صفحه اصلی / اخبار داخلی / سرمایه‌گذاری در گردشگری فقط ساخت هتل نیست / از جامعه هتلداران انتظار معجزه نداشته باشید
سرمایه‌گذاری در گردشگری فقط ساخت هتل نیست / از جامعه هتلداران انتظار معجزه نداشته باشید - تصویر 1

سرمایه‌گذاری در گردشگری فقط ساخت هتل نیست / از جامعه هتلداران انتظار معجزه نداشته باشید

ایجاد شده: 27/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 27/خرداد/1398

به گزارش هتل‌نیوز، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی در رابطه با سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در گردشگری فقط این نیست که هتل بسازیم بلکه ابتدا باید سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مورد نیاز گردشگری انجام شود. در واقع ابتدا بایستی فونداسیون بنا را درست کار گذاشت.

"امیر سزاوار" ابراز داشت: ابتدا بایستی زیرساخت‌ها درست شود. اینکه سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی را جذب و تشویق کنیم، بسیار خوب است اما آیا واقعا زیرساخت‌های این بنا درست است؟ آیا در خصوص سرمایه‌گذاری درست برنامه‌ریزی شده است؟ وقتی زیرساخت‌های لازم فرام نشده باشد، مشکلاتی به وجود می‌آید که باعث می‌شود نتیجه مطلوب از این سرمایه‌گذاری گرفته نشود.

"سزاوار" همچنین گفت: در تمام دنیا زمانی که سرمایه‌گذار می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند به یکی از شرکت‌های تحقیقاتی که کار آن طراحی و تهیه طرح توجیهی است، هدایتش می‌کنند و آن سرمایه‌گذار را راهنمایی می‌کنند که بهتر است در کجا و چه نوع سرمایه‌گذاری انجام شود.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات علمی در سرمایه‌گذاری، گفت: سرمایه‌گذاری از یک خیابان تا خیابان بعدی فرق می‌کند. آیا واقعا چنین موسسات علمی و تحقیقاتی مناسبی را داریم؟ در حال حاضر اکثر طرح‌ها کلیشه‌ای است و فقط ارقام، آدرس‌ها و اسامی تغییرات دارد و چنین کاری که سرمایه‌گذار به یک شرکت خصوصی ارجاع داده شود تا طرح توجیهی را آماده کند، نداریم.

رئیس تشکل هتلداری خراسان رضوی در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه مشهد، شهر گردشگری است ولیکن فاقد طرح جامع گردشگری است. این خود یک معضل است و باید تشکلی وارد این موضوع شود و با انجام نیازسنجی، این معضل را حل کند.

"امیر سزاوار" در ادامه سوالاتی در خصوص نیازسنجی مطرح کرد و گفت: در 10 یا 20 سال آینده چه تعداد هتل نیاز داریم؟ چه تعداد مسافر قرار است به مشهد وارد شود؟ آیا زیرساخت‌ها کشش این موضوع را دارد؟ آیا فرودگاه، راه‌آهن و پایانه‌ها گنجایش و ظرفیت لازم را دارند؟ سرمایه‌گذاری بایستی در زیرساخت‌های گردشگری انجام شود نه اینکه صرفا معطوف به ساخت هتل و یا نهایتا ورود به حوزه آژانس‌ها و تورگردانی باشد.

"سزاوار" در خصوص این‌که سوالاتی در ارتباط با نیازسنجی مطرح است، ادامه داد: در ۱۰ سال و ۲۰ سال آینده چه تعداد هتل نیاز داریم؟ چه تعداد مسافر قرار است به این شهر وارد شود؟ آیا زیرساخت‌هایمان کشش این قضیه را دارد؟ آیا فرودگاه و راه‌آهن و پایانه‌ها گنجایش اضافه کردن دارد؟ اگر ندارد در آن زمینه سرمایه‌گذاری انجام شود.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی، تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد، مجوز صدها هتل پنج ستاره دیگر هم صادر شود، ایرادی ندارد و اتفاقا بسیار خوب است منتهی به شرطی که با یک تحقیق، برنامه علمی و نیازسنجی درست انجام شود.

"امیر سزاوار" بیان داشت: سرمایه‌گذاری‌ در حوزه زیرساخت‌ها مانند توسعه و افزایش سیستم ریلی و فرودگاهی نه وظیفه و نه در توان بخش خصوصی است. وقتی زیرساخت‌ها افزایش نمی‌یابد و در مقابل هتل‌ها در حال افزایش است، چه کسی می‌خواهد در 10 سال دیگر هتل‌ها را پر کند؟ این موارد باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذار، هدایت شود.

این فعال صنعت گردشگری و هتلداری کشور به وجود رابطه عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت: در همه جای دنیا بایستی میزان عرضه و تقاضا با هم برابر باشد و آن موقع است که سرمایه‌گذار ورود پیدا خواهد کرد. 

وی با اشاره به دولتی بودن سیستم گردشگری کشور، گفت: هر ارگان دولتی زائرسرا و هتل‌های متعددی دارد. در این شرایط بخش خصوصی چگونه می‌تواند موفق شود؟ چطور سرمایه می‌تواند بازدهی داشته باشد؟ کار سیستم‌های دولتی، هدایت و نظارت بر سرمایه‌گذاری است. اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم، راه آن خروج ارگان‌های دولتی از حوزه‌هایی است که بخش خصوصی قرار دارد ولیکن متاسفانه اکثر ارگان‌های دولتی تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند که بیشتر به منافع خود فکر می‌کنند.

وی در پایان گفت: از هیچ جامعه‌ای انتظار معجزه نداشته باشید. جامعه هتلداران در صورت فراهم بودم زیرساخت‌ها در خصوص مسائلی که می‌تواند به صورت قانونی وارد شود، کمک می‌کند. البته که ما هم نیز تلاش می‌کنیم.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...