صفحه اصلی / اخبار داخلی / عدم دخالت دولت در نرخ‌گذاری خدمات هتل مهمترین راهکار رونق این صنعت است
عدم دخالت دولت در نرخ‌گذاری خدمات هتل مهمترین راهکار رونق این صنعت است - تصویر 1

عدم دخالت دولت در نرخ‌گذاری خدمات هتل مهمترین راهکار رونق این صنعت است

ایجاد شده: 7/خرداد/1397       آخرین ویرایش: 7/خرداد/1397

دکتر “علی رحیم‌پور” مشاور عالی استاندار و مجری طرح توسعه گردشگری استان گیلان در مصاحبه اختصاصی با هتل‌نیوز به بررسی مهمترین مشکلات و معضلات فعلی صنعت هتلداری و بیان راهکارهای پیشنهادی خود برای خروج از این وضعیت، پرداخت. مصاحبه مفصل هتل‌نیوز با “علی رحیم‌پور” را در ادامه مشاهده می‌نمایید.

آزادسازی نرخ‌گذاری هتل‌ها بهترین راهکار خروج از وضعیت موجود

مشاور عالی استاندار گیلان، اظهار داشت: یکی از مهمترین مباحث در حوزه کسب و کار صنعت هتلداری، موضوع نرخ‌گذاری خدمات هتلداری است. در حقیقت زمانی می‌توانیم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ساخت و احداث هتل، جذابیت ایجاد کنیم که آنها بتوانند نرخ خدمات خود را بر اساس قانون عرضه و تقاضا اعمال کنند.

مشاور استاندار گیلان، ابراز داشت: بین سال‌های 1381 تا 83 و در دوران مدیریت جناب آقای “مرعشی” در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری یک شرکت اسپانیایی، استانداردهای هتل‌های یک تا پنج ستاره تدوین و سپس در سال 1384 بخشنامه‌ای در این خصوص به هتل‌های سراسر کشور ابلاغ شد که بر اساس آن هر هتل و مجموعه اقامتی که می‌توانست این استانداردها را رعایت کند از شمول نرخ‌گذاری معاف بود.

وی افزود: پس از روی کار آمدن دولت جدید و تغییر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این بخشنامه ملغی و اجازه اجرای آن داده نشد.

“علی رحیم‌پور” تصریح کرد: موضوع نرخ‌گذاری دولتی همچنان یکی از عوامل بازدارنده در جذب سرمایه‌گذار و رونق کسب و کار در صنعت هتلداری است. در واقع هتلداری تنها بخشی است که خدمات آن توسط بخش خصوصی تولید و ارائه می‌شود ولی نرخ آن را دولت تائید می‌کند.

وی تاکید کرد: بایستی نرخ‌گذاری از شکل دولتی خود خارج و در اختیار سرمایه‌گذاران، مالکان، بهره‌برداران و نهایتا تشکل‌های بخش خصوصی قرار گیرد.

آموزش نیروی انسانی لازمه ارتقای کیفیت خدمات گردشگری

مجری طرح توسعه گردشگری استان گیلان در ادامه اظهارات خود گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف ما در صنعت هتلداری در زمینه آموزش است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود تلاش‌ها و مذاکرات بسیاری که انجام شده است، هیچ مدرسه هتلداری ( Hotel School ) در ایران فعالیت نداشته تا نیروی متخصص و آموزش دیده‌ای تربیت کند.

“رحیم‌پور” گفت: یکی از وظایف مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمایت از ایجاد مدارس هتلداری با برندهای مطرح جهانی است.

وی در ادامه افزود: حوزه آموزش برای سرمایه‌گذاران به دلیل هزینه‌های بالا و همچنین عدم الزام دستگاه گردشگری کشور در خصوص استفاده از نیروی متخصص و آموزش‌دیده در هتل‌ها، توجیه اقتصادی ندارد که این خود باعث شده تا حد زیادی از استانداردهای بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات، دور باشیم.

وی در خصوص اهمیت موضوع آموزش در حزوه هتلداری، گفت: برای رضایت‌مندی مشتریان و ارتقای کیفیت خدمات در هتل‌ها باید به بحث آموزش ورود پیدا کنیم. در تمامی کشورهای دنیا، دولت از موسسات آموزش خصوصی حمایت می‌کند زیرا آموزش یک بحث زیربنایی در توسعه جوامع است.

