوخت تجدیدپذیر که SAF از آن مشتق می شود، این مشکل را رفع کنند.