صفحه اصلی / اخبار داخلی / نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری + گزارش تصویری
نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری + گزارش تصویری - تصویر 1

نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری + گزارش تصویری

ایجاد شده: 24/آذر/1398       آخرین ویرایش: 25/آذر/1398

به گزارش هتل‌نیوز، نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور مدیر کل برنامه‌ریزی معاونت گردشگری، مشاور سازمان جهانی گردشگری و نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، برگزار شد.

مدیر کل برنامه‌ریزی معاونت گردشگری در این نشست، اظهار داشت: وزارت گردشگری به سمتی می‌رود که برای موضوع گردشگری یک برنامه جامع داشته باشد و به همین دلیل قصد داریم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

"علیرضا رحیمی" ابراز داشت: امیدواریم همه دست‌اندرکاران حوزه صنعت گردشگری کشور در این مسیر همراه با باشند تا این برنامه، تهیه و اجرایی شود. در این مرحله قرار است تا چهارچوب اولیه این برنامه با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو تهیه شود.

"رحیمی" همچنین گفت: مشاور سازمان جهانی گردشگری در یک هفته گذشته و پس از دیدار با وزیر و معاون گردشگری با ذینفعان بخش خصوصی نیز دیدار کردند و از ظرفیت‌های استان‌ها بازدید کردند.

مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز در این جلسه، اظهار داشت: طی هفته اخیر و با تلاش و همکاری معاونت گردشگری، توانستیم یک ایدخ از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران بگیریم، با برخی چالش‌ها و موانع آشنا شویم و 5 جلسه با بیش از 60 نفر از دست‌اندرکاران گردشگری ایران برگزار کنیم.

مشاور سازمان جهانی گردشگری ادامه داد: ماموریت اصلی ما بروزرسانی برنامه جامع گردشگری ایران است و اطلاعاتی که در این نشست‌ها و بازدیدها به دست آوردیم، نقشه راه ما در این برنامه خواهد بود. در ابتدا لازم است به چند سوال مهم پاسخ دهیم و بدانیم که کجا هستیم، به کجا می‌خواهیم برویم و چگونه قرار است به این اهداف برسیم.

مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه به تشریح اهداف اصلی تدوین برنامه جامع گردشگری ایران پرداخت و گفت: تعریف یک نگرش پایدار برای گردشگری ایران، ایجاد توسعه هماهنگ برای همه بخش‌های گردشگری، ارتقای ساختارها و خدمات گردشگری و ایجاد چهارچوب مناسب بین بخش دولتی و خصوصی به منظور توسعه پایدار گردشگری از مهمترین اهداف این برنامه است.

"نوتاریانی" در ادامه به بیان نقاط قوت گردشگری در ایران پرداخت و گفت: میزبانی ایرانی‌ها یک نکته مهم است که دارای گرم‌ترین میزبانی در دنیا هستند. گردشگری ایران به دلیل جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی در دنیا شناخته می‌شود. همچنین ایران دارای جاذبه‌های بسیاری در حوزه طبیعی است و البته آشپزی و مکان‌های مذهبی را نیز نباید فراموش کرد.

"نوتاریانی" ادامه داد: مراکز اقامتی دارای تنوع و قیمت‌ها در ایران رقابتی‌تر شده است و تمام بخش‌های حمل و نقل کیفیت خوبی دارد. اجرای موسیقی سنتی در مکان‌های اقامتی از سوی جوانان یک نقطه مثبت است و باید استفاده از میراث معنوی و سنتی در مسیر بازدید گردشگران افزایش پیدا کند.

مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه و در خصوص نقاط ضعف گردشگری ایران نیز گفت: تصویری که از ایران در دنیا وجود دارد، تصویری قوی نیست. در حقیقت بازاریابی در حوزه گردشگری وضعیت خوبی ندارد. از سوی دیگر گردشگران در ایران مشکلاتی برای انتقال پول دارند.

وی افزود: تمرکز ایران بیشتر در حوزه گردشگری داخلی است و محصولات گردشگری برای گردشگران خارجی به میزان کافی وجود ندارد. محصولات گردشگری موجود نیز سنتی است و با اصول گردشگری مدرن همخوانی ندارد.

"نوتاریانی" در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که توزیع گردشگران به خوبی انجام نمی‌شود، ابزارها برای مدیریت گردشگری به درستی فعالیت نمی‌کنند و قیمت نیز بر اساس تقاضا و فصل مدیریت نمی‌شود. وجود زباله در سایت‌های گردشگری نیز از دیگر نقاط ضعف است.

مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه تشریح چالش‌های صنعت گردشگری در ابران گفت: کیفیت مدیریت سایت‌های تاریخی در برخی مناطق ضعیف است. این نقاط ضعف باید برطرف شود زیرا وجود آنها می‌تواند تجربه خوب گردشگران را از بین ببرد.

مشاور سازمان جهانی گردشگری در ادامه پیشنهاداتی را برای حل مشکلات و چالش‌ها و بهبود وضعیت صنعت گردشگری در کشور مطرح کرد و مهمترین آنها به شرح زیر است.

  • انتقال پیام وجود امنیت در ایران به سراسر جهان
  • پاسخگویی به برخی سوالات مانند تعداد گردشگران، مبدا گردشگران، میزان ماندگاری، علایق گردشگران و ...
  • ارائه اطلاعات به گردشگران در مرزها به منظور بازاریابی و افزایش تعداد گردشگران
  • توجه به میراث ناملموس در برنامه سفر گردشگران به ایران مانند گردشگری غذا در استان گیلان
  • برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های مشترک با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه
  • استفاده از ظرفیت بخش گردشگری روستایی، غذاهای ارگانیک و همچنین استفاده از آب‌های گرم معدنی
  • افزایش همکاری‌ها بین بخش خصوصی و دولتی به منظور هماهنگی بیشتر میان اجزای زنجیره تولید
  • همکاری در زمینه تقسیم هزینه‌ها و ریسک
  • ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری
  • ایجاد و افزایش خلاقیت در حوزه گردشگری 
  • افزایش همکاری بین دستگاهی و همچنین همکاری استان‌ها برای پیشبرد این برنامه
  • توجه به ارائه محصولات رقابتی و منحصربفرد در حوزه گردشگری تا تحسین گردشگران را در پی داشته باشد
  • ارتقای زیرساخت‌های گردشگری
  • بازاریابی بهتر در حوزه گردشگری و ارتقای تصویر ایران در دنیا
  • برنامه‌ریزی به منظور جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی

مشاور سازمان جهانی گردشگری ادامه داد: مهمترین بخش گردشگری ایران، بخش فرهنگی و تاریخی است. گردشگری مذهبی در رده دوم است و گردشگری سلامت و درمان در رده بعدی قرار دارد. گردشگری تجاری و طبیعت‌گردی نیز در این رتبه‌بندی وجود دارد.

وی افزود: از دیگر مواردی که باید در این برنامه 10 ساله گنجانده شود، لزوم داشتن تعهد بین اجزای گردشگری کشور است. همه صاحبنظران حوزه گردشگری برای بهره‌وری بیشتر باید کنار هم قرار گیرند و ارتباط میان طرفین افزایش پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: تدوین این برنامه نیازمند مشارکت و همکاری تمام ذینفعان بخش خصوصی و دولتی گردشگری است.

گزارش تصویری مربوط به این نشست را در ادامه مشاهده می‌نمائید.












جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...