صفحه اصلی / اخبار داخلی / دولت حساسیت زیادی در زمینه حفظ و مرمت بناهای تاریخی دارد
دولت حساسیت زیادی در زمینه حفظ و مرمت بناهای تاریخی دارد - تصویر 1

دولت حساسیت زیادی در زمینه حفظ و مرمت بناهای تاریخی دارد

ایجاد شده: 12/دی/1400       آخرین ویرایش: 12/دی/1400

به گزارش هتل نیوز، " عزت الله ضرغامی " وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص بافت های تاریخی کشور گفت: برخی تصور می‌کنند بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و در این میان حتی شاهد اختلاف نظر بین دستگاه های مرتبط با یان حوزه هستیم،‌ در حالیکه بافت تاریخی جایگاه خودش را دارد و بافت فرسوده از آن جداست.

وی افزود: در این میان قوانین ثبت میراث فرهنگی و نظرات کارشناسان این حوزه ملاک عمل است، برخی به اشتباه تصور می کنند، بافت تاریخی مشابه بافت فرسوده است و می‌توان با یک حرکت ساده آن را تخریب و همه آن مکان را صاف کردو بنای جدید ساخت، در حالیکه این تفکر و تلقی اشتباه است چون بافت قدیمی اما تاریخی است.

ضرغامی گفت: وزارت میراث فرهنگی با توجه به توصیه های رئیس جمهور در تلاش است در محوطه های ثبت بافت تاریخی، بناهای تاریخی را با توجه به قوانین حفظ و مرمت کند.  

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: کمیته ای با حضور مرکز پژوهش های صدا و سیما، معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان مجرب تشکیل شده تا موضوعات به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص مشکلات هنرمندان صنایع دستی نیز داشت: صنایع دستی یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور است و ما در تمام جلسات اداری سطح بالا بحث صنایع دستی را به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی مطرح می کنیم. در حوزه صنایع دستی ۷۰ درصد زنان فعال هستند که ۲۰ درصد آنان خود سرپرست محسوب می شوند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از مهمترین مشکلات فعالان صنایع دستی مساله بیمه است که در حال حاضر برخی بیمه شده و برخی دیگر در نوبت بیمه قرار دارند.

وی ادامه داد: رییس جمهور در جلسه هیأت دولت برای پیگیری این موضوع دستور جدی دادند اما هنوز به دلیل اینکه اعتبارات تعریف نشده شاهد حرکت روشنی نبوده ایم، اما قطعاً این مشکل برطرف خواهد شد.

ضرغامی مسأله مبادی عرضه و فروش را مشکل دیگر هنرمندان صنایع دستی دانست و گفت: این موضوع نیز در حال پیگیری است ضمن اینکه به فعالان صنایع دستی استانداردسازی و کاربردی بودن محصولات تاکید و بازارچه هایی نیز در بسیاری از استان ها دایر شد.

وی افزود: استمهال بازپرداخت تسهیلات مصوب شد،  اما با همه این اوصاف معتقدم تمام این کارها ذره ای از مشکلات گسترده این حوزه باز نمی‌کند و باید کارهای بزرگ تری انجام داد.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...