صفحه اصلی / اخبار داخلی / چرا سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران انتخاب شد
چرا سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران انتخاب شد - تصویر 1

چرا سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران انتخاب شد

ایجاد شده: 14/مهر/1399       آخرین ویرایش: 14/مهر/1399

به گزارش هتل‌نیوز، مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش وزارت گردشگری در خصوص پروژه برند گردشگری ایران، اظهار داشت: پروژه برندسازی در سه فاز شناخت تدوین استراتژی، استانداردسازی و در نهایت پرورش و ترویج، تعریف می‌شود که تمامی این مراحل باید به صورت هدفمند و در توالی یکدیگر دیده شود.

"زاهد شفیعی" با اشاره به اینکه لوگو به معنای خلق و ارائه ارزش از یک مقصد گردشگری است، ابراز داشت: برند یک ابزار هویتی، کاربردی، عقلانی و در عین حال احساسی است که باید موجب شکل‌گیری ارتباطی معنادار در ذهن گردشگر شود. 

"شفیعی" همچنین در خصوص معیارهای انتخاب برند و لوگوی گردشگری نیز گفت: تنوع، کثرت، اصالت، انطباق و یکپارچگی معیارهایی بودند که ما برای انتخاب آن مد نظر داشتیم و باید برندی را انتخاب می‌کردیم که تنوع و کثرت در وحدت را نشان می‌داد.

وی افزود: سیمرغ نماد یگانگی در عین تفاوت‌هاست و در ادبیات، نمادی از خورشید، فرزانگی، اندیشه‌ورزی، خردورزی و چندوجهی بودن است. 

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور تصریح کرد: با توجه به تنوع و کثرت محصول گردشگری ایران، تنوع غذایی، قومی، فرهنگی، رنگ، بناهای تاریخ و… سیمرغ که پرنده‌ای اسطوره‌ای در تاریخ ایران است، بهترین گزینه برای دربرگیری تمامی این معانی بود که حتی در زبان انگلیسی هم با همین نام سیمرغ شناخته می‌شود و ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد.

"زاهد شفیعی" در رابطه با انتخاب رنگ آبی و شعار "ایران باشکوه" برای برند گردشگری کشور نیز گفت: "پرشین بلو" یا آبی پارسی نیز که به نام ایران ثبت شده است نماد صلح‌طلبی و میهمان‌نوازی ایران است.

وی ادامه داد: همچنین شعار انتخابی به این معناست که بدون شک سفر به ایران باشکوه، تجربه‌ای متفاوت را به گردشگران مژده می‌دهد. انتخاب کلمه شکوهمند بیانگر این است که محصول گردشگری ما نه ارائه امکانات لوکس بلکه میراث ‌فرهنگی و اصالت فاخر ماست. ما می‌توایم بگوییم شکوه تاریخی داشته‌ایم، اما نمی‌توانیم ادعای ارائه خدمات لوکس را داشته باشیم.


وی بیان داشت: در انتخاب شعار ارائه تصویری حقیقی از مقصد دارای اهمیت است و تجربه متفاوت که در شعار آمده به معنی خرید تجربه به جای کالا به عنوان یک محصول گردشگری متعالی است.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه برند به معنی تصویر مثبت نیست بلکه ارائه تصویر واقعی از یک مقصد است، گفت: در تمامی مصاحبه‌ها نیز گردشگران خارجی به این موضوع اذعان کرده‌اند ایران دارای عناصر هویت‌بخش و جوهره واقعی از منابع ملموس و ناملموس است و اگر کلمه شکوهمند را کالبد شکافی کنیم چنین معانی از آن استخراج می‌شود.

وی در رابطه با اجرای فاز دوم پروژه برند گردشگری و استانداردسازی نیز گفت: آئین‌نامه اجرایی برای نشان گردشگری کشور توسط وزیر محترم آماده و به هیات دولت تقدیم شد. در این آئین‌نامه برای دستگاه‌های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت وظایف و تعهداتی مشخص شده است. بر این اساس دستگاه‌های باید بسته‌های حمایتی و تشویقی برای نهادینه کردن برند گردشگری ارائه دهند و از امکاناتی که در اختیار دارند در این راستا استفاده کنند.

"زاهد شفیعی" در پایان گفت: بخشنامه‌ای نیز برای ذی‌نفعان گردشگری در حال آماده شدن است. آنچه اهمیت دارد این است که در قبال ارائه، عرضه و حمایت از برند باید متعهد بود و نیاز داریم که برند توسط بخش دولتی، خصوصی و واحدهایی مانند حمل‌ونقل که به صورت غیرمستقیم با این موضوع در ارتباط هستند، حمایت شود.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...