صفحه اصلی / اخبار داخلی / هاستل در مصادیق تاسیسات گردشگری تعریف نشده است / لزوم بازنگری در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی
هاستل در مصادیق تاسیسات گردشگری تعریف نشده است / لزوم بازنگری در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی - تصویر 1

هاستل در مصادیق تاسیسات گردشگری تعریف نشده است / لزوم بازنگری در آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی

ایجاد شده: 21/اردیبهشت/1398       آخرین ویرایش: 21/اردیبهشت/1398

به گزارش هتل‌نیوز و به نقل از خبرگزاری ایسنا، معاون گردشگری کشور با تاکید بر اینکه "هاستل" در مصادیق تاسیسات گردشگری کشور تعریف نشده است، اظهار داشت: هر نوع فعالیتی با این عنوان، غیرقانونی و غیرمجاز تلقی می‌شود و قابل برخورد خواهد بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، ابراز داشت: تا به امروز عنوان "هاستل" جزو مصادیق تاسیسات گردشگری نبوده است. این مصادیق در 16 بند و 29 مورد مشخص شده و به امضای هیات وزیران نیز رسیده است که بر این اساس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اختیار صدور مجوز، تمدید، نظارت و تعرفه‌گذاری آن‌ها را دارد. حتی در آخرین ویرایش که در سال 1394 انجام شد، مصداقی با عنوان هاستل به آئین‌نامه مربوطه اضافه نشد.

"ولی تیموری" برخورد با واحدهای تحت عنوان "هاستل" را قانونی دانست و گفت: این اقدام به دلیل فعالیت غیرمجاز آنها بوده است هر چند که راه‌اندازی هاستل در کشور به لحاظ ساختاری، مشکلی ندارد.

"تیموری" تصریح کرد: ابتدا لازم است برای عنوان "هاستل" معادل یا معنی فارسی پیدا شود که برای ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان و ذی‌ربطان، مشخص و قابل درک باشد. زمانی که تعریف مشخص نباشد، هر کسی هر طور که می‌خواهد عمل می‌کند و حتی ممکن است یک زیرپله را به هاستل تبدیل کنند.

وی افزود: اقدام بعدی آن است که بر اساس همان تعریف، عنوان معادل‌سازی شده به مصدیق تاسیسات گردشگری اضافه شود و نظارت‌ها نیز بر همین اساس صورت گیرد. البته با توجه به نوع مصوبه صادر شده از سوی هیات وزیران، سازمان میراث فرهنگی، نه تنها اختیاری برای افزودن این عنوان به آئین‌نامه ندارد بلکه حتی نمی‌تواند کلمه سایر و سه نقطه را در بخش مصادیق تعریف شده برای تاسیسات گردشگری اضافه کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، ادامه داد: با توجه به تنوع مصادیق اقامتی، قطعا آنهایی که می‌خواهند در بخش اقامتی فعالیت کنند در قالب آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها، مطابق با مصادیق تعریف شده برای تاسیسات گردشگری این امکان را دارند و محدودیتی از این حیث وجود ندارد.

این مقام مسئول همچنین بیان داشت: برای اصلاح آئین‌نامه مذکور نیز تغییراتی در نظر داریم تا برخی ابهام‌ها مانند محوطه‎‌های گردشگری یا مراکز دریایی، برطرف شود و همزمان، دو مصداق پانسیون و اقامتگاه جوانان را که در اصلاح قبلی از قلم افتاده بود را اضافه کنیم. ممکن است هاستل را بتوان در قالب و مجوز اقامتگاه جوانان، تعریف کرد.

وی در خصوص اختلافات به وجود آمده با وزارت علوم در خصوص مرجع صدور مجوز پانسیون نیز گفت: طبق تعاریف موجود، باید 60 درصد مهمانان در پانسیون اقامت دائم نداشته باشند. در حالیکه بیشتر این اقامتگاه‌ها اکنون خوابگاه دانشجویی شده‌اند که در تعریف و اصلاح جدید باید به این مسائل رسیدگی شود.

معاون گردشگری کشور در پایان گفت: به هر حال نیاز است تا آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها، اصلاح، ابهام‌زدایی و برخی ساختارها، باز تعریف شود.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...