صفحه اصلی / اخبار داخلی / برگزاری نشست کیک اقتصادی گردشگری سلامت: بایدها و نبایدها
برگزاری نشست کیک اقتصادی گردشگری سلامت: بایدها و نبایدها - تصویر 1

برگزاری نشست کیک اقتصادی گردشگری سلامت: بایدها و نبایدها

ایجاد شده: 13/آذر/1402       آخرین ویرایش: 13/آذر/1402

به گزارش هتل نیوز ؛ اولین پیش‌نشست همایش ملی جامع گردشگری سلامت که در تاریخ 2- 4 اسفندماه برگزار می شود به همت گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همراهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با عنوان "کیک اقتصادی گردشگری سلامت: بایدها و نبایدها" در تاریخ 11 آذرماه در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد. این نشست به دبیری آقای دکتر ارشک مسائلی عضو هیات علمی گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با حضور آقایان دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران، دکتر سید محمد سادات کچوئی سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر علی نوری مدیر بیماران بین‌الملل بیمارستان‌های عرفان برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن، جناب آقای دکتر دیاکو عباسی به عنوان دبیر علمی همایش، علاوه بر خوش‌آمدگویی به حضار در جلسه و افرادی که از طریق فضای مجازی نظاره‌گر برنامه بودند به ارائه توضیحاتی در خصوص همایش ملی جامع گردشگری سلامت در اسفندماه و برگزاری 4 پیش نشست در این حوزه پرداخت. وی "آموزش و توانمندسازی بین‌المللی محصول گردشگری" و "بازاریابی و نقش دولت و بخش خصوصی در ایجاد بازارسازی" را از نکات مهم بازار گردشگری سلامت ایران دانست. پس از آن جناب آقای دکتر مسائلی دبیر نشست به فلسفه این پیش نشست و انتخاب کیک اقتصادی گردشگری سلامت پرداخت. وی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای مختلف موسسات معتبر بین‌المللی در گردشگری سلامت تا سال 2032، کیک اقتصادی این بخش به بیش از 3 برابر افزایش می‌یابد (سالانه 6/11 درصد رشد)؛ این در حالی است که طی سال‌های اخیر کشورهای رقیب منطقه‌ای مانند هند، ترکیه، عمان، امارات و ... در این حوزه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند؛ به عنوان مثال کشور ترکیه در سال 2021 نسبت به سال 2020، صرفا گردشگران سلامت بیش از 66 درصد رشد داشته‌اند که علاوه بر فعال‌سازی و انتفاع بخش بهداشت و درمان شامل انواع مداخلات سرطان، باروری، اعصاب و روان و ...، بخش‌های مختلف گردشگری شامل بخش حمل و نقل، اقامتگاه‌ها، مهمان‌نوازی، خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، رستوران‌ها و ... نیز منتفع ‌شدند و با اثرات القائی رشد اقتصادی به تمام بخش‌های اقتصاد تسری یافت. 

عنوان سخنرانی آقای دکتر نوری "بررسی عوامل موثر بر جذب گردشگر سلامت" بود که این عوامل را به سه دسته اصلی طبقه‌بندی نمودند که عامل اول مرتبط با حکمرانی و دولت خوب است که شامل امنیت و آرامش کشور در حوزه‌های مختلف، روابط اقتصادی بین‌المللی، اینترنت و تبلیغات و زیرساخت‌های کشور می‌باشد. عامل دوم مرتبط با مراکز درمانی و بهداشتی است و شامل تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی، افزایش کمی و کیفی خدمات و افزایش تبلیغات و ارتباطات می‌باشد. عامل سوم نیز مرتبط با شرکت‌های تسهیلگر از قبیل افزایش حضور و ضریب جذب و افزایش کیفیت خدمات این حوزه می‌باشد. 

عنوان سخنرانی دوم که توسط آقای دکتر جهانگیری تبیین شد دیپلماسی اقتصادی و خدمات بین‌المللی گردشگری سلامت بود که بزرگی اقتصاد سلامتی شامل سلامت عمومی، بازار داروهای معمول و مکمل، تعذیه مناسب، تناسب اندام و مغز و اعصاب، چشمه‌ها و آب درمانی و اسپا و بهداشت فردی، گردشگری پیشگیرانه، زیبایی و اقدامات ضدسالخوردگی و  حفاظت از بدن بود را قریب به 4.5 هزار میلیارد دلار برآورد کرد که بزرگی و امکان فعالیت در این حوزه را نشان می‌داد. بازار 250 میلیون نفری اطراف ایران را یک فرصت بالقوه برای ایران دانست و اظهار داشت که هر گردشگر سلامت بین 3600 تا 7600 دلار هزینه می‌کند که به طور تقریبی 3 برابر هزینه‌کرد گردشگران عادی است. وی در انتها به ارائه خدمات بین‌المللی گردشگری سلامت را در حوزه‌های مختلف از جمله بخش‌‌بندی بازار، قیمت‌گذاری، تبلیغات و بازار پرداخت.

سخنرانی سوم که توسط آقای دکتر محمد سادات کچوئی ارائه گردید به نگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گردشگری سلامت ‌پرداخت؛ وی ابتدا زنجیره گردشگری سلامت و حلقه‌های تشکیل‌دهنده این زنجیر را تبیین نمود. وی رتبه ایران در شاخص گردشگری درمانی را 46 معرفی نمود. وی سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای دانست و در این راستا به راهبردهایی مانند آموزش مداوم و اثربخش، ایجاد و توسعه از زیرساخت‌های گردشگری سلامت و بازاریابی و نظارت اشاره کرد.



جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 1 جایگاه تبلیغات گروه جامع و تخصصی هتل نیوز 2


کمی منتظر بمانید...