مجری طرح توسعه گردشگری استان گیلان، آموزش را در تمامی سطوح صنعت هتلداری ضروری دانست و گفت: آموزش فقط مختص به بخش خدمات نیست. مهمترین بخش در صنعت هتلداری، مدیران هستند که در کشور ما طی سال‌های اخیر امکانی جهت آموزش خارج از کشور و یا آموزش‌های ضمن خدمت مدیران هتلداری فراهم نشده است. از سوی دیگر در بدنه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری کشور نیز شاهد هستیم که مدیران از آموزش‌های بین‌المللی همسو با استانداردهای جهانی به دور هستند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که مردم جامعه به جای استفاده از خانه‌مسافر و منازل استیجاری رهسپار هتل و مراکز اقامتی رسمی شوند بایستی از طریق آموزش‌های تخصصی و تربیت نیروی متخصص به ازای پولی که گردشگران و میهمانان پرداخت می‌شود، ارزش ایجاد کنیم.

توانمندسازی مردم برای نجات از بیابان‌خوابی و خیابان‌خوابی

“علی رحیم‌پور” در ادامه به اهمیت تسهیل سفر برای عموم مردم جامعه اشاره کرد و گفت: بایستی مردم جامعه را توانمند کنیم و این توانمندسازی فقط از طریق پرداخت پول نقد صورت نمی‌پذیرد. برای مثال می‌توانیم برای کارکنان دستگاه‌های دولتی و کارگران فعال در سایر بخش‌ها، اعتباراتی ایجاد کنیم تا این افراد با استفاده از آن به سفرهای داخلی بروند.

به دلیل سخت‌گیری نهادهای نظارتی، هتلداران در ایران فقط اتاقدار هستند

در کشور شاهد این هستیم که برای برگزاری مراسمی مانند جشن و یا پخش موسیقی زنده، سخت‌گیری‌های بسیاری از سوی دستگاه‌های نظارتی مانند پلیس اماکن صورت می‌گیرد.

در شرایط موجود، هتلداران ما صرفا اتاقدار هستند و به دلیل محدودیت‌های موجود، امکان استفاده و مدیریت اوقات فراغت را ندارند. در نتیجه بسیاری طبیعی است که درآمد هتل‌ها کاهش یابد و فقط محدود به فروش اتاق و خدمات پذیرایی باشد.

ایران یکی از گرانترین کشورهای دنیا در زمینه احداث هتل

مدیرعامل اسبق گروه هتل‌های هما، اظهار داشت: ایران جزو کشورهای گران دنیا در زمینه ساخت و احداث هتل است زیرا از یک سو در ایران چیزی به نام تسهیلات زمین وجود ندارد و از سوی دیگر در هیچ جای دنیا نرخ سود تسهیلات بانکی در حوزه گردشگری و هتلداری 25 درصد نیست.

“رحیم‌پور” افزود: گرانی زمین و نرخ بالای سود تسهیلات بانکی باعث شده تا روند احداث هتل‌های جدید در کشور نیز کاهش یابد تا جایی که امروز در شهر تهران به عنوان پایتخت تنها 6 هتل پنج ستاره در حال فعالیت است که این خود به تنهایی یک فاجعه محسوب می‌شود. در شهر “نایروبی” کنیا 21 هتل پنج ستاره وجود دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: در بسیاری از شهرهای دنیا، زمین با کاربری‌های عمومی، فرهنگی و … به صورت رایگان و یا با قیمت ارزان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. پس در نتیجه ارائه تسهیلات مالی و اعتباری در ساخت هتل‌ها و تسریع در روند صدور مجوزها از راهکارهای پیشنهادی برای خروج از این شرایط است.

نیازمند تسهیل در فرایند صدور مجوز احداث هتل هستیم

این کارشناس صنعت گردشگری و هتلداری در بخش پایانی مصاحبه خود با هتل‌نیوز به بوروکراسی اداری دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در صنعت گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران برای دریافت مجوزهای لازم احداث هتل حداقل 2 سال درگیر سیستم اداری و بوروکراسی موجود هستند در شرایطی که می‌توان با ایجاد یک پنجره واحد به این فرایند سرعت داد.

وی در پایان گفت: در زمانی نه چندان دور برندهای هتلداری بین‌المللی همچون Hilton و Intercontinantal در ایران فعالیت داشتند. باید تلاش کنیم تا هتل‌های جدید تحت برند بین‌المللی در کشور احداث کنیم. با اینکار هم استانداردهای جهانی رعایت می‌شود و هم برندها نیز برای فروش خدمات خود شروع به فروش پکیج‌های هتلی و گردشگری خواهند نمود.


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...