صفحه اصلی / اخبار داخلی / دانش متخصصان ایرانی در زمینه نرم‌افزارهای هتلدای همسو با تکنولوژی روز دنیاست
دانش متخصصان ایرانی در زمینه نرم‌افزارهای هتلدای همسو با تکنولوژی روز دنیاست - تصویر 1

دانش متخصصان ایرانی در زمینه نرم‌افزارهای هتلدای همسو با تکنولوژی روز دنیاست

ایجاد شده: 6/تیر/1397       آخرین ویرایش: 6/تیر/1397

کارشناس موضوع نرم‌افزارهای هتلداری، دانش متخصصان ایرانی در این زمینه را همسو با تکنولوژی جهانی می‌داند ولیکن معتقد است از لحاظ زیرساخت‌ها، محدودیت‌هایی در کشورهایی وجود دارد.

“علی صابری” در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار هتل‌نیوز، اظهار داشت: سیستم‌های هتلداری پیش از سال 70 نیز در برخی واحدها فعالیت داشتند که البته فول مکانیزه نبود ولیکن از نیمه دوم دهه 70 نرم‌افزارهایی تحت مدیریت سیستم عامل Dos با قابلیت‌های محدود و سپس در دهه 80 همزمان با پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزارهای هتلداری تحت سیستم عامل ویندوز، تولید و در بازار هتلداری ایران منتشر شدند.

به گزارش هتل‌نیوز، کارشناس نرم‌افزارهای جامع هتلداری ابراز داشت: از دهه 90 به بعد استفاده از نرم‌افزارها تبدیل به امری ضروری، عادی و معمولی در هتل‌ها شده است به شکلی که در شرایط فعلی بین 80 تا 85 درصد از واحدهای اقامتی سراسر کشور اعم از هتل، هتل‌آپارتمان، میهمان‌پذیر و … از نرم‌افزارهای جامع هتلداری استفاده می‌کنند.

“علی صابری” گفت: استفاده صرف از نرم‌افزارهای هتلداری در مقابل نحوه استفاده و قابلیت‌های نرم‌افزار، دو موضوع کاملا متفاوت است. در دنیای امروزی و همزمان با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تکنولوژی، نرم‌افزارها دیگر نباید فقط به داخل هتلها بپردازند و باید از هتل‌ها خارج شده‌ و در پی ارتباط بین‌المللی با جامعه جهانی باشند. در واقع نرم‌افزارهای هتلداری در شرایط فعلی چیزی فراتر از سیستم ثبت اطلاعات و ارائه آن به اداره اماکن هستند.

وی تصریح کرد: سرفصل اصلی نرم‌افزارهای هتلداری در دنیای امروز، یکپارچه‌سازی و اتصال هتل به سیستم‌های بین‌المللی است. در واقع در موضوع نرم‌افزارهای هتلداری بایستی از هتل خارج شویم و در پی ارتباطات جهانی و اتصال به سیستم‌های رزرواسیون جهانی باشیم که البته این امر در وضعیت فعلی، سهل‌الوصول نیست.

وی در ادامه به مقایسه نرم‌افزارهای موجود در بازار پرداخت و گفت: نرم‌افزارهای ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی خود به ویژه در زمینه بومی‌سازی ویکپارچه‌سازی، دارای مزایایی هستند زیرا هر کشوری دارای قوانین، مقررات، فرهنگ و ارزش‌های خاص خود است. برای مثال نرم‌افزارهای خارجی فاقد سیستم حسابداری و انبارداری دارای اصول خاص ایران بوده و کشور ما نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای بومی و به عبارت دیگر ایرانیزه شده است.

صابری افزود: به طور کلی نرم‌افزارهای هتلداری دارای دو بخش Back Office شامل سیستم‌های مالی، حسابداری، اداری، حقوق و دستمزد، کاست کنترل، انبارداری و … و در مقابل بخش Front Office است که به طور مستقیم با میهمان ارتباط دارد. به همین دلیل استفاده از نرم‌افزارهای خارجی به دلیل عدم استفاده از سیستم های یکپارچه و متفاوت شدن نرم افزار ها در این دو بخش می‌تواند هتل را دچار چالش کرده و مدیران هتلها را از دسترسی به نیازمندیهای مدیریتی خود دور کرده .

کارشناس نرم‌افزارهای هتلداری دانش متخصصان ایرانی در این زمینه را همسو با تکنولوژی جهانی دانست و عنوان کرد: صنعت نرم‌افزارهای هتلداری در ایران از لحاظ دانش تخصصی نه تنها هیچ کمبودی نسبت به رقباری خارجی ندارد بلکه حتی در مواردی، پیشرفته‌تر است ولیکن در مقابل مشکلات و موانعی در زمینه زیرساخت‌ها وجود دارد که در این میان می‌توان به بستر اینترنت اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از مزایای نرم‌افزارهای هتلداری در خارج از کشور، امکان استفاده از سیستم Cloud ( ابری ) است که در ایران به دلیل محدودیت‌های زیرساختی، امکان استفاده از آن وجود ندارد. همچنین یکی دیگر از مباحثی که در زمینه نرم‌افزارهای هتلداری کمتر به آن پرداخته شده و بسیار برای مجموعه ها مهم است ، بحث کاست کنترل است که تا حدی هتل‌ها و هتلداران را دچار چالش کرده است.

علی صابری در بخشی دیگر از این مصاحبه، ابراز داشت: گروه‌های هتلداری بین‌المللی سالیانه هزینه‌های زیادی را صرف بهبود و بروزرسانی نرم‌افزارهای هتلداری می‌کنند زیرا در دنیای امروزی، نرم‌افزارهای هتلداری نیز بخشی از فرایند ارائه خدمات و ارزش‌گذاری به میهمانان محسوب می‌شوند. در واقع یکی از مهمترین ابزارها و تجهیزات هتلداری، نرم‌افزارها هستند که اطلاعات تمامی بخش‌های یک هتل از جمله آیتم‌های هزینه، درآمد، عملکرد پرسنل و میهمانان و … یا به عبارت دیگر کلیه عملکرد هتل و میهمان از طریق آن قابل دسترسی است.

وی در پایان گفت: صنعت هتلداری دنیا فراتر از فعالیت‌های ساده عمل می‌کند و با پرداختن به مواردی مانند CRM و باشگاه میهمانان می‌تواند در موضوعات مهم بازاریابی، تبلیغات، جذب و بازگشت میهمان عمل کند، موضوعی که در ایران فقط در دو گروه هتلداری به صورت عملی، اجرا می‌شود.


برچسب‌ها:   
جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...