صفحه اصلی / اخبار داخلی / راهنمایان گردشگری در بحران کرونا آنطور که باید، دیده نشده‌اند
راهنمایان گردشگری در بحران کرونا آنطور که باید، دیده نشده‌اند - تصویر 1

راهنمایان گردشگری در بحران کرونا آنطور که باید، دیده نشده‌اند

ایجاد شده: 15/اردیبهشت/1399       آخرین ویرایش: 15/اردیبهشت/1399

به گزارش هتل‌نیوز، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگری با اشاره به جلسه روسا و نمایندگان تشکل‌ها و صنوف گردشگری با معاون گردشگری کشور، اظهار داشت: متاسفانه راهنمایان گردشگری به شکلی که مورد انتظار است، دیده نشده‌اند و اعتراض اصلی ما در جلسه نیز این بود که چرا راهنمایان گردشگری به عنوان یک شغل شناخته نشده‌اند.

"علی صدرنیا" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هتل‌نیوز، ابراز داشت: بخش عمده‌ای از کار اجرایی مربوط به تورهای گردشگری را راهنمایان انجام می‌دهند و این درست نیست که این قشر را به عنوان مشاغل غیررسمی در نظر بگیریم.

رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگری همچنین گفت: تفاوت اصلی کار ما با صنوفی مانند هتل، آژانس و ... در فصلی بودن آن است. یک راهنمای گردشگری ممکن است فقط در ایام و فصول خاص، فعالیت داشته باشد اما این نکته را فراموش نکنیم که در همان بازه زمانی به اندازه دو شیفت کاری، فعالیت می‌کند و این موضوع تعادل لازم در خصوص ساعات کاری را به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، کار یک راهنمای گردشگری بر اساس تحقیق، مطالعه و پژوهش است و حتی در زمان‌هایی که سفر یا تور گردشگری نیز وجود ندارد در حال کار علمی است.

"صدرنیا" در ادامه به آسیب‌ها و خسارت‌های ویروس کرونا به صنعت گردشگری دنیا از جمله ایران، اشاره کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که صنعت گردشگری ایران قبل از شیوع ویروس کرونا نیز شرایط مطلوبی نداشت اما در هر حال بازگشت به همان شرایط پیش از کرونا نیز حداقل یک سال و نیم، زمان خواهد برد.

وی تاکید کرد: راهنمایان گردشگری متضررترین صنف فعال در حوزه گردشگری هستند زیرا هتل‌ها و آژانس‌ها با وجود مشکلات زیاد به هر صورت دارای عقبه مالی هستند و حداقل می‌توانند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند اما شرایط برای راهنمایان کاملاً متفاوت است. در واقع تا زمانی که سفری وجود نداشته باشد، راهنمایان نیز بیکار خواهند بود و بالطبع درآمدی نیز نخواهند داشت.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: در جلسه با معاون گردشگری کشور نیز موضوع جدیدی مطرح نشد و مجدداً قول همکاری و پیگیری مسائل را دریافت کردیم.

رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگری در رابطه با اختصاص وام و تسهیلات حمایتی به راهنمایان گردشگری نیز گفت: تا این لحظه هیچ وامی برای راهنمایان گردشگری در نظر گرفته نشده است. البته طی روزهای گذشته سامانه‌ای برای ثبت‌نام راهنمایان گردشگری، معرفی شد اما باید بدانیم که این سامانه از قبل نیز وجود داشته و صرف ثبت‌نام در آن به معنی اختصاص و دریافت وام نیست.

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد وامی برای راهنمایان گردشگری اختصاص داده شود، بدون شک یکی از معیارهای راستی‌آزمایی برای تشخیص راهنمایان فعال و حرفه‌ای، اطلاعات ثبت شده در این سامانه خواهد بود.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...