صفحه اصلی / اخبار داخلی / تشریح جزئیات اعطای زمین رایگان به سرمایه‌گذاران احداث هتل / رایگان بودن الزاما به معنی دریافت هزینه نیست
تشریح جزئیات اعطای زمین رایگان به سرمایه‌گذاران احداث هتل / رایگان بودن الزاما به معنی دریافت هزینه نیست - تصویر 1

تشریح جزئیات اعطای زمین رایگان به سرمایه‌گذاران احداث هتل / رایگان بودن الزاما به معنی دریافت هزینه نیست

ایجاد شده: 1/خرداد/1398       آخرین ویرایش: 1/خرداد/1398

به گزارش هتل‌نیوز، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه طرح عملیاتی و جزئیات واگذاری زمین رایگان به سرمایه‌گذاران گردشگری تا هفته آینده تهیه می‌شود، اظهار داشت: البته رایگان بودن الزاما به معنی عدم دریافت هزینه نیست.

"حسین اربابی" در رابطه با موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تامین زمین مورد نیاز برای ساخت هتل و سایر تاسیسات گردشگری در 500 نقطه از کشور، ابراز داشت: واگذاری زمین مشمول قوانین خاص خود است و استفاده از کلمه رایگان لزوما به این معنی نیست که هیچ پولی از سرمایه‌گذار بابت واگذاری زمین گرفته نشود بلکه ممکن است با تخفیف و یا تسهیلات ویژه‌ای به سرمایه‌گذار واگذار شود.

"اربابی" گفت: در حال تهیه طرح عملیاتی هستیم تا بعد از دستوری که رئیس‌جمهور به نهادهای مختلف داده است، جزئیات را مشخص کنیم. باید دید هر نهادی که چنین دستوری را گرفته به چه صورت می‌تواند مشارکت کرده و زمین مورد نیاز سرمایه‌گذار را بدهد.

وی در رابطه با اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برخی شهرداران پیش از این نیز از واگذاری زمین رایگان به سرمایه‌گذاران گردشگری خبر داده بودند، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران می‌توانستند از مبادی دی‌ربط مانند شهرداری‌ها و شوراهای شهر وارد شده و یا با سازمان مسکن و شهرسازی مذاکره کنند و زمینی که کاربری مناسبی داشت را گرفته و سرمایه‌گذاری کنند. ممکن بود برخی از شوراها مصوب کرده باشند اگر زمینی برای برخی از کاربری‌هایی که مدنظرشان است، متقاضی دارد به صورت رایگان و یا مشارکتی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند. اما این اقدام و دستوری که رئیس جمهور داده است یک کار دولتی بوده و رایگان بودن آن زمین‌ها را هم باید گفت که در طول مسیر کاری مشخص می‌شود به چه صورت باشد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه تلاش این سازمان از اجرای این طرح، تسهیل در امور سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است، گفت: در این نامه تاکید شده که تأمین زمین برای سرمایه‌گذاری در بخش هتل و تأسیسات محرک گردشگری انجام می‌شود. بنابراین تأسیسات خارج از صنعت گردشگری شامل این موضوع نخواهد شد. 

وی افزود: هتل‌ها تأسیسات خوب گردشگری هستند اما باعث جذب گردشگر نخواهند شد ولیکن ممکن است که یک مجتمع گردشگری که در کنارش هتل نیز قرار گرفته باشد، باعث جذب گردشگر شود. اولویت ما در واگذاری زمین‌ها این است که چون هتل‌ها سرمایه‌های زیادی را جذب می‌کند به این نوع سرمایه‌گذاری، زمین تعلق گیرد اما برخی از تأسیسات هم هستند که موجب می‌شوند گردشگر به سمت آنها جذب شود. در برخی از جاها می‌تواند یک منطقه نمونه گردشگری باشد و یا تأسیسات دیگر. به عنوان مثال در شهر سرعین، هتل و مراکز اقامتی زیادی وجود دارد اما ممکن است کسی بگوید زمینی برای ایجاد مجتمع آب‌درمانی نیاز دارد که باعث جذب گردشگر و اقامت در هتل‌ها خواهد شد. این مجموعه یکی از واجدین شرایط برای تأمین زمین است. اما ایجاد یک مجتمع تجاری یا مرکز خرید نمی‌تواند گردشگر جذب کند و بنابراین محرک گردشگری نیست.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اینکه چرا ۵۰۰ نقطه از کشور برای این طرح در نظر گرفته شده است، بیان داشت: این عدد به تناسبی است که برای استان‌های کوچک و بزرگ به واسطه حضور گردشگران در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: برخی از استان‌ها نیاز به محرک بیشتری برای جذب گردشگر دارند و در برخی مناطق ممکن است که سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. چون زمین گران است و یا مشکلات دیگری دارد. اما اگر زمینی به سرمایه‌گذار داده شود، آنها هم در حوزه گردشگری فعال می‌شوند. وی افزود: ما به همین دلیل خواستیم تا در امور سرمایه‌گذاری گردشگری تسهیلاتی ایجاد کنیم. پراکندگی این زمین‌ها نیز تناسب منطقه‌ای دارد و هر منطقه بنا به فراخوری که دارد و با توجه به جذاب بودن و یا جذاب نبودن آن، زمینی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار قرار خواهد داد. در بعضی مناطق سرمایه‌گذار حاضر است به هر قیمتی زمین بخرد که مسلماً در این منطقه لازم نیست که نسبت به تأمین زمین تسهیلات داده شود.

وی در پایان درباره اینکه سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند یا نه، افزود: اکنون سرمایه‌گذاران خارجی اگر یک شرکت ایرانی داشته باشند که به ثبت رسیده باشد نیز می‌توانند در ایران سرمایه گذاری کرده و زمین بگیرند.


جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...